hva ser DU etter i en storsykkel?

Prat om tung MC.
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

Den må være engelsk.

T'Weed
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

Den må være Amerikansk :wink:
Tumbleweed

Post by Tumbleweed »

NoName wrote:Den må være Amerikansk :wink:
Hehehe...du tar feil, den må faktisk være engelsk.

T'Weed
User avatar
NoName
Posts: 3684
Joined: 23 Apr 2005 10:54
MC: 07 Buell XB12Scg
09 Buell 1125CR

Post by NoName »

pokker!.. da tok jeg feil... :lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Er Suzuki engelsk nå liksom :smt075
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Fine øyne, litt fylde der oppe er bra men ikke et must, en smal midje, høyde nok til at jeg ikke knekker nakken og kanskje det viktigste av alt: en lekker bakstuss som får meg til å tenke grisetanker!

Ellers:

*ABS! Jo mer jeg trener jo mindre sannsynlig regner jeg det å kunne slå ABS'en i en nødsituasjon. Aldri mer sykkel uten.

*Styregeometrien - skal være såpass moderat at den ikke tar stoppies uten videre. Trenger bremsekraften til å bremse(på grensen av skrens), ikke for å leke.

*Komfort er veldig veldig viktig. Spesielt i vårt kalde land! Varmehåndtak, vindbeskyttere på hendene, en liten kåpe så det ikke blåser rett i magen, et fantastisk godt sete(betyr uoriginalt i det fleste tilfeller) og en naturlig sittestilling(rett opp og ned sykkel) gjør underverker. Sykkelen skal kunne ta meg gjennom europa uten at kroppen klager og demperne bør være såpass lange og myke at de ikke rister løs nyrene og veigrepet på våre telehivbefengte fjellveier.

*Lavt bensinforbruk/innsprøytning/katalysator. Har egentlig ingen fornuftig grunn til å sitte på sykkel og ødelegge planeten vår. Da føles det i hvert fall litt bedre å forurense minimalt. Billig er det også. Bergen->Oslo på en 17 liters tank!

*enkel og tilgivende konstruksjon. Kjører på vei og der vet man aldri hva man kan møte på. Verdens skarpeste verktøy hadde sikkert kuttet meg for lenge siden. Foretrekker en litt sløvere sak som ikke spytter meg av så fort jeg gjør feil! Iom. at jeg kjører på bane 1 gang og 200 ganger på veien, per år, legger jeg vekten på vei-egenskapene. Er rasende festlig å kjøre på bane uansett sykkel!

*hester - gir jeg for det meste en god F i. Spør enhver racingfører hvor mange av hestene som faktisk er i bruk i svingene.. Kjøre rett frem er kjedelig. Viktigere er det at motorkarakteristikken er subjektivt tilfredsstillende. Foretrekker personlig momentsterke motorer for umiddelbar tilfredsstillelse uavhengig av turtall.

*pris. Er viktig! Billig sykkel gir mer økonomi til å bruke sykkelen, både på ferie, langtur og på banekurs. Spesielt banekurs. Beste trimmingen i verden! Vil heller ta tusen banekurs enn å kjøpe effektanlegg.

*nasjonalitet/merke - så lenge forhandlernettverket er godt utbygd og deler kommer kjapt til en levelig pris er det bra nok.

Kanskje det viktigste av alt - at sykkelen er så bra at man kan myse på alt annet på markedet uten å bli fristet av noe som helst. Når det ikke finnes noe alternativ må man vel kunne si at man har funnet den rette sykkelen?

=)
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

bra svar

Post by NeoN »

et utrolig bra svar på hva en ser etter i en sykkel;p 10er til deg Lupo!
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
et0n
Posts: 15
Joined: 30 Apr 2005 00:33

Post by et0n »

1.Fun-factor!!!
Er i den situasjonen at tur ikke er det viktigste for meg. Selvfølgelig er sykkel et fint transport-middel, men akkurat nå er viktigst å ha det morro når man kjører. Derfor motard :wink:
2. Pris. Begrenset økonomi, så det er viktig. Driftsikkerhet, forsikring, delepriser.
3. Komfort
4. Resten
2003 KTM SX 525 Supermotard

X: Husqvarna TE/SM610, SMS125, WRE125 +++
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

1.utseende er nr 1. Men jeg vet av flere sykkler jeg synes er pene, men som ikke er aktuellt pga HK..

2.Bør være hk/vekt ratio på ca 1

3. Komfort (ønsker også ekstrem kjørestilling, men godt sete)

4. pris

5. resten
User avatar
Dominator
Posts: 1057
Joined: 26 Apr 2005 22:46
MC: -93 Kawasaki ZZR1100 D1
Location: Bærum

Post by Dominator »

adoniz wrote: Bør være hk/vekt ratio på ca 1
Ehhh... hvor mange standard MC'er har hk/vekt-forhold på 1?
Min MC burde altså hatt 250hk da... hehe... :smt051
User avatar
bbolstad
Posts: 114
Joined: 26 Apr 2005 22:26

Post by bbolstad »

Dominator wrote:
adoniz wrote: Bør være hk/vekt ratio på ca 1
Ehhh... hvor mange standard MC'er har hk/vekt-forhold på 1?
Min MC burde altså hatt 250hk da... hehe... :smt051
ja, det kvalifiserer jo bare de nyeste råeste 1000 kubikkerene....., snakk om forskrudd virkelighetsforståelse.
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

må være 3:1 hk:vekt ratio da :lol:
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Hmm...selv har jeg 1Hk/3.25Kg... :?
Spenner ikke akkurat fra...men...

Egentlig så er det bare en ting som bør telle når du kjøper deg sykkel...
Det er EN ting du skal se etter...nemlig LOVE...

Om framgaffelen er litt herpa og lekker mer olje enn et dørslag...men likevel...det er den ditt hjerte begjærer...og du har pengene...
Kjøp den...
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Du må ikke skrive slik, Griffin. :lol: Jeg sliter med å unngå å kjøpe en totalt unødvendig sykkel om dagen. :oops:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Jalmar wrote:Du må ikke skrive slik, Griffin. :lol: Jeg sliter med å unngå å kjøpe en totalt unødvendig sykkel om dagen. :oops:
LOVE.... all that matters... :wink:
Post Reply