Hayabusa 2005
sant nok, men du har vel sikkert også opplevd at det kommer noen småtasser bort til sykkelen når du parkerer og som strekker seg opp for å se hvor langt speedometeret går.Dominator wrote:Diskusjon om toppfart synes jeg er rimelig fjernt for meg ihvertfall. Om sykkelen min har toppfart 250, 290, 299,99 eller 317 eller whatever interesserer meg midt i et visst sted. Om jeg skulle finne på å kjøpe hayabusa er det ihvertfall ikke fordi den går fortere enn alle andre sykler. Hvor ofte har man muligheten til å ligge i +300km/t lovlig? Eller +280km/t for den saks skyld? Ikke mange sekunder/minutter i året vil jeg anta. Hvis mulig i det hele tatt. Autobahn er rimelig tett trafikkert både dag og natt.
Det som er nytt nå er at de går hjem etterpå og skriver om det på et mc-forum
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
-
- Posts: 3853
- Joined: 26 Apr 2005 19:41
- MC: HD FLSTCI Softail Heritage Classic
For å svare på spørsmålet ditt, i utgangspunktet er det bare to ting som bestemmer toppfart, effekt og rulle/vindmotstand (drag om du vil). Vekt er feks irrelevant ( i praksis har det litt å si, siden du sjeldent har uendelig lang vei å akselerere på, men har du en lang rettstrekke har det veldig lite å si).gsxr-(r) wrote:nei,fy faen! den er drit vakker! en liten glatt perleKriz wrote:den aerodynamiske klompen der ser søren ikke noe fin ut
men åssen klarer ghostriderå nappe opp turbo busa i 300km/t? den er da ikke særlig aerodynamisk? er det ren motorkraft da kanskje?
Det er derfor mc kommer så dårlig ut på toppfart (evt bra på aks), en bil som har like bra aks som en mc med toppfart 200, har antakelig en toppfart på rundt 300 km/t. Fordi MCens lave vekt ikke hjelper, når man kombinerer det med at mcer er elendig aerodynamisk konstruert og har "lite" hestekrefter så dermed har biler høyere toppfart.
Til saken: Ja du kan kompansere for dårligere aerodynamikk med kraftigere motor.
AtW