Om juss, topicer og anna…

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Om juss, topicer og anna…

Post by Ragnhild »

Vi har hatt en hyggelig og god tone på forumet den tida jeg har vært med :) Men det er ikke alltid like lett å vite hvor man skal sette grenser, og hva man skal tillate seg av sleivspark :cry: Trodde at vi hadde funnet en balanse der, men nå virker det litt krampaktig topic, og strukturert. Jeg og noen andre har tatt oss litt til rette med litt mye off-topc ordspill og kanskje vært med på å styre tråder i litt annen retning enn utgangspunktet. Da kan trådstarter si fra om at ”Det var kanskje ikke akkurat det jeg spurte om/tenkte/ville..”, moderator kan sette ned foten, eller tråden dør en stille død.
Enkelte tråder dør etter to innlegg, okke som. Andre lever i beste velgående fordi temaet og innleggene passer sammen, og om noen da slenger litt med leppa med et ordspill og avsporer debatten litt, kommer den på sporet igjen like etter, helt uten skader.
Vi må godta at noen tråder sporer litt av, at debatten utvikler seg i alle mulige retninger enn akkurat den som trådstarter mente, som oftest vil en privat samtale mellom to brukere, dø ut etter 8 – 10 innlegg, og hvis noen synes at det blir for privat/off-topic, kan man si ifra på en hyggelig måte, ikke hyle opp om kupping av tråden.
Dilletanten og jeg har hatt en liten samtale gående på ”Tyrigrava”-tråden etter at Gixxer, offisielt slo fast at dette var en tråd om Tyrigrava. Har ikke hørt noe om at dette ikke var bra, kupping, off-topic eller noe. Og den stengingen kom veldig sent i forhold til hvordan debatten utvikla seg.
Dette var ikke kritikk av deg Gixx, men jeg vil vise at det er forskjell på hvordan off-topic tolkes og hvem som gjør hva i forhold til den. Jeg mener at mye av off-topicen dør ut relativt raskt og er en del av hvordan vi mennesker forholder oss til hverandre. Den regulerer seg selv på en måte. Hvis du følger off-topic’en i Bloggene vil du se at et tema blir utdebatert i løpet av 10 – 15 – 20 innlegg, alt etter hvor mange som slenger seg på. I de andre trådene vil off-topic’en dø ut i løpet av 8 -10 innlegg hvis ikke før.
Derfor er jeg ikke redd for at off-topic vil være et stort problem, for de fleste av oss ser forskjell på relevant og ikke-relevant info, og skipper den de ikke vil ha. Useriøse/uinteressante innlegg blir derfor stående uten svar/oppfølging.
Var en tråd her hvor det var lagt ut en artikkel fra Aftenposten(?), en test av to touringsykler. Der ble det etter hvert diskusjon om dette var lov. I tilfelle det ikke er lov, er det redaktøren som er ansvarlig. På MC-forumet vil det si NoName som er admin. Han vil i kraft av sitt ansvar som admin også være Redaktør med de retter og plikter dette medfører. Hvis han godtar at en slik artikkel eller tilsvarende er han ansvarlig i forhold til om dette er lov eller ikke. Jeg vil jo tro at fritt tilgjengelige artikler på nettet er lov å kopiere slik, og at NoName ikke har noe problem med at det gjøres.
Og akkurat den diskusjonen måtte nødvendigvis ikke taes i den tråden, men den er godt eksempel på hvordan debatten kan utvikle seg, og hvordan debatten bør få utvikle seg. Greit nok at hvis tråden heter Egg, behøver vi ikke diskutere brune Fiater der, selv om brune italienere er en hønserase og dermed legger egg. Det har med at en leser skal ha en viss ide om hva han får når han åpner akkurat den tråden. Han forventer å finne en debatt om egg og ikke om brune italienske biler. Selv om det også er interessant for noen av brukerne på forumet.
Motorsykler er den felles interessen som startet og ligger i bånn for forumet, men det er også en sosial møteplass for oss som bruker forumet, vi må derfor forvente at det blir diskutert alt fra desmodromiske(?) ventilstyresystemer til dekkdimensjoner/kvaliteter til ordspill om fly og høyder til helse via Citroèn og Led Zeppelin. Det er dette mangfoldet som gjør at forumet lever, og at vi stikker innom for en prat i ny og ne. Om Jalmar, Desmo og jeg har en diskusjon gående på ordspill om fly og høyder et sted, er det jo bare bra om andre dsikuterer trimming av mopeder et annet sted. Og om da en av oss lenger inn en kommentar til noe av det som blir sagt i en annen tråd, er jo det med på å høyne nivået, og gi oss alle flere muligheter.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

....joa, jeg ser poenget ditt.

