Fiks headeren da folkens!

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
Bjerknez

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by Bjerknez »

Jeg var nok litt utydelig...så jeg beklager det.

Jeg mener egentlig at en logo skal være enkel, men forklarende. En vektor logo er ofte ikke så "fancy" med tanke på effekter etc. Se på logoen til det store bedriftene rundt omkring. Google, Microsoft etc. En logo som ikke er veldig spennende, men den er gjenkjennbar da dem har klart å bygge noe rundt den logoen.

Uten sammenligning forøvrig... men slik logoer som du har laget her fremstår for meg som litt "harry". Dagens logo her i forumet er en knall rød og blå klatt oppe i gjørnet og fargene står ikke i stil med den ellers litt nedtonede blåfargen. Jeg synes også at "mc-forumet.no" skulle vert en del av logoen i stede for en vanlig hvit skrift med standard font.

Sånn sett så er logoen til mcsiden mye bedre (hvis jeg kan mene det her inne uten å tråkke noen på tærne). :roll:
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by ojda »

Bjerknez wrote:

Sånn sett så er logoen til mcsiden mye bedre (hvis jeg kan mene det her inne uten å tråkke noen på tærne). :roll:

Liker ikke å være enig med deg, men akurat nå er jeg det 8)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by Bjerknez »

ojda wrote:
Bjerknez wrote:

Sånn sett så er logoen til mcsiden mye bedre (hvis jeg kan mene det her inne uten å tråkke noen på tærne). :roll:

Liker ikke å være enig med deg, men akurat nå er jeg det 8)
Kan ikke helt skjønne hva jeg har gjort deg siden du ikke liker det, men uansett så er det vel ingen tvil om at logoen på dne andre siden er bedre. De aller fleste vil vel mene det vil jeg tro, uten at det bør ha noe med sakens kjærne å gjøre her... ;-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by ojda »

Ta nå ikke den til deg da, det var "en munter kommentar" :wink:
Men fortsatt er jeg enig :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by RuneMC »

For all del, har også sansen for "den enkle strek" og mitt bidrag var ment som et litt mer lekent bidrag.

A la Google's lek med egen logo: https://www.pinterest.com/pin/215821007115689702/
Det er mulig de har et kobbel illustratører som lager vektorgrafikk av alt, men de tar ihvertfall ikke seg selv altfor høytidelig :)

Skal man endre til noe helt annet enn dagens logo aner jeg at det blir veldig mye "synsing" som skal tas hensyn til - uansett variant. Vil man i tillegg ha noe profesjonelt og originalt så er det å henvende seg til en profesjonell logo designer noe som bør vurderes.

En annen variant er foto og tekst slik som Advrider og Stromtrooper forumet bruker. Fordelen med slike forum er at det kan rulleres på foto i headeren som gjør det ganske enkelt med fornyelse, og man kan involvere brukerne til fotobidrag.
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by Elolz »

Har jobbet innen skiltproduksjon og div reklameartikler, og har vektorisert en del logoer for kunder. Er ikke så flink med å komme opp med helt nye logoer selv. Men hvis noen har noe tegninger eller skisser kan jeg alltids få laget en skikkelig vektorisert utgave. ;-)

Min erfaring med autotrace fra Illustrator er at det fungerer særdeles dårlig, merker det når du zoomer inn eller skal forstørre logoen for bruk på en bil f.eks, like greit å bare gjøre det skikkelig for hånd med en gang, går ganske kjapt når en får teken på det i forhold til å måtte sitte å gjøre småendringer på autotracen.

Ellers bør en logo ha minst mulig dilldall fordi den gjerne skal brukes på bakgrunner i forskjellig farge, så fargen må lett kunne byttes. Da blir det ofte feil med 3D-effekter, skygger og gradients. Ta f.eks mcsiden sin logo, hvis den skal brukes på sort, så blir skyggene rimelig ubrukelige, og logoen ser mye spinklere ut med en gang.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by Snikkeren »

Apropos logo. Jeg laget meg en liten logo til siden min i går. Har lite peiling på dette, så jeg tok utgangspunkt i en sånn template, og endret på den. Hva synes dere om den? Ble det ok, eller er det bedre uten logoen?
User avatar
Elolz
Posts: 760
Joined: 21 Feb 2011 23:02
MC: Honda VTR SP1
Location: Bergen/Askøy

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by Elolz »

Jeg foretrekker uten logoen, når du hadde navnet på headerbildet liksom. ;-)
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by Snikkeren »

Navnet har alltid stått der det står, men nå er det en liten logo ved siden av det. Eller over det hvis man surfer på mobil.
User avatar
RuneMC
Posts: 2017
Joined: 26 Jun 2009 15:11
MC: 2016 CRF1000D
Location: Hyggen

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by RuneMC »

Lastet nettopp ned Adobe Capture CC og Adobe Illustrator Draw på iPad'en. Begge er gratis (krever bare en gratis Adobe CC konto).
Spesielt Adobe Capture CC var en artig sak for å lage vektorbilder fra "real life", men eksporterer bare i jpg/png (medmindre man har AI på PC/Mac, det er vel sånn at de skal tjene penger tross alt)

https://www.youtube.com/watch?v=d0LTzbksUiU

Dette er hjelmen min tatt med Adobe Capture CC mot lys bakgrunn, så kunne enkelt fjerne litt grums.
Image
(evt full oppløsning )
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by Snikkeren »

Artig. Testet på et bilde av meg i farta.

Image
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by tshansen »

Følger med tett i denne tråden. Å dette gir jo faktisk rom til en del bra logo forslag. Her er nesten sånn at jeg må prøve litt selv også :redface
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by jhn »

Snikkeren wrote:Artig. Testet på et bilde av meg i farta.

Image
Jeg satt akkurat og gjorde det samme ... Med bildet du har på siden din, bare for å teste.
Din versjon er en bra logo.
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by voodoodoo »

Logoen fungerer veldig bra den og ting som funker skal man som kjent ikke tukle med.....

[youtube][/youtube]
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Fiks headeren da folkens!

Post by tshansen »

Det har stått litt stille på dette stedet ser jeg :redface

Å det er helt klart våres egen feil. Det er kommet inn flere gode forslag, men når jeg har sett headeren på andre lignende forum, så må jeg ærlig innrømme at det ser jævlig donald duck ut i mine øyner.

Selv bruker jeg SE Square Left theme å der har vi lagt til logoen RuneMC var så grei å komme med. Jeg liker det faktisk godt slik det er merker jeg :-k

Hva mener folket, er vi fortsatt like gira på å fikse headeren?
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Post Reply