Oppgradert Vannboxer

Prat om tung MC.
knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 18 sep 2018 11:32

Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle



Brukeravatar
Kant1
Onkel
Innlegg: 2204
Registrert: 06 okt 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019
Yamaha XT 600 Ténéré 1987 (Ørkenreven)
Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav Kant1 » 18 sep 2018 11:49

knutk skrev:Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle


Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Sesongstart 2019 27500km - 31450 km(StorTigern)
0 km (GSA)

Brukeravatar
jhn
Moderator
Innlegg: 1845
Registrert: 10 nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav jhn » 18 sep 2018 11:59

:-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1093
Registrert: 14 okt 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav Epylypzon » 18 sep 2018 12:00

jhn skrev::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?


LC kom i 2013 som GS og 2014 som GSA. men det er 1200 (1170kubikk)

knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 18 sep 2018 12:03

Kant1 skrev:
knutk skrev:Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle


Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)


Må innrømme at jeg går rundt med de samme tankene selv.

Tidligere brukte BMW å lansere GSA ett år senere enn GS, men nå sier ryktene at GSA ligger like bak i løypa.

Angående barnesykdommer. Det er alltid en faktor. Men systemet er relativt enkel mekanikk. Kombinert med BMWs oppfølging er det derfor ikke noe jeg selv er bekymra for. Det meste på denne sykkelen er videreføring av allerede fungerende system, så jeg tror -19 modellen blir bra, selv om -20 modellene sikkert blir enda litt bedre...

Det kan og nevnes at sykkelen ble vist til forhandlerne i mars -18. Den hadde da allerede vært testet lenge, og de hadde ganske mange sykler på test i hele -18. Motoren er visuelt ganske lik nåværende motor og således lett å kamuflere.

Jeg vet ikke hvor mye motoren er testa, men jeg leste i et annerkjent MC-blad at feks F850 ble testet i 4 år og kjørt over 1 mill km. Så de har nok kjørt den lenger enn til nærmeste Starbucks..

Og slik går no dagan... :D

Brukeravatar
jhn
Moderator
Innlegg: 1845
Registrert: 10 nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav jhn » 18 sep 2018 12:04

Epylypzon skrev:
jhn skrev::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?


LC kom i 2013 som GS og 2014 som GSA. men det er 1200 (1170kubikk)

Javel, men jeg mener bestemt jeg sett den omtalt som 1250 .... husker sikkert feil

knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 18 sep 2018 12:06

jhn skrev::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?


Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...

Brukeravatar
Epylypzon
Innlegg: 1093
Registrert: 14 okt 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav Epylypzon » 18 sep 2018 12:06

knutk skrev:
Kant1 skrev:
knutk skrev:Ryktene har svirret lenge, men nå vet vi mer.

Ny vannbokser, 1250 med variable ventilløft i innsug. 136 Hk og 143 Nm + andre oppgraderte finnesser.

https://www.bmw-motorrad.de/de/home.html#/filter-alle


Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)


Må innrømme at jeg går rundt med de samme tankene selv.

Tidligere brukte BMW å lansere GSA ett år senere enn GS, men nå sier ryktene at GSA ligger like bak i løypa.

Angående barnesykdommer. Det er alltid en faktor. Men systemet er relativt enkel mekanikk. Kombinert med BMWs oppfølging er det derfor ikke noe jeg selv er bekymra for. Det meste på denne sykkelen er videreføring av allerede fungerende system, så jeg tror -19 modellen blir bra, selv om -20 modellene sikkert blir enda litt bedre...

Det kan og nevnes at sykkelen ble vist til forhandlerne i mars -18. Den hadde da allerede vært testet lenge, og de hadde ganske mange sykler på test i hele -18. Motoren er visuelt ganske lik nåværende motor og således lett å kamuflere.

Jeg vet ikke hvor mye motoren er testa, men jeg leste i et annerkjent MC-blad at feks F850 ble testet i 4 år og kjørt over 1 mill km. Så de har nok kjørt den lenger enn til nærmeste Starbucks..

