Honda CB 900 F Hornet

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Honda CB 900 F Hornet

Post by Cartman »

Må ærlig talt innrømme at jeg mer enn en gang har tenkt på å bytte sykkel til en litt rolige sykkel.. tanken er blant annet at litt vind kunne roe ned høyrehånda, og i det siste har jeg fått et bedre og bedre øye til Hornet.. noen som sitter på noen erfaringer og kan komme med litt innspill på kjørekomfor og lignende?
CB 900 Hornet surfer på CB 600 Hornet'ens suksess. Oppskriften er den samme. En liten og nett ramme i stål, og en hvass motor. 900-motoren er hentet fra CBR 900 Fireblade, men har fått snillere trimmingsgrad. Men med 196 kg tørrvekt er dette en av de sprekeste allroundsyklene på markedet.
Designen med det høyt trukne eksosanlegget og den smale tanken er karakteristisk. Tanken rommer bare 19 liter, det er litt snaut for de som liker å kjøre langt og gjerne vil slippe å ta alle pausene på bensinstasjoner. Dette er en allrounder for de lekne og en av de morsomste syklene i klassen. 2044-modellen har fått justerbar fjæring og demping både foran og bak for å svare på kritikken om litt for lite sportslig kjøreegenskaper.

Tekniske data
Motor: Firesylindret rekkemotor. 4-takt. Væskekjølt. 2 overliggende kamaksler, 4 ventiler pr sylinder. Elektronisk innsprøytning. Kompresjon: 10,8:1. Katalysator.
Boring og slaglengde: 71 x 58 mm.
Sylindervolum: 919 ccm.
Effekt: 80 kW (109 hk) v/9000 o/min.
Dreiemoment: 91 Nm v/6500 o/min.
Transmisjon: 6-trinns gearkasse. Kjededrift.
Chassis: Stål rørramme.
Fjæring foran: Forgaffel m/43 mm gaffelrør og justerbar fjæring. 120 mm fjæringsvei.
Fjæring bak: Aluminium svingarm og en støtdemper med justerbar fjæring og demping. 128 mm fjæringsvei.
Bremser: Foran: To 296 mm skiver og kalipere m/fire stempler. Bak: En 240 mm skive og kaliper m/et stempel.
Felger: Aluminiumsfelger. 3.50x17 foran, 5.50x17 bak.
Dekkdimensjon: 120/70ZR17 foran, 180/55ZR17 bak.
Vekt: 218 kg. Maks nyttelast: 188 kg.
Mål: Akselavstand: 1460 mm. Lengde: 2125 mm. Bredde: 750 mm. Setehøyde: 795 mm.
Tankvolum: 19 liter, inkludert 4 liter reserve.
Toppfart: 230 km/t.
Farger: Blå, sølv, rød.
Pris:
Hentet fra http://www.mcjournalen.no/honda/honda.htm
Image
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Å nei, å nei.... Har du begynt også nå da. :lol:

Ja jeg visste det var smittsomt. Er det igjen noen medlemer her på forumet nå som ikke er frustrerte p.g.a. lyst på ny sykkel??? :lol:

Men det var en fin sykkel. Det er noe eget ved de nakne syklene. :smt007
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Enkelte tåler ikke at andre drømmer...da skal de absolutt drømme de også... :wink:

Sikkert gøy den der... Tror ikke det er noen tursykkel akkurat da men, det går vel i tilfelle å gjøre som Jalmar tenkte... sette på en avtagbar vindskjerm?
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Hvis du skal kjøpe en sånn en Cartman, må du sjekke at Hornet virker. Er visst en svakhet... :lol:

Nå skal vi se, Griffin er fortapt i drømmer, Cartman er fortapt i drømmer, jeg er fortapt i drømmer, Ragnhild har begynt å sikle på ny sykkel, Gixxer har vært fortapt lenge... Er det flere??? :D

