Erfaringer/synspunkter/meninger om BMW?

Prat om tung MC.
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Erfaringer/synspunkter/meninger om BMW?

Post by Jalmar »

Jeg lurer litt på om jeg skal kjøpe meg ny mc. Har lenge drømt om ny BMW, men det har blitt med drømmen foreløpig.

Tenkte kanskje at noen her på forumet hadde noen erfaringer/synspunkter/meninger som kanskje kunne være nyttige å lese før lysten tar helt overhånd. :D

Det jeg har funnet ut ville være den ideelle BMW for meg er en ny R850R. Den er "naken" slik jeg liker det, den har boxermotor som jeg mener en ekte BMW bør ha, og den har ABS-bremser og varmeholker som standard. Av tilleggsutstyr har jeg tenkt på høy vindskjerm og to systemkofferter. Hele pakka vil komme på i overkant av 150000,-

Hvis jeg i det hele tatt skal handle ny sykkel nå, er det for å realisere en gammel drøm om BMW, så jeg er primært interessert i tilbakemeldinger vedrørende denne eller andre BMW alternativer. :wink:

Så er det noen som har eller har hatt BMW, eller noen som kanskje kan fortelle litt om fordeler/bakdeler med disse syklene, nøl ikke med å skrive. :D
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

ikke synspukt om sykkelen akkurat som du nok vil ha, men om kjøp,
har du penger til det, eller klarer betjene lånet uten problemmer eller nødt å stramme godt inn pga mange andre lån osv så syns jeg du må kjøpe,men har du allerede stramt budskjett så ville jeg tenkt meg om en gang til og vurdert en noe billigere, kosta jo litt den der :)

men ingenting er som en drøm du virkelig har brent lenge for går i oppfyllelse :)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Jeg er hverken gift eller straffet på annen måte, så økonomien er iorden. :lol: :smt035
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

Jalmar wrote:Jeg er hverken gift eller straffet på annen måte, så økonomien er iorden. :lol: :smt035
da går turen til bmw forhandleren i morgen? :P
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

He-he. Neeiiii, altså, jaaa, neeeiiii.... :lol:

Har jo absolutt ikke bruk for ny sykkel til det lille jeg kjører foreløpig. Og det vil jo være mulig å kjøpe BMW til neste år også. Men det er rart med det...

Et alternativ er å vente et par år og så gå på en R1200RT. :smt118
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Wright
Posts: 360
Joined: 07 May 2005 20:39
MC: Ducati 748 Bip 2002 modell Troy Bayliss
Location: Egersund , Rogaland

Post by Wright »

hadde d vært meg, jeg hadde hat pengene osv, så hadde jeg aldri nølt på å kjøpe min drømme sykkel, hadde d komt en ny om 1 år så kan du jo bare gå til forhandler å få god innbyttepris :) hehe må jeg ikke sette for mye tanker i hodet ditt ? :P (men du har nok tenkt de selv også :D ) kjører du for noe nå da? drømmesykkel= mer kjøring også tenker jeg...
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Har en gammel Kawa Z650SR som jeg bedriver litt "rullende" restaurering på. Helt greit, for egentlig har jeg ikke tid til så mye kjøring foreløpig. Det blei vel ikke mer en 1500 km i fjor, og hittil i år har det blitt 2 mil. :lol:

Men i første omgang får jeg prøve å skaffe meg mest mulig info om disse BMW'ene. Det er alltid lurt å høre andres meninger før man bestemmer seg for noe.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
Kosh
Posts: 368
Joined: 26 Apr 2005 19:04

Post by Kosh »

Fordelen med BMW er vel egentlig at de er meget behagelige å kjøre, og slitesterke. Jeg kjørte bl.a. BMW R850 av et eller annet slag på kjøreskolen, og den drar relativt godt på lavt turtall. Ulempen (etter mitt syn) er at de er tungstyrte, og det hjelper ikke så mye å piske dem, så det er begrenset hvor gøye de er i svinger. Jeg hadde en BMW F650 Strada. Da jeg hadde solgt den og tok min første tur på den nye VFRen holdt jeg på å legge den rett i bakken i første sving, siden den la seg ned så utrolig mye lettere i middels hastighet. BMWen hadde en mer behagelig sittestilling, men 650-en er en endunker, og det gjør at det blir for mye vibrasjoner. Jeg ble sittende og tviholde på styret, og måtte nesten brekke løs fingrene etter å ha kjørt noen timer.

