Kan man frakte en MC i bil, stående på støtta?

Prat om tung MC.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Kan man frakte en MC i bil, såtende på støtta?

Post by rerell »

Alas wrote:Man kan jo kjøre henger uten BE vel? Bare ikke henger over 750kg totalvekt....
Man kan köra över 750 kg på B också.
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Kan man frakte en MC i bil, såtende på støtta?

Post by Alas »

Ikke ifølge lovdata.no
Lovdata.no wrote:§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av bil eller motorredskap som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.
Jeg vil tro at pkt 2 og 3 tolkes slik at selv om en har lov å trekke tilhenger t.o.m 750 kg, så kan ikke totalen, altså bil og tilhenger overstige 3500 kg.

Men jeg kan ta feil såklart.
User avatar
Galilee
Posts: 933
Joined: 16 Oct 2006 21:24
MC: 2013 Ducati Multistrada S Granturismo
Location: Horten

Re: Kan man frakte en MC i bil, såtende på støtta?

Post by Galilee »

Alas wrote:Ikke ifølge lovdata.no
Lovdata.no wrote:§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av bil eller motorredskap som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.
Jeg vil tro at pkt 2 og 3 tolkes slik at selv om en har lov å trekke tilhenger t.o.m 750 kg, så kan ikke totalen, altså bil og tilhenger overstige 3500 kg.

Men jeg kan ta feil såklart.
Her står det jo at man har lov å kjøre med henger tyngre enn 750 kg (i pkt 3.) så lenge hengeren ikke er tyngre enn bilen, og både bil og henger ikke har samlet tillatt totalvekt over 3500kg. Så hvis man f.eks. har en bil på 2000kg, så kan man ha en henger på opptil 1500kg (tillatt totalvekt). Jeg går ut ifra at vognkortet for kjøretøyet må si noe om at man har lov til å henge på så tung henger også.

Sånn som jeg tolker det, så sier pkt. 2 at selv om man har bil på 3500kg så kan man trekke en henger på UNDER 750kg.

Jo mindre bil man har jo tyngre henger får man trekke. Artig byråkrati man har her til lands.


Men jeg kan ta feil såklart.
--
Faster, faster, faster, until the thrill of speed overcomes the fear of death...
- Hunter S. Thompson
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Kan man frakte en MC i bil, såtende på støtta?

Post by rerell »

Alas wrote:Ikke ifølge lovdata.no
Lovdata.no wrote:§ 3-5. Førerett i klasse B

Førerett i klasse B gjelder for:

1. Motorvogn med en tillatt totalvekt på høyst 3500 kg og maksimalt 8 passasjerplasser i tillegg til førerplassen. Gjelder ikke for motorsykkel, beltebil, beltemotorsykkel og tohjuls moped.
2. Vogntog bestående av bil eller motorredskap som omfattes av nr. 1 og tilhenger med tillatt totalvekt på høyst 750 kg.
3. Vogntog bestående av bil eller motorredskap, som omfattes av nr. 1, og tilhenger hvor samlet tillatt totalvekt for vogntoget ikke overstiger 3500 kg. Tilhengerens tillatte totalvekt må ikke overstige motorvognens egenvekt.
Jeg vil tro at pkt 2 og 3 tolkes slik at selv om en har lov å trekke tilhenger t.o.m 750 kg, så kan ikke totalen, altså bil og tilhenger overstige 3500 kg.

Men jeg kan ta feil såklart.
Jag tror du tar fel och Galilee har rätt. På vegvesen.no finns en annan formulering som kanske är tydligare:
Innehaver av førerett kl. B, kan trekke tilhenger med tillatt totalvekt høyst 750 kg.

Det kan også være tillatt å trekke tilhenger over 750 kg med samme førerett dersom

* tilhengerens tillatte totalvekt ikke overskrider bilens egenvekt + 75 kg (fører), og
* den tillatte totalvekten for bil og tilhenger til sammen ikke overskrider 3500 kg.

Før trekking må du dessuten alltid kontrollere de tekniske begrensningene i personbilens vognkort for å finne ut hva som er bilens maksimale aktuelle tilhengervekt. Denne skal ikke overskrides uansett hvilke førerkortklasser du har.
Se også etter tillatte vogntogvekt. Denne skal selvsagt heller ikke overskrides, uansett førerkortklasse, dvs. summen av bilens aktuelle totalvekt + tilhengerens aktuelle totalvekt må til sammen ikke overskride tillatt vogntogvekt.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Kan man frakte en MC i bil, stående på støtta?

Post by ATWindsor »

boxer wolf wrote:Er det ikke en MC da?

Det finnes vel ingen god grunn for ikke å kjøre den på egne hjul, med mindre det er tekniske feil. :-k
Jeg har egentlig ikke så lyst til å kjøre den 1000 km i strekk, og i tilegg så er det greit å holde sjåføren med selskap, så han slipper å sitte alene å kjøre så langt.

AtW
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Kan man frakte en MC i bil, såtende på støtta?

Post by Cartman »

Mye gode tips her, så har lite å medføre.. ville bare si at selv har jeg fraktet to sykler fra bergen og til stavanger på denne måten (i vintersesongen)... Tar ansvar og flytter mer sykler sørover :lol:

Lykke til.. det går fint.. dessuten kjører de fleste som en prest (de kjører vel fint?) med egen sykkel stående bak
-- Honda VFR (04) --
User avatar
Alas
Posts: 1713
Joined: 22 Sep 2006 15:47
MC: 08 Suzuki DR-Z 400 SM, Yoshi fullanlegg, KN filter og oppdyset.
Location: Bergen

Re: Kan man frakte en MC i bil, stående på støtta?

Post by Alas »

Hmmm, nå tror jeg og at jeg tar feil ;-)

Men det betyr jo at jeg kan kjøre tyngre henger enn jeg trodde og det er jo bra.
freddy85
Posts: 72
Joined: 18 Jun 2007 21:18

Re: Kan man frakte en MC i bil, stående på støtta?

Post by freddy85 »

Holder å stroppe den fast i styret og ned til sidene, ikke ha støtta ute.
- KTM EXC 530 09 Six Days
x Honda Hornet 07
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Kan man frakte en MC i bil, stående på støtta?

Post by tshansen »

freddy85 wrote:Holder å stroppe den fast i styret og ned til sidene, ikke ha støtta ute.
Det er korrekt! Hvertfall dette jeg har gjort!
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
IImilleniumII
Posts: 233
Joined: 03 Nov 2006 17:26

Re: Kan man frakte en MC i bil, stående på støtta?

Post by IImilleniumII »

Har fraktet en mc bak en pickup i 60 mil. Hvis du sikrer den godt skal d et ikke være noe problem. Jeg tok med masse stropper (heller en for mye enn 1 for lite), ett par trebiter og litt skumgumi lignende sak, ev teppe eller annet.
Post Reply