Mc alarm

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Mc alarm

Post by Cartman »

Noen som har noen gode tips til alarm til mc? Har en bekjent som skal investere i alarm nå..
Har selv tipset om Defa sin alarm, virker ok, men har 0 erfaring fra den (noen som har??). Defa mc alarm


edit: takker for link Ditto... glemt ut den jeg :oops:
Får legge til denne da:
User- and Installation guides - Defa
Last edited by Cartman on 03 Jun 2005 16:20, edited 1 time in total.
Ditto
Posts: 70
Joined: 28 Apr 2005 04:29

Post by Ditto »

Jeg fant det fornuftig å legge ved et innlegg jeg skrev på NMCF. Alt er nok ikke relevant til spørsmålet ditt, men noe fornuftig får du vel ut av det. :wink:
Jeg fikk montert en Spyball alarm på CBR'en. Det ble gjort da jeg kjøpte sykkelen i 2001, og fungerte uten problemer i hele perioden jeg hadde henne. Desverre "flyttet hun hjemmefra" for noen måneder siden, men slik er det bare noen ganger. Faktisk ble det aldri nødvendig å bytte batterier i hånd kontrollen (kun en var i bruk) under alle disse årene. Det er et problem jeg har hatt tidligere med enkelte bil alarmer, men det skyldes trolig hyppigere bruk, og har heller ikke nødvendigvis noe med Spyball Vs. andre merker å gjøre. Eller hadde den god rekkevidde, og var ikke for overfølsom (tror man kunne justere litt på dette etter eget ønske, men det tuklet jeg aldri med). Når den derimot først gikk av, gav den fra seg meget god lyd. Den hadde også en slags "ferge" funksjon hvor man kunne slå av bevegelses sensoren, uten at tyv koblings sensoren ble deaktivert. Man kunne også enkelt deaktivere hele enheten fullstendig ved f.eks verksted besøk, uten å måtte programmere håndkontrollene tilbake igjen. Den ble nemlig koblet sammen med sykkelens start sperre, som automatisk ble aktivert 15-20 sekunder etter at motoren ble slått av. Dvs. skulle man starte sykkelen etter denne tiden måtte man enten trykke 2 ganger på håndkontrollen (en gang aktiverte hele alarm systemet), eller vri om tenningen og deretter trykke en gang på knappen.

Prismessig lå den noe over de løsningene som er beskrevet tidligere i tråden (like i underkant av 5000kr inkl. montering), men en del av skylden for dette er nok de hyggelige Jeco prisene. De tar seg god betalt for sitt store utvalg og mangelfulle kundeservice........... Forøvrig vil jeg tro at markedet for alarm på sykkel har blitt større med årene, og prisene bør dermed være noe lavere på selve enheten. Kanskje Motorsenteret på Billingstad har noe de kan anbefale?

Et medlem som kaller seg Veefour har Defa løsningen på sin sykkel. Han har skrevet litt om den her:

http://www.nmcf.net/viewtopic.php?t=7131

Du kan jo høre om han kan fortelle noe mer om sine erfaringer og alarmens øvrige funksjoner.

Edit:
En sak verdt og nevne er "dvalemodusen" Under vinterlagringen stod sykkelen uten batteriet montert. Alarmens eget backup batteri, og et tydelig lav strømforbruk i denne modusen, gjorde at man ved sesong start bare måtte montere sykkelens batteri og trykke på håndkontrollen. Det var ikke nødvendig å re-installere disse. "Dvalemodusen" ble automatisk aktivert dersom det gikk ett visst antall uker uten at ble sykkelen brukt. Dersom sykkelen hadde alarmen aktiver de den gikk i en slik modus, var den fremdeles aktiv i hele perioden (bare mindre sensitiv vil jeg tro). Ble sykkelen parkert uten alarm var det kun startsperren som var aktiv, og man kunne flytte og riste på sykkelen så mye man ville. Hvor mye av disse startsperre funskjonene som skyldes HISS systemet til Honda vet jeg ikke, men alarmen ble uansett koblet sammen med dette. Kanskje enda en grunn til å ikke forsøke seg på monteringen selv, eller hva?
User avatar
VaraStreet
Posts: 144
Joined: 26 Apr 2005 19:26
Location: Trondheim
Contact:

Post by VaraStreet »

Honda Varadero 125 Streetfighter
Prøv å finne en likedan...:D
Sjekk ut for info og bilder http://www.freewebs.com/hafstad/varastreet.htm
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Den har jeg, men han ville ha en fastmontert... kan forøvrig kjøpes blant annet her
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Egentlig noe off-topic... men jeg hadde alarm på Africa Twin'en min (husker ikke hvilket merke det var.. :oops: ).

Den hadde fjernstart... herregud og jeg hadde det morsomt med den til tider... hvis jeg satt i nærheten og folk gikk bort og skulle se på syklen... så fyrte jeg opp den! Hadde jeg bare hatt bilder av alle de forskremte trynene! :smt044
Var mange som hoppa noen meter baklengs. Men de fleste tok det med godt humør når jeg gikk bort og forklarte det etterpå.

Så moralen er; kjøp alarm med fjernstart :wink:
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Hehe ,er det fjernstopp også? Ellers er det litt kjipt om fyren som ser på sykkelen er ute etter å stikke av med den ,og du faktisk starter sykkelen for han ,hehe.
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Dentist: helt til du går fra den en gang i gir ;)
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Det var fjernstopp også ja. Jeg mener å huske at den heller ikke virket hvis den sto i gir og du ikke hadde clutchen inne (mulig at det ikke virket uansett på den syklen? husker ikke...).
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Monterte selv en alarm på sykkelen her om dagen som jeg kjøpte på http://www.qxl.no for skarve 500 kroner.Alarmen har fjernstart,fjernstopp og startsperre pluss att den faktisk snakker.Når jeg prøver å sette meg på sykkelen når alarmen er aktivert så sier stemmen:warning,this motorbike is equiped with an alarm,så piper det 5 ganger og hvis jeg rister på sykkelen da så går alarmen av og den høres godt,120db.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Har du navn på produsent Jornhan? Hvordan var den å installere?? Mye elektriske koblinger og slikt? :)
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

En kompis av meg fikk installert alarm med fjernstart for noen år siden. Gjett hva som skjedde? Parkert på sidestøtta - nylakkert kåpe - skulle demonstrere den coole fjernstarten for gutta... :roll:
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Dominator wrote:En kompis av meg fikk installert alarm med fjernstart for noen år siden. Gjett hva som skjedde? Parkert på sidestøtta - nylakkert kåpe - skulle demonstrere den coole fjernstarten for gutta... :roll:
Bør vel passe på att sykelen står i fri når man skal bruke fjernstart,men uansett så har ikke jeg koblet til den :D.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Cartman wrote:Har du navn på produsent Jornhan? Hvordan var den å installere?? Mye elektriske koblinger og slikt? :)
Produsenten på alarmen vet jeg ikke siden jeg kastet esken den lå i,men jeg kan finne det ut.Det var ikke mye problemer med å montere den,ca 8-9 ledninger og det fulgte med ett veldig oversiktlig koblingskjema.Løp og kjøp :D.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Takker. Virket litt humbug den sjappa som selger slike
http://partivare.com/catalog/

Og tydeligvis er det rimeligere å by på qxl enn om du kjøper fra butikken deres :?

Men informasjonen er videresendt... takker
Post Reply