Oljeskift

Prat om tung MC.
Fidel
Posts: 415
Joined: 23 May 2005 22:56
MC: Moto Guzzi 1000 SP3, Moto Guzzi V65TT, Moto Guzzi EV1100 California (snart) m/sidevogn, Moto Guzzi 750 Breva, KTM 690 Enduro m/ rallykit,

Ã…lje

Post by Fidel »

Oljeskift hver 5000. Filterbytte annethvert oljeskift.

Sånn røffli.
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Anbefalt maks på min er hver 12000 km, jeg bytter stort sett etter 10000 km. Syntetiske oljer tåler mye mer enn vanlige oljer, så så lenge ikke man finner jernspon eller annet dritt i oljen er det neppe noe problem. Bytter filter hver gang jeg bytter olje.

Hadde jeg kjørt til jobben hver dag med den hadde jeg kanskje byttet oftere, men jeg kjører stort sett bare langturer, og da blir ikke oljen så forurenset.
V4 fun
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

jornhan, sjekk manualen. ligger garantert online et eller annet sted. som du har merket varierer dette betydelig fra sykkel til sykkel!
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Lupo wrote:jornhan, sjekk manualen. ligger garantert online et eller annet sted. som du har merket varierer dette betydelig fra sykkel til sykkel!
Det skal jeg gjøre Lupo,den ligger helt sikkert ett eller annet sted på nettet som du sier.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Jeg lasta ned komplette manualer til GSXR1100 -90 til -92 og -93 til -96 for en stund siden. Var en kar som hadde satt opp FTP server med alt mulig av manualer. Husker desverre ikke adressen, men uansett tror jeg den er stengt med tanke på overflod av nedlasting :wink:
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Om noen klarer å lete fram manualer på Honda CB750 C 1982-83-modell... da blir jeg glad... Det har ikke jeg funnet... Ikke på 1981-modeller heller for den saks skyld... :?

Men det er vel prisen for å kjøre steingammelt...
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

Takker Cartman :D.Den er ikke helt lik 98 og 99 mod,men den duger i lange baner.Det står også att man skal bytte olje og filter innen hver 10000 km.Tusen takk for svar alle sammen.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Griffin
Jeg har manual til CB900C 1982, vil tro at det meste er likt. Du får den ikke, men hvis det er spesielle ting du er ute etter kan jeg ta kopi og sende deg.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Post by Weezer »

Heisann! Ny i dette forumet jeg, men ser at det er stort sett samme klientellet som i det gamle :)

Skifter dere olje før vinterlagring for så og bytte den når dere tar sykkelen ut på våren? Holder det ikke å skifte på våren så lenge jeg holder meg under 5-6000 km pr sesong?

Synes det virker litt rart å fylle på ny (dyr) olje bare for en vinterlagring :roll:
A motorbike is an engine you can sit on
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

En skifter før vinterlagring, og ikke før en tar den ut igjen ;)
Dyrt nok som det er... og velkommen forresten :D
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

MC-fantom wrote:Griffin
Jeg har manual til CB900C 1982, vil tro at det meste er likt. Du får den ikke, men hvis det er spesielle ting du er ute etter kan jeg ta kopi og sende deg.
Vært morsomt å sett i den... Jeg har jo verkstedhåndboka og kan det meste med vedlikehold... Bare vært morsomt å sett hva som står, samt sammenligna litt med Haynes... :wink:

Btw... Eneste jeg kunne tenkt meg å sett hva står... Er hva som står ang. drivstoff... Hva slags drivstoff SKAL benyttes...

Folka på Classic Honda Club Norway og Sweden påstår at en fint kan kjøre blyfritt. Dette pga. Honda-motorsykler etter 1970-71 har såpass harde ventiler og ventilseter at de egentlig ikke trenger blyet...??
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Weezer wrote:Heisann! Ny i dette forumet jeg, men ser at det er stort sett samme klientellet som i det gamle :)

Skifter dere olje før vinterlagring for så og bytte den når dere tar sykkelen ut på våren? Holder det ikke å skifte på våren så lenge jeg holder meg under 5-6000 km pr sesong?

Synes det virker litt rart å fylle på ny (dyr) olje bare for en vinterlagring :roll:
Halla... Long time no see..

Ikke spesielt glad for den teorien din jeg... Selv om du har kjørt 2500Km før vinteren, så bør/må du skifte olje... Nå skal jeg fortelle deg hvorfor...

Brukt olje har en tendens til å korrodere når den bare får ligge å godgjøre seg litt i motoren din... Går fint en vinter eller to, men noen veteransykkel blir den da aldri...
Dessuten ligger det igjen metallspon og muligens annen skit som mer enn gjerne tar i mot litt tid så de får festa seg skikkelig til stemplene og andre motordeler... motoren slites litt fortere...
Det er en billig investering å skifte før du setter den vekk før vinteren...
Et annet tips er å ta noen dråper olje (ny) å helle ned i tennplugghullene, sette motoren i et høyt gir og dra rundt bakhjulet et par ganger... Det vil da danne seg en beskyttende hinne rindt stemplet ditt...
Merk deg at sykkelen blir da litt mer tregstartet til våren (med oljedrypp på stemplene) da den gjerne vil brenne vekk denne hinnen før den tenner... :wink:
User avatar
Weezer
Posts: 407
Joined: 02 Jun 2005 23:41
MC: Monster S2R800 - 07
Location: Fosen

Post by Weezer »

Du har vel muligens et poeng der Griffin :)
Men jeg synes fortsatt det er dyrt å betale 150 kr pr liter bare for selve vinterlagringen da. På den andre siden var det dette med langsiktige utgifter da... 8)
A motorbike is an engine you can sit on
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Weezer wrote:Du har vel muligens et poeng der Griffin :)
Men jeg synes fortsatt det er dyrt å betale 150 kr pr liter bare for selve vinterlagringen da. På den andre siden var det dette med langsiktige utgifter da... 8)
:shock:

Betaler halve prisen jeg... men det er mineralolje da...
På den tredje siden, så skifter du ikke olje til våren da... Da er det ny fin olje på motoren... :wink:
Så du betaler ikke for olje til vinterlagringen...

Har vært opp med noen motorer i min tid... Ikke utrolig mange, men noen...
Fellestrekk er at alle har vært utrolig møkkete innvendig...
Unntaket er på CB'n min... den var utrolig blank of fin innvendig... Så ny ut... ikke overdrivelse en gang... Dette er et godt tegn på at olja har blitt skifta i tide... Var et vakkert syn... :wink:
Post Reply