Og slik går no dagan... :D


Og enda ble 850 trukket fra markedet pga motorfeil=?

Brukeravatar
jhn
Moderator
Innlegg: 1845
Registrert: 10 nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav jhn » 18 sep 2018 12:26

knutk skrev:
jhn skrev::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?


Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...

Sånn er det nok ja :thumleft .... men jeg har flere spm.
Jeg har en kjenning som i mange år nå har leid seg GS og GSA ei uke eller to for en alperunde. Han er tydelig på GS'n er lettere å håndtere på trange svingete veier. Siste tur leide han en RT og mener den er desidert best så lenge man holder seg på veien. Jeg er litt overrasket. Noen meninger omkring dette?

knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 18 sep 2018 12:32

Epylypzon skrev:
knutk skrev:
Kant1 skrev:
Jysla greit at de begynner å lansere denne nå, :roll: jeg som er uberklar for å bytte til GSA ..... skal man da velge GSA 2018 modell, en fantastisk sykkel, forfinet og forbedret år for år...ja, bortimot en bombesikker sykkel... eller vente litt til denne 1250en er klar i butikk, med eventuelle barnesykdommer som kan ramme selv de beste familier. :-k :-k

Uansett, enn så lenge som man ikke kan bestemme seg, sparer man de penga iallefall.

Og, jeg gleder meg til å prøve den.. den var rålekker i BMW sportsfargene :)


Må innrømme at jeg går rundt med de samme tankene selv.

Tidligere brukte BMW å lansere GSA ett år senere enn GS, men nå sier ryktene at GSA ligger like bak i løypa.

Angående barnesykdommer. Det er alltid en faktor. Men systemet er relativt enkel mekanikk. Kombinert med BMWs oppfølging er det derfor ikke noe jeg selv er bekymra for. Det meste på denne sykkelen er videreføring av allerede fungerende system, så jeg tror -19 modellen blir bra, selv om -20 modellene sikkert blir enda litt bedre...

Det kan og nevnes at sykkelen ble vist til forhandlerne i mars -18. Den hadde da allerede vært testet lenge, og de hadde ganske mange sykler på test i hele -18. Motoren er visuelt ganske lik nåværende motor og således lett å kamuflere.

Jeg vet ikke hvor mye motoren er testa, men jeg leste i et annerkjent MC-blad at feks F850 ble testet i 4 år og kjørt over 1 mill km. Så de har nok kjørt den lenger enn til nærmeste Starbucks..

Og slik går no dagan... :D


Og enda ble 850 trukket fra markedet pga motorfeil=?


Ja, det kan du si. Var nok et skikkelig slag i trynet.

I følge min "local pusher", ble der oppdaget feil på noen få 850 motorer. Utleveringen av sykler til kunder hadde knapt startet, og de manglet oversikt over situasjonen. Så i stedet for å risikere sirkuset med potensiell fremtidige problem gjorde de kort prosess og stoppet alt til de hadde full oversikt. Det torpederte jo hele vårlanseringen, men slik ble det.

Viser bare at man kan teste til krampa tar en, og likevel kan der dukke opp problem.

Blir nok litt som med damer.
Man kan gjøre en dame gravid og få ut en unge på 9 måneder. Men man kan ikke gjøre 9 damer gravid for å få ut en unge på 1 måned... 8)

knutk
Innlegg: 1415
Registrert: 15 jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F800GS, R90S

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav knutk » 18 sep 2018 12:40

jhn skrev:
knutk skrev:
jhn skrev::-k :-k Kom den ikke som vannkjølt 1250 for et par år siden?


Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...

Sånn er det nok ja :thumleft .... men jeg har flere spm.
Jeg har en kjenning som i mange år nå har leid seg GS og GSA ei uke eller to for en alperunde. Han er tydelig på GS'n er lettere å håndtere på trange svingete veier. Siste tur leide han en RT og mener den er desidert best så lenge man holder seg på veien. Jeg er litt overrasket. Noen meninger omkring dette?


