MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 22 nov 2017 12:06

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 180 innlegg ]  Gå til side Forrige 17 8 9 10 11 12 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 14:51 
Offline

Registrert: 07 nov 2015 17:58
Innlegg: 485
MC: FJR 1300
Bergen skrev:
Bruker ikke en eneste fordel av NMCU medlemskapet. Er kun medlem av idealistiske grunner, som veier tungt. Betaler gladelig medlemskap for at noen tar jobben å tale motorsyklistenes sak overfor politikere og andre myndigheter. Har nok av fordeler igjennom andre medlemskap i diverse klubber som gir greie rabatter på diverse tilhørende til mc.

Mc er en billig hobby I forhold til mange andre hobbyer. Derfor avser jeg den nette sum av kr 25, - pr mnd i visshet om at noen taler min sak for min hobby og interesse. Det er høyst viktig, og jeg har ikke tid til det selv...
Nettopp derfor syntes jeg det er viktig å være medlem i NMCU.


Samme her :thumleft om noen skulle være i tvil :lol:

_________________
OkDa
Fjr 1300


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 14:52 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
DrGreve skrev:
jhn skrev:
Bergen skrev:
Bruker ikke en eneste fordel av NMCU medlemskapet. Er kun medlem av idealistiske grunner, som veier tungt. Betaler gladelig medlemskap for at noen tar jobben å tale motorsyklistenes sak overfor politikere og andre myndigheter. Har nok av fordeler igjennom andre medlemskap i diverse klubber som gir greie rabatter på diverse tilhørende til mc.

Mc er en billig hobby I forhold til mange andre hobbyer. Derfor avser jeg den nette sum av kr 25, - pr mnd i visshet om at noen taler min sak for min hobby og interesse. Det er høyst viktig, og jeg har ikke tid til det selv...
Nettopp derfor syntes jeg det er viktig å være medlem i NMCU.

Jeg føler ikke noe behov for at noen skal "tale min sak" når kjører mc.
Det er jo blitt sånn at uansett hvilken retning man snur seg, eller hva man foretar seg, så er det en organisasjon eller støtteforening der som "skal tale min sak" ... det eneste vi mangler er en støtteforening for de få uten særlige behov.
Når vi etter 9 sider har klart å finne ut at NMCU har sendt en bekymringsmelding ang "autopilot" ... og at under 10% er medlemmer, så forteller det meg, og 135.000 andre norske motorsyklister, at det kanskje ikke er tvingende nødvendig med et medlemskap.

Og i disse budsjett-tider ... vi vet jo at om noen får avgiftslette, så tar man inn de tapte kronene andre steder ... og da er NMCU nesten inne i partipolitikken. Det går på bekostning av noen
Man kan nesten ikke forvente at alle norske motorsyklister skal være med å finansiere hobbyen til noen få amatørbyggere.
Førerutviklingskurs er jo i vinden for tiden ... kunne NMCU jobbet for fortsatt utvikling og spredning av disse f.eks, tror jeg de hadde sett flere medlemmer

Av og til mistenker jeg deg for at du med mer eller mindre kreativ argumentasjon kun er ute etter å holde debatten igang, og du skal ha kred for jobben du gjør :)

Du har for så vidt rett i det ... motivet er å få frem gode argumenter for å melde seg inn, eller ikke.
Men det bør man kanskje ikke gjøre om man skal bevare husfreden?
DrGreve skrev:
Angående avgiftslette så var det vel NMCU som helt i starten av 2000-tallet klarte å krangle ned årsavgiften til det halve av bilen sin.

Ja, og da var jeg medlem, men nå snakker jeg om avgiftslette for selvbyggere ... det er en sak som ikke angår veldig mange, og som jeg mener NMCU ikke behøver å engasjere seg i
DrGreve skrev:
Angående trafikkopplæring, NMCU-publikasjonene "Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er vel en av de mest anerkjente bidragene til mc-sikkerhet.
Og det finnes flere lokallag av NMCU som holder kjørekurs gjennom sesongen. Dessuten er det en rekke aktører som holder kjørekurs rundt omkring i landet, deriblant Tango Mc, Senior Mc, Bikeport, Baneviken med flere, personlig tror jeg markedet er rimelig mettet.
Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)
Nå er det en ærlig sak å velge å ikke være medlem, og hvorfor er heller ikke min sak, men å nedvurdere den jobben de gjør er en kortslutning..

"Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er fine ting, ingen tvil om det.
Joda, det holdes kurs rundt omkring, spredt utover ca halve landet ... jeg synes det blir langt og dyrt å kjøre 1000, hver vei km for et lite kurs.

Du spør: "Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)" Javisst er jeg det .. men kanskje litt upresis.
Etter hva jeg forstår har NMCU fått redusert/fjernet avgifter og/eller andre hindringer for selvbyggere.
NMCU sponser jo ikke akkurat selve byggingen, men lobbyvirksomheten.
Om det er den type ting NMCU bruker ressurser på, er det forholdsvis uinteressant for min del..
Enn om de brukte de ressursene på å få ned prisen førerutviklingskursene ... eller flere øvingsbaner, eller billigere sikkerhetsutstyr?

Jeg mener ikke at jeg nedvurderer jobben deres, men vurderer det sånn at ganske lite av det de driver med angår meg.
Siden det er litt vanskelig å få tak på om de har mye å drive med i fremtiden, har jeg prøvd å spørre her inne .... "autopilot-saken" er så langt det eneste jeg har fått høre om.

NMCU behandles stort sett som ei hellig ku på norske forum, og 135.000 ikke-medlemmer blir omtalt som fattige NAV-brukere og gratispassasjerer.
Det er egentlig ganske lite i denne tråden som egner seg til å kapre nye medlemmer


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 14:59 
Offline

Registrert: 07 nov 2015 17:58
Innlegg: 485
MC: FJR 1300
DrGreve skrev:
Av og til mistenker jeg deg for at du med mer eller mindre kreativ argumentasjon kun er ute etter å holde debatten igang, og du skal ha kred for jobben du gjør :)
Angående avgiftslette så var det vel NMCU som helt i starten av 2000-tallet klarte å krangle ned årsavgiften til det halve av bilen sin.
Angående trafikkopplæring, NMCU-publikasjonene "Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er vel en av de mest anerkjente bidragene til mc-sikkerhet.
Og det finnes flere lokallag av NMCU som holder kjørekurs gjennom sesongen. Dessuten er det en rekke aktører som holder kjørekurs rundt omkring i landet, deriblant Tango Mc, Senior Mc, Bikeport, Baneviken med flere, personlig tror jeg markedet er rimelig mettet.
Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)
Nå er det en ærlig sak å velge å ikke være medlem, og hvorfor er heller ikke min sak, men å nedvurdere den jobben de gjør er en kortslutning..



Du må jo forstå det Doktor at alt dette er ting som er ferdige og gjennomført. De trenger ikke mer støtte for å få disse tingene igjennom.

Hva skal vi støtte dem for når alt dette er ferdig og done deal?

Dette er jo tullete og jeg er overhode ikke enig i denne argumentasjonen!!! men dette er jo kjempegode argumenteter for ikke å være medlem -

Har mistanke om at de ikke har fått gjennomslag for sine egne forslag og meldt seg ut i forbannelse og gjør alt for å få flere med seg.....

_________________
OkDa
Fjr 1300


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 15:17 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1544
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
jhn skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
Jeg føler ikke noe behov for at noen skal "tale min sak" når kjører mc.
Det er jo blitt sånn at uansett hvilken retning man snur seg, eller hva man foretar seg, så er det en organisasjon eller støtteforening der som "skal tale min sak" ... det eneste vi mangler er en støtteforening for de få uten særlige behov.
Når vi etter 9 sider har klart å finne ut at NMCU har sendt en bekymringsmelding ang "autopilot" ... og at under 10% er medlemmer, så forteller det meg, og 135.000 andre norske motorsyklister, at det kanskje ikke er tvingende nødvendig med et medlemskap.

Og i disse budsjett-tider ... vi vet jo at om noen får avgiftslette, så tar man inn de tapte kronene andre steder ... og da er NMCU nesten inne i partipolitikken. Det går på bekostning av noen
Man kan nesten ikke forvente at alle norske motorsyklister skal være med å finansiere hobbyen til noen få amatørbyggere.
Førerutviklingskurs er jo i vinden for tiden ... kunne NMCU jobbet for fortsatt utvikling og spredning av disse f.eks, tror jeg de hadde sett flere medlemmer

Av og til mistenker jeg deg for at du med mer eller mindre kreativ argumentasjon kun er ute etter å holde debatten igang, og du skal ha kred for jobben du gjør :)

Du har for så vidt rett i det ... motivet er å få frem gode argumenter for å melde seg inn, eller ikke.
Men det bør man kanskje ikke gjøre om man skal bevare husfreden?
DrGreve skrev:
Angående avgiftslette så var det vel NMCU som helt i starten av 2000-tallet klarte å krangle ned årsavgiften til det halve av bilen sin.

