Langemann - ny i gamet!

Prat om tung MC.
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Langemann - ny i gamet!

Post by Mogens »

Heisann.

Jeg er en mann på 32 år som har funnet ut at jeg må ha meg en 2-hjuling ...

I den forbindelse har jeg en del spørsmål jeg håper dere kan gi meg svar på.

Det jeg ønsker å ta hensyn til er:

- skal ikke være noen r-sykkel
- skal brukes mest på langturer
- har ingen erfaring med 2-hjul
- er 191cm lang (lange ben :D )
- bør man ha ryggstøe? Blir man ikke av i ryggen uten på langturer??

Hva bør jeg se etter? Hva bør jeg velge?

Håper dere kan gi meg noen svar...

Våryrhilsen Mogens
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
boxer wolf
Posts: 1686
Joined: 22 Jun 2007 22:36
Location: Akershus

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by boxer wolf »

Hei, og velkommen til forumet.

Denne type spørsmål er alltid interessante, men det vil koste deg litt tid. Jeg er ganske sikker på at du kan få like mange svar som det er aktive brukere på forumet, og de fleste vil anbefale det de kjører selv (og dermed kjenner best).

Et viktig spørsmål er hvilket budsjett du har satt opp. Er dette ubegrenset er jo saken grei, men det er sjelden tilfelle. Med et begrenset budsjett, ender man fort på en bruktsykkel, og jo sterkere begrensing i budsjettet, des mer brukt vil den være. Da melder spørsmålet seg om teknisk innsikt og mulighet for egen mekking, utbedring og vedlikehold.

Når det gjelder type sykkel, så bør du (basert på min oppfatning av hva du skriver), gå for en touring sykkel med kåpe. Du sier du skal ha mye langkjøring, og da er det greit å være beskyttet for vær og vind. Med langkjøring kommer gjerne også ønske om å kunne ha med endel bagasje, da blir det viktig med veskemuligheter og gjerne også litt større motor for å kunne flytte på sakene.

Selv er jeg 196, og har valgt meg en BMW R1150RT. Den er høy nok (kan justeres ned), har nok motor og gode lastemuligheter. Det finnes mange sykler i denne klassen, så det er nok å velge i. Start med å prøvekjøre mest mulig når snøen går.

Du spør om ryggstø. Jeg har kjørt en sykkel med ryggstø tidligere, det var en uten kåpe/skjerm. Der var det definitivt en fordel. Med full kåpe og vindskjerm har jeg ingen problemer uten. Det vil nok avhenge av egne preferanser, og hvordan sittestilling du ender med.

Uansett, lykke til med letingen.
Image
Si det du mener, og men det du sier.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Banditbiker »

Hei, og velkommen til forumet.
Det er vel ikke så mye hverken å legge til eller trekke fra i forhold til det Boxer'n skrev. Men, om erfaringen din med 2-hjulinger er så beskjeden at du ikke en gang har førerkort, bør du ta kontakt med en kjøreskole asap. Det er fulltegnet for hele sesongen mange steder allerede.
:roll:
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Mogens »

Hjertelig takk for 2 stk gode svar. Jeg tror nok at en 1100 kubikker blir litt i meste laget sånn første gang i hvert fall. Kan på en måte ikke skjønne at man ikke blir helt av i ryggen når man kjører langt uten ryggstøe men :-k .
Har kikket litt på 2 stk sykler nå (6-650 kubikk)

Bmw - http://www.mc24.no/article.php?articleI ... goryID=211

Yamaha - http://www.yamaha-motor.no/produkter/mo ... s2-abs.jsp

Det virker på meg som om dette er gode alternativer hvor man får litt av det meste. Ja ja, vi får se. Må først ta lappen da :D .

Mogens
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
Baron von Waffel
Posts: 3477
Joined: 15 Feb 2007 19:21
MC: Veslederoen -Honda Varadero 125, Paragrafen - §uzuki DL 1000 V-strom
Location: Oslo, Dal

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Baron von Waffel »

Skjønner egentlig ikke hvorfor du mener 1100 blir for mye i første omgang. Alt over 15 hk er jo egentlig bare luksus uansett. Så du må tøyle kreftene med både 600 og 1100.