GS og GSA er i og for seg samme sykkel, med ulikt standardutstyr. GSA har en smule lenger fjæringsvei, så i teorien sitter motor noen mm høyere. Kanskje påvirker det gaffelvinkel en smule og.
Før jeg kjøpte min egen GSA prøvde jeg begge deler, men var ikke i stand til å merke noen forskjel når det gjelder balanse og svingegenskaper.

RT er satt opp for litt mer fart, og har vel en litt annerledes gaffel vinkel, samt kortere fjæringsvei.

Det er her snakk om opplevd forskjell, og der er vi alle ulike. Men man skal ikke utelukke at ulik bakehøyde på de ulike syklene påvirker oss i den forstand at om man sliter med å få begge beina i bakken kjenner man seg mer utrygg på sykkelen og at det gir en mindre føeøse av kontroll.

Brukeravatar
Tommas
Innlegg: 5514
Registrert: 05 okt 2015 13:39
MC: Nada...

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav Tommas » 18 sep 2018 13:57

Koste på et bilde eller fem da :)

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Bilde

Brukeravatar
jhn
Moderator
Innlegg: 1845
Registrert: 10 nov 2008 01:25
MC: Suzuki V-Strom

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav jhn » 18 sep 2018 14:20

knutk skrev:
jhn skrev:
knutk skrev:
Da vannbokser skulle lanseres i 2013 gikk rykteflommen på forhånd ut på at det kanskje ble en 1250. Men det ble det ikke den gangen..
Er nok der du har fått tallet ifra...

Sånn er det nok ja :thumleft .... men jeg har flere spm.
Jeg har en kjenning som i mange år nå har leid seg GS og GSA ei uke eller to for en alperunde. Han er tydelig på GS'n er lettere å håndtere på trange svingete veier. Siste tur leide han en RT og mener den er desidert best så lenge man holder seg på veien. Jeg er litt overrasket. Noen meninger omkring dette?


GS og GSA er i og for seg samme sykkel, med ulikt standardutstyr. GSA har en smule lenger fjæringsvei, så i teorien sitter motor noen mm høyere. Kanskje påvirker det gaffelvinkel en smule og.
Før jeg kjøpte min egen GSA prøvde jeg begge deler, men var ikke i stand til å merke noen forskjel når det gjelder balanse og svingegenskaper.

RT er satt opp for litt mer fart, og har vel en litt annerledes gaffel vinkel, samt kortere fjæringsvei.

Det er her snakk om opplevd forskjell, og der er vi alle ulike. Men man skal ikke utelukke at ulik bakehøyde på de ulike syklene påvirker oss i den forstand at om man sliter med å få begge beina i bakken kjenner man seg mer utrygg på sykkelen og at det gir en mindre føeøse av kontroll.

Ja ... nei ... han var ikke så detaljert når han beskrev opplevelsen. Han er en erfaren og livlig føre kan man si, så at han føler seg utrygg tviler jeg på, og beina er lange nok..

Brukeravatar
ashland
U-Svingen
Innlegg: 841
Registrert: 11 okt 2015 20:11
MC: BMW S1000XR - 2016mod
Sted: Halden

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav ashland » 18 sep 2018 18:30

Tommas skrev:Koste på et bilde eller fem da :)

Å ein video av den nye kraftpakken fra Bayern :thumleft


Brukeravatar
ojda
Bamsefar
Innlegg: 6041
Registrert: 09 apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
Sted: Kristiania

Re: Oppgradert Vannboxer

Legg innav ojda » 18 sep 2018 19:30

Jeg liker det ikke, syns ikkeno om det :(
Snart kjører jeg rundt på "Gammal Gs" :-s
2018: 22k km. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k. Dekkbytte Pirelli på: 7200km. 18. ;-) Nytt bak TKC70 på:17000km.


Gå tilbake til «Tung MC»

Hvem er online

Brukere i dette forumet: Bing [Bot] og 20 gjester