Valgets kvaler og alt som innvirker

Prat om tung MC.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by Borg »

Tiden er inne for å vurdere ny tohjuling men lenge siden jeg har vaklet mellom så mye forskjellig som jeg har denne gangen. Det skal sies med en gang at jeg IKKE er ute etter forslag på andre modeller enn de jeg har på listen så langt.

Står mellom sykkel som fungerer på grus, som kan ha med passasjer (men kanskje bare 1-2 ganger i løpet av tiden jeg har sykkelen) og som har en «fun faktor». Smør alt dette i hop så står jeg mellom: 1250GS, R1250R, FTR 1200 S, CB1000R+ og muligens Hypermotard 939 el 950.

Alle dekker noen av behovene men ikke alle. Alle er 2018 el nyere.

Så langt synes jeg GS’en er litt for dyr og heller mest mot Indian el Honda. Var innom for å få tilbud på Indian, men de hadde ikke en selger til stede siden det var en lørdag. Leverte kortet mitt og ble lovet selger skulle ringe meg Mandag kl 18:00. Dette er 14 dg siden. Når de ikke følger deg opp før du handler, er butikken noe å satse på da?

Irriterer meg også grenseløst at indian har lagt ut en flott utstyrsliste men etter å ha ligget ute i 3-4 uker har de økt prisene på utstyrslisten med ca 50% på samtlige produkter??? Se link til utstyrsliste, samt de siste bildene i Finn- annonsen (som stemmer med tidligere priser).

https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=133978649

https://ftr1200-accessories.com/ftr_no/ ... ction.html

Men hva man skal velge.... tja...
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by mekkern »

Ser prisene i USA også har økt- også på andre modellers utstyr. Hvordan valuta har slått inn i det senere har jeg ikke sjekket.
Mulig de nå får en Donald effekt på prisene sine der borte? :-k

Ser det generelle prisnivået der borte har økt en god del de senere åra.

Skal eventuelt bare ha skiltfeste og en lykteskjerm så skal nok svelge den.
Eksosen bygger jeg uansett selv og har funnet meg utstyr til å flashe ECU.
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1633
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by Spiritofwinter »

Uten at jeg kjenner detaljene så må jeg si at basert på utseende hadde jeg valgt enten Indian eller Honda, litt også fordi det er noe som ikke «alle» har (slik som BMW [emoji12]). Men har selv gjort annet valg av MC på grunn av en selger som ikke klarte å levere, det var en gang jeg også vurderte BMW...

Uansett valg så tror jeg nok du har noen gode kandidater og jeg gleder meg til å se hva du kommer med neste sesong [emoji846]


Sent from my iPad using Tapatalk
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by knutk »

Valgets kvaler? Gå for modellen du har mest lyst på. Alle de nevnte modellene dekker dine behov så da gjenstår det å følge lysten. Fornuft skal man gi bang i, det benytter man om man skal velge mellom rotfylling eller ikke....

Men til syvende og sist, man får hva man betaler for....
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by tshansen »

Jeg ville tatt en liten titt på hva og hvordan det er å skru på sykkelen! Hva koster servicer og hva vil denne summen lande på i forhold til de syklene du kikker på! Det er store forskjeller og har du planer om å skru selv eller la andre gjøre det? Priser varierer veldig
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by mekkern »

De forespeilet service 400 mil og så hver 800 mil-men de visste ikke hvor ofte de blir spesifisert ventilsjekk ennå på FTR.

sett ut i fra "fornuftig og trygt" så hadde jeg gått for BMW og så Honda.. med Indian på siste...

Men trygt og fornuftig er stort sett fremmedord når jeg tenker MC såååå....ellers har jeg jo et par gamle hondaer (og Suzuki og Yamaha)hvis det går dritt...
User avatar
pelsen
Posts: 1113
Joined: 28 Apr 2005 07:53
MC: litt
Location: Oslo

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by pelsen »

mekkern wrote:De forespeilet service 400 mil og så hver 800 mil-men de visste ikke hvor ofte de blir spesifisert ventilsjekk ennå på FTR.

sett ut i fra "fornuftig og trygt" så hadde jeg gått for BMW og så Honda.. med Indian på siste...

