Blir nervøs når eg

Prat om tung MC.
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Blir nervøs når eg

Post by Speedy Gonzales »

hører alle disse lydene på cbr 600`en min.. Er vant til å kjøre cruiser, så trenger vel egentlig bare en bekreftelse på at det er normalt å høre både kjede og diverse vibrasjons lyder i plastikken.. eller tar eg feil no ? hører kjeden ganske godt selv om den er godt smørt..

Og mens eg først skriver her, finnes det kurs i bergen der du lærer å kjenne sykkelen bedre? liker å kjøre litt aktivt og vil gjerne lære å bli tryggere på sykkelen..¨Finnes det noen teoretiske ting eg bør huske på når det gjelder stilling og diverse når eg kjører aktivt ? og ikkje si at eg ikkje må kjøre såpass at eg går på hodet ned i skauen :lol:

Takker for svar 8)
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

http://www.MC03.no finner du tilbud om kurs, men desverre ikke i Hordaland. Kanskje en tanke for dere der borte å følge opp MC03 med tanke på kurs også der borte? Du er den andre jeg svart på forumet fra Bergen med samme spørsmålet...
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Ja kanskje det hadde det. Men eg er så langt fra kvalifisert til det så det blir nok ikkje meg som starter noe sånt..
Vet om en her i området som tar med seg en gjeng til rudskogen noen ganger i året..Men han ska visst ha 5000 for det og det blir for dyrt synst eg.
Men må vel ut med noe sånt hvis du ska få gjort det skikkelig?
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Re: Blir nervøs når eg

Post by rerell »

speedy gonzales 2 wrote:Finnes det noen teoretiske ting eg bør huske på når det gjelder stilling og diverse når eg kjører aktivt ?
Full Kontroll
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

den begynte eg faktisk å lese på igår.. ellers takk.. men angående lydene ? noen som kunne sagt noe om det ??
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Vet inte riktigt vad du menar när du säger att du hör kedjan, men om det är ett sorts vinande/brummande ljud som hörs speciellt bra i svängar så kan det vara ett tecken på att kedjan är för hårt spänd.
User avatar
rerell
Posts: 1321
Joined: 26 Apr 2005 08:02

Post by rerell »

Apropå teori, Twist of the Wrist II av Keith Code är också bra.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Bøker:
Proficient Motorcycling (1&2) av Hough er fantastisk gode bøker. Mer realistisk orientert enn de fleste av racing-bøkene som stort sett bare fokuserer på ren kjøreteknikk. Litt som tipsene på http://www.msgroup.org/DISCUSS.asp

Total Controll av Lee Park har mye av den samme infoen som Twist of The Wrist, bare at den faktisk er leselig. Gir også nødvendige sammenligninger mellom bane og vei og påpeker forskjeller i teknikkene. Dette gjør ikke Keith Code, noe man absolutt bør være obs på.


Kim/Ride Trafikkskole tar 3000 for kursene. Har desverre nettopp vært kurs så det er vel et år til neste gang.

Har tenkt mye på å få leid en gocart-bane og en instruktør for å få trent litt i nærmiljøet. F.eks. gocarten på Eikanger og Leiv/Nucleus. Skal vel ha litt for å komme over og med baneleie(inkl. lege og sånt) blir det vel oppi femsifret. Er man en ti stykker som spleiser blir det jo likevel ikke så værst! Hvordan er interessen for dette?

Kjøre storbane er selvfølgelig gøyere enn gocart, men øvelsene er minst like effektive på de ekstreme svingene i en go-cart bane. Om ikke mer effektiv! Var mange som ikke var nedi på storbanen sist som plutselig begynte å subbe knærne i bakken når de kom på go-cart'en ved siden av.

Alternativt kan man arrangere en mer uformell dag på kjøregården eller en parkeringsplass et eller annet sted, gjerne med øvelser som vist i Full Kontroll. Helst en plass der man kan bremse fra mer enn 90(mer er ikke forsvarlig med den lille plassen på kjøregården. Speedoen stopper på 78). Eneste det skorter på da er tilbakemeldigene fra en skikkelig instruktør.


Raslelyder fra kjede? Joda. Det rasler og går og plastikken skrangler også om den får muligheten. Ta frem verktøyet og gå over alt på sykkelen er sikkert ikke noen dum idé. Kåperasling pleier å gi seg da. Løst kjede rassler vel mer enn korrekt strammet? Verdt en sjekk uansett. =)
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Kjedelyd kan også tyde på at du bør sjekke at bakhjulet er "rett" i ramma.

T'Weed
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Det er helt normalt å høre masse lyder på en sykkel med kåpe. Lyder som man ikke hører uten kåpe.
Det er selvfølgelig ikke dumt å sjekke kjedet: et nytt, smurt og riktig strammet kjede går jo penere enn et utslitt, tørt og slakt et :)
User avatar
Speedy Gonzales
Posts: 1715
Joined: 24 May 2005 14:08
MC: Z1000 08
Location: Os

Post by Speedy Gonzales »

Takker for svar :)
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Nor det gjelder kurs kan du sjekke nmcu.org
Hva er best? FJR 1300 så klart
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Hei!

Kim/Ride har leid rudskogen igjen, torsdag 11 og fredag 12 august! Følgebil fra Bergen og alt sammen. Han finner du på Ride Trafikkskole eller kim.joensen(AT)ride.as

Det er også California Superbike School de to neste dagene, lørdagen og søndagen. Hadde vært helt latterlig fett å få skrap sammen nok penger til begge deler!

Ligger noen bilder og videoklipp fra alle de tre norske banene på den fine siden til Viken: http://baneviken.com/
Æ'ndalitten
Posts: 1209
Joined: 25 Apr 2005 23:24
Location: Æ'ndal

Post by Æ'ndalitten »

Vibrering i plast er ganske vanlig for racing-sykler og det kan ungåes ved å finne ut hvor lyden kommer fra, og legge inn en liten bit filt el.l.
Vanlige steder som kåpene slår inn i er ramme og styrearm. Det betyr ikke nøvendighvis at noe er galt...
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Æ'ndalitten wrote:Vibrering i plast er ganske vanlig for racing-sykler og det kan ungåes ved å finne ut hvor lyden kommer fra, og legge inn en liten bit filt el.l.
Vanlige steder som kåpene slår inn i er ramme og styrearm. Det betyr ikke nøvendighvis at noe er galt...
Fikk meg til å tenke på artikkelen bike skrev om ifjor tror jeg. De prøvekjørte en ny 748R og den må ha blitt laget av satan for den var helt herpings etter at de hadde brukt den. På motorveien i litt høy hastighet flerret plutselig hele ene siden av kåpa av og traff ene følgesykkelen bak. Da de skulle sette den til fotografering glemte karen og sette på støtte så da gikk den i bakken. I tillegg var det enda noe mer som blåste av i fart som jeg ikke husker :lol: Tror jeg hadde krevd erstatning og så solgt sykkelen etterpå om jeg hadde kjøpt den :wink:
Post Reply