Ellers finner du utrolig mye om dette i forumet her om du leter litt rundt.
På hjul med
Min stolte Gnager: Suzuki DL 1000 V-strom
Smågnageren: Honda XL125 Varadero
Honda FR-V
Merida Twentynine
Merida Miami m/piggdekk
Ungdomssynder: Suzuki AC 50, Suzuki A100, Honda Camino
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by inunf »

Hvis du er 32 år så er du nok i feil forum. Mellomklasse er for oss som er mellom 18 og 21 år, og begrenset til 34 hk.
thomasgsxr
Posts: 257
Joined: 08 Mar 2008 11:59
MC: Ingen
Tidligere: Gsxr 750, Gsx 600 f
Location: Oslo/Fredrikstad

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by thomasgsxr »

kan jo være at han har lyst på en mellomtung sykkel ? ;-)
Han kødden i bilen foran deg som tømmer ut hele spylervæsketanken
Gixxerman

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Gixxerman »

Flytter tråd. Du kan kjøre hva du vil så fremt du har lappen ;-)
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Tvinitla »

Dersom du har tenkt å kjøre endel på lengre turer anbefaler jeg at du velger en større sykkel enn 6-700 ccm, spesielt med tanke på at du er lang. Sats på 1000 ccm og oppover, du får da bedre sittekomfort og kjøreegenskaper (slipper masete motor med forholsvis høyt turtall og giring), spesielt om du har tenkt å ha med passasjer.
Selvfølgelig er en stor sykkel vanskeligere /tyngre å kjøre og håndtere når du er helt uerfaren med MC, men du venner deg til det ganske snart.

Selv startet jeg med Suzuki GSX 750, men fant fort ut at det ble for lite komfort ved lengre turer, byttet derfor til FJ 1200 som jeg er veldig godt fornøyd med.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Tvinitla »

YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Mogens »

Hei ja.


Fant ut at mellomtung sykkel ikke gikk på kubikk sånn etter hvert :lol: .

Når det gjelder det å ikke gå på 1000 kubikk osv så går det på 2 stk ting. Hovedsaklig penger. Tror jeg setter pris på forholdsvis ny sykkel med lav km fremfor mekking som jeg ikke har noe greie på. Har også inntrykk av at teknologien går kjapt, så det er stor forskjell på 2008 modell og 1998 modell. I tillegg er syklene noe tyngre å manøvrere osv.

Jeg var og prøvesatt noen sykler i går og fant ut en del ting om min heller usymetriske kropp :o . Jeg er jo forholdsvis lang, og spesielt i beina. Derfor var det egentlig ingen sykkel jeg prøvde som var 100% riktig for meg. Allikevel fant jeg ut at de 2 foregående modellene jeg satt opp her (BMW F 650 GS og Yamaha FZ6-S S2) er helt uaktuelle. Spesielt Yamaha'en. Tror datteren min på 3 år kunne funnet en god kjørestilling på den!!! Fant også ut at Storebroren BMW F 800 GS var så og si perfekt. Like høy kjørestilling som toppmodellen 1200 GS og nok av krefter for mitt bruk. Eneste jeg lurer på er om den er noe å kjøre langt med.

Ja ja, mye å ta hensyn til ...

Mogens
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
User avatar
Desmo-Dude
Posts: 916
Joined: 28 Jun 2005 00:12
MC: Kawasaki ZX-6R 2005
x Ducati 916 SPS 1998 mod.Prod.nr:721

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Desmo-Dude »

Jeg to tips til deg.Nummer en er å få lappen i boks så fort som mulig,og nummer to er å begynne å prøvekjøre.Det viktigste for deg er tydeligvis en komfortabel sykkel for langkjøring,og det finner du ikke ut vet å sitte på den i 30 sekunder i en butikk.Ut og kjør!
2006 VW Passat
2005 Kawasaki ZX-6R
x 1998 Ducati 916 SPS
Gixxerman

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Gixxerman »

Enig han over. Prøvesitting og prøvekjøring er to forskjellige ting.
User avatar
Tvinitla
Posts: 263
Joined: 02 Apr 2006 13:56
MC: YAMAHA FJ 1200 '89
Location: Hordaland

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Tvinitla »

Enig med dei to foregående innleggene: få lappen i boks og ut og kjør. \:D/

Selv om BMW F 800 GS har sitt store fortrinn som offroad og gruskjøring skal den også være en helt kurrant som tursykkel på asfalt dersom du finner sittestilling og komfort OK. Selv har jeg ikke prøvd den.
YAMAHA FJ 1200 '89 (Km.stand: 163.000)
User avatar
Mogens
Posts: 98
Joined: 25 Mar 2008 19:37

Re: Langemann - ny i gamet!

Post by Mogens »

Det er nok sant som dere skriver at kjøring er noe annet enn stillesitting 8) .

Forresten, hvis man tenker seg at offroadegenskapene ikke trenger å spille inn. Finnes det andre, kanskje bedre alternativer enn 800'en fra BMW?

Forutsetningene som må være til stede er da ca samme prisklasse (GJERNE lavere), samt at sykkelen må være forholdsvis ny.

Mogens
_____________________________________________
Positiv hilsen Mogens
kjørte opp 25/6-09 :)
Suzuki GR650 1984 mod.
Post Reply