Tester og info om de nye Buell modellene
Tja, ytelsen for tilsvarende motorstørrelse er vel 10-doblet ihvertfall siden stempelmotorens spede begynnelse.pelsen wrote:Å hevde at en stempelmotor er mer fancy enn en annen er vel å ta i litt.
Antall ventiler og hvordan de styres er litt forskjellig, mens virkemåten til en ottomotor har vært uendret i over hundre år.
Innpakningen er forskjellig, men innvendig finner vi veiv, råde, stempler og ventiler.
En twin med bra moment på lavt turtall er et godt utgangspunkt for kjøreglede
AtW
Men effektøkningen vi har sett gjennom tidene kan jo til en viss grad tilskrives bedre drivstoff og bedre smøreoljer i tillegg til konstruktørenes bedre og bedre forståelse av konseptet, som igjen har gitt bedre balansering f.eks. og bedre motorstyring. osv osv. Prinsippet er jo likt.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
En fiskehjerne har samme prinsipp som en mennesekhjerne, en kalkulator samme prinsipp som en superdatamaskin. Jeg holder på mitt, dagens motorer er mer fancy enn de gamle, selv om prinsippet er det samme.Jalmar wrote:Men effektøkningen vi har sett gjennom tidene kan jo til en viss grad tilskrives bedre drivstoff og bedre smøreoljer i tillegg til konstruktørenes bedre og bedre forståelse av konseptet, som igjen har gitt bedre balansering f.eks. og bedre motorstyring. osv osv. Prinsippet er jo likt.
AtW
De tingene du nevner er bare finpuss av den samme grunnkonstruksjonen. Overlading har vært brukt på otto-motorer i uminnelige tider, fire ventiler pr. sylinder dukket vel opp på en Peugeot-motor i ca. 1916, og at dagens motorer tåler mer kan for det meste tilskrives bedre smøremidler. Bedre smøremidler muliggjorde også høyere turtall. Høyere turtall ga muligheten til mer effekt utav mindre slagvolum noe som igjen ga lettere vekt. Men fortsatt samme konstruksjon.
Når det påstås at dagens motorer tåler mer, blir det litt modifisert sannhet også, etter min mening. Abarth tok ut 85 hester utav Fiat 600 motorer på midten av sekstitallet, og deltok i 24-timers løp uten tekniske problemer av noen art. Disse motorene ble kjørt time etter time på turtall opp mot 10000 omdr./min.
Et annet eksempel er de som bygger hot-rods. De tar gamle amerikanske v8-motorer, utstyrer dem med dagens styringssystemer, og de yter og tåler det samme som en moderne v8.
Når det påstås at dagens motorer tåler mer, blir det litt modifisert sannhet også, etter min mening. Abarth tok ut 85 hester utav Fiat 600 motorer på midten av sekstitallet, og deltok i 24-timers løp uten tekniske problemer av noen art. Disse motorene ble kjørt time etter time på turtall opp mot 10000 omdr./min.
Et annet eksempel er de som bygger hot-rods. De tar gamle amerikanske v8-motorer, utstyrer dem med dagens styringssystemer, og de yter og tåler det samme som en moderne v8.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Her overforenkler du, du får det til å høres ut som smøring er det eneste som har skaffet en forbedring i motryttelsen siden 1916. Hva med for 15 år siden, når smøring var ca like god som i dag, mener du motorytelsen ikke er endret siden da? Se på formel 1, det er flere hundre hestekrefter i forskjell etter bare noen år med samme regler.Jalmar wrote:De tingene du nevner er bare finpuss av den samme grunnkonstruksjonen. Overlading har vært brukt på otto-motorer i uminnelige tider, fire ventiler pr. sylinder dukket vel opp på en Peugeot-motor i ca. 1916, og at dagens motorer tåler mer kan for det meste tilskrives bedre smøremidler. Bedre smøremidler muliggjorde også høyere turtall. Høyere turtall ga muligheten til mer effekt utav mindre slagvolum noe som igjen ga lettere vekt. Men fortsatt samme konstruksjon.
Propellfly er samme konstruksjon i dag som under brødrene wrights dager, da et fly bare gikk 100 meter. osv osv. Jeg er rett og slett ikke enig at ting som bygger på samme prinsipp er like enkelt/fancy.
AtW
Nesten all ingeniørmessig framgang i verden er forbedring av ting som er prøvd før. Lager du et produkt finner du ekstremt sjeldent ut noe nytt fysisk fenomen, man bare perfeksjonerer utnyttelsen av det man allerede vet. Ville du si en superdatamaskin er like fancy som en lommeklakulator?Desmo wrote:Det ENESTE nye som har skjedd med motorer er at ELEKTRONIKKEN har gjort sitt inntog. Ellers er det bare forbedringer av ting som er prøvd før.