Uansett, du kommer ikke til å få ro i sjelen før du har kjøpt drømmesykkelen, så gjør det :). Siden de er slitesterke blir verdifallet uansett begrenset, om du skulle bli skuffet og selger den igjen.
V4 fun
MC-fantom
Posts: 106
Joined: 06 May 2005 13:02
Location: Bodø

Post by MC-fantom »

Du vet, en som alltid har kjørt BMW vil jo si at det er det beste som finnes. Jeg har nettopp kjøpt ny sykkel og vurderte BMW K1200 (liker ikke de stygge dingsene som stikker ut på sidene). Jeg endte opp med Yamaha FJR 1300. Grunnen var at den har bedre "sportslige" egenskaper. Den er f.eks. kjappere på nedlegg.
Hva er best? FJR 1300 så klart
User avatar
Lykkeliten
Posts: 159
Joined: 27 Apr 2005 12:55
Location: Kristiansand

Post by Lykkeliten »

Tja, alle snakker jo best om sin egen drit :D

Kjøpte i fjor en 1996 mod BMW R1100RS, km stand 112000 og dønn strøken. Varmeholker, ABS og orginalvesker + toppkoffert.
I følge verkstedet og eier samt mine venner som kjenner eier er det ikke foretatt noe på den sykkelen utenom vanlig service. Unntatt ett rammebytte fordi ramma knakk av rett bak føreren (konstruksjonsfeil - bytta på garanti). Forrige eier var en MEGET nøye herremann som stort sett brukte sykkelen til og fra Italia via alper og diverse motorveier i Europa.
Motoren går som ei kule, det er bånndrag så det holder - toppeffekten derimot......90hk. Forrige eier har byttet ut luftinnsugstraktene med noen som er lenger enn de orginale og det gir bedre bunndrag over hele registeret.
Sykkelen er komfortabel og behagelig å kjøre med to stk på, som sagt ingen racer og et forbruk på rundt halvlitern på mila.
Det er noen vibber fra motoren som kommer opp i styret, disse gir seg ved 3300 rpm (5.gir 3400 = 100 kmt).
Girkassa på BMW (boxertypen i hvertfall - kjenner ikke de andre typene) er laget på BMW fabrikkens traktoravdeling. Gearkassa er innkjørt ved ca 100000 km og girskift skal alltid foretas kontant og uten nøling (skal du gire - så gir !) Et girskifte på en BMW medfører diverse artige lyder - helt normalt ! Når jeg gira første gangen, trodde jeg faktisk jeg MÅTTE skifte girkassa (evt helle oppi sagflis) ! :shock:
Sykkelen min har FLYTENDE bremser, med det mener jeg at skivene virkelig flyter. Ta tak i skivene og rist på dem og du merker at de slarker skikkelig. Denne slarken medfører et visst støynivå når du kjører over skarpe kanter, kumlokk ol - helt normalt dette også. Jeg fikk sjokk sjøl første gangen jeg prøvekjørte - trodde hjulet eller det som værre er holdt på å ramle av. Nå er dette en vane og registreres knapt.
Sykkelen har kardang og det er kjekt - en fyller/skifter olje og deretter er det bare tutogkjør 8)
Teleleveren på BMW er fine greier, den gjør at sykkelen ikke dykker når du skal/må bremse. Å måtte bremse midt i en sving pga noe uforutsett i veibanen er en artig opplevelse på en hvilken som helst annen sykkel. På BMWen derimot - udramatisk (forutsatt at du får stanset før du treffer det uforutsette da) :wink:

Var på tur fra Kristiansand til Sandnes i går, 50 mil t/r . FANTASTISK, sto opp kl 0500 og var framme kl 0815 gikk på kurs (herlig å kjøre sykkel på/til jobb) og reiste hjem 1530. Det er nydelig over heia spesielt mellom Moi og Sandnes. Jaja - måtte bare få det ut :D

Tilbake til BMW temaet - FORSIKRING : mann, 37 år (!), kasko, +++ = 1860.- i året.

