Beste "mc-type" i forhold til pris og avgifter?

Prat om tung MC.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Beste "mc-type" i forhold til pris og avgifter?

Post by _Adler_ »

Jeg er ganske nybegynner og skulle gjerne fått svar på følgende spørsmål.

1: Hva er det som bestemmer hvor mye avgifter (forsikring m.m) man betaler for mc? Har hørt at hvis man eier en sykkel, som det skjer mange ulykker med, at man må betale mer i forsikringspremie. Men er det mer som bestemmer? Kubikk, HK?

2: Hva slags "mc-type" er best å kjøpe for en nybegynner når det gjelder forholdet mellom pris/ytelse og avgifter (m.m.)? Da tenker jeg først og fremst på hvor mange kubikk og HK som er ideelt.
Er det rett og slett bra nok med f.eks. 400 kubikk og kanskje rundt 50 HK?
Eller bør man kanskje til og med gå ned til en 250 kubikk? Eller bør man satse på en 600 kubikker (eller noe rundt der)?

På forhånd takk for svar!
Yamaha Aerox 2004

Image
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

1. Alt som kan påvirke en ulykke tas med. Din alder, kjøretøyets alder, HK, sykkeltype, antall ulykker med andre like sykkler...og så videre..

2. R-sykkler er dyrest når det gjelder forsikring og avgifter, i og med at de ofte har flere HK enn det som egentlig trengs.
Custom-sykler og cruisere er billigst å forsikre.
Ellers er kanskje R-sykkler lettere å kjøre.
Hvis du er "nybegynner", (noe som alle er en liten stund), så holder det med 50HK ja, men tenk litt fremover. Hvis du vil gå videre oppover i ant. HK må du trimme eller kjøpe ny sykkel. Så kjøp en med nok HK, for du trenger ikke bruke alle i starten.
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Hos noen forsikringsselskaper er det omtrent bare vekt i forhold til HK. Generelt kan man også si at jo mer tilbakelent du sitter, jo billigere er de å forsikre.

Jeg pleier å anbefale en rett-opp-og-ned-sykkel med lite plast og ikke så mange HK som førstesykkel. De er forholdsvis rimelige å kjøpe, forsikre, og fikse etter et velt. I tillegg får man bedre kjøretrening i forhold til sprekere sykler når man kan sitte litt framoverlent, enn når man bare "henger på", som man gjør på endel customsykler.
V4 fun
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Eg ble fortalt da eg sku forsikre cbr`en min at jo høyare kræsjprosent det var på sykkler og biler jo høgere ble forsikringen.

Ta et eks bare med bil.
Måtte betalt 14500 sku opelen min stått på meg.(vectra 92 med 115 hk)
Så sjekket eg en 94 modell supra med twin turbo som hadde 320 hk mener eg å huske og da sku de ha 12500...

Så kræsjprosent har noe å si..
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

speedy gonzales 2 wrote:Ta et eks bare med bil.
Måtte betalt 14500 sku opelen min stått på meg.(vectra 92 med 115 hk)
Så sjekket eg en 94 modell supra med twin turbo som hadde 320 hk mener eg å huske og da sku de ha 12500...
Nei, nei. Forsikringselskapene er ikke dumme.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Tviler du på at eg snakker sant?
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Isåfall kan eg finne flere eksemplarer på priser på hva de betaler for supraene sine
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

speedy gonzales 2 wrote:Isåfall kan eg finne flere eksemplarer på priser på hva de betaler for supraene sine
Ja gjerne. Ta også med alder og bonus%, og om de eventuelt har bilen på mor og far?
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Elite


Ble Medlem: 31 Mar 2004
Innlegg: 813
Bosted: Sandefjord

Annet bilmerke


InnleggSkrevet: 05 Jun 2005 17:32 Tittel: Svar med Sitat
sjekka nå hva det ville kommet på meg med supra!
40% bonus er 20 år! 8.000 km i året. garasje og alarm. bilen gått 160.000km
95mod.
Fullkasko, 8000 egenandel.
13861,-
Er jo billigere enn Carlosen det Very Happy hehe




2....
InnleggSkrevet: 10 Jan 2005 23:17 Tittel: Re: hadde vert greit :) Svar med Sitat
Skylar skrev:
elsker supra mn vet ikkje så mye teknisk om de forskjellige mordellene så det eg håpte på va om noen hadde giddet å nevne pris og motor og ulemper og slike ting med supraene...

og eg tør ikkje engang å tenke på forsikringene men hadde noen giddet å nevnt ka de betaler...

lurte nemelig på om eg sku inportere en til neste år mn vet ikkje helt ka type og kem eg ska henvende meg til...

takker Smile


Betaler 6.000.- i året for full kasko, 70% bonus og 16.000 km i året, forsikringen er ikke så ille på disse bilene,
men kan vel variere mye fra selskap til selskap. Har selv Gjensidige Nor.


3...ST205RR
Stamgjest


Ble Medlem: 09 Apr 2004
Innlegg: 345
Bosted: Bodø

1994 Toyota Celica


InnleggSkrevet: 11 Jan 2005 20:10 Tittel: Svar med Sitat
hadde en supra MA70 forsikret hos gjensidige og spurte hvor mye differanse det ble til en 94 suprt TT, og det ble samme prisen !!
var 23 år da,men ingen problem å få den forsikra, mener jeg betalte ca 6000 med kasko og 70%
_________________


Trenger du flere så bare si ifra 8)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Men er jo og noe som heter at du kan ikkje akkurat være 18 år med en sånn bil..
Men poenget var at kræsjprosenten har noe med prisen å gjøre!!

Ring Gjensige sjølv om du ikkje tror meg
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Post by R »

Ja, fohastet meg. Supra er jo ikke stort vassere enn en BMW 325i, ligger på rundt 200hk +-.
Om forsikringselskapene går så mye ut i fra crashprosent, så må det være ekstremt billig å eie vasse biler det bare er en eller to av i landet.
Kan jo alltids skrive en mail til de forskjellige forsikringselskapene og spørre om hva de legger til grunn for pristilbudene, om noen gidder?
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

offtopic

Post by NeoN »

litt offtopic nå=)?
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
R
Posts: 418
Joined: 23 Apr 2005 19:02

Re: offtopic

Post by R »

NeoN wrote:litt offtopic nå=)?
Nei. Han spurte om hva som ligger til grunn for forsikringselskapenes priser, det er dette vi diskuterer.
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Er det rett og slett bra nok med f.eks. 250 eller 400 kubikk? For man trenger vell ikke så enormt mange kubikk i starten.
Hva med en Aprilia RS 250? Eller?
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

_Adler_ wrote:Er det rett og slett bra nok med f.eks. 250 eller 400 kubikk? For man trenger vell ikke så enormt mange kubikk i starten.
Hva med en Aprilia RS 250? Eller?
Bare 45000kr i året i forsikring.. Så det er jo ikke så værst... :roll:
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Post Reply