Beste "mc-type" i forhold til pris og avgifter?
Beste "mc-type" i forhold til pris og avgifter?
Jeg er ganske nybegynner og skulle gjerne fått svar på følgende spørsmål.
1: Hva er det som bestemmer hvor mye avgifter (forsikring m.m) man betaler for mc? Har hørt at hvis man eier en sykkel, som det skjer mange ulykker med, at man må betale mer i forsikringspremie. Men er det mer som bestemmer? Kubikk, HK?
2: Hva slags "mc-type" er best å kjøpe for en nybegynner når det gjelder forholdet mellom pris/ytelse og avgifter (m.m.)? Da tenker jeg først og fremst på hvor mange kubikk og HK som er ideelt.
Er det rett og slett bra nok med f.eks. 400 kubikk og kanskje rundt 50 HK?
Eller bør man kanskje til og med gå ned til en 250 kubikk? Eller bør man satse på en 600 kubikker (eller noe rundt der)?
På forhånd takk for svar!
1: Hva er det som bestemmer hvor mye avgifter (forsikring m.m) man betaler for mc? Har hørt at hvis man eier en sykkel, som det skjer mange ulykker med, at man må betale mer i forsikringspremie. Men er det mer som bestemmer? Kubikk, HK?
2: Hva slags "mc-type" er best å kjøpe for en nybegynner når det gjelder forholdet mellom pris/ytelse og avgifter (m.m.)? Da tenker jeg først og fremst på hvor mange kubikk og HK som er ideelt.
Er det rett og slett bra nok med f.eks. 400 kubikk og kanskje rundt 50 HK?
Eller bør man kanskje til og med gå ned til en 250 kubikk? Eller bør man satse på en 600 kubikker (eller noe rundt der)?
På forhånd takk for svar!
Yamaha Aerox 2004
-
- Posts: 1209
- Joined: 25 Apr 2005 23:24
- Location: Æ'ndal
1. Alt som kan påvirke en ulykke tas med. Din alder, kjøretøyets alder, HK, sykkeltype, antall ulykker med andre like sykkler...og så videre..
2. R-sykkler er dyrest når det gjelder forsikring og avgifter, i og med at de ofte har flere HK enn det som egentlig trengs.
Custom-sykler og cruisere er billigst å forsikre.
Ellers er kanskje R-sykkler lettere å kjøre.
Hvis du er "nybegynner", (noe som alle er en liten stund), så holder det med 50HK ja, men tenk litt fremover. Hvis du vil gå videre oppover i ant. HK må du trimme eller kjøpe ny sykkel. Så kjøp en med nok HK, for du trenger ikke bruke alle i starten.
2. R-sykkler er dyrest når det gjelder forsikring og avgifter, i og med at de ofte har flere HK enn det som egentlig trengs.
Custom-sykler og cruisere er billigst å forsikre.
Ellers er kanskje R-sykkler lettere å kjøre.
Hvis du er "nybegynner", (noe som alle er en liten stund), så holder det med 50HK ja, men tenk litt fremover. Hvis du vil gå videre oppover i ant. HK må du trimme eller kjøpe ny sykkel. Så kjøp en med nok HK, for du trenger ikke bruke alle i starten.
Hos noen forsikringsselskaper er det omtrent bare vekt i forhold til HK. Generelt kan man også si at jo mer tilbakelent du sitter, jo billigere er de å forsikre.
Jeg pleier å anbefale en rett-opp-og-ned-sykkel med lite plast og ikke så mange HK som førstesykkel. De er forholdsvis rimelige å kjøpe, forsikre, og fikse etter et velt. I tillegg får man bedre kjøretrening i forhold til sprekere sykler når man kan sitte litt framoverlent, enn når man bare "henger på", som man gjør på endel customsykler.
Jeg pleier å anbefale en rett-opp-og-ned-sykkel med lite plast og ikke så mange HK som førstesykkel. De er forholdsvis rimelige å kjøpe, forsikre, og fikse etter et velt. I tillegg får man bedre kjøretrening i forhold til sprekere sykler når man kan sitte litt framoverlent, enn når man bare "henger på", som man gjør på endel customsykler.
V4 fun
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Eg ble fortalt da eg sku forsikre cbr`en min at jo høyare kræsjprosent det var på sykkler og biler jo høgere ble forsikringen.
Ta et eks bare med bil.
Måtte betalt 14500 sku opelen min stått på meg.(vectra 92 med 115 hk)
Så sjekket eg en 94 modell supra med twin turbo som hadde 320 hk mener eg å huske og da sku de ha 12500...
Så kræsjprosent har noe å si..
Ta et eks bare med bil.
Måtte betalt 14500 sku opelen min stått på meg.(vectra 92 med 115 hk)
Så sjekket eg en 94 modell supra med twin turbo som hadde 320 hk mener eg å huske og da sku de ha 12500...
Så kræsjprosent har noe å si..