Ja, og da var jeg medlem, men nå snakker jeg om avgiftslette for selvbyggere ... det er en sak som ikke angår veldig mange, og som jeg mener NMCU ikke behøver å engasjere seg i
DrGreve skrev:
Angående trafikkopplæring, NMCU-publikasjonene "Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er vel en av de mest anerkjente bidragene til mc-sikkerhet.
Og det finnes flere lokallag av NMCU som holder kjørekurs gjennom sesongen. Dessuten er det en rekke aktører som holder kjørekurs rundt omkring i landet, deriblant Tango Mc, Senior Mc, Bikeport, Baneviken med flere, personlig tror jeg markedet er rimelig mettet.
Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)
Nå er det en ærlig sak å velge å ikke være medlem, og hvorfor er heller ikke min sak, men å nedvurdere den jobben de gjør er en kortslutning..

"Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er fine ting, ingen tvil om det.
Joda, det holdes kurs rundt omkring, spredt utover ca halve landet ... jeg synes det blir langt og dyrt å kjøre 1000, hver vei km for et lite kurs.

Du spør: "Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)" Javisst er jeg det .. men kanskje litt upresis.
Etter hva jeg forstår har NMCU fått redusert/fjernet avgifter og/eller andre hindringer for selvbyggere.
NMCU sponser jo ikke akkurat selve byggingen, men lobbyvirksomheten.
Om det er den type ting NMCU bruker ressurser på, er det forholdsvis uinteressant for min del..
Enn om de brukte de ressursene på å få ned prisen førerutviklingskursene ... eller flere øvingsbaner, eller billigere sikkerhetsutstyr?

Jeg mener ikke at jeg nedvurderer jobben deres, men vurderer det sånn at ganske lite av det de driver med angår meg.
Siden det er litt vanskelig å få tak på om de har mye å drive med i fremtiden, har jeg prøvd å spørre her inne .... "autopilot-saken" er så langt det eneste jeg har fått høre om.

NMCU behandles stort sett som ei hellig ku på norske forum, og 135.000 ikke-medlemmer blir omtalt som fattige NAV-brukere og gratispassasjerer.
Det er egentlig ganske lite i denne tråden som egner seg til å kapre nye medlemmer

For å ta det kronologisk, at NMCU i sin siste seier favoriserer amatørbyggere betyr ikke at de har den gruppen som hovedgruppe når de argumenterer, det finns en rekke saker de har lobbyert for og fått aksept for som gjelder deg og meg. Forbud mot wirerekkverk og (foreløbig) stoppet innføring av periodisk kontroll på motorykkel er 2 eksempler. Og i mine øyne er custombyggerne også motorsyklister på lik linje med de som kjører V-strom.
Og ja, det finnes sikkert en rekke saker de kunne tatt opp som hadde kommet de fleste til gode, som billigere utstyr, flere baner og billigere førerutviklingskurs, hvis alle som kjører mc hadde vært medlem og økonomien hadde vært bedre. De er en non-profittorganisasjon med kun 3 faste ansatte og resten bruker sin fritid til å jobbe for noe de tror på og har ingen statlige tilskudd, såvidt jeg vet.
De tok også det tøffe valget om å distansere seg fra de såkalte 1%-klubbene og nekter disse å komme på NMCU-treff med klubbvestene på.
At det finnes noen som har sterke meninger rundt det at noen velger å ikke være medlem og kommer med påstander om free riders og karakteriserer de negativt er ikke bra, men du vil aldri oppleve at jeg gjør det.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 17:00 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
Okda skrev:
DrGreve skrev:
Av og til mistenker jeg deg for at du med mer eller mindre kreativ argumentasjon kun er ute etter å holde debatten igang, og du skal ha kred for jobben du gjør :)
Angående avgiftslette så var det vel NMCU som helt i starten av 2000-tallet klarte å krangle ned årsavgiften til det halve av bilen sin.
Angående trafikkopplæring, NMCU-publikasjonene "Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er vel en av de mest anerkjente bidragene til mc-sikkerhet.
Og det finnes flere lokallag av NMCU som holder kjørekurs gjennom sesongen. Dessuten er det en rekke aktører som holder kjørekurs rundt omkring i landet, deriblant Tango Mc, Senior Mc, Bikeport, Baneviken med flere, personlig tror jeg markedet er rimelig mettet.
Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)
Nå er det en ærlig sak å velge å ikke være medlem, og hvorfor er heller ikke min sak, men å nedvurdere den jobben de gjør er en kortslutning..



