Lære triks under kontrollerte former

Prat om tung MC.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hei!

Regn er ikke så værst, har nesten samme friksjonen som tørr asflalt. Bortsett fra vannplaning da.. Det som blir sleipt er oljeflekker, spesielt midt i veibanen før lyskryss. plusss alt annet som veimarkeringer, brostein og metallokk.

Slipper selv forbi omtrent like mange som jeg kjører forbi i løpet av en sesong. Mange fler enn da jeg akkurat hadde begynt å kjøre! Egentlig helt uavhengig av vær, det er mange som kjører alt for fort etter forholdene. Vanligste feilen er at folk kjører fortere enn de kan se og reagere og stoppe. Er bare å bremse ned litt på et strekk, trekke over til høyresiden og blinke litt ut så tar de fort hintet og tusler forbi. Enhver person som dukker opp i speilene dine kjører fortere enn du gjør, per definisjon! Ingen vits å tvinge dem til å ta halsbrekkende forbikjøringer.

Trix: noensinne sett en stunt-video uten kræsj?
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Lupo wrote:Hei!
Regn er ikke så værst, har nesten samme friksjonen som tørr asflalt. Bortsett fra vannplaning da.. Det som blir sleipt er oljeflekker, spesielt midt i veibanen før lyskryss. plusss alt annet som veimarkeringer, brostein og metallokk.
Er du vittig??! :shock: Håper den definisjonen din på "nesten samme friksjonen" er noe videre enn den jeg bruker. Regner med at kanskje ATW har noe å skyte inn her?
FZR 1000 '91
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kommer helt ann på kvaliteten på asfalten, jo grovere jo bedre grep(og dess fortere spiser det dekkene dine :wink: ) Mange steder er det nesten blank asfalt og da blir man som bambi på isen i regnværet.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Joa, er en kjent sak at ny blank asfalt fortsatt inneholder mye olje og drenerer vann mye dårligere, men å trekke en sammenlikning mellom tørr og våt sasfalt uansett hvor grov den er synes jeg høres litt drøyt ut. Har jo kjørt litt bil også på regnvåte veier, merker det like bra der om man kjører litt "inspirert" :wink:
FZR 1000 '91
Tore^NSR
Posts: 1467
Joined: 17 May 2005 21:19

Post by Tore^NSR »

hvorfor begynnte dere å snakke om vann å asfalt plutslig? :?
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

>hvorfor begynnte dere å snakke om vann å asfalt plutslig?

Les tråden da..

>Er du vittig??!

Mye bedre å slappe av og ta det mykt enn å sitte stiv som en pinne fordi man tror det er glatt. Tok vel litt vel hardt i, men det er i alle fall ikke stor forskjell på vanlig god asfalt. Ikke ny asfalt eller de ekstremt blankslipte partiene, da er det selvsagt skøytebane. Kjører du med fornuftige marginer bør du ikke merke noe til det..

Googlet "coefficient of friction wet dry asphalt":
Rubber<>Dry Asphalt 0.5 - 0.81
Rubber<>Wet Asphalt 0.25 - 0.751

Så på ideel asfalt er det omtrent ingen forskjell. På andre flater får man mer kontakt med vannet og dermed mindre veigrep. Sier ikke at man skal børne på i regnet, men det er ikke noe å ha noia på!

Så lenge det har regnet en stund. Når det begynner å regne blander vannet seg med all driten på bakken og du kan ofte se det hvite skummet som flyter på veien. Da er det glatt! Når dritten først har regnet bort er våt asfalt helt utmerket å kjøre på. Har hittils bare fått småladder i nærheten av lyskrys hvor det ligger olje på veien.

Tilbake til topic!
Wheelie: handler om balanse, ikke motor. Sikkert lurt å prøve på tråsykkel først så slipper du å tro at det har noe med gass å gjøre. Det koster også mye mindre når du detter. Sikkert lurt å ha med en kompis med førstehjelpsskrin. Er trynings-garanti på sånne triks!

