Re: Oppgradert Vannboxer
Posted: 19 Sep 2018 12:16
Hele opplegget minner om 2010, da 1200 fikk nye topper men forble uforandret for øvrig.
Trolig vil det meste av ekstrautstyr for 18 modellen fortsatt passe. Ser ut som veltebøylene er litt forandret, men det er naturlig siden toppen er forandret.
De fleste vil trolig ikke kunne se forskjell fra -18 modell med mindre man kjenner til de små detaljene rundt motor.
Motor får 11 hk mer. Ikke dramatisk på noen måte. Men dreiemoment på 143 Nm er veldig bra.
Om man leker litt med tall betyr det 11,4 Nm/100cc. Dette indikerer svært god fylling av sylindrene i forhold til det meste.
Til sammenligning hadde 1200LC 125 Nm, tilsvarende 10,4 Nm/100cc.
Sammenlignet med konkurentene:
Ducati 1260 MS, 129 Nm = 10,2Nm/100cc. Dette er en motor med Desmodromiske ventiler og variable ventilstyring.
KTM 1290: 140Nm = 10,7 Nm/100cc
Til tross for høyt dreiemoment gir GS moderate 136 Hk. Man skulle tro det ble mer.
Men her er det viktig å huske på at HK er en matematisk utregning basert på turtall og dreiemoment. Formelen er (NM x RPM)/5252. Om man for eksempel har et dreiemoment på 100Nm vil en økning av turtall med 1000RPM gir 19 ekstra HK. Således vil en økning av maks RPM gi uttelling i et fartsområde som ikke er interessant for en GS.
Trolig vil det meste av ekstrautstyr for 18 modellen fortsatt passe. Ser ut som veltebøylene er litt forandret, men det er naturlig siden toppen er forandret.
De fleste vil trolig ikke kunne se forskjell fra -18 modell med mindre man kjenner til de små detaljene rundt motor.
Motor får 11 hk mer. Ikke dramatisk på noen måte. Men dreiemoment på 143 Nm er veldig bra.
Om man leker litt med tall betyr det 11,4 Nm/100cc. Dette indikerer svært god fylling av sylindrene i forhold til det meste.
Til sammenligning hadde 1200LC 125 Nm, tilsvarende 10,4 Nm/100cc.
Sammenlignet med konkurentene:
Ducati 1260 MS, 129 Nm = 10,2Nm/100cc. Dette er en motor med Desmodromiske ventiler og variable ventilstyring.
KTM 1290: 140Nm = 10,7 Nm/100cc
Til tross for høyt dreiemoment gir GS moderate 136 Hk. Man skulle tro det ble mer.
Men her er det viktig å huske på at HK er en matematisk utregning basert på turtall og dreiemoment. Formelen er (NM x RPM)/5252. Om man for eksempel har et dreiemoment på 100Nm vil en økning av turtall med 1000RPM gir 19 ekstra HK. Således vil en økning av maks RPM gi uttelling i et fartsområde som ikke er interessant for en GS.