NMCU trenger støtte.

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

Tar det for gitt at alle debattantene her allerede er medlem i NMCU.

Til alle ikke-medlemmer har jeg det enkle forslaget: Meld dere inn.

Festtaler og gode ideer er fint, men ingen ting slår hard cash i form av et betalende medlemskap. 8)
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

knutk wrote:Tar det for gitt at alle debattantene her allerede er medlem i NMCU.

Til alle ikke-medlemmer har jeg det enkle forslaget: Meld dere inn.

Festtaler og gode ideer er fint, men ingen ting slår hard cash i form av et betalende medlemskap. 8)

OG når det gjelder hard cash så er det jo ikke snakk om mange kronene i året. Ikke sikker men ingen dukker under av den regninga.....

Jeg fikk imidlertid første "NYSS" om NMCU av forhandler..... og det funka.
OkDa
Fjr 1300
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

Okda wrote:
knutk wrote:Tar det for gitt at alle debattantene her allerede er medlem i NMCU.

Til alle ikke-medlemmer har jeg det enkle forslaget: Meld dere inn.

Festtaler og gode ideer er fint, men ingen ting slår hard cash i form av et betalende medlemskap. 8)

OG når det gjelder hard cash så er det jo ikke snakk om mange i året. Ikke sikker men ingen dukker under av den regninga.....

Jeg fikk imidlertid første "NYSS" om NMCU av forhandler..... og det funka.
Vi hadde neppe hatt halv årsavgift med mindre NMCU hadde jobbet i kulissene.

Man kan jo feks. dele en del av besparelsen med de som faktisk bidro til dens realitet. :thumleft
User avatar
supermons
Administrator
Posts: 6263
Joined: 18 Nov 2005 17:32
MC: Suzuki GSX750
Location: Hovedstaden

Re: NMCU trenger støtte.

Post by supermons »

Ser NMCU publiserte en artikkel i går, om Engangsavgift på amatørbygde kjøretøy. Vi kan jo godt ha en opplysningstråd/NMCU-tråd her der alt nytt fra NMCU postes, kan være nyttig for medlemmene? Og det viser oss hva nyttig NMCU gjør for oss motorsyklister? :)

Burde NMCU hatt en "sentral" Facebook-side som opplyste om landsomfattende ting, og ikke bare en side per område? Den jeg følger for Oslo/Akershus har for det meste postet om årsmøtet i det siste.


Årstallet her bør vel oppdateres eller fjernes?
http://arkiv.nmcu.org/medlem/medlemsfordeler.html
http://nmcu.org/nyheter

Denne funker ikke:
http://nmcu.org/nmcu-butikken

PS: Da ble jeg nettopp medlem, lett og greit med Vipps. Virkelig på tide å melde seg inn, etter ti år som motorsyklist :redface
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

Denne funker ikke:
http://nmcu.org/nmcu-butikken

Kanskje en ny link (eller så hadde du kanskje din link fra tidligere) men link til MCbutikken funker nu : http://nmcu.adprofil.no/
OkDa
Fjr 1300
Lasse Liten
Moderator
Posts: 831
Joined: 03 Oct 2015 20:23
MC: 1999 Suzuki XF650 Freewind
Location: Fyllingsdalen, Bergen
Contact:

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Lasse Liten »

knutk wrote:
Lasse Liten wrote:NMCU støttes, men prøvde å gå på et sånt årsmøte en gang for å se an gjengen her lokalt, var som å besøke et gamlehjem -manglet bare skolemusikken som kom på spillejobb for rullekake i betaling..
Bjerknez wrote:Ja, dem har utvilsomt en jobb å gjøre når det kommer til å kapre medlemmer.
Demografien blant folk som kjører MC er, i likhet med mange andre aktiviteter, litt "satt".

Man kan gjerne drømme om kampanjer blant folk som er i tyve og tredve åra, og de finnes. Men det store flertall har ganske så sikkert passert førti.
Og grunnen er enkelt, det blir kalt "livet".
Tror egen syklus er ganske typisk. Jeg begynte med mopeder i 12-års alderen. Siden ble det lappen, og sykkelen ble større etter hvert.

Så kom militærtjeneste, deretter utdannelse, etablering av familie, hus og hjem.
Sykkelen ble solgt da utdannelsen ble påbegynt. Trengte både pengene og tiden. Senere etablering, med familie og barn kostet både tid og penger, og et luksusprodukt som mc var der verken tid eller penger til.

