NMCU trenger støtte.

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Elolz »

Det ser ut til at "selvkjørende biler"/førerstøttesystemer er noe av det siste de jobber med:
http://nmcu.org/bekymret-selvkj-rende-biler
http://nmcu.org/nmcu-stiller-sp-rsm-l-til-tesla-motors
"NMCU viser til en ulykke på E18 ved Drammen den 27. juli i år, der en ung kvinnelig motorsyklist ble meid ned bakfra av en Tesla, med «autopilot» påslått. Det er bekymringsfullt dersom Teslas «autopilot» ikke er i stand til å oppdage en motorsykkel, men det er enda mer bekymringsfullt dersom sjåføren har blitt lurt til å tro at noe som egentlig er et førerstøttesystem er en «autopilot» som gjør det mulig å legge armene i kors og ikke lenger føre bilen."
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

Foreslår vi følger opp linjen til Elolz og fokuserer på å skrive om hva NMCU jobber med.

Det har ingen hensikt å hetse de som har et budsjett som er så stramt at der ikke er plass til en kopp kaffe pr mnd.

Men om de gjør seg til kjenne når vi eventuelt møtes lover jeg å spandere kaffen, da NAV-potten min har plass til det.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: NMCU trenger støtte.

Post by tshansen »

knutk wrote:Foreslår vi følger opp linjen til Elolz og fokuserer på å skrive om hva NMCU jobber med.

Det har ingen hensikt å hetse de som har et budsjett som er så stramt at der ikke er plass til en kopp kaffe pr mnd.

Men om de gjør seg til kjenne når vi eventuelt møtes lover jeg å spandere kaffen, da NAV-potten min har plass til det.
Du er så mye bedre enn alle andre du? [-( Regner med du også klarer å holde deg til sakens kjærne da, å komme med gode innspill på hvordan man kan snu den negative trenden å heller få inn masse nye medlemmer.

Du gir vel rikelig av den nav potten din til de forskjellige hjelpeorganisasjonene som driver med tungt arbeid i Syria og andre krigsrammede områder? Eller kanskje du hjelper de som tar imot båtflykningene hver dag? Nei slutt å vær så nedtalende ovenfor de som muligens ikke er medlemmer, å fokuser på å inspirer de til å bli medlem :thumleft :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

LordShaft wrote:
knutk wrote:Foreslår vi følger opp linjen til Elolz og fokuserer på å skrive om hva NMCU jobber med.

Det har ingen hensikt å hetse de som har et budsjett som er så stramt at der ikke er plass til en kopp kaffe pr mnd.

Men om de gjør seg til kjenne når vi eventuelt møtes lover jeg å spandere kaffen, da NAV-potten min har plass til det.
Du er så mye bedre enn alle andre du? [-( Regner med du også klarer å holde deg til sakens kjærne da, å komme med gode innspill på hvordan man kan snu den negative trenden å heller få inn masse nye medlemmer.

Du gir vel rikelig av den nav potten din til de forskjellige hjelpeorganisasjonene som driver med tungt arbeid i Syria og andre krigsrammede områder? Eller kanskje du hjelper de som tar imot båtflykningene hver dag? Nei slutt å vær så nedtalende ovenfor de som muligens ikke er medlemmer, å fokuser på å inspirer de til å bli medlem :thumleft :thumleft
Faktisk det jeg prøvde på.

Tilby å spandere kaffen er vel ikke nedlatende?
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

knutk wrote:
LordShaft wrote:
knutk wrote:Foreslår vi følger opp linjen til Elolz og fokuserer på å skrive om hva NMCU jobber med.

Det har ingen hensikt å hetse de som har et budsjett som er så stramt at der ikke er plass til en kopp kaffe pr mnd.

Men om de gjør seg til kjenne når vi eventuelt møtes lover jeg å spandere kaffen, da NAV-potten min har plass til det.
Du er så mye bedre enn alle andre du? [-( Regner med du også klarer å holde deg til sakens kjærne da, å komme med gode innspill på hvordan man kan snu den negative trenden å heller få inn masse nye medlemmer.