Du må jo forstå det Doktor at alt dette er ting som er ferdige og gjennomført. De trenger ikke mer støtte for å få disse tingene igjennom.

Hva skal vi støtte dem for når alt dette er ferdig og done deal?

Dette er jo tullete og jeg er overhode ikke enig i denne argumentasjonen!!! men dette er jo kjempegode argumenteter for ikke å være medlem -


Har mistanke om at de ikke har fått gjennomslag for sine egne forslag og meldt seg ut i forbannelse og gjør alt for å få flere med seg.....

For å klargjøre .... Jeg leter ikke etter argumenter for ikke å være medlem, men for å melde meg inn ... gi meg det beste argumentet du har.

Din mistanke stemmer ikke. Jeg har ikke foreslått noe som helst, har aldri aktivt meldt meg ut, og har heller ingen spesielle ønsker om hva andre medlemmer skal gjøre.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 17:21 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
Av og til mistenker jeg deg for at du med mer eller mindre kreativ argumentasjon kun er ute etter å holde debatten igang, og du skal ha kred for jobben du gjør :)

Du har for så vidt rett i det ... motivet er å få frem gode argumenter for å melde seg inn, eller ikke.
Men det bør man kanskje ikke gjøre om man skal bevare husfreden?
DrGreve skrev:
Angående avgiftslette så var det vel NMCU som helt i starten av 2000-tallet klarte å krangle ned årsavgiften til det halve av bilen sin.

Ja, og da var jeg medlem, men nå snakker jeg om avgiftslette for selvbyggere ... det er en sak som ikke angår veldig mange, og som jeg mener NMCU ikke behøver å engasjere seg i
DrGreve skrev:
Angående trafikkopplæring, NMCU-publikasjonene "Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er vel en av de mest anerkjente bidragene til mc-sikkerhet.
Og det finnes flere lokallag av NMCU som holder kjørekurs gjennom sesongen. Dessuten er det en rekke aktører som holder kjørekurs rundt omkring i landet, deriblant Tango Mc, Senior Mc, Bikeport, Baneviken med flere, personlig tror jeg markedet er rimelig mettet.
Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)
Nå er det en ærlig sak å velge å ikke være medlem, og hvorfor er heller ikke min sak, men å nedvurdere den jobben de gjør er en kortslutning..

"Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er fine ting, ingen tvil om det.
Joda, det holdes kurs rundt omkring, spredt utover ca halve landet ... jeg synes det blir langt og dyrt å kjøre 1000, hver vei km for et lite kurs.

Du spør: "Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)" Javisst er jeg det .. men kanskje litt upresis.
Etter hva jeg forstår har NMCU fått redusert/fjernet avgifter og/eller andre hindringer for selvbyggere.
NMCU sponser jo ikke akkurat selve byggingen, men lobbyvirksomheten.
Om det er den type ting NMCU bruker ressurser på, er det forholdsvis uinteressant for min del..
Enn om de brukte de ressursene på å få ned prisen førerutviklingskursene ... eller flere øvingsbaner, eller billigere sikkerhetsutstyr?

Jeg mener ikke at jeg nedvurderer jobben deres, men vurderer det sånn at ganske lite av det de driver med angår meg.
Siden det er litt vanskelig å få tak på om de har mye å drive med i fremtiden, har jeg prøvd å spørre her inne .... "autopilot-saken" er så langt det eneste jeg har fått høre om.