Men etter hvert som barna ble større krevde de også mindre tid, madammen kom seg i jobb etter å ha vært hjemme mens barna var små og der ble mer slark i økonomien.
Sykkel ble innkjøpt da minstemann var 8, og siden har det blitt flere (sykler).

Dette er en syklus svært mange kjenner igjen. Damene kaller det 40-års krisa. Men det er ingen krise, man har bare nedprioritert sine egne behov til fordel for fellesskapet, og når man bikker førti har brikkene falt så pass på plass at det er dags å tenke litt på seg selv igjen.

Om man drar til et vilkårlig samlingsted, feks. Tyrigrava, ser man tydelig hvilken aldersgruppe som er overrepresentert.

Joda, der finnes yngre mennesker som også finner tid og penger til å holde på sykkelen, men de er i sterkt mindretall. Således vil allverdens rekruteringskampanje for å tiltrekke seg yngre mennesker ha en begrenset effekt.

Likeledes vil en "modernisert" webside med alskens bling og fjas ha begrenset effekt. Fristende å hevde at "gæmlisene er sidrumpa". Beskrivelsen kan saktens beskrive kjørebuksa, men at man liker enklere design fordi man ikke henger med i tiden blir å misforstå totalt.
"Gæmlisene" liker det enkle, uten jalla og bling fordi de er møkka lei jåleri og fjas som ikke har en nyttig funksjon.

Jeg sier ikke at ikke NMCUs webside kan forbedres og moderniseres, men jeg tviler sterkt på at en modernisert webside alene vil bidra til en boost i rekrutering, særlig om ønsket er å senke snittalderen på medlemmene.
Det du sier er det nok mange som kjenner seg igjen i, men likevel tror jeg du tar feil.
Jeg er frivillig i et nokså ungt miljø på redningsskøyte, 90% av de som bruker hundrevis av timer ombord frivillig er akkurat i familie/stress-perioden du beskriver. Nøkkelen er nok å tenke litt tilbake og kjøpe busskort til ungene.
Det har aldri vært mer fokus på å "realisere seg selv", fritidssysler osv. Hver dag ser vi galne folk sykle i trafikken om ettermiddagen, løpe på fjellet om kvelden, gå på tur med steingalne fuglehunder og sitte på café i networking sessions over en kremet latte med ajungibungidryss eller hva faen det heter.
-Jeg er helt overbevist om at mc miljøene i norge har falt fullstendig av lasset og blitt slått i bakken av forgubbing, kubikksyke og utstyrshysteri. Det har alltid vært konkurranse om fritidsaktiviteter og hobbyer, NMCU har bare blitt senile og glemt det.

At NMCU ikke har noe å hente på en webside er jeg forøvrig enig i, ingen under 30 år bruker websider.

Men oppi denne problemstillingen finnes det lyspunkter, dette forumet er et av de og det fungerer så inderlig godt for meg som enda er under 30 :p
For at det ikke skal være tvil, NMCU er veldig viktig for oss motorsyklister, uten de ville nok MC norge sett ganske annerledes ut for oss. At de har noe å hente på rekruttering og modernisering av driften ute blandt medlemmene er det for meg ingen som helst tvil om.
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

knutk wrote:Tar det for gitt at alle debattantene her allerede er medlem i NMCU.

Til alle ikke-medlemmer har jeg det enkle forslaget: Meld dere inn.

Festtaler og gode ideer er fint, men ingen ting slår hard cash i form av et betalende medlemskap. 8)
Det skal du ikke ta for gitt ... jeg er ikke medlem, så overtal meg. Hva jobbes det nå med i NMCU? ... hvilke mørke skyer ser man i horisonten på mc-himmelen?

Jeg har vært medlem i flere år ... for lenge siden .... sådetså
Bjerknez

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Bjerknez »

Jeg er heller ikke medlem. Så ta frem kanonene...

