MC og passasjer med promille

Prat om tung MC.
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

MC og passasjer med promille

Post by Astaroth »

Hei,

Er det noen som kan referere til hva lovverket sier om dette? (Jeg tror... holder ikke).

Kjerringa har selvsagt tatt seg noen pils på brygga før vi skal ut på en lengre kjøretur.
Image
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

husker bare tilbake for 2-3 år siden, så om d er endringer eller jeg har lest feil kan jeg ikke si noe om, men tror d da var at har du en synlig berusa person (skal litt til ellers om dem taster passasjer) så får du som fører den promillen som passasjeren har, pga er så lett å dette av sykkel osv..... kan godt være jeg er helt på tryne og at dette ikke stemmer i d hele tatt....
Kawasaki Zx750r Ninja.
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Ja, nå var du skikkelig på tryne. :wink: Du kan da ikke dømmes for det en annen har gjort, og det er ikke straffbart å drikke i Norge (enda i hvertfall).

Dersom du som sjåfør (edru selvsagt) tar med deg en passasjer som er så beruset at du burde forstått at det kan være farlig å ha vedkommende bakpå, kan det rammes av paragraf 3 om ikke annet.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Prøvde å finne på lovdata.no nå men finner bare regler for fører. :?
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

Banditbiker wrote:Ja, nå var du skikkelig på tryne. :wink: Du kan da ikke dømmes for det en annen har gjort, og det er ikke straffbart å drikke i Norge (enda i hvertfall).

Dersom du som sjåfør (edru selvsagt) tar med deg en passasjer som er så beruset at du burde forstått at det kan være farlig å ha vedkommende bakpå, kan det rammes av paragraf 3 om ikke annet.
da var ihvertfall d oppklart, frykta d var feil også, og godt er d ;)
Kawasaki Zx750r Ninja.
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Er litt beroliget, kjører ivei :) Dama er ikke full, men helt sikkert over 0,2...
Image
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

det går fint, men pass på at hun ikke sovner.
et par øl på ettermiddagen før man sitter og slumrer bak på en sykkel er jo bra sovemedisin
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Be henne holde rundt deg, da vet du hvor du har henne... Altså ikke 5km bakover i en grøftekant :wink:
Banditbiker
Posts: 3853
Joined: 26 Apr 2005 19:41
MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic

Post by Banditbiker »

Du har vel sett den T-shirten med følgende påskrift på ryggen:
"If you can read this, the bitch fell off" ??
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Image

;)
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

He he.Vet ikke helt hvordan det er med berusede personer bakpå,men jeg vet att det foregår/har foregått mc drosjer i oslo og att de har tatt med seg godt berusede folk.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
User avatar
748R
Posts: 411
Joined: 21 May 2005 18:29
MC: 78 Harley Davidson Sportster
05 Honda TRX450R
07 Aprilia sr 50 R Factory
Location: Finnskogen

Post by 748R »

jornhan wrote:He he.Vet ikke helt hvordan det er med berusede personer bakpå,men jeg vet att det foregår/har foregått mc drosjer i oslo og att de har tatt med seg godt berusede folk.
Bodd i Tigerstaden i 8 år nå og enda ikke sett en Mc-taxi :oops:
xxx
User avatar
jornhan
Posts: 140
Joined: 27 May 2005 20:53
Location: Sørumsand

Post by jornhan »

748R wrote:
Bodd i Tigerstaden i 8 år nå og enda ikke sett en Mc-taxi :oops:
Nei vel.Vet ikke om de driver med det enda,men vet att de drev med det før.Det har jo faktisk vært på tv2 også.
1999 mod YZF1000R1(ca 150 hk)
1989 mod ford sierra cosworth(ca 380 hk)
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Jeg vil aldri ta på en beruset person bakpå sykkelen. En øl eller to blir man vanligvis ikke beruset av.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

har man fått i seg alkohol så har man etter min mening ingen ting på en MC å gjøre, selv om man bare er pasasjer.

Pasasjeren kan uten problemer få kontroll over syklen (spes hvis fører er uerfaren). Dette er noe vi tilstadighet demonstrerer for elevene, på skolen hvor jeg har ekstra jobb.
Post Reply