NMCU behandles stort sett som ei hellig ku på norske forum, og 135.000 ikke-medlemmer blir omtalt som fattige NAV-brukere og gratispassasjerer.
Det er egentlig ganske lite i denne tråden som egner seg til å kapre nye medlemmer

For å ta det kronologisk, at NMCU i sin siste seier favoriserer amatørbyggere betyr ikke at de har den gruppen som hovedgruppe når de argumenterer, det finns en rekke saker de har lobbyert for og fått aksept for som gjelder deg og meg. Forbud mot wirerekkverk og (foreløbig) stoppet innføring av periodisk kontroll på motorykkel er 2 eksempler. Og i mine øyne er custombyggerne også motorsyklister på lik linje med de som kjører V-strom.
Og ja, det finnes sikkert en rekke saker de kunne tatt opp som hadde kommet de fleste til gode, som billigere utstyr, flere baner og billigere førerutviklingskurs, hvis alle som kjører mc hadde vært medlem og økonomien hadde vært bedre. De er en non-profittorganisasjon med kun 3 faste ansatte og resten bruker sin fritid til å jobbe for noe de tror på og har ingen statlige tilskudd, såvidt jeg vet.
De tok også det tøffe valget om å distansere seg fra de såkalte 1%-klubbene og nekter disse å komme på NMCU-treff med klubbvestene på.
At det finnes noen som har sterke meninger rundt det at noen velger å ikke være medlem og kommer med påstander om free riders og karakteriserer de negativt er ikke bra, men du vil aldri oppleve at jeg gjør det.

Siste først .... jeg tror heller ikke du vil ty til den slags.
Jovisst er custombyggerne også motorsyklister, like gode som alle andre, men jeg synes at en trafikksikkerhetsorganisasjon (som jeg oppfatter NMCU som) ikke behøver å hefte seg med ting som ikke har noe med sikkerhet å gjøre, og kun angår noen veldig få .... som du sier, de har begrensede ressurser.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 17:31 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1544
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
jhn skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
Du har for så vidt rett i det ... motivet er å få frem gode argumenter for å melde seg inn, eller ikke.
Men det bør man kanskje ikke gjøre om man skal bevare husfreden?

Ja, og da var jeg medlem, men nå snakker jeg om avgiftslette for selvbyggere ... det er en sak som ikke angår veldig mange, og som jeg mener NMCU ikke behøver å engasjere seg i

"Full Kontroll" og "Godt Tenkt" er fine ting, ingen tvil om det.
Joda, det holdes kurs rundt omkring, spredt utover ca halve landet ... jeg synes det blir langt og dyrt å kjøre 1000, hver vei km for et lite kurs.

Du spør: "Sponse amatørbygging, er du seriøs? :)" Javisst er jeg det .. men kanskje litt upresis.
Etter hva jeg forstår har NMCU fått redusert/fjernet avgifter og/eller andre hindringer for selvbyggere.
NMCU sponser jo ikke akkurat selve byggingen, men lobbyvirksomheten.
Om det er den type ting NMCU bruker ressurser på, er det forholdsvis uinteressant for min del..
Enn om de brukte de ressursene på å få ned prisen førerutviklingskursene ... eller flere øvingsbaner, eller billigere sikkerhetsutstyr?

Jeg mener ikke at jeg nedvurderer jobben deres, men vurderer det sånn at ganske lite av det de driver med angår meg.
Siden det er litt vanskelig å få tak på om de har mye å drive med i fremtiden, har jeg prøvd å spørre her inne .... "autopilot-saken" er så langt det eneste jeg har fått høre om.

NMCU behandles stort sett som ei hellig ku på norske forum, og 135.000 ikke-medlemmer blir omtalt som fattige NAV-brukere og gratispassasjerer.
Det er egentlig ganske lite i denne tråden som egner seg til å kapre nye medlemmer

For å ta det kronologisk, at NMCU i sin siste seier favoriserer amatørbyggere betyr ikke at de har den gruppen som hovedgruppe når de argumenterer, det finns en rekke saker de har lobbyert for og fått aksept for som gjelder deg og meg. Forbud mot wirerekkverk og (foreløbig) stoppet innføring av periodisk kontroll på motorykkel er 2 eksempler. Og i mine øyne er custombyggerne også motorsyklister på lik linje med de som kjører V-strom.
Og ja, det finnes sikkert en rekke saker de kunne tatt opp som hadde kommet de fleste til gode, som billigere utstyr, flere baner og billigere førerutviklingskurs, hvis alle som kjører mc hadde vært medlem og økonomien hadde vært bedre. De er en non-profittorganisasjon med kun 3 faste ansatte og resten bruker sin fritid til å jobbe for noe de tror på og har ingen statlige tilskudd, såvidt jeg vet.
De tok også det tøffe valget om å distansere seg fra de såkalte 1%-klubbene og nekter disse å komme på NMCU-treff med klubbvestene på.
At det finnes noen som har sterke meninger rundt det at noen velger å ikke være medlem og kommer med påstander om free riders og karakteriserer de negativt er ikke bra, men du vil aldri oppleve at jeg gjør det.

