Finn feilen!

Prat om tung MC.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Finn feilen!

Post by Lupo »

http://www.bt.no/lokalt/bergen/article366726

Hint: det er mer enn 1 feil..
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Tror jeg er litt for trøtt jeg, men jeg så ingen feil :lol: :oops:
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Tidlig på mårran og lite kaffe hittil... men skal vi se...

"Lite rød bil" - var bilen bare litt rød eller en helt annen farge? :P

Først står det at MC føreren seilte bortover veien, lenger ned står det at han ble slynget bortover...

"Måtte slenge sykkelen i bakken" ...måtte han det?


Nei, ærlig talt, jeg har ikke peiling på hvilke feil du egentlig mener - fortell oss da! :D
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

La meg se...
1. Bil kommer i stor fart ut fra parkeringsplass -> uoversiktelig tilkomst til hovedvei.
2. Bil har vikeplikt. (Dette er forsåvidt riktig da :wink: )
3. Bil driter i vikeplikt
4. Motorsykkel må ofre seg.
5. Bil driter i motorsyklist som ofrer seg og kjører bort.


Jeg skulle fått tak i jæveln!! :evil:
FZR 1000 '91
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Ja, men dessverre er ikke dette "feil" egentlig...

Jeg har alltid hatt en gylden regel når jeg kjører MC; jeg ser på absolutt ALLE bilister som hjernedøde, blinde idiotiske burhøns!

Jeg har hatt flaks selv, aldri kræsjet med eller pga. en bil... men det har vært snakk om kun mm i ett par tilfeller... kan ta ett kort eksempel;
Jeg kom på en veg i sentrum av Hamar, det kommer en gate ned fra venstre, der kommer det en bil med ei dame, jeg ser hun sjekker til venstre, jeg har allerede begynt å bremse, hun stopper helt, ser fortsatt ikke i min retning, jeg er nå nede i krypefart, rett før jeg kjører inn i krysset kjører hun rett over krysset UTEN å se i min retning fortsatt, jeg hiver meg på bremsene og tuter, hun bråbremser og jeg får hivd syklen til høyre rett foran fronten på bilen og får stanset innpå fortauet.
Hun kommer ut, jeg bruker kjeften på henne ganske kraftig. Hun er flau og unnskylder seg. Jeg spurte henne hvorfor hun ikke så i min retning... hvorfor hun kun så i den retningen hvor trafikken faktisk hadde vikeplikt for henne... nei det kunne hun ikke svare på... så jeg sa bare at det var flaks for henne at det ikke kom en buss eller lastebil istedet for meg... og dro.

Har hatt flere sånne tilfeller.

Uansett, jeg stoler ALDRI på at bilister ser meg eller bruker hodet når jeg kjører MC.
User avatar
NeoN
Posts: 865
Joined: 10 May 2005 18:14
Location: Trondheim

eksempel

Post by NeoN »

tror jeg skal ta eksempel av din gyldne regel, har opplevd lignende i rundkjøringer når jeg øvelseskjørte, de enser ikke at du kommer å kjører bare rett ut, utrolig irriterende!
Før:
Honda NSR 1998, Svart og rød
Honda NSR 2002, Svart og grå
Husqvarna sm 125 2005, svart og blå
Cagiva Mito 125 2005, svart
Aprilia MX 125 2004, rød
Honda CRF 450 SM 2002, rød
Husqvarna sm 125 2007