Du gir vel rikelig av den nav potten din til de forskjellige hjelpeorganisasjonene som driver med tungt arbeid i Syria og andre krigsrammede områder? Eller kanskje du hjelper de som tar imot båtflykningene hver dag? Nei slutt å vær så nedtalende ovenfor de som muligens ikke er medlemmer, å fokuser på å inspirer de til å bli medlem :thumleft :thumleft
Faktisk det jeg prøvde på.

Tilby å spandere kaffen er vel ikke nedlatende?
Jeg sier ja takk til kaffe, hvis det er meg du siktet til Elolz. Men det er ikke akkurat økonomien som setter en stopper for påmeldingen så det er sagt. Det går mer på prinsipper samt det å kvitte seg med andre småbeløp som dukker opp i posten. Altså abonement jeg ikke helt har oversikt over samt ting som blir på mystiskt vis trukket fra kontoen uten noen tydelig mottaker. Sikkert noe jeg har meldt meg på en gang, men dette må ryddes opp i først.

Det er da altså ikke snakk om dyre smålån og slikt jeg skal rydde opp i. Det er jeg for gammel til :thumleft
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

knutk wrote:Foreslår vi følger opp linjen til Elolz og fokuserer på å skrive om hva NMCU jobber med..
Gjør du? Nye takter altså. =D>
knutk wrote: Det har ingen hensikt å hetse de som har et budsjett som er så stramt at der ikke er plass til en kopp kaffe pr mnd.

Men om de gjør seg til kjenne når vi eventuelt møtes lover jeg å spandere kaffen, da NAV-potten min har plass til det.
Det er under 10 % av 150.000 norske motorsyklister som er medlem av NMCU, jeg tror ikke det dreier seg om økonomi ... men i alle fall, det burde være enkelt å finne noen å spandere kaffe på
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

jhn wrote:
knutk wrote:Foreslår vi følger opp linjen til Elolz og fokuserer på å skrive om hva NMCU jobber med..
Gjør du? Nye takter altså. =D>
knutk wrote: Det har ingen hensikt å hetse de som har et budsjett som er så stramt at der ikke er plass til en kopp kaffe pr mnd.

Men om de gjør seg til kjenne når vi eventuelt møtes lover jeg å spandere kaffen, da NAV-potten min har plass til det.
Det er under 10 % av 150.000 norske motorsyklister som er medlem av NMCU, jeg tror ikke det dreier seg om økonomi ... men i alle fall, det burde være enkelt å finne noen å spandere kaffe på
Det har du selvsagt helt rett i.
Man oppnår aldri at alle støtter alt, og motivasjonen er vidt forskjellig.

Min kommentar om kaffe var kun et hint til et innlegg hvor behov for oppryddding i økonomien ble brukt som argument og lagt frem som eneste hindring for ikke å melde seg inn.

Men jeg står ved tilbudet :D
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: NMCU trenger støtte.

Post by RuneMC »

Fra dagens Bike:
http://www.bike.no/nyheter/godt-nytt-amatorbyggerne
Det er flere som har jobbet for å få til dette i årevis, blant annet NMCU, som på sin hjemmeside takker den politiske ledelsen i Finansdepartementet for å ha lyttet til deres påminnelser.
Det er vel så enkelt som at NMCU er en lobby-gruppe for motorsyklister som kan påvirke politikerne. Hvor stor slagkraft de har kommer an på antallet medlemmer i kombinasjon med faglige argumenter.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Elolz »

Noe mange glemmer å tenke på er at mange av lovene og reglene som blir forsøkt prakket på oss kommer fra EU. NMCU er medlem av og en av grunnleggerorganisasjonene bak FEMA - Federation of European Motorcyclists Associations, som kjemper for våre rettigheter på EU-nivå. Jeg vil tro det er på dette nivået de største slagene utkjempes. Her er litt nyheter om hva de jobber med, og som dere ser nedover der er NMCU ganske aktive til å være fra lille Norge ;-) http://www.fema-online.eu/website/index.php/news/
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

knutk wrote:
jhn wrote:
knutk wrote:Foreslår vi følger opp linjen til Elolz og fokuserer på å skrive om hva NMCU jobber med..
Gjør du? Nye takter altså. =D>
knutk wrote: Det har ingen hensikt å hetse de som har et budsjett som er så stramt at der ikke er plass til en kopp kaffe pr mnd.

