Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Prat om tung MC.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by ATWindsor »

Jeg driver å skal se på en sykkel, den har akropovich effektanlegg, jeg kunne gjerne tenkt meg å bytte ut dette med orginalt anlegg. I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

1. Hvor mye av systemet er det som vanligvis byttes ut? Er det bare demperen, eller er det gjerne rør o.l i tilegg?
2. Sånn ca hvor mye koster et orginalt anlegg? Og hva må man regne med det koster å bytte det ut effektanlegget med det gamle på verksted?
3. Er det andre løsninger på problemet? Kan man feks modifisere effektanlegget til å bli stillere? Evt kanskje bytte anlegg med noen andre? (effektanlegg mot orginalt).

AtW
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Keihin »

ATWindsor wrote:Jeg driver å skal se på en sykkel, den har akropovich effektanlegg, jeg kunne gjerne tenkt meg å bytte ut dette med orginalt anlegg. I den forbindelse har jeg et par spørsmål:

1. Hvor mye av systemet er det som vanligvis byttes ut? Er det bare demperen, eller er det gjerne rør o.l i tilegg?
Enten er bare potta byttet (slip-on), eller så er hele rukkelet byttet (effektanlegg). Sistnevnte er helt til eksosmanifolden på motoren.
2. Sånn ca hvor mye koster et orginalt anlegg? Og hva må man regne med det koster å bytte det ut effektanlegget med det gamle på verksted?
Det koster vanligvis en arm og litt til, faktisk enda dyrere enn effektanlegget. Skal du kjøpe originalt så er det eneste fornuftige å finne brukt.
3. Er det andre løsninger på problemet? Kan man feks modifisere effektanlegget til å bli stillere? Evt kanskje bytte anlegg med noen andre? (effektanlegg mot orginalt).
Absolutt. Har du bare slip-on, kan du heller kjøpe en ny E-merket slip-on med innsats. Når innsatsen er montert har du lovlig anlegg og lydnivå. Hvis du har komplett anlegg, er det tvilsomt om du finner E-merket potte som passer. Du må uansett sjekke om sykkelen er justert for anlegget. Det skal den være hvis det er komplett. I så fall må den justeres ned igjen hvis du går tilbake til originalt anlegg eller trangere slip-on.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Dominator »

På min gamle Honda NX650 byttet jeg en utbrent Laser 2-1 potte til originalt 2-2 anlegg. På denne var det ihvertfall ikke noe problem å gjøre det selv. Byttet alt unntatt grenrøret. Pris Honda Norge: 7000 NOK. Pris Honda Sverige: 3800 SEK. Gjett hvor jeg kjøpte ;-)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Cartman »

Byttet selv full pakke. For min del var det rimeligere å bestille 1 stk effekt anlegg med 1 potte enn å bestille sluttstykket (og kun en stk "sluttstykke") til mitt orginale 2enders anlegg på enn zzr.
Og med rimeligere snakker vi ca halv pris
:shock:
gjett hva jeg gjorde :) (helt nytt effektanlegg for halvparten av prisen på 1 stk potte utenom rør til orginalanlegg)

Var forøvrig veldig lett å skifte.
-- Honda VFR (04) --
Gixxerman

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Gixxerman »

Originalt er svindyrt for å si det mildt. Bare potta på min koster rundt 9 lapper originalt, og det er da kun potta og ikke resten av rørene.

Bare for å spørre: Har du fått hørt på lyden på sykkelen før du vurderer å dempe lyden ? Det er nemlig stor forskjell fra sykkel til sykkel og anlegg til anlegg. Har en Yoshi bolt-on på min og den er stille for å si det sånn, og jeg har jo 1000 kubikk R-moped. Mitt anlegg er lovlig óg forøvrig.
Ville hørt på lyden først var jeg deg.
User avatar
MowZ
Posts: 1275
Joined: 21 Jan 2008 15:44
MC: BMW S1000RR 14'
x:Yamaha YZF-R1 03'
x:Honda CBR 600F4 2000 modell
x:Vespa pk 50 xl
Honda replica 230ccm cross
Pocketbike 50 ccm
Location: Drammen

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by MowZ »

hvorfor vil du ha orginal anlegg? I alle fall hvis det er E-merket og med db-killer, da er det jo bare litt råere lyd en orginalt, ellers "godkjent"... Hvis det kun er slip on er det snakk om 10-15 min med skruing for å bytte tilbake... Og det klarer du selv, ikke sett den på verksted til det!
BMW S1000RR, Simply the best!
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by ATWindsor »

Sykkelen er nå kjøpt. Anlegget virket forsåvidt ikke så galt lydmesig (for å svare på hvorfor jeg vil bytte, så er det grunnen har ikke så mye sansen for å bråke utover), men det er vansklig å si nå man sitter i fartsvind som overdøver alt mulig. Det skal vel stå i vognkortet hvor mye lydeffekt sykkelen skal produsere, så jeg kan ta en måling og se hvordan det ligger ann. Jeg har tilfeldigvis tilgang til utstyr. Er det forresten noen som kjenner måleprosedyrene på baner? Å måle lydeffekt er for omstendelig, tar de bare å måler lyden på et bestemt punkt en gang ved et gitt turtall, eller noe annet?