Personlig kan jeg imidlertid bli litt lei av å se de samme navnene i svært mange tråder, hvor temaet blir mer og mer internt, og off topic. Du har selv vært inne på at slikt kan bidra til at folk kanskje vegrer seg for å poste.

Jeg mener forumet har to helt klare avdelinger for slikt, det ene (og viktigste) er bloggene, det andre er generelt. Altså her.

Det er selvsagt fristende å gå off topic, spesielt om en har sans for ordspill og kjappe kommentarer, men jeg er av den oppfatning at det best gjøres i avgrensede "områder" av forumet.

Jeg tror at vi er såpass få her inne enda at når en tillater seg en aldri så liten blødme i en ellers saklig post, vil det være de samme få som henger seg på - og dermed bidra til litt "avmakt" for den som i utgangspunktet leser posten med interesse.

Internhumor er aldri bra, bortsett fra for de få som deler den.

T'Weed
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det må jo nødvendigvis bli de samme få som florerer i de foreløpig så få trådene her. Det er tross alt ikke fler enn 334 registrerte medlemer, og det er kun ca. 15% av dem som har over 100 innlegg. Jeg ønsker ikke med disse tallene prøve å lage grenser for om et medlem er aktivt eller ikke, eller på annen måte diskriminere hverken de med få innlegg eller de med mange innlegg. Trekker fram disse tallene for å få fram at dette forumet, i likhet med andre fora, trenger tid for å finne sin endelige form. Vi er også nå midt i sesongen der de fleste mc-interesserte sitter på mc'en framfor å sitte ved pc'en. Utover høsten og vinteren vil flere medlemer komme til og temaene vil bli fler. La oss være forsiktige med å møte de nye potensielle medlemmene med et stivt og firkantet ontopic-hysteri. La oss heller vise dem hvordan voksne, normalt høflige mennesker forholder seg til hverandre og korrigerer hverandre hvis noen tråkker over grensene.

At en tråd begynner med et spørsmål om èn teknisk ting, og ender opp gjennom en naturlig utvikling i en diskusjon om en annen teknisk ting er det som gjør en tråd interessant etter min meing. Trådene bør være som en samtale mellom flere personer. Og en slik samtale kan godt begynne med å spørre om hva klokken er, for så å ende opp i en diskusjon om hvilke farger man liker best. En samtale, eller en tråd, dør fort hvis den ikke får utvikle seg.

For hvor skal grensene gå med hensyn til hva som er internt eller ikke? Hvis et medlem starter en tråd som kun interesserer og engasjerer tre eller fire andre medlemmer, skal den da regnes som intern og uønsket? Eller hvis man er så uheldig å starte en tråd som bare blir svart på av de mest aktive, er den også å regne som intern? Er spontane og spøkefulle avvik fra et tema i en tråd til glede eller forargelse for de fleste?

Setter nok det hele litt på spissen nå, men det får stå sin prøve. Jeg holder meg til bloggen, og legger inn forhåpentligvis kun seriøse innlegg i de andre trådene hvis jeg føler jeg har noe å bidra med. Og jeg tror ikke det blir noe trivelig hvis vi skal være nødt til å veie våre ord før vi publiserer et innlegg.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Må nok flytte denne til tilbakemeldinger der den hører hjemme :wink: Angående jussen så tok jeg og Kosh dette videre via pm. Når det blir for mye offtopic for mitt vedkommende så ber jeg folkene det gjelder og forsette utenfor tråden via en pm og syntes dette fungerer bra. Selvsagt vil det bli litt offtopic her og der, men så er det jo forskjell på offtopic også da. I Tyrigrava tråden så gikk det ut i en heller sur tone til slutt, og da velger jeg å avbryte ved å sette ned foten og gjøre klart at slikt liker jeg ikke. Litt uskyldig offtopic humor er greit til en viss grad, og ikke si at vi moderatorer ikke har vært runde i kantene. Er sjeldent vi har måttet avbryte deres eskapader eller hva nå enn dere måtte finne på. Jeg trekker ikke i noens værhår her nå, alle er like skyldige eller uskyldige og det spiller egentlig ingen rolle. Jeg ser noe og snur enten ryggen til, eller jeg gjør hva jeg føler riktig der og da. Som sagt før; Føler folk seg urettmessig behandlet så ta det opp med hvem som helst av oss moderatorer eller Admin. :)
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Har vel ikke akkurat utmerket meg med de mest seriøse innleggene her. :oops:
Til tross for dette vil jeg si at det er mye rart i enkelte av trådene. Og skulle jeg nå lese innlegg i en tråd,der det spørres om ting jeg ikke vet noe om. Da lar jeg være å poste der. Poster som regel bare hvis jeg tror jeg kan bidra med noe i de seriøse debattene. Men det kan vel hende at andre ser annerledes på dette enn meg. Jfr. flis og bjelke i øyne. Men bloggen er en annen skål,likedan "Generelt".
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Neida Desmo. Akkurat samme her. Ser jeg en tråd hvor jeg føler meg som en blind lemmen så lukker jeg den bare og går over til neste. Man er bare et menneske vettu :)
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

