Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Hvis dere har forslag eller kommentarer vedrørende disse sidene, kan dere skrive dem her.
Brukeravatar
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken

Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Legg innav RuneMC » 19 nov 2019 12:30

Fra i morges å ikke ha visst noe om Discord - utover å notere meg at stadig flere tradisjonelle forum ser ut til å ha nedadgående aktivitets-trend og at noen flytter til (for meg) ukjente "Discord" så har jeg lært følgende:

Discord opprinnelig utviklet for game-chat med tale (sikker voip), chatroom/tekst-samtale og enkel inkludering av bilder og video.
Det har tatt av ganske bra senere år (50 mill nedlastinger) og noen spår at det kan ta over for Skype/Microsoft Teams

Server = forum/community
I forhold til innhold kan man segmentere opp i forskjellige interesseområder/tema (channels)

Nødvendig med invitasjons-link for å finne og bli med i en "server" (=forum, interessegruppe...) så i utgangspunktet finner man ikke mye i det hele tatt etter å ha startet opp discord og gjort noen søk. Hemmeligheten er altså å få tak i invitasjons-link til aktuell server.

Eksempel, så man kan se hvordan det ser ut:
MotoVlogger som forteller om Discord og hvorfor de flyttet dit: https://www.youtube.com/watch?v=CbdFTUSpTAU
Gir litt bakgrunn.
I teksten under Youtube videoen finner du invitasjonslink https://discord.gg/KpRfDbU som du kan bruke i discordapp.com > Add Server > lim inn linken

App finnes for mobil, nettbrett, laptop (android/ios/windows/mac)

Brukeravatar
tshansen
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Sted: Bergen

Re: Forum fremtid -> sjekke ut Discord ?

Legg innav tshansen » 19 nov 2019 14:40

Dette ser faktisk veldig bra ut :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app

Brukeravatar
Ambro
MC: Ducati Multistrada 1260S -18

Legg innav Ambro » 19 nov 2019 15:03

Har selv brukt Discord i noen år til VoIP for gaming. Fungerer ypperlig til slikt, og som chattekanal. Men jeg ser ingen måte dette kan erstatte et forum på, som tidligere diskutert om hvordan facebook erstatter forum.

Det Discord nok kan ta livet av er Facebook sider, da det er akkurat like håpløst å finne igjen nyttig info på discord som det er på div facebook sider.

For reiseskildringer, byggetråder o.l. er forum overlegent, eventuelt går vel disse over til blogger (de som alt ikke har gjort det).

Brukeravatar
Tommas
MC: Nada...

Legg innav Tommas » 19 nov 2019 15:24

Tenker også umiddelbart det samme som Ambro fra egen erfaring med Discord.

Skulle heller ønske man kunne plukke litt funksjoner fra feks Facebook ("liker", lett deling av bilder etc), som gjør forum mer brukervennlig for nye brukere.

Brukeravatar
Borg
MC: Triumph Speed Triple RS
BMW G 650 Xmoto
Husqvarna Terra
Sted: Larvik

Legg innav Borg » 19 nov 2019 17:33

Er ingen rutinert Facebook bruker men synes det er håpløst å finne fren i historikk der. Har bruk Discord litt men der er det også en lang tråd å bla i, samt forskjellige «rom».
Er tilhenger av oppbygningsstrukturen på forum med div headinger som sier noe om emnetråden bak.

Brukeravatar
supermons
Administrator
MC: Suzuki GSX750
Sted: Hovedstaden

Legg innav supermons » 19 nov 2019 22:32

Jeg er også partisk til forum, og tror det vil være en stor terskel for mange å hoppe over til noe helt nytt, i motsetning til forum/facebook.

Men ser at for folk med blog/vlog/chattebehov++ at det kan være nyttig.

For de som vil se hvordan det funker i praksis, så synes jeg denne var nyttig:

Brukeravatar
Palma
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "Wolfgang"
Kontakt:

Legg innav Palma » 19 nov 2019 23:19

Borg skrev:.
Er tilhenger av oppbygningsstrukturen på forum med div headinger som sier noe om emnetråden bak.

Enig ! Men tror kanskje at noen må bare skjøre litt igjennom her så får vi prøve å henge med og lære oss noe nytt,
(ja, jeg liker det dårlig, unga ler da jeg spør om datating, men da forteller jeg de om hvem som lærte de å spise med skje...)

Brukeravatar
RuneMC
MC: 2016 CRF1000D
Sted: Røyken

Legg innav RuneMC » 20 nov 2019 13:01

Er også partisk til "gammeldagse" forum men fordelene med en løsning som Discord (inntil de evt blir kjøpt opp av Facebook) er jo:

* Ingen kostnad for fysisk forum-server/infrastruktur nødvendig -> Trenger bare en liten gruppe admins/moderatorer

* Samler ikke inn alle "meta-dataene" som Facebook samler inn og misbruker (geo-posisjon, personlig info/preferanser for reklame/politikk, analyse av ditt vennenettverk m.v.)

* God lesbarhet og funksjonalitet på mobilen -> enklere å delta/lese på "forumet" når man er ute på reise/har et ledig øyeblikk

Når det er sagt så kreves det nok sikkert en viss mengde medlemmer for at det skal bli en mer levende løsning og har vel samme mulighet for at diskusjoner kan gli ut i off-topic (les:nett-troll) Så moderatorer/admins vil fortsatt kreves.

Hvis man derimot får til en viss strøm av (video) blogger, mekke-tips, spørsmål & svar, foto og og reiseskildringer så kan det bli suksess.

Gå tilbake til «Tilbakemeldinger»