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Elite
Ble Medlem: 31 Mar 2004
Innlegg: 813
Bosted: Sandefjord
Annet bilmerke
InnleggSkrevet: 05 Jun 2005 17:32 Tittel: Svar med Sitat
sjekka nå hva det ville kommet på meg med supra!
40% bonus er 20 år! 8.000 km i året. garasje og alarm. bilen gått 160.000km
95mod.
Fullkasko, 8000 egenandel.
13861,-
Er jo billigere enn Carlosen det Very Happy hehe
2....
InnleggSkrevet: 10 Jan 2005 23:17 Tittel: Re: hadde vert greit Svar med Sitat
Skylar skrev:
elsker supra mn vet ikkje så mye teknisk om de forskjellige mordellene så det eg håpte på va om noen hadde giddet å nevne pris og motor og ulemper og slike ting med supraene...
og eg tør ikkje engang å tenke på forsikringene men hadde noen giddet å nevnt ka de betaler...
lurte nemelig på om eg sku inportere en til neste år mn vet ikkje helt ka type og kem eg ska henvende meg til...
takker Smile
Betaler 6.000.- i året for full kasko, 70% bonus og 16.000 km i året, forsikringen er ikke så ille på disse bilene,
men kan vel variere mye fra selskap til selskap. Har selv Gjensidige Nor.
3...ST205RR
Stamgjest
Ble Medlem: 09 Apr 2004
Innlegg: 345
Bosted: Bodø
1994 Toyota Celica
InnleggSkrevet: 11 Jan 2005 20:10 Tittel: Svar med Sitat
hadde en supra MA70 forsikret hos gjensidige og spurte hvor mye differanse det ble til en 94 suprt TT, og det ble samme prisen !!
var 23 år da,men ingen problem å få den forsikra, mener jeg betalte ca 6000 med kasko og 70%
_________________
Trenger du flere så bare si ifra
Ble Medlem: 31 Mar 2004
Innlegg: 813
Bosted: Sandefjord
Annet bilmerke
InnleggSkrevet: 05 Jun 2005 17:32 Tittel: Svar med Sitat
sjekka nå hva det ville kommet på meg med supra!
40% bonus er 20 år! 8.000 km i året. garasje og alarm. bilen gått 160.000km
95mod.
Fullkasko, 8000 egenandel.
13861,-
Er jo billigere enn Carlosen det Very Happy hehe
2....
InnleggSkrevet: 10 Jan 2005 23:17 Tittel: Re: hadde vert greit Svar med Sitat
Skylar skrev:
elsker supra mn vet ikkje så mye teknisk om de forskjellige mordellene så det eg håpte på va om noen hadde giddet å nevne pris og motor og ulemper og slike ting med supraene...
og eg tør ikkje engang å tenke på forsikringene men hadde noen giddet å nevnt ka de betaler...
lurte nemelig på om eg sku inportere en til neste år mn vet ikkje helt ka type og kem eg ska henvende meg til...
takker Smile
Betaler 6.000.- i året for full kasko, 70% bonus og 16.000 km i året, forsikringen er ikke så ille på disse bilene,
men kan vel variere mye fra selskap til selskap. Har selv Gjensidige Nor.
3...ST205RR
Stamgjest
Ble Medlem: 09 Apr 2004
Innlegg: 345
Bosted: Bodø
1994 Toyota Celica
InnleggSkrevet: 11 Jan 2005 20:10 Tittel: Svar med Sitat
hadde en supra MA70 forsikret hos gjensidige og spurte hvor mye differanse det ble til en 94 suprt TT, og det ble samme prisen !!
var 23 år da,men ingen problem å få den forsikra, mener jeg betalte ca 6000 med kasko og 70%
_________________
Trenger du flere så bare si ifra
- Speedy Gonzales
- Posts: 1715
- Joined: 24 May 2005 14:08
- MC: Z1000 08
- Location: Os
Ja, fohastet meg. Supra er jo ikke stort vassere enn en BMW 325i, ligger på rundt 200hk +-.
Om forsikringselskapene går så mye ut i fra crashprosent, så må det være ekstremt billig å eie vasse biler det bare er en eller to av i landet.
Kan jo alltids skrive en mail til de forskjellige forsikringselskapene og spørre om hva de legger til grunn for pristilbudene, om noen gidder?
Om forsikringselskapene går så mye ut i fra crashprosent, så må det være ekstremt billig å eie vasse biler det bare er en eller to av i landet.
Kan jo alltids skrive en mail til de forskjellige forsikringselskapene og spørre om hva de legger til grunn for pristilbudene, om noen gidder?
offtopic
litt offtopic nå=)?
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007
nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Re: offtopic
Nei. Han spurte om hva som ligger til grunn for forsikringselskapenes priser, det er dette vi diskuterer.NeoN wrote:litt offtopic nå=)?
Bare 45000kr i året i forsikring.. Så det er jo ikke så værst..._Adler_ wrote:Er det rett og slett bra nok med f.eks. 250 eller 400 kubikk? For man trenger vell ikke så enormt mange kubikk i starten.
Hva med en Aprilia RS 250? Eller?
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!!
1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw