Autopass Fergeavtale

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Autopass Fergeavtale

Post by tshansen »

https://www.autopassferje.no

Motorsykkel og moped kan tegne AutoPASS-ferjeavtale og få et AutoPASS-ferjekort til bruk i de ferjesambandene som benytter AutoPASS-ferjekort som betalingsmiddel. Siden motorsykkel og moped ikke kan utrustes med AutoPASS-brikke, kan ferjeavtalen derfor ikke benyttes i ferjesamband med AutoPASS-brikke som betalingsmiddel.

Om du skulle reise på et samband som benytter AutoPASS-brikkebetaling må du da betale fullpris MC-takst med kontanter eller bankkort. I AutoPASS-regulativet for ferjetakster, som regulerer prisen på ferjesamband med AutoPASS-brikke som rabattgivende betalingsmiddel, er imidlertid MC-taksten satt noe ned sammenlignet med Riksregulativ for ferjetakster for å avbøte på manglende mulighet for kontorabatt.


Jeg tegnet i dag ny avtale på bilen vår, i den avtalen kan jeg legge til 2 kjøretøy. Første er bil som har autopass brikke, denne la jeg ved et autopass fargekort (50,-) også når jeg la til motorsykkelen, la jeg til bare nytt fergekort siden man ikke har autopass til motorsykkel.

Jeg vet ikke hvordan dette blir i bruk, men utifra sidene deres er det slik jeg forstår at man er nødt å gjøre det om man skal få rabatter på fergene. Noen ferger er det ikke rabatter på pga toskete system, men der skal angivelig prisen ha blitt satt en del ned for oss som kjører MC 8)
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
intruder
Posts: 4271
Joined: 03 May 2016 15:42
MC: 1993 Yamaha Virago 750
Location: Brumunddal
Contact:

Re: Autopass Fergeavtale

Post by intruder »

Tja,på mine trakter er det lite ferjer,sjøsyk blir jeg og blakk om det hadde vært mer vatn mellom småbyene
Brumunddal oog Moleven.. :lol:

Ikke helt opplysende innlegg..teik itt issi....en dårlig kommentator- :smt096 jobb...
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Autopass Fergeavtale

Post by Spiritofwinter »

Bestilte selv nye fergekort for ikke så mange dagene siden å bestilte da et til bil og et til MC. Tidligere hadde man et verdikort som man brukte å kalle det, å det kunne man bruke på flere kjøretøy, men de nye er knyttet opp mot regnr på kjøretøy slik som de fastmonterte autopass brikkene har vert. Vil tro at primær grunnen til at de går på regnr er at enkelte ganger sitter ikke brikke så fast som man håper, den detter ned i dørken på bilen og blir ikke registrert. Da sjekker man enkelt og greit bilde som blir tatt i autopass stasjonen om regnr er registrert i systemet å om det skal trekkes fra en avtale eller sendes faktura. Men dette systemet er ikke feilfritt på noen måte, har hatt flere slike brikker i biler grunnet bomstasjoner og det er lettere å flytte en fysisk brikke enn å registrere den om. Ved siste opprydding hadde jeg en brikke som fremdeles var registrert på en bil jeg ikke hadde eid på 4 år.

Tror den store forskjellen på det nye autopass systemet og det gamle verdikort systemet blir at tidligere kunne man være 3-4 biler, MC og div passasjerer og man kunne betale alt på et kort å få rabatt på alt. I det nye systemet kan man være 3 stk på tur sammen, den ene som har kort får rabatt og de andre må betale full pris (som også er god grunn for fergeselskapene å bruke dette systemet). For min del blir ikke det den helt store forskjellen i forhold til før, men der er sikkert flere som kommer til å merke dette negativt.

Sent fra min SM-G965F via Tapatalk
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: Autopass Fergeavtale

Post by Gulars »

Fungerer ok. Brukte mitt i helgen. Hva du betaler kommer ikke opp, heller ikke saldo. Du må logge deg inn for å sjekke. Jeg betalte inn kr 3500 og registrerte en mc og en bil. Fikk tilsendt to kort, en til hver. La det ene i bilen og det andre i kjørejakken. Husker ikke om det er serienummer på dem. Viktig å skille dem da de er knyttet opp mot reg. nummer. Ulempen er at du ikke kan betale for andre og at alle turer blir logget.
Post Reply