nå: BMW 320 E46 M-tech<333
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Dentist wrote:Ja, men dessverre er ikke dette "feil" egentlig...
:shock:
Det kan du ikke mene??! *river meg i håret!* #-o
Du unnskylder jo nærmest tilfellet med at "det går nok bra, så lenge jeg bare passer på litt ekstra".
Jeg kjører også som om det kommer biler skytende ut fra hvert kryss, tar ingenting for gitt. Tror det gjelder for de fleste her inne.
Jeg hadde vært rik om jeg fikk en krone hver gang jeg bare ser knokene på han som finstiller stereoen i 100 langs motorveien, folk som leser bøker, aviser, skriver meldinger, spiser frokost/middag....
Det er jo heller ikke så rart da, med alle hjelpemidlene som du får i bilene idag. Man trenger jo knapt nok være våken for å komme seg på jobb.
FZR 1000 '91
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Billisten kjører uten å sjekke hva som har skjedd med MC-føreren.
Er vel straffbart å ikke stoppe, eller forlate et ulykkessted uten å forsikre seg om at evt. skadede får den hjelpa de trenger.
Billister er hjernedødde mm, og vi må kunne gå ut fra at denne ikke så at det var en MC som måtte ofre seg for ham. Ulykken er ikke mindre straffbar for det. Billisten har også forbrutt seg mot det å vere oppmerksom på alt som skjer rundt bilen.

Er nok enig i med Lupo i at det er minst en feil, ja :roll:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
User avatar
Dentist
Posts: 306
Joined: 09 May 2005 10:21
MC: Yamaha FJ 1100 m/1200 motor og gearkasse
Location: Hamar

Post by Dentist »

Mulig du misforstår Bånn Gæs...

Jeg unnskylder ikke noen bilførere.

Hva jeg mente, var at de 5 punktene du listet opp er jo riktig.
Og det er riktig at bilføreren her har gjort haugevis av grove feil.
Men hva jeg mener, er at dessverre er ikke dette noe unikt tilfelle - og situasjoner som dette er beklageligvis noe alle MC førere må forholde seg til daglig når vi er ute på veiene.

Jeg skulle gjerne hatt kloa i bilføreren selv for å "ha en prat" med han... :twisted:
User avatar
Cartman
Posts: 814
Joined: 23 Apr 2005 14:21
Location: Stavanger

Post by Cartman »

Ikke anbefalt måte å reagere på (skal ikke nevne navnet på vedkommende ;)):
En bilist som nesten kjørte ned en kar her i området... brøt vikeplikt og fulgte ikke med, etterpå stakk han av... vel, "forsøkte" å stikke av. Ikke alltid så lett fra en mc. 2 hjulingen hev seg på hjul og tok ham igjen, et elegant spark ved passering fjernet et fint, flott speil fra en rimelig ny bil
Image

Har seriøst vurdert mange ganger om jeg skal følge etter bilister, de "frykter" ikke oss på 2 hjul, og bare kaster seg ut... hadde jeg kjørt en armert lastebil tipper jeg at INGEN av de hadde forsøkt å sneket seg utpå.. den sterkestes rett.
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Greit Dentist, ring hvis du finner'n :D
Skal kjøpe meg Hummer tenker jeg :twisted:

Har holdt på å bli most noen ganger i en rundkjøring rett ved der jeg bor. Folk har fått med seg at den som er inne i rundkjøringa har forkjørsrett, så siden den er relativt lite trafikkert blir konsekvensene at ingen bremser før den rundkjøringa. Alle kommer flyvende sidelengs gjennom svingen som om de har stjålet både bil og bensin :roll:
FZR 1000 '91
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Bånn gæs, hvilken runkjøring er dette?
User avatar
Bånn Gæs
Posts: 98
Joined: 27 Apr 2005 00:19
Location: Bergen

Post by BÃ¥nn Gæs »

Umm, Minde Allé. Langs gata som går fra Mixen på Minde og rett over til Fjøsangerveien. Jeg bor i Svaneviksveien så jeg kjører ut der når jeg skal på jobb. Har lært nå... :x

Edit: De som kommer fra sør er de værste...
FZR 1000 '91
Ragnhild
Posts: 5368
Joined: 01 May 2005 18:01
MC: BMW R1200GS Adventure
Location: Ikke kjør fortere enn skytsengelen din flyr

Post by Ragnhild »

Har ikke godt av lese om slike ting, blir nesten redd for å ta en tur med Panther'n :cry: Men kanskje ikke minst, må skjerpe meg når jeg kjører bil :wink:
Image
Ørkendyret kjørte i 2007: 19.820 km, 2008: 22.000 km, 2009: 18.300 km
Er vanligvis å treffe på MCsidens forum
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Post by Lupo »

Dentist har vært inne på den helt store feilen her. Overskriften var "Bilist stakk fra skadd mc-fører". Ærlig talt skulle det vel heller stått "Motorsyklist skadet av egen inkompetanse"!

