Oppgradert Vannboxer

Prat om tung MC.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Oppgradert Vannboxer

Post by knutk »

Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by Kant1 »

knutk wrote:Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle
Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by jhn »

:-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by Epylypzon »

jhn wrote::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?
LC kom i 2013 som GS og 2014 som GSA. men det er 1200 (1170kubikk)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by knutk »

Kant1 wrote:
knutk wrote:Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle
Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)
Må innrømme at jeg går rundt med de samme tankene selv.

Tidligere brukte BMW å lansere GSA ett år senere enn GS, men nå sier ryktene at GSA ligger like bak i løypa.

Angående barnesykdommer. Det er alltid en faktor. Men systemet er relativt enkel mekanikk. Kombinert med BMWs oppfølging er det derfor ikke noe jeg selv er bekymra for. Det meste på denne sykkelen er videreføring av allerede fungerende system, så jeg tror -19 modellen blir bra, selv om -20 modellene sikkert blir enda litt bedre...

Det kan og nevnes at sykkelen ble vist til forhandlerne i mars -18. Den hadde da allerede vært testet lenge, og de hadde ganske mange sykler på test i hele -18. Motoren er visuelt ganske lik nåværende motor og således lett å kamuflere.

Jeg vet ikke hvor mye motoren er testa, men jeg leste i et annerkjent MC-blad at feks F850 ble testet i 4 år og kjørt over 1 mill km. Så de har nok kjørt den lenger enn til nærmeste Starbucks..

Og slik går no dagan... :D
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by jhn »

Epylypzon wrote:
jhn wrote::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?
LC kom i 2013 som GS og 2014 som GSA. men det er 1200 (1170kubikk)
Javel, men jeg mener bestemt jeg sett den omtalt som 1250 .... husker sikkert feil
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by knutk »

jhn wrote::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?
Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by Epylypzon »

knutk wrote:
Kant1 wrote:
knutk wrote:Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle
Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)
Må innrømme at jeg går rundt med de samme tankene selv.

Tidligere brukte BMW å lansere GSA ett år senere enn GS, men nå sier ryktene at GSA ligger like bak i løypa.

Angående barnesykdommer. Det er alltid en faktor. Men systemet er relativt enkel mekanikk. Kombinert med BMWs oppfølging er det derfor ikke noe jeg selv er bekymra for. Det meste på denne sykkelen er videreføring av allerede fungerende system, så jeg tror -19 modellen blir bra, selv om -20 modellene sikkert blir enda litt bedre...

Det kan og nevnes at sykkelen ble vist til forhandlerne i mars -18. Den hadde da allerede vært testet lenge, og de hadde ganske mange sykler på test i hele -18. Motoren er visuelt ganske lik nåværende motor og således lett å kamuflere.

Jeg vet ikke hvor mye motoren er testa, men jeg leste i et annerkjent MC-blad at feks F850 ble testet i 4 år og kjørt over 1 mill km. Så de har nok kjørt den lenger enn til nærmeste Starbucks..

Og slik går no dagan... :D
Og enda ble 850 trukket fra markedet pga motorfeil=?
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by jhn »

knutk wrote:
jhn wrote::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?
Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...
Sånn er det nok ja :thumleft .... men jeg har flere spm.
Jeg har en kjenning som i mange år nå har leid seg GS og GSA ei uke eller to for en alperunde. Han er tydelig på GS'n er lettere å håndtere på trange svingete veier. Siste tur leide han en RT og mener den er desidert best så lenge man holder seg på veien. Jeg er litt overrasket. Noen meninger omkring dette?
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by knutk »

Epylypzon wrote:
knutk wrote:
Kant1 wrote:
Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)
Må innrømme at jeg går rundt med de samme tankene selv.

Tidligere brukte BMW å lansere GSA ett år senere enn GS, men nå sier ryktene at GSA ligger like bak i løypa.

Angående barnesykdommer. Det er alltid en faktor. Men systemet er relativt enkel mekanikk. Kombinert med BMWs oppfølging er det derfor ikke noe jeg selv er bekymra for. Det meste på denne sykkelen er videreføring av allerede fungerende system, så jeg tror -19 modellen blir bra, selv om -20 modellene sikkert blir enda litt bedre...

Det kan og nevnes at sykkelen ble vist til forhandlerne i mars -18. Den hadde da allerede vært testet lenge, og de hadde ganske mange sykler på test i hele -18. Motoren er visuelt ganske lik nåværende motor og således lett å kamuflere.

Jeg vet ikke hvor mye motoren er testa, men jeg leste i et annerkjent MC-blad at feks F850 ble testet i 4 år og kjørt over 1 mill km. Så de har nok kjørt den lenger enn til nærmeste Starbucks..