Siste først .... jeg tror heller ikke du vil ty til den slags.
Jovisst er custombyggerne også motorsyklister, like gode som alle andre, men jeg synes at en trafikksikkerhetsorganisasjon (som jeg oppfatter NMCU som) ikke behøver å hefte seg med ting som ikke har noe med sikkerhet å gjøre, og kun angår noen veldig få .... som du sier, de har begrensede ressurser.

Da tror jeg faktisk du har misforstått en smule. De er ikke bare en trafikksikkerhetsorganisasjon. De jobbet jo i mot en innføring av PKK som man jo kan argumentere for er å øke sikkerheten for oss motorsykkelførere. De argumenterte i mot fordi den er lite treffsikker all den tid undersøkelser viser at det ikke er noen annen trafikkantgruppe som holder sitt kjøretøy i bedre stand enn oss. De som gir faen i holde syklene i trafikksikker stand vil gi faen også etter at en PKK er innført..


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 18:28 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Når det gjelder forenkling for amatørbyggere er vel det et resultat av liberalisering for reglene rundt rammenummer vs motornummer?

Om jeg ikke blander korta helt her synes jeg å erindre at tidligere krav om matching av motornummer og rammenummer gjorde at man i praksis måte kondemnere en sykkel om den feks. ble skadet i rammen.
Etter påtrykk fra bla. NMCU ble reglene endret og ordlyden sier nå at man kan gjøre enten forandring på ramme eller motor, men ikke begge deler samtidig. Dvs at ved motorhavari kan man sette inn ny motor, og ved rammeskade kan man ta ramme fra eventuelt kannibalisert sykkel.

Mange gjorde det tidligere og, men det var ikke i henhold til reglene.
Nye regler er mer i samsvar med folks oppfatning av hva some er fornuftig.

Dette har åpnet døren også for amatørbyggere, men det var altså ikke der det begynte

Til jhns argumentrekke: Du nyter godt av NMCUs arbeid hver gang du kjører bomfritt gjennom tunnelen til og fra øya...


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 18:32 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
For å ta det kronologisk, at NMCU i sin siste seier favoriserer amatørbyggere betyr ikke at de har den gruppen som hovedgruppe når de argumenterer, det finns en rekke saker de har lobbyert for og fått aksept for som gjelder deg og meg. Forbud mot wirerekkverk og (foreløbig) stoppet innføring av periodisk kontroll på motorykkel er 2 eksempler. Og i mine øyne er custombyggerne også motorsyklister på lik linje med de som kjører V-strom.
Og ja, det finnes sikkert en rekke saker de kunne tatt opp som hadde kommet de fleste til gode, som billigere utstyr, flere baner og billigere førerutviklingskurs, hvis alle som kjører mc hadde vært medlem og økonomien hadde vært bedre. De er en non-profittorganisasjon med kun 3 faste ansatte og resten bruker sin fritid til å jobbe for noe de tror på og har ingen statlige tilskudd, såvidt jeg vet.
De tok også det tøffe valget om å distansere seg fra de såkalte 1%-klubbene og nekter disse å komme på NMCU-treff med klubbvestene på.
At det finnes noen som har sterke meninger rundt det at noen velger å ikke være medlem og kommer med påstander om free riders og karakteriserer de negativt er ikke bra, men du vil aldri oppleve at jeg gjør det.

Siste først .... jeg tror heller ikke du vil ty til den slags.
Jovisst er custombyggerne også motorsyklister, like gode som alle andre, men jeg synes at en trafikksikkerhetsorganisasjon (som jeg oppfatter NMCU som) ikke behøver å hefte seg med ting som ikke har noe med sikkerhet å gjøre, og kun angår noen veldig få .... som du sier, de har begrensede ressurser.