.
Last edited by Banditbiker on 05 Nov 2008 19:52, edited 1 time in total.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg vil gjerne få lov å si at jeg setter pris på at det nå er flere som uttaler seg i sakens anledning. Dette er et vanskelig tema som kanskje har godt av å bli luftet ut.

Håper flere skriver litt om hvordan de ser på det som har skjedd og hvordan de ønsker at ting skal være. Tross alt er det et levende forum vi ønsker, er det ikke???
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Ble litt overrasket over at tråden er flyttet. Tenkte litt på å starte den i tilbakemeldinger, men tenkte deretter at det sikkert var flere enn meg som ikke ser så langt ned, og jeg ville ha flest mulig med i debatten, derfor la jeg den inn under Generelt.
Jeg mener at den fremdeles burde ligge under Generelt fordi vi faktisk diskuterer ting som angår alle på forumet, og vi diskuterer hvordan vi skal forholde oss til forumet.
Hvis flyttinga er gjort fordi at en eller annen ikke vil at nye brukere skal se at vi diskuterer disse tingene, syns jeg det er korttenkt.
Jada, dette kan også diskuteres under Tilbakemeldinger, men jeg ser på denne tråden som litt off-topic i forhold til det som ellers blir tatt opp under Tilbakemeldinger.
Men kan flyttingen føre til at flere deltar i debatten er jeg fornøyd, om ikke enig i at det ble gjort.
Det har kommet flere bra innlegg, det viser at flere enn meg vil/kan ta ansvar for at forumet utvikler seg positivt.
Når det gjelder off-topic, mengde og når/hvor syns jeg ikke det har blitt bedre/værre, men det har var et tilfelle hvor jeg sa fra om at nå var diskusjonen på vei fra hyggelig/saklig til usaklig/personangrep. Tror at de som holdt på å legge fornuften på hylla skjønte poenget med innlegget mitt. Hvis ikke er jeg i stand til å si tilsvarende ting en gang til.
Mulig at Chatt kan avlede en del usaklige innlegg, men jeg er redd for at muligheten for at en eller flere legger fornuften på hylla fremdeles er til stede.
Vi er såpass få som bruker/poster på forumet daglig at det nødvendigvis må bli en del interne opplegg. De som kommer til slike, og ikke vil delta, hopper over, så enkelt er det, Tror ikke at det fører til mindre bruk av forumet.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ikke tenke så mye frem og tilbake vettu Ragnhild. Enkle er som oftest det beste :wink: Hva du mener er det beste spiller egentlig liten rolle da kategoriene er der for en grunn. :D
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

:-s
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Uansett står jo fortsatt overskriften igjen under Generelt. Om ikke all flytting kan forklares, så har den sikkert ikke nødvendigvis noen grunn. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Det kan jo være en med rettigheter som tilfeldigvis brukte dem i vanvare, for alt jeg vet :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Hei.
Jeg synes det er bra av Ragnhild å ta opp dette temaet. Dette er et vanskelig tema. Hva er offtopic og hva er ikke? Det er vel like mange meninger om det som det er brukere. Jeg persjonlig mener at dette forumet har en av de beste "tonene" jeg har sett på et forum. At man sleiver ut med noe som ikke har helt med temaet å gjøre er forsåvit greit, bare man styrer seg inn på temaet etterhvert. Som sakt tidligere så blir det en større og bedre diskusjon hvis man også kan snakke litt rundt temaet, men det bør uansett ha en sammenheng med det som det er spurt om/ tatt opp.