Men om de gjør seg til kjenne når vi eventuelt møtes lover jeg å spandere kaffen, da NAV-potten min har plass til det.
Det er under 10 % av 150.000 norske motorsyklister som er medlem av NMCU, jeg tror ikke det dreier seg om økonomi ... men i alle fall, det burde være enkelt å finne noen å spandere kaffe på
Det har du selvsagt helt rett i.
Man oppnår aldri at alle støtter alt, og motivasjonen er vidt forskjellig.

Min kommentar om kaffe var kun et hint til et innlegg hvor behov for oppryddding i økonomien ble brukt som argument og lagt frem som eneste hindring for ikke å melde seg inn.

Men jeg står ved tilbudet :D
Det er stor forskjell på opprydding i økonomien og å rydde opp i småabonement og andre ting som hoper seg opp. Forige gang jeg ryddet opp så ble jeg 1.600,- pr. mnd. rikere ved å ta noen telefoner samt rydde litt i "arkivet" Jeg gidder ikke å melde meg på noe nytt bare for at en gjeng mennesker mener jeg burde det. Selv om jeg ikke har noe vondt å si om NMCU, annet enn det som jeg tidligere har nevnt.

Hadde jeg mått ryddet plass i økonomien til et årsabonement til 300 spenn så hadde jeg nok solgt både MC og mere til :lol:
Bergen

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bergen »

Bruker ikke en eneste fordel av NMCU medlemskapet. Er kun medlem av idealistiske grunner, som veier tungt. Betaler gladelig medlemskap for at noen tar jobben å tale motorsyklistenes sak overfor politikere og andre myndigheter. Har nok av fordeler igjennom andre medlemskap i diverse klubber som gir greie rabatter på diverse tilhørende til mc.

Mc er en billig hobby I forhold til mange andre hobbyer. Derfor avser jeg den nette sum av kr 25, - pr mnd i visshet om at noen taler min sak for min hobby og interesse. Det er høyst viktig, og jeg har ikke tid til det selv...
Nettopp derfor syntes jeg det er viktig å være medlem i NMCU.
User avatar
Norse
Posts: 483
Joined: 03 Oct 2015 19:05
MC: BMW GS1200 -19
Honda Transalp 600 -97

Yamaha XJ900S Diversion -97
BMW R1100RT -98
BMW F650 ST -01
Suzuki GSX750E -80
Location: Stavanger

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Norse »

+1 :thumleft
Godt skrevet, Bergen!
freddy123
Posts: 1775
Joined: 05 Oct 2015 20:11
MC: sportster 883 iron...
yaaaamahahaha FZ8`n heftig racing

Re: NMCU trenger støtte.

Post by freddy123 »

Etter å ha lest litt her så skal jeg klare og avse noen kroner til nmcu...

Men nmcu har en liten jobb å gjøre på markedsføringsfronten dersom de vil bli enda større. Jeg hadde ikke hørt mye om de før jeg begynte å lese her, jeg visste at de eksisterte, men tenkte liksom ikke så mye mere over det.

- facebook sitter folk og glor ned i mange timer ila en uke, der burde de være aktive og særlig da i den gruppa hvordet florerer av mc folk.

- forhandlere burde gi info eller et lite kort ved kjøp av ny mc, når jeg kjøpte min HD splitter ny så fulgte det ikke med noe kort fra nmcu.

- få en frivillig kar til å lage en kort enkel grei nettside med litt lettlest info om hvorfor en burde melde seg inn og hvilke saker de jobber med nå og tidligere saker.

Når jeg kjører +- 10 000km i året med mc så blir 300kr for å støtte en organisasjon som jobber for oss mc-førere lite...

Men de må også være flinke og overbevise meg fremover at de ikke bare driver med svada... [emoji1]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

Bergen wrote:Bruker ikke en eneste fordel av NMCU medlemskapet. Er kun medlem av idealistiske grunner, som veier tungt. Betaler gladelig medlemskap for at noen tar jobben å tale motorsyklistenes sak overfor politikere og andre myndigheter. Har nok av fordeler igjennom andre medlemskap i diverse klubber som gir greie rabatter på diverse tilhørende til mc.