Da tror jeg faktisk du har misforstått en smule. De er ikke bare en trafikksikkerhetsorganisasjon. De jobbet jo i mot en innføring av PKK som man jo kan argumentere for er å øke sikkerheten for oss motorsykkelførere. De argumenterte i mot fordi den er lite treffsikker all den tid undersøkelser viser at det ikke er noen annen trafikkantgruppe som holder sitt kjøretøy i bedre stand enn oss. De som gir faen i holde syklene i trafikksikker stand vil gi faen også etter at en PKK er innført..

Det er godt mulig jeg har misforstått, det skjer stadig vekk. Kanskje de ikke ser på seg selv som en ren trafikksikkerhetsorganisasjon ....
ang PkK, så er jeg enig med deg og NMCU at det vil gjøre lite for sikkerheten. Men med litt godvilje og vidsyn kan man si at det var et sikkerhetsspørsmål ... eller en påpekning av NMCU om at dette ikke er et sikkerhetsspørsmål, bare byråkrati
Jeg har jo overhode ikke noe i mot NMCU, jeg føler bare ikke noe stort behov, enkelt sagt


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 18:40 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
knutk skrev:
... Til jhns argumentrekke: Du nyter godt av NMCUs arbeid hver gang du kjører bomfritt gjennom tunnelen til og fra øya...

Nei du bommer litt. Fastlandsforbindelsen ble bygget under forutsetning av at passering skulle følge fergeprisene til hele dritten var nedbetalt. MC måtte også betale. Nå er det gratis for alle.

edit: Det var beregnet 14-15 års nedbetalingstid, men der gikk bare 11, så det var jo en positiv overraskelse når det ble gratis før beregnet \:D/

Ellers fortalte du jo ting jeg ikke visste :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 19:04 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1544
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
jhn skrev:
DrGreve skrev:
jhn skrev:
Siste først .... jeg tror heller ikke du vil ty til den slags.
Jovisst er custombyggerne også motorsyklister, like gode som alle andre, men jeg synes at en trafikksikkerhetsorganisasjon (som jeg oppfatter NMCU som) ikke behøver å hefte seg med ting som ikke har noe med sikkerhet å gjøre, og kun angår noen veldig få .... som du sier, de har begrensede ressurser.

Da tror jeg faktisk du har misforstått en smule. De er ikke bare en trafikksikkerhetsorganisasjon. De jobbet jo i mot en innføring av PKK som man jo kan argumentere for er å øke sikkerheten for oss motorsykkelførere. De argumenterte i mot fordi den er lite treffsikker all den tid undersøkelser viser at det ikke er noen annen trafikkantgruppe som holder sitt kjøretøy i bedre stand enn oss. De som gir faen i holde syklene i trafikksikker stand vil gi faen også etter at en PKK er innført..

Det er godt mulig jeg har misforstått, det skjer stadig vekk. Kanskje de ikke ser på seg selv som en ren trafikksikkerhetsorganisasjon ....
ang PkK, så er jeg enig med deg og NMCU at det vil gjøre lite for sikkerheten. Men med litt godvilje og vidsyn kan man si at det var et sikkerhetsspørsmål ... eller en påpekning av NMCU om at dette ikke er et sikkerhetsspørsmål, bare byråkrati
Jeg har jo overhode ikke noe i mot NMCU, jeg føler bare ikke noe stort behov, enkelt sagt

Det er helt greit at du velger å ikke være tilsluttet NMCU, det er heldigvis frivillig.
Men tenk på det en gang du seiler ut i en sving fordi en bil eller et annet kjøretøy har dradd løsgrus fra veiskulderen og opp på asfalten og ingen har tatt seg bryet å sende inn veifelleskjema fordi de rett og slett ikke bryr seg om nestemann :)
Forøvrig et tiltak som NMCU fikk i gang og dro SVV med seg.
http://nmcu.org/veifelleskjema
Nå er de også med i et samarbeidsforum sammen med staten og SVV for å ha en stemme når ting skal avgjøres ang. veiutforming og miljøet rundt :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 19:25 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 aug 2013 13:51
Innlegg: 4034
MC: 2015 - BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Diskusjonen går ennå ser jeg :lol:

Det jeg derimot er mest spent på er hva NMCU konkret tenker å igangsette etter å ha lest denne tråden. Tar dem mange av rådene til seg og virkelig viser at dem også kan andre ting enn det rent politiske så skal jeg være den første som melder meg inn, etter at abonements haugen min er minket etter opprydding.

