Drev, aks og hk.

Prat om tung MC.
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

Hvis man tar antall tenner i bakdrevet og dividerer på antall tenner i framdrevet får man utvekslingsforholdet.

En grei metode er å sette opp mulige drevkombinasjoner i et regneark og så sortere etter utvekslingsforholdet.

med litt mer info om hjulstørrelse og utveksling i girkasse og motor kan dette regnearket utvides til å vise topphastighet i alle gir for de forskjellige kombinasjonene av for og bakdrev.

Ikke så veldig nyttig til gatebruk kanskje, men til RR er det veldig nyttig.
et0n
Posts: 15
Joined: 30 Apr 2005 00:33

Post by et0n »

Som rerell og pelsen sier så stemmer det hvis du dividerer bakdrevet på framdrevet.

Greia med at man heller bør gå opp bak, fremfor å øke forran tror jeg er for å minske slitasjen på lageret som ligger innenfor fremdrevet??
2003 KTM SX 525 Supermotard

X: Husqvarna TE/SM610, SMS125, WRE125 +++
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Tror ikke det går ut over lagrene. Det som er at slitasjen har færre tenner å "fordele seg over"... Dvs: fordrevet må gå flere runder pr kjørte meter. I tillegg vil radiusen på drevet bli mindre og dermed påføre kjedet større krefter når det runder fordrevet. Ikke veldig vitenskapelig forklart men... :wink:
FZR 1000 '91
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Logisk
Mindre slitasje med større diameter på drevet. Lønner seg derfor med tre tenner mer bak enn med ei tann mindre foran.
For å si det sånn. at med et mindre drev får du en skarpere kant som kjedet skal gå over. Med et større drev får du en mykere/rundere kant for kjedet.
Kan kanskje være akademisk interesse, ikke sikkert at det har så mye si til vanlig gatebruk, men med større belastning kan det nok være lurt tenke på hvor belastningen blir størst, og dimensjonere ut fra det.
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
pelsen
Posts: 1117
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Post by pelsen »

det er vel flere grunner til at det ikke lønner seg å bruke lite framdrev.

-jo mindre drevet er jo mer må leddene i kjedet bevege seg.
- et lite framdrev gir større kraft på kjedet enn et stort framdrev.
Tilsammen gir disse faktorene økt slitasje på kjedet.

på den annen side vil store drev gi større fart på kjedet, dvs mye masse som flyttes unødig.
Motorstar
Posts: 19
Joined: 16 May 2005 14:07

Post by Motorstar »

Farten er avhengi av forholdet mellom fordrevet og bakdrevet.

Jeg har 16 foran og 48 bak det gir et forhold på:

48/16=3

Dvs at min motor/girkasse er drevet ned 3 til en.

hadde 48/15=3,2

Jo lavere forholdstall det høyere toppfart får du og dertil dårligere aks.

"JT sprockets" har en brukbar side som kan forklare litt bedre, og de selger billige bra drev.

Jeg gikk opp en tann og det holdt. Og så er det veldig enkelt bare å skifte framdrevet. gjort på 10min.
ENDURO ZS 200
Post Reply