EDIT:
Jeg dro en hvit løgn på jobben i dag også... Jeg er nok bare et grusomt menneske...
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

Undres på hvorfor jeg ikke er overrasket over at det var akkurat dere to som ikke bare ikke var medlemmer men også måtte skryte av det .... :-k
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

Okda wrote:Undres på hvorfor jeg ikke er overrasket over at det var akkurat dere to som ikke bare ikke var medlemmer men også måtte skryte av det .... :-k
:-k Ja det kan man undres på ... jeg skryter ikke av det .. om noe, så skryter jeg av å ha vært medlem i flere år.
Men at du i det hele tatt kobler dette med å skryte kan man jo også undres over
Det har vel litt med "øynene som ser" å gjøre?

Egentlig var jeg bare ute etter grunner til å melde meg inn ... er ikke det ganske relevant i denne diskusjonen?
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

jhn wrote:
Okda wrote:Undres på hvorfor jeg ikke er overrasket over at det var akkurat dere to som ikke bare ikke var medlemmer men også måtte skryte av det .... :-k
:-k Ja det kan man undres på ... jeg skryter ikke av det .. om noe, så skryter jeg av å ha vært medlem i flere år.
Men at du i det hele tatt kobler dette med å skryte kan man jo også undres over
Det har vel litt med "øynene som ser" å gjøre?

Egentlig var jeg bare ute etter grunner til å melde meg inn ... er ikke det ganske relevant i denne diskusjonen?
Nåja, kall det hva du vil... 4 sider frem og tilbake og du har enda ikke sett noen "grunner til å melde deg inn"? jaja.
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

Okda wrote:
jhn wrote:
Okda wrote:Undres på hvorfor jeg ikke er overrasket over at det var akkurat dere to som ikke bare ikke var medlemmer men også måtte skryte av det .... :-k
:-k Ja det kan man undres på ... jeg skryter ikke av det .. om noe, så skryter jeg av å ha vært medlem i flere år.
Men at du i det hele tatt kobler dette med å skryte kan man jo også undres over
Det har vel litt med "øynene som ser" å gjøre?

Egentlig var jeg bare ute etter grunner til å melde meg inn ... er ikke det ganske relevant i denne diskusjonen?
Nåja, kall det hva du vil... 4 sider frem og tilbake og du har enda ikke sett noen "grunner til å melde deg inn"? jaja.
Jeg vet jo sånn ca hva de har gjort før, og det har jeg jo vært med å betale for.
Her er mitt opprinnelige spørsmål
"Hva jobbes det nå med i NMCU? ... hvilke mørke skyer ser man i horisonten på mc-himmelen? " Har de nå noen viktige saker de jobber med, eller er vi i mål? Eller skal de bare ligge i beredskap?

Skjønner ikke helt hva du har i mot spørsmålet .... lenge siden sist .... ?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: NMCU trenger støtte.

Post by knutk »

jhn wrote:
Okda wrote:
jhn wrote: :-k Ja det kan man undres på ... jeg skryter ikke av det .. om noe, så skryter jeg av å ha vært medlem i flere år.
Men at du i det hele tatt kobler dette med å skryte kan man jo også undres over
Det har vel litt med "øynene som ser" å gjøre?

Egentlig var jeg bare ute etter grunner til å melde meg inn ... er ikke det ganske relevant i denne diskusjonen?
Nåja, kall det hva du vil... 4 sider frem og tilbake og du har enda ikke sett noen "grunner til å melde deg inn"? jaja.
Jeg vet jo sånn ca hva de har gjort før, og det har jeg jo vært med å betale for.
Her er mitt opprinnelige spørsmål
"Hva jobbes det nå med i NMCU? ... hvilke mørke skyer ser man i horisonten på mc-himmelen? " Har de nå noen viktige saker de jobber med, eller er vi i mål? Eller skal de bare ligge i beredskap?

Skjønner ikke helt hva du har i mot spørsmålet .... lenge siden sist .... ?
Med all respekt å melde jhn, nå tror jeg du gjør deg ekstra vrang.

Som tidligere medlem har du fått med deg hvordan NMCU jobber.

Jeg vet ikke konkret hvilken saker de jobber med akkurat nå, men stormen rundt ÅRLIG EU kontroll på MC blåste ganske så nylig.
Den dagen du skal bytte MC vil du ha gleden av 30% lavere avgifter, kjøper du brukt sparer du 4 årskontigenter på handel.
Du og alle andre vet godt at slike forbedringer ikke kommer av seg selv.

At du ønsker å være gratispassasjer er greit nok. Slike vil der alltid være. Verden er digital, enerne går forran og nulla går bak.