Ingenting mot den som kjørte sykkelen, synd på ham, men... Bilen merket ikke engang at noe skjedde. Hadde sykkelen dundret inn i bilen hadde sjåføren garantert merket det og sannsynligivs stoppet.

Det er to grove feil der. For det første vil bilister alltid gjøre sånne ting, som Dentist nevner. Det er uungåelig og bare å lære seg å leve med! Eneste fornuftige løsningen er å ta takhøyde for at sånt skjer hele tiden og kjøre der etter. Gå utifra at absolutt alle vil gjøre det værst tenkelige til enhver tid er den eneste måten å unngå slike ulykker. Det føles kanskje teit å bremse ti tusen ganger uten at det skjer noe. Den titusenogente gangen når tullingen faktisk kjører ut rett framfor trynet ditt vil være verdt det!

Den andre, mest seriøse feilen, er at motorsyklisten totalt har mistforstått fysikken. Å slenge sykkelen fra seg for å unngå en større ulykke er et dødfødt konsept. Når motorsyklisten slenger sykkelen i bakken i panikk, "for å unngå en større ulykke". er det motorsyklisten som gjør feil!

Det er svært liten friksjon mellom plast, metall og asfalt. En sykkel som ligger ned vil seile bortover gaten uten å bremse noe særlig i det hele tatt. Ditto med en MC-fører som seiler bortover, friksjonen i MC-drakten er ikke akkurat noe særlig å skryte av. Friksjonen mellom bremseskive og bremseklosser derimot, den er fenomenal! Veigrepet på gummien rundt hjulene er også titusener ganger større enn grepet på plast, metall og mc-drakt. Hold gummien nedover og bruk bremsene.

Uansett hvor uungåelig en ulykke kan være vil det alltid være bedre å bruke bremsene enn å legge ned sykkelen. Kanskje muligens eneste unntaket er om man kan ta et filmstunt og seile under en trailer, f.eks, men det er vel helt urealistisk. Om den beveger seg havner man jo fort under hjulene på den.. Dårlig taktikk. Står man på bremsene helt frem til møtepunktet vil energi-mengden være den minst mulige i det man treffer. Det må da være et godt mål? Legger man ned sykkelen har man omtrent nøyaktig samme hastighet i det man treffer som man har i det man man legger sykkelen ned. Au.

Enda værre er det når det overhodet ikke er nødvendig å gjøre noe i det hele tatt, slik som det antagelig var i dette tilfellet. Bilen kjørte videre uten en skramme, selv om motorsyklisten og sjåfør kom i full fart bortover bakken uten å bruke bremsene. Hadde bilen faktisk vært midt i veien ville sykkelen dundret inn i høyresiden på bilen! Virker som om hele ulykken handler om panikkreaksjon hos sjåføren.

Igjen, ikke noe vondt mot sjåføren, han hadde sikkert en dårlig dag, men han burde visst bedre. Bremser bremser bedre enn enn sykkel som seiler bortover bakken.


Bånn Gæs, du bor visst rett oppi gaten! Holder til nede ved forum video på danmarksplass, sykkelen pleier å stå parkert rett utenfor videokiosken. Svart liten bmw med alt for mye reflekser på, lett å kjenne igjen, men den står stort sett parkert med trekk på. Hvilken sykkel har du? =)


Andreas
Post Reply