Men når det gjelder de avtagbare vindskjermene, er de ganske greie. Men mitt inntrykk er at jo større og bedre skjerm du skal ha, jo mer omfattende festeanordning er det. Den jeg så på som hadde den mest usynlige festeanordningen var på størrelse med en brettet avis. Så jeg vet ikke hvor effektiv den er egentlig. Men har foreløpig lagt vindskjermplanene litt på is, da jeg må klatre over en KLV1000 oppe i butikken hver gang jeg skal handle der. Håpløst å konsentrere seg om vindskjermer da... :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Ikke glem meg da :lol:
Jeg er inne i en "in between periode" jeg også
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Banditbiker wrote:Ikke glem meg da :lol:
Jeg er inne i en "in between periode" jeg også
Ja, det visste jeg jo. Beklager at jeg glemte deg. :oops:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Hadde vært artig med en Yamaha MT-01. 1600 etellerannetkubikk og 85-90 hester. Grei pondus der :smt030
User avatar
ChristR
Posts: 1381
Joined: 26 Apr 2005 20:41
Location: Fredrikstad
Contact:

Post by ChristR »

Gixxerman wrote:Hadde vært artig med en Yamaha MT-01. 1600 etellerannetkubikk og 85-90 hester. Grei pondus der :smt030
150nm dreiemoment.. Nesten som en liten bil jo...
2002 Aprilia RS 125 SBK
Snart: Råeste fargekombinasjon ever!! :D

1992 Citrion XM 2.0L
Snart Audi/Vw
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Joda, må jo innrømme at jeg drømmer litt... men blir nok ikke denne sesongen iallefall, får ta litt til fornuften også.. Men det er en sykkel jeg faktisk ikke likte i det hele tatt for to år siden, men den har vokst MASSE på meg... så kankje ;)
Ingen som har plassert baken nedpå en slik sykkel og som kan si meg litt om hvordan den er å kjøre da? (tror ikke jeg skal ta meg en tur ut å prøvekjøre, da blir det vel bare enda mer aktuelt... ikke fordi jeg tror den er bedre å kjøre enn min, men fordi den da vil bli endel nyere... er noe spesielt med noe ubrukt ;))
User avatar
Desmo
Posts: 9112
Joined: 22 May 2005 08:52
MC: Ducati Monster S4RS
Triumph Scrambler 900
Location: Lena

Post by Desmo »

ChristR wrote:
Gixxerman wrote:Hadde vært artig med en Yamaha MT-01. 1600 etellerannetkubikk og 85-90 hester. Grei pondus der :smt030
150nm dreiemoment.. Nesten som en liten bil jo...
En vanlig bensinbil med 1,6 liter og rundt 100 hk har ikke mer,jo.
Skal du ha "pulver" under panseret må du ha DIESEL. Lukter fælt,og går værre(med turbo).
"We have met the enemy and he is us!"
-Pogo
;)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Desmo wrote:
ChristR wrote:
Gixxerman wrote:Hadde vært artig med en Yamaha MT-01. 1600 etellerannetkubikk og 85-90 hester. Grei pondus der :smt030
150nm dreiemoment.. Nesten som en liten bil jo...
En vanlig bensinbil med 1,6 liter og rundt 100 hk har ikke mer,jo.
Skal du ha "pulver" under panseret må du ha DIESEL. Lukter fælt,og går værre(med turbo).
Jeg kjører en Citroen Berlingo 2,0 HDI. Bilen veier 1200 kg. og har et dreiemoment på 255 Nm ved 1800 omdr. Gjett om mange kebabracere har blitt overraska når de har prøvd seg mot "postbilen" min. :lol: Den går styggbra, og bruker 0.6 på mila på blanda kjøring. :smt007
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
andreass
Posts: 7
Joined: 09 May 2005 13:52
Location: Gutterommet

Post by andreass »

Årets hornet er knall-tøff. Var å kikka på syklene på Honda turen som var i Norge nå nettopp. Var porno i gull. Den har også ei lita lyktekåpe som er kul.. Prøvde dessverre ikke den, da det var en CBR 600 RR som fristet mest..
Post Reply