AtW
Det gikk en serie på Discovery for en tid tilbake der de fokuserte på motorkonstruksjoner innen motorsporten. Både Hondas utviklingssjef for formel 1 motorer og BMWs ingeniører i M-Sport ga det meste av æren for dagens motorers ytelse til oljeselskapene.
Når det gjelder ditt argument med propellfly, er det vel egentlig nok å se på et bilde av brødrene Wrights fly og et bilde av et nytt propellfly. Skal ikke så mye til for å se forskjeller i konstruksjonen. Men det er Desmo's område.
Men det er som Pelsen skriver over her, det blir bare meningsløs kverulering. No Name får ikke mere Buell inn i garasjen av den grunn. Selv liker jeg digre v-twinn motorer om de er aldri så gamle. Gjerne med støtstenger også.
Når det gjelder ditt argument med propellfly, er det vel egentlig nok å se på et bilde av brødrene Wrights fly og et bilde av et nytt propellfly. Skal ikke så mye til for å se forskjeller i konstruksjonen. Men det er Desmo's område.
Men det er som Pelsen skriver over her, det blir bare meningsløs kverulering. No Name får ikke mere Buell inn i garasjen av den grunn. Selv liker jeg digre v-twinn motorer om de er aldri så gamle. Gjerne med støtstenger også.
Last edited by Jalmar on 09 Jun 2005 09:52, edited 1 time in total.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
- indianeren
- Posts: 973
- Joined: 29 Apr 2005 14:54
må man absolutt ha en firesylindret motor, kjøp en toyota corolla!
Der får man driftsikkerheten og en eksotisk firesylindret motor:)
Synes at det var mye mere sjarm og spennende lyd i gamle dager..
litt rasling og støy, men ofte litt særegen lyd.
Nå er det allt dempet ned til ingenting, liksom "klinisk ren" lyd.
Tilogmed nye harleyer er dempet ned til nesten det ugjenkjennelige.
Noen som har en link til den BRM raceren ?
Der snakker vi om MOTORLYD! Selv i "hyleområdet" så har motoren en særdeles markant karakter.
Sånn sett.. så er det jo spennende å få inn litt andre motorkonstruksjoner i roadracing.. selv om det nok aldri blir som i gamle dager..
Der får man driftsikkerheten og en eksotisk firesylindret motor:)
Synes at det var mye mere sjarm og spennende lyd i gamle dager..
litt rasling og støy, men ofte litt særegen lyd.
Nå er det allt dempet ned til ingenting, liksom "klinisk ren" lyd.
Tilogmed nye harleyer er dempet ned til nesten det ugjenkjennelige.
Noen som har en link til den BRM raceren ?
Der snakker vi om MOTORLYD! Selv i "hyleområdet" så har motoren en særdeles markant karakter.
Sånn sett.. så er det jo spennende å få inn litt andre motorkonstruksjoner i roadracing.. selv om det nok aldri blir som i gamle dager..
Men grunnsprinsippet mellom flyene er det samme. Men jeg er forsåvidt enig i at diskusjonen ikke fører oss noe framover, vi får bare nøye oss med at vi ser ting på forskjellige måter, hvor ingen av de er mer riktig eller gale enn den andre.Jalmar wrote:Det gikk en serie på Discovery for en tid tilbake der de fokuserte på motorkonstruksjoner innen motorsporten. Både Hondas utviklingssjef for formel 1 motorer og BMWs ingeniører i M-Sport ga det meste av æren for dagens motorers ytelse til oljeselskapene.
Når det gjelder ditt argument med propellfly, er det vel egentlig nok å se på et bilde av brødrene Wrights fly og et bilde av et nytt propellfly. Skal ikke så mye til for å se forskjeller i konstruksjonen. Men det er Desmo's område.
Men det er som Pelsen skriver over her, det blir bare meningsløs kverulering. No Name får ikke mere Buell inn i garasjen av den grunn. Selv liker jeg digre v-twinn motorer om de er aldri så gamle. Gjerne med støtstenger også.
AtW
- Desmo
- Posts: 9112
- Joined: 22 May 2005 08:52
- MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900 - Location: Lena
Siden vi er litt vel off-topic,likevel; Noen av dere som har hørt om en tysk Herre ved navn Gerhard Oettinger? Han er desverre ikke i live lenger. Han syslet med trimming av "flisvifter",og startet på 50-tallet. Den gangen VW Type 1 ytet hele 26 hk! Etter mye prøving og feiling fikk han flat4'ern til å gi 52 hk,bare med hederlig trimming. Ikke noe overlading og sånn tull. Med samme holdbarhet som den originale motoren. Da ble han tatt inn i varmen i Wolfsburg. En OKRASA-trimmet Boble kunne bestilles fra fabrikk med full garanti....... OKRASA-deler i hvilken som helst stand i dag, er like dyrt som tyngre narkotiske stoffer. Ikke straffbart å eie,men nesten like vanedannende.
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
-Pogo