Prikker på førerkortet - Høl i hue eller genialt tiltak ?

Prat om tung MC.
Gixxerman

Prikker på førerkortet - Høl i hue eller genialt tiltak ?

Post by Gixxerman »

Vil først og fremst vise til en artikkel før dere begynner å lese: Link
Ok, litt, og bitte litt, større sjangser for at de vimsete personene i trafikken blir tatt og får det ført opp, men.... Hva med oss som kjører til daglig litt over(ja vi er faktisk mange) ? Vi er ingen grisekjørere, men blir jo prikkbelagt som alle andre.
Fortell dine erfaringer, eller dine synspunkter på saken. Jeg personlig er litt for og litt imot. Kanskje mest imot fordi det indirekte gjør folk som følger trafikken til kjeltringer. Dette liker jeg ikke. Det jeg liker er at vimsete personer som bryter vikeplikten og ikke ser til den siden trafikken kommer fra, bare kjører rett ut og kan forårsake et dødsfall, blir prikkbelagt. Disse vil jeg at skal få smake prikker. Frem med klippekortet :twisted:
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Vil tro de fleste motorsykler holder seg litt over grensa... så derfor vil dette svi litt for motorsyklister men tror ikke bilsjåfører vil merke dette så mye. Men det som er veldig dumt er at du skal få dyrer forsikring selv om du kansje holder 5+ fartsgrensa til vanlig, det betyr jo ikke at det er større sjanse for at du tryner så lenger du har kontroll...
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Synes det er helt greit jeg.... jeg mener...hvor uheldig skal du være om du er av typen som ligger 10Km/t over jevnt og får 8 prikker på en treårsperiode...??? :roll:

Jeg ligger jevnt 10Km/t over som regel, hvis det er grei vei/forhold for det liksom... det har jeg vel strengt tatt gjort de siste ni årene...siden jeg fikk bilsertifikatet... Har blitt stoppa i EN kontroll og det var promillekontroll... og siden jeg ikke hadde drukket noe, så fikk jeg kjøre videre...

Er du så uheldig å få 8 prikker i løpet av en treårsperiode på slik kjøring, så er det litt vel surt...det er jo svinkjørerne og gjengangerne av de som prikkene er myntet på, men reglene gir vel ingen rom for gangsyn... :?

Men at forsikringselskapene skal få se prikkene er bare tull og vas... da blir det jo som et rulleblad da for pokker og det hører jo ingen steder hjemme... Nå må snart forsikringsselskapene få opp øya å skjønne at deres forretninger er basert på gambling, dog med gode odds til dem...

For å få forskring snart så må de få garantier for at du ikke blir syk, dør, kræsjer eller huset brenner ned... Hvis noe av dette skjer, så gjelder ikke forsikringen lengre...

Forsikringsfolk skulle blitt gravd ned i atom-avfallsbeholdere...med sterke advarsler til fremtidige arkeologer mot å åpne beholderne...
Last edited by Griffin on 14 May 2005 01:28, edited 1 time in total.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Det er mulig jeg er for optimistisk, eller at min kamerat Braastad påvirker meg i positiv retning, men vil det ikke være en fordel for oss som ikke har prikker i førerkortet at forsikringsselskapene luker ut de som har prikker? Jeg mener at de som kjører uten å følge lover og regler bør betale høyere forsikring enn de som følger lover og regler. Og den eneste måten forsikringsselskapene kan sortere kundene er jo ved å se på prikkene. MEN, det gjenstår jo å se om de som ikke har prikker får billigere forsikring som følge av dette, eller om det kun er de med prikker som får dyrere forsikring. :wink:
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

garantert

Post by NeoN »

blir garantert dyrere for de med prikker:p ingen forskjell til oss lovlydige kjørere..
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
Griffin
Posts: 247
Joined: 26 Apr 2005 18:53
Location: Barteby

Post by Griffin »

Det er jo totalt unødvendig, for de tar jo igjen evt. tap med økt forsikringspremie hos andre og tapte bonuser...
Tror ikke de taper så veldig mye på en kræsj for å si det sånn...
Kun der noen blir invalidisert...

Hvis de gir de uten prikker rimeligere forsikring, så kan det jo være kurrant da, MEN....aldri i verden om de gjør... Hadde tatt seg ut.
Husk vi snakker om landets grådigste, frekkeste, ondeste svindlere her...som faktisk har funnet en gesjeft hvor de kan operere med statens velsignelse....

De er blandt de mange som kan være glad jeg ikke er diktator her i landet.... :twisted:
User avatar
medic1136
Posts: 415
Joined: 26 Apr 2005 19:57
MC: yamaha MT09 SP 2023 model
Location: moss

Post by medic1136 »

Griffin wrote: Jeg ligger jevnt 10Km/t over som regel, hvis det er grei vei/forhold for det liksom... det har jeg vel strengt tatt gjort de siste ni årene...siden jeg fikk bilsertifikatet... Har blitt stoppa i EN kontroll og det var promillekontroll... og siden jeg ikke hadde drukket noe, så fikk jeg kjøre videre...