Men trygt og fornuftig er stort sett fremmedord når jeg tenker MC såååå....ellers har jeg jo et par gamle hondaer (og Suzuki og Yamaha)hvis det går dritt...
De intervallene er jo veldig konservative, men de vet vel ikke nok ennå. På Ducati F1'n min tror jeg det var 250 mil for ventilsjekk, men jeg gidder ikke det. Litt nyere modeller har jo lengre intervaller og det er samme ventilmekanismen. På KTM RC8Ren har jeg tatt ventilsjekk nå på 60k, har kjørt 10k for mye siden sist og klaringene har ikke endret seg. Jeg sjekket den sist på 35k og antar at det ikke er byttet shims noen gang. Tipper at indianeren ikke er noe dårligere. Jeg sikler litt når jeg ser bildene, vil ha en :D
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by Kant1 »

Ut ifra mine ringe erfaringer...er svaret GS(A)
Mer allsidig, mer moro og kjøreglede i alle ledd. Jeg tar da utgangspunkt i 1200'en, som jeg har fått prøvd endel av...1250en har jeg ikke prøvd. Enda. :-)
Uansett, lykke til med et vanskelig valg :thumleft
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by kvase »

[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by kvase »


[youtube][/youtube]
[youtube-iframe][/youtube-iframe]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by JRO »

Valget får du ta selv Borg, alle du har på short listen er gode sykler. Og du ønsket ikke ytterligere utvalg, men jeg stusset over at du ikke har Multistrada på listen din. Den er vel en større konkurrent til BMW 1250 enn Hypermotarden.

Ellers lurer jeg på at både du, Mekkern og Pelsen ser at Indian FTR 1200S kan være en aktuell kandidat. Og Mekkern har jo bestilt. Hva ser dere som fordeler i Indian som er ny i Adventure segmentet i forhold til de etablerte.
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by Borg »

mekkern wrote:Ser prisene i USA også har økt- også på andre modellers utstyr. Hvordan valuta har slått inn i det senere har jeg ikke sjekket.
50% innvirkning har jeg ikke sett på dollaren i det siste.. håper ikke servicekost gjennomgår tilsvarende endring :o
mekkern wrote:har funnet meg utstyr til å flashe ECU.
Her må vi snakke mer sammen om valget faller på Indianeren
Kant1 wrote:Ut ifra mine ringe erfaringer...er svaret GS(A)
Mer allsidig, mer moro og kjøreglede i alle ledd. Jeg tar da utgangspunkt i 1200'en, som jeg har fått prøvd endel av...1250en har jeg ikke prøvd. Enda. :-)
Uansett, lykke til med et vanskelig valg :thumleft
Hadde nok landet på GS’en om det ikke var for prisen. Har fått et tilbud på 310 og det er før litt mer småsaker som må kjøpes til den. Økonomen i meg kringlevrir seg
kvase wrote:[youtube][/youtube]
Haha Kvase. Ber om ingen andre forslag å så kommer du med et «esel» HK alarmen lyser rødt på 85 :lol:
Men må innrømme at jeg er «voksen» nok til å like utseende :thumleft

JRO wrote:jeg stusset over at du ikke har Multistrada på listen din. Den er vel en større konkurrent til BMW 1250 enn Hypermotarden.

Ellers lurer jeg på at både du, Mekkern og Pelsen ser at Indian FTR 1200S kan være en aktuell kandidat. Og Mekkern har jo bestilt. Hva ser dere som fordeler i Indian som er ny i Adventure segmentet i forhold til de etablerte.
For Multien tenker jeg litt som thansen var inne på med service mm, da hadde GS’en fristet litt mer.

Er ikke ute etter en «hard core» offroader men indianeren ser jeg for meg dekker funfaktor på veien, trives på en å annen grusvei (i hvertfall mer enn den jeg har i dag» så da skal jeg alltids holde følge med dere på tur, samt jeg kunne fått en mer turinspirert sal til den om jeg skulle tatt med guttungen på tur, slik vi gjorde i sommer.
Synes Indianeren blir en fin blanding av motard alla Hype’rn og en som takler litt grus. Men ser ut som han godt kunne trengt ei bunn- plate/deksel. Faller også litt for at det er noe det ikke er så mye av. Men hvordan er kvaliteten...??

Må jo si Indianeren frister, må bare argumentere for meg selv at da kona sa «rundt 200» så ment’a + inbytte
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by mekkern »

JRO wrote:
Ellers lurer jeg på at både du, Mekkern og Pelsen ser at Indian FTR 1200S kan være en aktuell kandidat. Og Mekkern har jo bestilt. Hva ser dere som fordeler i Indian som er ny i Adventure segmentet i forhold til de etablerte.
Jeg "ser" ikke indianeren som noen "adventure" sykkel i den forstand de fleste ser dette-Ei heller at den har noen fordel(heller ulemper)Den er nok ikke mulig å fylle med kofferter, heller ikke noen "offroader" kapasitet.Praktisk? NIX-grom i svinger? Sikkert ikke..Voldsom effekt?-ikke det heller..
Dekkutvalget er også en faktor her-120/70-19 forran og 150/80-18 bak-ikke mye artige dekk å velge på.

For meg er dette en sykkel jeg falt for utseende-Feel når jeg satt på den-Pris var/er ikke noe tema-valgt helt og holdent fra "vil ha genet"... \:D/
Om jeg kommer til å synes det samme om et år? AAAAAAner .ikke..... :-k

Var dette noe bra sjakktrekk??? jeg er ingen Magnus Karlsen så det aner jeg ikke..Og driter i det....
User avatar
Borg
Posts: 1676
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: Triumph Speed Triple RS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by Borg »

mekkern wrote:
JRO wrote:
Ellers lurer jeg på at både du, Mekkern og Pelsen ser at Indian FTR 1200S kan være en aktuell kandidat. Og Mekkern har jo bestilt. Hva ser dere som fordeler i Indian som er ny i Adventure segmentet i forhold til de etablerte.
Dekkutvalget er også en faktor her-120/70-19 forran og 150/80-18 bak-ikke mye artige dekk å velge på.
"[/u]... \:D/
.
Søkte på 150/80-18 på motorsykkeldekk.com og kom opp med .... Ingenting!

Hvor finner man noen dekk til en grei pris (for oss som legger om selv), eller er det stopp etter bakdekket er nedslitt? :-k
_______________
Triumph Speed Triple RS & Yamaha Ténéré 700
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Valgets kvaler og alt som innvirker

Post by knutk »

Det nevnes budsjett-rammer. Mitt spørsmål blir da: MÅ sykkelen være flettendes ny? Dersom sykkelen du egentlig ønsker overstiger budsjett-taket, hva da med å se på nesten nye modeller?

Økonomisk er helt-nytt dritt dårlig. Nesten nytt gir mye mer valuta for pengene.
Uten å legge føringer, jeg kan nevne eksempler fra egne erfaringer. Mitt siste kjøp, en 1200GSA LC kjøpte jeg fra en privat person. Den var 1 år gammel og hadde gått 9000 km. I forhold ti hva sykkelen kostet første eier, inkludert alt ekstra utstyr, fikk selger trolig 70-80 000 kr mindre tilbake. Privatkjøp påvirker ikke garanti, sykkelen var pent behandlet og fremstod som ny. Når jeg nå selger den til fordel for ny sykkel (jeg gjør et unntak siden der er oppgradert motor) taper jeg under halvparten av hva jeg ville ha gjort om sykkelen ble kjøpt som helt ny.

Jeg innrømmer glatt at den nye boxeren frister, og at jeg er gira på å bytte til den. Jeg kjører så mye at det er naturlig å bytte i allefall. Om ikke den nye motoren hadde blitt lansert ville jeg sett meg om etter en 17 eller 18 modell. Bortsett fra motor og små detaljer er -18 modell og 19 modell i grove trekk identiske. Den "store" forskjellen er motoren. Men ærlig talt, nåværende motor er helt ok. Behovet for å gi full gass er sjelden til stede, og ny motor gir meg krefter jeg ikke savner. Men mitt stadium i livet gir meg mulighet for å velge, og jeg kan la lysten overstige fornuften.

Det jeg prøver å si er at dersom budsjettet stopper deg i å kjøpe sykkelen du egentlig ønsker anbefaler jeg å vurdere en nesten ny tilsvarende i stedet for å kjøpe nytt av noe annet, hvor du blir sittende med følelsen av at dette er ikke det du egentlig ønsker. Nesten nytt er et godt alternativ.
Post Reply