Og slik går no dagan... :D
Og enda ble 850 trukket fra markedet pga motorfeil=?
Ja, det kan du si. Var nok et skikkelig slag i trynet.

I følge min "local pusher", ble der oppdaget feil på noen få 850 motorer. Utleveringen av sykler til kunder hadde knapt startet, og de manglet oversikt over situasjonen. Så i stedet for å risikere sirkuset med potensiell fremtidige problem gjorde de kort prosess og stoppet alt til de hadde full oversikt. Det torpederte jo hele vårlanseringen, men slik ble det.

Viser bare at man kan teste til krampa tar en, og likevel kan der dukke opp problem.

Blir nok litt som med damer.
Man kan gjøre en dame gravid og få ut en unge på 9 måneder. Men man kan ikke gjøre 9 damer gravid for å få ut en unge på 1 måned... 8)
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by knutk »

jhn wrote:
knutk wrote:
jhn wrote::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?
Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...
Sånn er det nok ja :thumleft .... men jeg har flere spm.
Jeg har en kjenning som i mange år nå har leid seg GS og GSA ei uke eller to for en alperunde. Han er tydelig på GS'n er lettere å håndtere på trange svingete veier. Siste tur leide han en RT og mener den er desidert best så lenge man holder seg på veien. Jeg er litt overrasket. Noen meninger omkring dette?
GS og GSA er i og for seg samme sykkel, med ulikt standardutstyr. GSA har en smule lenger fjæringsvei, så i teorien sitter motor noen mm høyere. Kanskje påvirker det gaffelvinkel en smule og.
Før jeg kjøpte min egen GSA prøvde jeg begge deler, men var ikke i stand til å merke noen forskjel når det gjelder balanse og svingegenskaper.

RT er satt opp for litt mer fart, og har vel en litt annerledes gaffel vinkel, samt kortere fjæringsvei.

Det er her snakk om opplevd forskjell, og der er vi alle ulike. Men man skal ikke utelukke at ulik bakehøyde på de ulike syklene påvirker oss i den forstand at om man sliter med å få begge beina i bakken kjenner man seg mer utrygg på sykkelen og at det gir en mindre føeøse av kontroll.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by Tommas »

Koste på et bilde eller fem da :)

Image

Image

Image

Image

Image
User avatar
jhn
Posts: 2063
Joined: 10 Nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom
HD sportster 883

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by jhn »

knutk wrote:
jhn wrote:
knutk wrote:
Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...
Sånn er det nok ja :thumleft .... men jeg har flere spm.
Jeg har en kjenning som i mange år nå har leid seg GS og GSA ei uke eller to for en alperunde. Han er tydelig på GS'n er lettere å håndtere på trange svingete veier. Siste tur leide han en RT og mener den er desidert best så lenge man holder seg på veien. Jeg er litt overrasket. Noen meninger omkring dette?
GS og GSA er i og for seg samme sykkel, med ulikt standardutstyr. GSA har en smule lenger fjæringsvei, så i teorien sitter motor noen mm høyere. Kanskje påvirker det gaffelvinkel en smule og.
Før jeg kjøpte min egen GSA prøvde jeg begge deler, men var ikke i stand til å merke noen forskjel når det gjelder balanse og svingegenskaper.

RT er satt opp for litt mer fart, og har vel en litt annerledes gaffel vinkel, samt kortere fjæringsvei.

Det er her snakk om opplevd forskjell, og der er vi alle ulike. Men man skal ikke utelukke at ulik bakehøyde på de ulike syklene påvirker oss i den forstand at om man sliter med å få begge beina i bakken kjenner man seg mer utrygg på sykkelen og at det gir en mindre føeøse av kontroll.
Ja ... nei ... han var ikke så detaljert når han beskrev opplevelsen. Han er en erfaren og livlig føre kan man si, så at han føler seg utrygg tviler jeg på, og beina er lange nok..
User avatar
ashland
U-Svingen
Posts: 2632
Joined: 11 Oct 2015 20:11
MC: BMW R1250GS Rally -22
KTM 690 Enduro R -20
Location: Halden

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by ashland »

Tommas wrote:Koste på et bilde eller fem da :)
Å ein video av den nye kraftpakken fra Bayern :thumleft

[youtube][/youtube]
fun is not a straight line
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Oppgradert Vannboxer

Post by ojda »

Jeg liker det ikke, syns ikkeno om det :(
Snart kjører jeg rundt på "Gammal Gs" :-s
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Post Reply