Er du så uheldig å få 8 prikker i løpet av en treårsperiode på slik kjøring, så er det litt vel surt...det er jo svinkjørerne og gjengangerne av de som prikkene er myntet på, men reglene gir vel ingen rom for gangsyn... :?
Nå er det vell ikke akkurat de som kjører i 10 over grensa som blir tatt hyppigst. Politiet tillater det på de fleste strekker med fartsgrense over 70. Og er folk dumme nok til å kjøre i 60 i 50 sone, så får de ta konsekvensene av det.

Det er stortsett en grunn til at det er satt opp lave fartsgrenser i byene. Noe av grunnen er at folk som beveger seg langs veien skal kunne ferdes trygt på gaten.

Og som kjent så øker bremselengden med hastigheten.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

medic1136 wrote: Nå er det vell ikke akkurat de som kjører i 10 over grensa som blir tatt hyppigst. Politiet tillater det på de fleste strekker med fartsgrense over 70. Og er folk dumme nok til å kjøre i 60 i 50 sone, så får de ta konsekvensene av det.

Det er stortsett en grunn til at det er satt opp lave fartsgrenser i byene. Noe av grunnen er at folk som beveger seg langs veien skal kunne ferdes trygt på gaten.

Og som kjent så øker bremselengden med hastigheten.
Jeg skjønner ikke helt motivasjonen bak det skarpe skille du gjør der, å kjøre i 60 i en 50-sone med MC (som er lettere), er det værre enn å kjøre i 80 i en 70-sone? Brenselengden øker mer i det siste tilfellet, folk som ferdes i trafikken øsnker også å være trygge. For å oppsummere, så virker det som du synes 80 i 70-sone er helt ok, mens 60 i 50-sone er idioti, noe som virker litt vel unyansert for meg.

AtW
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Kjøre fort i tettbygd strøk er jo idioti, men å kjøre fort på landevei gjør ikke noe, det var sikkert det medic mente
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Kriz wrote:Kjøre fort i tettbygd strøk er jo idioti, men å kjøre fort på landevei gjør ikke noe, det var sikkert det medic mente
Ja, men det er jeg ikke enig i, man utsetter folk for varierende grad av risiko i begge tilfeller, så jeg synes det er en alt for lite nyansert påstand.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

ATWindsor wrote:
Kriz wrote:Kjøre fort i tettbygd strøk er jo idioti, men å kjøre fort på landevei gjør ikke noe, det var sikkert det medic mente
Ja, men det er jeg ikke enig i, man utsetter folk for varierende grad av risiko i begge tilfeller, så jeg synes det er en alt for lite nyansert påstand.

AtW
Hørt om harde og myke trafikanter :wink:
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:
ATWindsor wrote:
Kriz wrote:Kjøre fort i tettbygd strøk er jo idioti, men å kjøre fort på landevei gjør ikke noe, det var sikkert det medic mente
Ja, men det er jeg ikke enig i, man utsetter folk for varierende grad av risiko i begge tilfeller, så jeg synes det er en alt for lite nyansert påstand.

AtW
Hørt om harde og myke trafikanter :wink:
Hva så? Det er ikke noe bedre å dø i en bil, en til fots.

AtW
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Nei, men hva beskytter mest ? I en bil så har man hvertfall en sjangse. Som fotgjenger så sier det pang, og da ligger man der.
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Gixxerman wrote:Nei, men hva beskytter mest ? I en bil så har man hvertfall en sjangse. Som fotgjenger så sier det pang, og da ligger man der.
Folk dør i bilkollisjoner hele tiden, antakelig flere enn som fotgjengere, til tross for at så og si hele befolkningen er fotgjengere. Du øker sannsynligheten for å forvolde skade og/eller død om du har høyere hastighet, uansett om du kjører på en fotgjenger eller en bilist. (forøvrig, hvis det sier pang, og så man ligger man der, så skader det vel ikke noe mer å kjøre på vedkommende fortere heller? Nettopp, det er ikke ett spesielt godt argument, essensen er hvor stor ekstre sannsynlighet det er for personskade og død)

AtW
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

ATWindsor wrote:Jeg skjønner ikke helt motivasjonen bak det skarpe skille du gjør der, å kjøre i 60 i en 50-sone med MC (som er lettere), er det værre enn å kjøre i 80 i en 70-sone? Brenselengden øker mer i det siste tilfellet, folk som ferdes i trafikken øsnker også å være trygge.
50 og 60 blir jo som regel brukt der det er stor sjanse for folk som går eller sykler langs veien, uoversiktelige kryss, og slikt.

Og sorry, folkens, men om dere får 8 prikker på 3 år, *er* dere en av "gjengangerene". Evt. særdeles dårlige til å plukke steder å kjøre for fort på. Jeg kjørte 17000 km i fjor, uten en eneste bot.
V4 fun
Post Reply