Men spar oss for blank ignoranse, du er mye mer oppegående enn hva du gir uttrykk for...
Okda
Posts: 527
Joined: 07 Nov 2015 17:58
MC: FJR 1300

Re: NMCU trenger støtte.

Post by Okda »

knutk wrote:
jhn wrote:
Okda wrote:
Nåja, kall det hva du vil... 4 sider frem og tilbake og du har enda ikke sett noen "grunner til å melde deg inn"? jaja.
Jeg vet jo sånn ca hva de har gjort før, og det har jeg jo vært med å betale for.
Her er mitt opprinnelige spørsmål
"Hva jobbes det nå med i NMCU? ... hvilke mørke skyer ser man i horisonten på mc-himmelen? " Har de nå noen viktige saker de jobber med, eller er vi i mål? Eller skal de bare ligge i beredskap?

Skjønner ikke helt hva du har i mot spørsmålet .... lenge siden sist .... ?
Med all respekt å melde jhn, nå tror jeg du gjør deg ekstra vrang.

Som tidligere medlem har du fått med deg hvordan NMCU jobber.

Jeg vet ikke konkret hvilken saker de jobber med akkurat nå, men stormen rundt ÅRLIG EU kontroll på MC blåste ganske så nylig.
Den dagen du skal bytte MC vil du ha gleden av 30% lavere avgifter, kjøper du brukt sparer du 4 årskontigenter på handel.
Du og alle andre vet godt at slike forbedringer ikke kommer av seg selv.

At du ønsker å være gratispassasjer er greit nok. Slike vil der alltid være. Verden er digital, enerne går forran og nulla går bak.

Men spar oss for blank ignoranse, du er mye mer oppegående enn hva du gir uttrykk for...

Vi kunne jo forsåvidt lagt ned hele foreningen - det er jo bare å starte den opp når det blir ordentlig behov for den en gang i fremtiden - eller kanskje ikke? Kanskje det er veldig greit å ha ett forum hvor vi kan påvirke utviklingen og som kan holde øye med det som skjer. Å ikke ha denne operativ kan få store konsekvenser for oss alle.

Til din sleivkommentar - nei, jeg har ikke parkert for vinteren - pleier å kjøre frem til november - desember og så starte opp igjen i slutten av februar - hvordan er det med deg med hensyn til kjøring?

Alt det andre tar vi ikke opp her i MC forumet, hva?
OkDa
Fjr 1300
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: NMCU trenger støtte.

Post by jhn »

knutk wrote:
jhn wrote:
Okda wrote:
Nåja, kall det hva du vil... 4 sider frem og tilbake og du har enda ikke sett noen "grunner til å melde deg inn"? jaja.
Jeg vet jo sånn ca hva de har gjort før, og det har jeg jo vært med å betale for.
Her er mitt opprinnelige spørsmål
"Hva jobbes det nå med i NMCU? ... hvilke mørke skyer ser man i horisonten på mc-himmelen? " Har de nå noen viktige saker de jobber med, eller er vi i mål? Eller skal de bare ligge i beredskap?

Skjønner ikke helt hva du har i mot spørsmålet .... lenge siden sist .... ?
Med all respekt å melde jhn, nå tror jeg du gjør deg ekstra vrang.

Som tidligere medlem har du fått med deg hvordan NMCU jobber.

Jeg vet ikke konkret hvilken saker de jobber med akkurat nå, men stormen rundt ÅRLIG EU kontroll på MC blåste ganske så nylig.
Den dagen du skal bytte MC vil du ha gleden av 30% lavere avgifter, kjøper du brukt sparer du 4 årskontigenter på handel.
Du og alle andre vet godt at slike forbedringer ikke kommer av seg selv.

At du ønsker å være gratispassasjer er greit nok. Slike vil der alltid være. Verden er digital, enerne går forran og nulla går bak.

Men spar oss for blank ignoranse, du er mye mer oppegående enn hva du gir uttrykk for...
Med all respekt, det hadde vært fristende å si drit & dra ... men det gjør jeg selvfølgelig ikke.
Jeg kunne sikkert formulert meg annerledes i utgangspunktet, men ærlig talt, er dere ikke i overkant fintfølende nå?
Ang. "gratispassasjer" ... spar meg fra moralsk arroganse
Post Reply