Bloggen er en utmerket plass å snakke "skjit", og det blir den også brukt til. Jeg mener også at det virker positivt for nye brukere at de temaene som blir tatt opp i feks. MC delen, er seriøse, mens man kan tulle videre i feks bloggen. Jeg syns faktisk vi har stoor takhøyde her.

Når det gjelder den jobben som moderatorene gjør, så må dere huske på at det er de som får det slengt i fleisen når noen er uenige. Jeg forstår godt at noen er uenig hvis en tråd blir stengt eller flyttet, men det er gjort i beste hensikt ffra moderatorene. For de som ikke vet det så har vi en (mod/admin) en egen skjult avdeling på forumet, og der er det en tråd for å muntre opp hverandre! Det er ikke bstandig så morro å logge seg på forumet å finne PM'en full av brukere som er uenig og missfornøyd for noe. Nå setter jeg dette noe på spissen, men det er for at dere skal forstå.

Se bare på eksemplet her om dagen da det var en bruker som kun var her for å legge igjen dritt på hele forumet. Slengte dritt om brukerne, og startet nye tråder hele tiden med samme innhold. Tror ikke så mange fikk med seg det, for moderatorene var der med en gang og slettet innleggene, og jeg fikk rask beskjed om å stenge den brukeren ute.

Super jobb av de syns jeg!

Når det gjelder chaten så håper jeg at den skal komme iorden så snart som mulig. Er faktisk litt spent på hvor mye den blir brukt, men kjenner jeg dere rett så er det nok noen faste brukere som blir der ja...hehe :wink:
Tror også at bloggen vil leve i beste velgående, selv om chatten kommer. Chattingen blir kun der og da, mens i bloggen kan man bla tilbake å lese det som er blitt skrevet.

Men jeg vet at dette ikke blir noe problem. Dette forumet er kommet for å bli!! Ingen Admin som forsvinner her nei. Forumet er nå ca 3,5 måned gammel og vi har jo en enorm interesse rundt det. Vi har snart 4,3 mill sidevisninger og det er ikke dårlig! Stå på!
User avatar
dilletanten
Posts: 250
Joined: 01 May 2005 22:52
Location: Oslo

Post by dilletanten »

personlig syns jeg folk tar en del ting litt for seriøst her inne...
om noen skulle være så uheldige å være i litt godt humør en dag, og legger inn et "sportslig, friskt" innlegg (som kanskje ikke er ONtopic) i en tråd, så gjør vel ikke det noen ting? jeg syns det gjør at trådene her får litt mer farge, blir litt mer underholdende å lese, og det unngår at alt blir firkantet og kjedelig.
skulle det være en person som tar opp en vesentlig mc-relatert ting i en tråd (f.eks hva slags olje på sykkelen?) og det kommer et par svar her og der, så spiller det vel ingen rolle om det dukker opp et spraglende humoristisk innlegg om noe HELT annet? folk som har noe fornuftig å komme med ang. olja tør vel å skrive det i tråden selv om det var en klovn som skrev der før han/hun?
mine 2 cents; jeg syns noen av moderatorene her gjør en litt-for-stor innsats med å være moderator. la heller ting gå sin gang (selfølgelig ikke alt!!) en stund, se ann hvordan ting utvikler seg. blir det for usaklig og offtopic vil tråden død ut av seg selv uansett.

jeg er også medlem og aktiv på http://www.svrider.com\phpbb hvor ting er en del "friere" enn her... moderatorene er ikke så synlige i jobben sin som her (men de gjør fortsatt en god jobb) og folk generelt er glad for det!
jeg kjenner ikke til så mange andre forum, men jeg skulle ønske at noen tok seg en tur innom svrider for å se hvordan ting lå ann. jeg syns det forumet fungerer veldig veldig bra!
nå er jeg for trøtt til å bry meg no særlig mer, men jeg ønsker at visse her inne senker skuldrene sine et par hakk, ser igjennom fingra sine litt oftere og slutter å være så forbaska seriøs så fort de syner en mulighet til å vise seg!
slapp av! det årner seg! 8)

-Espen
Sølv Suzuki SV650s -03mod

"I feel sorry for people who don't drink. When they wake up in the morning, that's as good as they're going to feel all day. "
~Frank Sinatra
Post Reply