Altså, BMW R1100RS er en sykkel med sjel, men slapp av, den er ikke som John Carpenters Christine :lol:
Men Jalmar, du får teste og prøve, viktig hvis du skal svi av 150 store. Er DU fornøyd - så gå for det. De er DU som skal kjøre og så kan vi andre ha våre meninger på godt og vondt.
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Kan jo skaffe deg nyeste Bike. Der roser de nye K1200S opp i skyene. Vant testen mot CBR1100XX, ZX12R og Hayabusa. Noe jeg likte godt var det elektriske. Ingen reléer :D Var vel ett da, men resten var skikkelig hightec :)
Jalmar
Posts: 7988
Joined: 26 Apr 2005 07:53

Post by Jalmar »

Tusen takk for innspill hittil. Kom i snakk med en kar i femtiåra når jeg var å fylte bensin på sykkelen i sta. Han hadde en R1150RT. Vet ikke årsmodellen, men den hadde rulla 90000 km uten annet enn vanlig service. Men det ble litt mye "buss" for meg. Men han nevnte at R850 motoren (70 hk) var et veldig greit alternativ hvis man kjørte mest alene og ikke hadde med flere tonn bagasje.

Men jeg må vel avgårde å prøvekjøre en R850R for å suplere innspillene jeg har fått her. Det jeg eventuelt skal ha er en ny og problemfri sykkel som skal dekke mitt behov for "rekreasjon" mens jeg pusser opp Z'en. Og jeg trenger ingen rakett, men heller en stødig sykkel jeg kan ha glede av lenge. Dessuten teller jo billig forsikring og det at man kan få komplette pakker av alt fra kjøreutstyr til turforlag litt i BMW's favør. Opplegget rundt BMW virker jo ganske forseggjort.
1980 Kawasaki Z650SR "Gamle Blå" (I deler for øyeblikket)
2015 Kawasaki KLX250S
2023 Citroen e-C4
2004 Suzuki Liana 4WD
1987 Citroen 2CV Dolly
User avatar
kofalk
Posts: 44
Joined: 28 Apr 2005 11:29
Location: Tønsberg
Contact:

Post by kofalk »

Jeg har en del mil på en R850R på baken og kan ikke annet enn å rose sykkelen opp i skyene hva gjelder kjøreglede.

Meget behagelig sittestilling, og meget behagelig motor. Kjører man alene har man bra med bunndrag og slipper og gire så mye. Kjempesykkel synes jeg iallefall. Skal noe trekkes fram i negativ retning må det være at den kjennes litt stor og tung for bare en 850 å være samt at boxermotorer gjør at sykkelen trekkes litt i sideretning ved gasspådrag, kan være litt ubehagelig i ekstremt små hastigheter.

Løp å prøvekjør du, det kommer til å bli en positiv opplevelse :)
User avatar
indianeren
Posts: 973
Joined: 29 Apr 2005 14:54

Post by indianeren »

hehe.. harhørt historier om bmw motorsyklister som er utrolig sta når det gjelder kjørelengde....
Selv om motoren viser tydlige tegn/ lyder på at den er i ferd med å rase, så hevder de fremdeles hardnakket at "disse motorene skal gå minst xxx kilometer" ... :)


Men, historisk sett så har bmw en ganske bra record på å lage driftsikre sykler.. og det virker ganske solid det de lager nå.

Tror det er mye og bra tursykkel i enhver bmw!!
Så, det er mulig at du kan få en kjempesykkel som du beholder i mange år og mange mil.



Og bmw har mere "ungdommelige" sykler nå.. ikke noe som ligner på hva fattern kjørte på '60 tallet..:)
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

fine sykler

Post by NeoN »

bmw syklene er så det holder;-p har lest litt om bl'a nye k1200 som kom ut nylig og som ble testet i bike! de er fine sykler;-p har samme drømmen som deg jalmar;p bmw sykkel! er bare 15 år så liten sjanse for å realisere en slik drøm enda=)
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
Post Reply