AtW
Gixxerman

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Gixxerman »

Tror de måler på et gitt turtall ja, uten å si noe for sikkert. Har hvertfall kjørt på Vålerbanen og der er det støymåler, og det gikk helt fint.
User avatar
Keihin
Posts: 827
Joined: 11 Aug 2005 23:19
Location: Lier
Contact:

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Keihin »

De målte sånn ca. 100cm unna, 45 grader til siden for utblås sist jeg var på Rudskogen.

Turtall og dB står i vognkortet. 4500 eller 5500 mener jeg det står på min.
99 R1TIC
03 Audi RS6
Image
Muffinman
Posts: 249
Joined: 31 Jul 2006 08:08
MC: `00 929 Fireblade
Location: Averøy v/Kristiansund
Contact:

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Muffinman »

Kanskje trådstarter kan dele med oss hva slags sykkel han har kjøpt?
User avatar
PerTore
Posts: 592
Joined: 07 May 2008 21:26
MC: 1997 Kawa ZX6R Ninja
1995 Audi S6 Stv. Solgt
2006 Audi A6 2,7Q Avant
Location: Vestfossen, Øvre Eiker

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by PerTore »

"Etter boka" er det en del faktorer som skal være på plass ved støymåling. Har jobbet endel med EU-konttroll på bil, og støymåling på rallybiler, og her blir det gjort mye rart.

Det heter seg at det skal være på "fast" og plant underlag (asfalt/hard grus e.l, og ikke på feks. grass/plen e.l) Det skal være skjermet for andre støykilder, motor skal være driftsvarm, det skal foretaes 3 kontroller/målinger (ev. den høyeste som gjelder). På kjøretøy registrert etter 94 el. 95 er "standstøy" oppgitt ved et gitt turtall i vognkortet. Bilens/kjøretøyets turteller er i utgangspunktet ikke nøyaktig nok, så det skal brukes en (godkjent og årlig kalibrert) turteller. Støymåler skal være godkjent og årlig kalibrert Den skal festes (i stativ e.l.) og måles i samme høyde som eksosmunningen, 50cm unna, og i 45 gr i forhold til munningen.
Let the good times roll.
Livet det er Kawa-grønt!

Min rallyblogg: http://pertoresblogg.blogspot.com/
User avatar
Borg
Posts: 1684
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by Borg »

AtW
Det er jo mange som ønsker seg effektanlegg, og akropovich er jo ikke det verste heller.

Så sant det som følger med sykkelen du kjøper ser greit ut, kan du kan jo annonsere at du vil bytte med en som har orginalt.

Om det er potter under salen er det gjerne litt mer jobb å bytte. Brukte vel fort 1 time da jeg byttet på min men det var en grei prosess. 50 % jobb og 50 % fundering...
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by rerell »

ATWindsor wrote:Sykkelen er nå kjøpt.
Grattis. Bilder?

Du har ju fått svar på frågorna, men jag kan bidra med att det varvtal som står i vognkortet, dvs där det ska mätas, är hälften av det varvtal som ger maxeffekt. Enligt § 24-1 i kjøretøyforskriften kan resultatet av en standstøymåling överskrida det som står i vognkortet med upp till 5 dB (om värdet är uppgivet av fabrikanten) och fortfarande vara godkänt.

http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... 8-024.html

Detaljer om standstøymålemetoden:
KONTROLLVEILEDNING PERIODISK KONTROLL AV KJØRETØY wrote:
8.1.1 Støyen måles etter standstøymålemetoden.

Målingen foretas på stillestående kjøretøy. Kontroller at eksosanlegget ikke har lekkasje.

Måleområde:

Målingen skal foretas utendørs på en plass som ikke har store akustiske forstyrrelser. Bakgrunnsstøyen skal være minst 10 dB(A) under det målte støynivået fra kjøretøyet. Vær spesielt oppmerksom på vindstøy. Enhver flat, åpen plass med dekke av betong, asfalt, fast grus, is eller hardpakket, isaktig snø, men ikke fast eller løs jord, kan anses som egnet hvis det innefor et rektangel med sider minst 3 meter fra motorvognens ytre begrensninger ikke er nevneverdig hindring. Kjøretøyet skal stå slik at mikrofonen ikke er nærmere en eventuell fortauskant enn 1 m.

Mikrofonplassering:
• Mikrofonen plasseres på egnet stativ.

• Ved horisontale eksosrør plasseres mikrofonen (målt fra mikrofonmembranet) 0,5 m ±10 mm fra eksosrørutløpet (målt fra det punkt på rørenden som er nærmest mikrofonen), parallelt med underlaget og 45°± 10° til siden for eksosutstrømingsretningen med mikrofonen rettet mot utløpet. Mikrofonen skal plasseres i høyde med utløpet, dog minimum 0,2 m over underlaget. Mikrofonen bør ikke være nærmere enn 0,5 m fra andre komponenter som f.eks. reservehjul og drivstofftank. Når eksosrøret munner ut så langt under kjøretøyet slik at dette ikke uten videre er synlig/tilgjengelig, plasseres mikrofonen 0,5 m fra skjæringspunktet mellom en tenkt rett forlengelse av eksosrøret og kjøretøyets ytre begrensning.