EDIT: fy så fjortis-bombastisk jeg er.. skulle seff stått at vi begge har like rett. :)
Last edited by Lupo on 10 Jun 2005 19:44, edited 1 time in total.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Bånn Gæs wrote:
Lupo wrote:Hei!
Regn er ikke så værst, har nesten samme friksjonen som tørr asflalt. Bortsett fra vannplaning da.. Det som blir sleipt er oljeflekker, spesielt midt i veibanen før lyskryss. plusss alt annet som veimarkeringer, brostein og metallokk.
Er du vittig??! :shock: Håper den definisjonen din på "nesten samme friksjonen" er noe videre enn den jeg bruker. Regner med at kanskje ATW har noe å skyte inn her?
Jeg kan jo skyte inn litt, men ikke ta det for god fisk. Tørr asfalt har en friskjonskoeffisient på rundt 0.9, muligens 0.8 i verste tilfelle og 1.0 i beste tilfelle. Våt asfalt har om jeg husker sjelden en friskjonskoefisient på mer enn 0.6, ofte rundt 0.4-0.5, og kasnkje i verste fall 0.2 (dvs ca like mye som is). Så om det er dårlig asfalt og bra våt asfalt, så er ikke forskjellen alt for stor. Generelt burde man kasnkje regne litt over halparten på grepsfronten om man har samme dekk.

Med forbehold om at jeg har tatt disse tallene ut av hodet, mulig jeg husker feil.

AtW
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Wheelie hander også om gass kontrol, med mindre du slipper gassen og tar in clutchen og balansere eller har en wheelie bar :P du merker sikkert på trå syklend at du må tråkke konstant for å holde i gang (untatt noen med super balanse og dårlige bremser :P )
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

0,8 er nok litt i minste laget på tørr og fin asfalt. Det betyr at man må ha minimum 12,3 meters bremselengde fra 50 km/t. Og selv jeg har klart meg på en del mindre enn det.

AtW
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Det var en som sa att når det gjelder wheelie så er det noe mann ikke bør øve seg på,det kommer av seg selv etter hvert(tror det var mc fantom som sa det)og det er jeg helt enig i.Hvis du skal øve deg på dette så kan fort ivrigheten ta overhånd tror jeg.Selv har jeg kjørt r-sykkler i 13 år og har ingen problem med å kjøre ut 3-4 gir på hjulet under kontrolerte former så mitt råd er å "ta det som det kommer".Jeg driver ikke med stoppie siden jeg føler att det er mer risikofyllt for tryne da enn med en wheelie :D.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

jornhan wrote:.Jeg driver ikke med stoppie siden jeg føler att det er mer risikofyllt for tryne da enn med en wheelie :D.
Det er det også (uten at jeg har gjort noen av delene på scooteren min), kommer du for langt bak på en wheelie, så kan du bremse, for langt fram, så kan du gasse (evt bare lande på hjulet), kommer du for langt bakover på stoppie kan du bremse, evt lande på bakhjulet, kommer du for langt fram....

AtW
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

ATWindsor wrote:
jornhan wrote:.Jeg driver ikke med stoppie siden jeg føler att det er mer risikofyllt for tryne da enn med en wheelie :D.
Det er det også (uten at jeg har gjort noen av delene på scooteren min), kommer du for langt bak på en wheelie, så kan du bremse, for langt fram, så kan du gasse (evt bare lande på hjulet), kommer du for langt bakover på stoppie kan du bremse, evt lande på bakhjulet, kommer du for langt fram....

AtW
Stemmer det ATWindsor.Forhjulet har også lett for å miste grepet,mann bør ha bra dekk :D.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

jornhan wrote: Stemmer det ATWindsor.Forhjulet har også lett for å miste grepet,mann bør ha bra dekk :D.
Kan jo eventuelt skaffe seg en motorsykkel med framhjulsdrift :P

AtW
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

ATWindsor wrote:
jornhan wrote: Stemmer det ATWindsor.Forhjulet har også lett for å miste grepet,mann bør ha bra dekk :D.
Kan jo eventuelt skaffe seg en motorsykkel med framhjulsdrift :P

AtW
He he,sant det :D.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Takker for svar..

Ser vel ut for at eg har bestemt meg for å høre på de som sier det kommer med tiden.
Har jo ikkje kjørt mer enn 2 sesonger og det er jo altfor lite..

Nei nei, takker og bukker for svar ihvertfall..

Peace out 8)
Post Reply