Aiai ,nerver (oppkjøring)

Prat om tung MC.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Åttetallet ja. Jeg fikk prøve alle syklene kjøreskolen min hadde jeg og fant bare den jeg syntes var enkleste å kjøre sakte med. Ut av et stykk Virago 1100, en Monster 600 og en Harley Sportster 883 så var det sistnevnte jeg fant mest annvendelig til åttetallet. Tro det eller ei Desmo, men Harleyen klarte jeg å kjøre saktere med :D
Vil råde andre også til å bare spørre om å få prøve de syklene kjøreskolen har så velger man jo bare den man liker best :) Noe jeg tror kan ha hjulpet meg ved at jeg valgte Harleyen er at styringen var mye tregere på denne kontra det lille Monsteret. Ved et hvert utslag flytter man ikke da balansepunktet så mye og det var behagelig. På den annen side, når det først går skeis så går det skeis da det er mer vekt å dra inn igjen. Men man må også lære seg å slure på clutchen. Det er dét som gjør åttetallet enkelt til slutt. Er man god til å slure så går det som en drøm. Da er det bare å kjøre i et jevnt tempo så senker man det bare etter noen forsøk, og til slutt så har man klart det innenfor tidsintervallene :wink:
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

Hva menes med å "slure på clutchen"?
Yamaha Aerox 2004

Image
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

At du har clutchen litt inne når du kjører - sånn at sykkelen går enda saktere enn det motoren egentlig gjør.

Jeg var også kjempenervøs for 8-tallet - men kjørelæreren min hadde sitti og klokka meg hver gang uten at jeg visste det, og jeg var langt over et minutt hver gang :) da føltes det straks bedre. 1 min og 8 sek på oppkjøringa.
Image
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

8-tallet er ikke så mye å bekymre seg for. Spiller liten rolle om du er uheldig og kveler eller må ned med en fot, sensor vet jo at du har vært gjennom det. Nødbrems er viktigst. Så er det selvsagt selve kjøringa da.

T'Weed
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

sensoren min virket ikke til åta tiden oerhodet, han sto ved siden av og tok på seg utstyret :? akkurat på det punktet hvor jeg tok bittelitt nedi med en fot (det var såvidt og) var det en veps han sto der og sloss med :lol: dere kan ikke forestille dere hvor glad jeg var i den vepsen da :wink:
Image
User avatar
_Adler_
Posts: 1153
Joined: 14 Jun 2005 21:46

Post by _Adler_ »

TheDuke2 wrote:Og lyden er kjempe grom ,mange sier den bråker men barnet i meg synes det er kjempe moro at det er litt lyd.
Det er jo morro med lyd, da :D
Gratulerer.
Yamaha Aerox 2004

Image
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

Gixxerman wrote:Åttetallet ja. Jeg fikk prøve alle syklene kjøreskolen min hadde jeg og fant bare den jeg syntes var enkleste å kjøre sakte med. Ut av et stykk Virago 1100, en Monster 600 og en Harley Sportster 883 så var det sistnevnte jeg fant mest annvendelig til åttetallet. Tro det eller ei Desmo, men Harleyen klarte jeg å kjøre saktere med :D
Vil råde andre også til å bare spørre om å få prøve de syklene kjøreskolen har så velger man jo bare den man liker best :) Noe jeg tror kan ha hjulpet meg ved at jeg valgte Harleyen er at styringen var mye tregere på denne kontra det lille Monsteret.
:wink:
Har ikke kjørt noen av de syklene du nevner. Men det overrasker meg ikke. Da jeg drev på kjøreskole,var utvalget; Suzuki GS650GL.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Og husk, man behøver ikke bruke gassen i det hele tatt om man er god. UT/INN med clutch funker det, selvsagt om clutchen er riktig justert.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

dette gjelder vel og merke ikke mindre sykler, da disse ofte trenger mer turtall for å komme fremover. Min sykkel kommer ingensteds på 2000 rpm :roll:
Image
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

Winalot wrote:dette gjelder vel og merke ikke mindre sykler, da disse ofte trenger mer turtall for å komme fremover. Min sykkel kommer ingensteds på 2000 rpm :roll:
Din er 2-takter også.
4-taktere drar bedre på lavt turtall :wink:
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

jaja, det var derfor jeg sa min sykkel :wink:

Men jeg prøvde denne metoden i køen i dag, hvis du lirker og pirker med clutchen så greier du å komme deg fremover, men da konser du skikkelig :) Er nok mye lettere med endel flere kubikk og hester :roll:
Image
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Re: Aiai ,nerver (oppkjøring)

Post by TheDuke2 »

Desmo-Dude wrote:
TheDuke2 wrote:Skal på oppkjøring klokka 08.10 i morgen og nervene begynner og virkelig merkes. er jo mer nervøs nå enn da jeg tok lappen på bil for 9.5 år siden.
Det jeg er mest nervøs for er det hersens åttetallet.

Ai Caramba! :shock:
Hvordan gikk åtetallet?Skal ha oppkjøring om en drøy uke,og det er helt klart det som blir helvete!Har du evt noen tips?
Åttetallet gikk faktisk helt strøkent uten å ha benet nedi og jeg kjørte det på godt over minuttet :)
Eventuelle tips er å ta det med ro ,se opp og frem.

Det gikk faktisk mye lettere enn jeg trodde det skulle :)
Post Reply