• Ved vertikale rør plasseres mikrofonen i samme høyde som utløpet av eksosrøret og orienteres rett oppover. Mikrofonen plasseres 0,5 m fra den ytre sidebegrensningen som er nærmest utløpet. Ved to eller flere utløp med innbyrdes avstand på mindre enn 0,3 m plasseres mikrofonen utfor eksosrøret som er nærmest kjøretøyets ytre begrensning. Dersom utløpene er
like langt fra, måles det som ligger høyest

Støymålingen utføres slik:

• Støymåleren kalibreres.

• Still inn støymåleren på veiekurve “A” og tidsfaktor “fast response”.

• Ved to eller flere utløp med innbyrdes midtavstand på mindre enn 0,3 m, utføres én måling. Ved større avstand utføres en måling ved hvert eksosrørutløp i henhold til prosedyrene for kjøretøy med ett eksosrørutløp. Høyeste målte verdi gjelder.

• Kontroller at motoren er driftsvarm.

• Girspak/girvelger settes i fri, motoren ruses opp og holdes på ¾ av maksimaleffektturtallet og slippes deretter til tomgang ved at gassregulatoren raskt slippes/føres tilbake til tomgangsstilling. Støymålingen startes først når riktig turtall er nådd, fortsetter kontinuerlig til motorturtallet igjen har sunket til tomgang. Målt dB(A) rundes av til nærmeste heltall (eks. 94,4 = 94 dB(A), 94,5 = 95 dB(A)). Minst 3 målinger foretas; målingen anses gyldig hvis forskjellen mellom 3 på hverandre følgende målinger ikke er større enn 2 dB(A). Den høyeste verdien i de 3 målingene gjelder som måleresultat.

• Støymåleren kalibreres. Dersom det registreres feilvisning på mer enn 1 dB, skal prøven anses som ugyldig og ny prøve må utføres.

Kjøretøyets evt. egen turteller skal ikke benyttes for å finne riktig turtall under målingen.

8.1.2. Andre forhold

Dersom kjøretøyet som følge av sin konstruksjon ikke lar seg måle som beskrevet i kontrollveiledningen m.h.t. turtall ved at oppgitt turtall ikke kan nås, måles støyverdien ved høyeste tilgjengelige turtall og kontrollseddel påføres målt støyverdi og motorturtall målingen ble utført ved. Kjøretøy skal ikke med hensikt være endret slik at endringen umuliggjør korrekt måling. Støyverdi sammen med bokstaven L i parentes og motorturtall fra målingen sammen med anmerkning om at kjøretøyet ikke
kan støymåles etter kontrollveiledningen, anmerkes i vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret.

• Dersom grenseverdi og/eller turtall ikke er angitt i vognkortet, måles støyverdien ved ¾ av maksimaleffektturtallet. Kontrollseddelen påføres målt støyverdi og motorturtall målingen ble utført ved. Støyverdi sammen med bokstaven L i parentes og motorturtall fra målingen påføres i vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret. Verdiene skal tjene som referanseverdier for bruk ved senere kontroller av det aktuelle kjøretøyet.

• Dersom temperaturen i måleomgivelsene er lavere enn kravet til måleutstyrets laveste brukstemperatur eller vinden umuliggjør pålitelig måling, vurderes støynivået som beskrevet for kjøretøy registrert før 1. oktober 1992. Årsaken til at målingen ikke kan utføres påføres kontrollseddelen ved å gi karakter 4 for kontrollpunktet.

• Dersom kjøretøyet oversteg grenseverdien og eksosanlegget er uten lekkasje, og det tilsynelatende er i originalstand (ikke endret/ombygd), kan ny kontroll utføres av Regionvegkontoret og eventuell målt støyverdi sammen med bokstaven L i parentes påføres i vognkortets merknadsrubrikk av Regionvegkontoret.
http://www.vegvesen.no/cs/Satellite?blo ... inary=true
http://lovdata.no/cgi-wift/wiftldles?do ... 8-001.html
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by ATWindsor »

Takk til PerTore og Rerell for informasjon om støymålingen. Utover å måle turtallet med noe annet enn sykkelens måler så skal det ikke være noe problem å få utført den målingen slik det illustreres så får vi se hva resultatet blir. Jeg vet ikke om jeg nevnte det, men det ser ut som rørene også er byttet ut.

Sykkelen er forresten en SV650, skal se om jeg får opp noen bilder etterhvert, er desverre utombys akkurat nå.

AtW
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Hvor mye jobb er det å bytte fra effektanlegg til orginalt?

Post by rerell »

SV650 ja, men då är det ju ingen vits med støymåling, den kommer visa noll. Det är bara ljuv musik. ;)
Post Reply