Jeg er også (føles faktisk rart og si det...) enig i mye av det jhn sier i denne tråden. NMCU gjør mye bra, helt klart, men mye kan gjøres bedre når det kommer til det å "selge seg selv".

Nå er det kvalitetstid her. Grandis med pepperoni, Pistasj IS til dessert og House på TV. :lol:

_________________
Min blogg: http://www.bjerknez.no
LocaToWeb: http://locatoweb.com/user/bjerknez
Nye dekk (Angel GT) ved 12.600km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 19:46 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 10 nov 2008 01:25
Innlegg: 1497
MC: Suzuki V-Strom
DrGreve skrev:
jhn skrev:
DrGreve skrev:
Da tror jeg faktisk du har misforstått en smule. De er ikke bare en trafikksikkerhetsorganisasjon. De jobbet jo i mot en innføring av PKK som man jo kan argumentere for er å øke sikkerheten for oss motorsykkelførere. De argumenterte i mot fordi den er lite treffsikker all den tid undersøkelser viser at det ikke er noen annen trafikkantgruppe som holder sitt kjøretøy i bedre stand enn oss. De som gir faen i holde syklene i trafikksikker stand vil gi faen også etter at en PKK er innført..

Det er godt mulig jeg har misforstått, det skjer stadig vekk. Kanskje de ikke ser på seg selv som en ren trafikksikkerhetsorganisasjon ....
ang PkK, så er jeg enig med deg og NMCU at det vil gjøre lite for sikkerheten. Men med litt godvilje og vidsyn kan man si at det var et sikkerhetsspørsmål ... eller en påpekning av NMCU om at dette ikke er et sikkerhetsspørsmål, bare byråkrati
Jeg har jo overhode ikke noe i mot NMCU, jeg føler bare ikke noe stort behov, enkelt sagt

Det er helt greit at du velger å ikke være tilsluttet NMCU, det er heldigvis frivillig.
Men tenk på det en gang du seiler ut i en sving fordi en bil eller et annet kjøretøy har dradd løsgrus fra veiskulderen og opp på asfalten og ingen har tatt seg bryet å sende inn veifelleskjema fordi de rett og slett ikke bryr seg om nestemann :)
Forøvrig et tiltak som NMCU fikk i gang og dro SVV med seg.
http://nmcu.org/veifelleskjema
Nå er de også med i et samarbeidsforum sammen med staten og SVV for å ha en stemme når ting skal avgjøres ang. veiutforming og miljøet rundt :thumleft

:lol: Nå har jeg havnet i grøfta et par tre ganger, og jeg kan love deg at mens jeg flagret bortetter asfalten og/eller myra, så ofret jeg ikke NMCU, verken medlemmer eller blindpassasjerer en eneste tanke. Det var andre ting som opptok meg .... meen, skal prøve å huske det neste gang :D

Ellers kommer du jo med sånn type info jeg spurte etter helt til å begynne :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 08 okt 2016 19:53 
Offline
Moderator
Brukeravatar

Registrert: 06 okt 2015 12:48
Innlegg: 1544
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Sted: Mo i Rana
http://www.fema-online.eu/website/index ... le-safety/

http://www.fema-online.eu/website/index ... rcyclists/


Toppen
   
Legg innLagt inn: 09 okt 2016 01:44 
Online
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4511
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
Vi må jo ikke overdrive nødvendigheten av sminking heller. Fra et "hva får de faktisk utrettet"-synspunkt, så virker det på meg som om NMCU allerede scorer veldig høyt på skalaen.


Bjerknez skrev:
Det jeg derimot er mest spent på er hva NMCU konkret tenker å igangsette etter å ha lest denne tråden. Tar dem mange av rådene til seg og virkelig viser at dem også kan andre ting enn det rent politiske så skal jeg være den første som melder meg inn


Den politiske gjennomslagskraften må da fra Motorsyklistenens synspunkt være nærmest alfa og omega. Resten er jo å kunne få vist frem hva de faktisk har gjort og gjør til de som ikke er klar over det, slik at de melder seg inn

Den unnskyldningen har vel ikke du lenger? 8)

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 180 innlegg ]  Gå til side Forrige 17 8 9 10 11 12 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 2 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner