Lære triks under kontrollerte former

Prat om tung MC.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Lære triks under kontrollerte former

Post by Speedy Gonzales »

Bare meg som hilser på igjen 8)

Lurte på om det finnes kurs eller baner i Bergen eller om du må utenfor perlen for å lære forskjellige triks eller om du rett og slett bare må finne deg en stor parkeringsplass å prøve deg fram selv?`?

Er så higen på å lære bakhjulskjøring og stoppie men er liksom ikkje så intrisert i å gjøre det midt i trafikken...

Takker for svar :D
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Tviler på de lærer deg dette på annerkjente kurs :) Er nok bare å finne seg en stor (og tom) parkeringsplass, ha med en venn... og prøve seg frem..
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Var nok det eg og trodde, men va no verdt ett forsøk, kunne jo hende det va noen erfarne som tok noen kurs...

Noen som har noen råd angående bakhjulskjøring og slike ting da?
Og ikkje kom med sånne som f.eks : ikkje gje for mye gass så du går på trynet eller ikkje brems så for mye så du tipper rundt :lol: men altså noen generelle råd..

takker
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Finn deg et egnet området, fri for allfar vei. Dra dit med en kompis. Be han stille seg et godt stykke unna og så skal du dra opp på hjulet og prøve å sikte på han hele tiden. Han skal jo selvsagt flytte seg før du kommer i X antall km/t :lol: Det er greit å ha noe å fokusere på de første gangene for man skal jo også klare å holde retningen. Det høres sikkert veldig dumt ut og greier, men bare prøv. :)
Hva slags bike har du forresten, og hvor mye har du kjørt før ?

Og husk, vippepunktet er mye høyere enn man tror, men hold foten over bakbremsen som siste utvei uansett :wink:
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Har brukt kjøregården til biltilsynet i Bergen endel. Den ligger rett etter avkjøringen fra motorveien til Sotra mot H.vern. På kveldene er det tomt der og man kan leke seg helt uforstyrret :twisted:
FZR 1000 '91
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kjøreskole på dagen - Stuntskole på natten. Sweet harmony :smt055
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Hva slags bike har du forresten, og hvor mye har du kjørt før ?



Hadde en Cbr 600 98 men den smellte eg nettopp..var en som ikkje overholdt vikeplikten.den blir mest sannsynlig kondemert da motoren også hadde fått noen skader..
Men regner med det blir den samme sykkelen igjen.

Har nok lite kjøreerfaring vil eg tro, har ikkje kjørt mer enn 2 sesonger men da kjørte eg hele tiden.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

speedy gonzales 2 wrote:Hva slags bike har du forresten, og hvor mye har du kjørt før ?
Den var til meg??
Jeg kjører en nylakka FZR 1000 '91, Den er en bjønn!! 8)
Fikk lappen i mnd.skiftet juni/juli ifjor så min erfaring er noget begrenset, men ingen hindring for å kose meg på to hjul fordet :twisted: Første turen med (ny) sykkel var hjem fra sarpsborg til Bergen med utslitte dekk og drittvær over fjellet... Var ikke menneske når jeg kom hjem igjen!
Det eneste som irriterer vettet av meg nå er at det har regna småjævler konstant bortsett fra 2-3 dager siden jeg fikk sykkelen ut :cry:
FZR 1000 '91
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

nei det var nok ikkje det.. var bare svaret mitt til gixxerman..

men er bare gøy å høre ka andre kjører så :D
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Tja-ja, sånne slag livet gir :oops: Kjører den sykkelen uansett jeg :wink:
FZR 1000 '91
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

men sant, har vert mye drittvær iår :x

liker ikkje å kjøre på våt veg, føler eg ska gli i hver sving
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Apropos våt veg...
FZR 1000 '91
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Ja der ser du :cry: værste av alt er at bilistene ikkje tar hensyn til det i det hele tatt.. er flere ganger da eg har måttet slippe de forbi på de trange og dårlige vegene her med meg... fikk lyst til å stoppe midt i vegen og stige av sykkelen og gå bak å spørre ka i helvete de har mellom øra, eller eventuelt ka de mangler :D
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Når det gjelder stoppie er det veldig viktig å holde roen! Begynn sakte og ikke gå så høyt. Etterhvert føler du selv hva du og sykkelen greier.

Varm også opp bremsene først.
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Som en av gammelgutta har jeg ikke helt sansen for å starte karieren med å lære seg slike stunts. Dette kommer sansynligvis av seg selv etter hvert.
Prøv heller å lære riktig kjøring først, f.eks riktig bremseteknikk. Jeg begyndte med å øve bremsing med en hånd på styret. Da må du klamre deg fast med lårene. Øv også hard bremsing i sving. Begynn forsiktig, husk at sykkelen vil rette seg opp.

Ellers så kjører jeg FJR 1300. Det er krefter nok til å kjøre på bakhjulet i nær sagt alle hastigheter. Har fått meg noen overraskelser der ja. Problemet er å holde den nede, f.eks ved forbikjøring.
Hva er best? FJR 1300 så klart
Post Reply