Mc er en billig hobby I forhold til mange andre hobbyer. Derfor avser jeg den nette sum av kr 25, - pr mnd i visshet om at noen taler min sak for min hobby og interesse. Det er høyst viktig, og jeg har ikke tid til det selv...
Nettopp derfor syntes jeg det er viktig å være medlem i NMCU.
Jeg føler ikke noe behov for at noen skal "tale min sak" når kjører mc.
Det er jo blitt sånn at uansett hvilken retning man snur seg, eller hva man foretar seg, så er det en organisasjon eller støtteforening der som "skal tale min sak" ... det eneste vi mangler er en støtteforening for de få uten særlige behov.
Når vi etter 9 sider har klart å finne ut at NMCU har sendt en bekymringsmelding ang "autopilot" ... og at under 10% er medlemmer, så forteller det meg, og 135.000 andre norske motorsyklister, at det kanskje ikke er tvingende nødvendig med et medlemskap.

Og i disse budsjett-tider ... vi vet jo at om noen får avgiftslette, så tar man inn de tapte kronene andre steder ... og da er NMCU nesten inne i partipolitikken. Det går på bekostning av noen
Man kan nesten ikke forvente at alle norske motorsyklister skal være med å finansiere hobbyen til noen få amatørbyggere.
Førerutviklingskurs er jo i vinden for tiden ... kunne NMCU jobbet for fortsatt utvikling og spredning av disse f.eks, tror jeg de hadde sett flere medlemmer
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: NMCU trenger støtte.

Post by DrGreve »

jhn wrote:
Bergen wrote:Bruker ikke en eneste fordel av NMCU medlemskapet. Er kun medlem av idealistiske grunner, som veier tungt. Betaler gladelig medlemskap for at noen tar jobben å tale motorsyklistenes sak overfor politikere og andre myndigheter. Har nok av fordeler igjennom andre medlemskap i diverse klubber som gir greie rabatter på diverse tilhørende til mc.

Mc er en billig hobby I forhold til mange andre hobbyer. Derfor avser jeg den nette sum av kr 25, - pr mnd i visshet om at noen taler min sak for min hobby og interesse. Det er høyst viktig, og jeg har ikke tid til det selv...
Nettopp derfor syntes jeg det er viktig å være medlem i NMCU.
Jeg føler ikke noe behov for at noen skal "tale min sak" når kjører mc.
Det er jo blitt sånn at uansett hvilken retning man snur seg, eller hva man foretar seg, så er det en organisasjon eller støtteforening der som "skal tale min sak" ... det eneste vi mangler er en støtteforening for de få uten særlige behov.
Når vi etter 9 sider har klart å finne ut at NMCU har sendt en bekymringsmelding ang "autopilot" ... og at under 10% er medlemmer, så forteller det meg, og 135.000 andre norske motorsyklister, at det kanskje ikke er tvingende nødvendig med et medlemskap.

Og i disse budsjett-tider ... vi vet jo at om noen får avgiftslette, så tar man inn de tapte kronene andre steder ... og da er NMCU nesten inne i partipolitikken. Det går på bekostning av noen
Man kan nesten ikke forvente at alle norske motorsyklister skal være med å finansiere hobbyen til noen få amatørbyggere.
Førerutviklingskurs er jo i vinden for tiden ... kunne NMCU jobbet for fortsatt utvikling og spredning av disse f.eks, tror jeg de hadde sett flere medlemmer
Av og til mistenker jeg deg for at du med mer eller mindre kreativ argumentasjon kun er ute etter å holde debatten igang, og du skal ha kred for jobben du gjør :)
Angående avgiftslette så var det vel NMCU som helt i starten av 2000-tallet klarte å krangle ned årsavgiften til det halve av bilen sin.
Angående trafikkopplæring, NMCU-publikasjonene "Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er vel en av de mest anerkjente bidragene til mc-sikkerhet.
Og det finnes flere lokallag av NMCU som holder kjørekurs gjennom sesongen. Dessuten er det en rekke aktører som holder kjørekurs rundt omkring i landet, deriblant Tango Mc, Senior Mc, Bikeport, Baneviken med flere, personlig tror jeg markedet er rimelig mettet.
Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)
Nå er det en ærlig sak å velge å ikke være medlem, og hvorfor er heller ikke min sak, men å nedvurdere den jobben de gjør er en kortslutning..
Post Reply