Europatur

Prat om tung MC.
Post Reply
andler
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2018 15:31
MC: Ducati monster S4

Europatur

Post by andler »

Hei.
Jeg og min bedre halvdel er i startfasen med å planlegge vår første langtur på sykkel i europa til våren igjen.
Ett av de store spørsmålene er hvilken sykkel vi burde velge. I dag har jeg en ducati s4 monster, som ikke er særlig egnet for dette formålet, men en kjekk sykkel.
Det vil hovedsaklig bli kjøring på asfaltert vei, og noen etapper som blir veldig lange. Vi ønsker å bruke 2-3 uker, og ta for oss både kystetapper og Alpene. Jeg er ikke høyere enn 172cm og passasjer er litt mindre.
Når jeg leter på Finn ender jeg opp med BMW K1200S og R1200GS, da begge disse har egenskaper jeg er ute etter.(prisklasse 100k-150k)
Spørsmålene blir da:
Kan GS bli en litt stor sykkel for min del? Passer Multistrada 1200 bedre, kanskje?
Hvordan er "komfort" for passasjer på disse syklene?
Alternativ til sykler som kan passe bedre for oss, basert på info over?
Sist, men ikke minst: Hvilke plass er ett MUST å besøke på en slik tur?

Setter stor pris på erfaringer, tips og ideer :)
User avatar
Palma
Posts: 4731
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Europatur

Post by Palma »

Ser ut som du har havnet i adventure segmentet av sykler. GS er en veldig anvendelig sykkel. Kanskje ikke best på alt, men den er god på det meste.
Du har litt tia på deg. Sjekk ut senkesett til type sykkel og ikke minst ta med passasjeren og prøv! GSA er høyere enn GS, men og mulig å senke.
Lykke til.

Sent fra min SM-A320FL via Tapatalk
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Europatur

Post by tshansen »

Det er flere gode tråder her inne hvor du kan finne inspirasjon til steder å se i Alpene. De mest kjente passene som Grossglockner, Stelvio, St. Bernhard osv er nesten en selvfølge. Hvor lenge skal dere være på tur?

Det er mange gode ADV sykler, hvilken liker du best? Rent utseende messig? Det er så små forskjeller på de største at utseende kan være nok til å velte lasset. Det er vel ingen på markedet som er så stabil og komfortabel å kjøre som BMW når det kommer til lastet sykkel med passasjer og bagasje.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Europatur

Post by inunf »

Jeg hadde R1200GS en stund i fjor, men solgte den fordi den rett og slett ble litt for stor. Jeg er 180 cm, og sleit med å snu/trille på grusvei, og syntes den var uhåndterlig. Kommer vel an på hva man er vant med, hadde det vært drømmesykkelen hadde det sikkert gått greit, men alt i alt syntes jeg den bare var grei. Utvidbare kofferter med samme nøkkel som tenninga var veldig praktisk. Passasjeren min syntes den var helt grei å sitte på, men europatur var uaktuelt. Jeg endte opp med å kjøpe Ducati Streetfighter i stedet, da jeg innså at det neppe ble noe langtur på oss uansett.

Hadde jeg skullet kjøpt langtursykkel nå ville jeg sett nærmere på konkurrentene til GS: Multistrada, Tracer 900 og kanskje KTM 1290SA og Triumph Tiger. Har ikke kjørt noen av de, men Tracer 900 ser for meg ut til å treffe ganske bra med motor, størrelse, vekt, komfort og pris. Dessuten får man nyere sykkel for pengene sammenlignet med BMW. Det har også noe å si. Det var nok den jeg personlig ville hatt som favoritt om jeg skulle ha sånn type sykkel igjen.

http://cycle-ergo.com er veldig grei for å sjekke størrelse/sittestilling på forskjellige sykler.

Har ikke så mye erfaring med europatur, men Stelvio i Italia og Grossglockner Hochalpenstrasse i Østerrike er to veldig kjente pass som jeg vil påstå er et must.
andler
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2018 15:31
MC: Ducati monster S4

Re: Europatur

Post by andler »

Takker for tips :) Vi har planer om 2-3 uker, hvor vi starter med båt til danmark. Deretter ha en liste over land/steder vi vil besøke og ta det dag for dag.

Etter litt lesing er det jo lett å skjønne at GS er en av de mest likte syklene for slike turer. men som nevnt er jeg litt redd den kan bli litt stor for meg og.. Utseende messig er nok GS og Multistrada de eg liker best, men alt må jo prøves før jeg kan si så mye mer.

Det jeg er på jakt etter er litt erfaringer og info om sykler og evt. tilpasning av sykler for en fører som ikke er så veldig stor, før jeg legger i vei for å prøve litt forskjellig. da har jeg kanskje litt mer kunnskaper som kan gjøre valget litt lettere etter at jeg har prøvd også.

Takker for erfaring og tips inunf, skal sjekke de ut :)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Europatur

Post by ojda »

Tips om stor, kraftig, stødig langtursykkel som fungerer utmerket for "stuttbeinte" må jo vært Yamaha FJR1200/1300.

Ellers så skal det jo sies at en senket GS ikke er veldig høy da \:D/
Standar med lavt sete er jo også en mulighet.
Ta noen turer i butikker å prøvesitt/prøvekjør så får du fort en god føling for det :thumleft

Alpene er ett hav av flotte pass, du kan rett og slett ikke gå feil :roll: Det du ikke får med deg 1. gang ligger klar for erobring neste gang.
Men det kan være smart og konsentrere seg om enten Øst eller Vest. Begynner man i mitten blir det lange strekker med allerede pløyet mark ved senere ferier.
Jeg er også veldig svak for Slovenia/Croatia jeg da, (med tanke på det du nevner om pass og kyst).
Kan fint kombineres med Dolomittene :thumleft

En liten ting til: Med en pasasjer bakpå ville jeg sterkt vurdert å ta Kiel-ferga en eller begge veier (hvor i landet bor du)?
Det er forferdelig kjedelig å sitte på i de lange transportstrekkene, å da gjør det godt å skrelle bort en 50 mil motorveikjøring.
Dere får nok av det igenom Tyskland alikevel.
Biletter er ofte MYYE billigere om dere bestiller tidlig (vinter/vår) :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Europatur

Post by ArcticTiger »

Ser Multistrada er nevnt (regner med det siktes til 1200), det er jo en flott, lett, sprek sykkel som duger godt på langtur, også med passasjer. Men vær obs på at den er ganske høy, er du kortbeint kan det bli litt stress. Passasjeren sitter og litt høyt, og med sidevesker kan det trengs litt teknikk for å komme seg av og på for passasjeren. Jeg er 1.96 og Multistradaen passer meg godt.
User avatar
Bikeridr
Geocache General
Posts: 4551
Joined: 08 Oct 2015 09:28
MC: '11 Yamaha FJR 1300A "Alfred"
'19 Kawasaki Versys-X 300 ADV "Frosken"
Location: Babīte
Contact:

Re: Europatur

Post by Bikeridr »

Ser ojda nevner FJR1300. Mulig han refererer til meg der :-k
Jeg er (selvutnevnt) kortbeint fjellfinn og innehaver av nevnte, en 2011 modell. Det er en meget kapabel og stødig langtursykkel med justerbar salhøyde. Siden jeg er såpass kortbeint så har jeg i nederste posisjon og rekker ned med tåballene men ikke hælene. Likefullt den er meget godt balansert og veldig lettkjørt.

Yamaha FJR1300 kom i 2001, etter noen års pause fra siste modell FJ1200, som avsluttet i 1994.

Sånn, det var dagens reklame. Men jeg er vel litt inhabil siden jeg, med kun ett unntak en 3-årsperiode, kun har kjørt Yamaha i 27 år 8)

Edit: Ja og for å nevne det, jeg er 1,71 m.o.h og har en bukselengde på 31"
andler
Posts: 3
Joined: 05 Sep 2018 15:31
MC: Ducati monster S4

Re: Europatur

Post by andler »

Takker så mye for tips og erfaringer:) blir nok avreise fra Bergen eller Drammen, og vi har planer om ferge enten til hirtshals eller kiel. Har sett på flere typer nå, men det ser ut til at jeg blir mer og mer intr. i GS, og har ett par jeg skal se på så snart jeg kommer hjem fra jobb nå. Gleder meg!
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Europatur

Post by ojda »

Bikeridr wrote:Ser ojda nevner FJR1300. Mulig han refererer til meg der :-k
Jeg er (selvutnevnt) kortbeint fjellfinn og innehaver av nevnte, en 2011 modell. Det er en meget kapabel og stødig langtursykkel med justerbar salhøyde. Siden jeg er såpass kortbeint så har jeg i nederste posisjon og rekker ned med tåballene men ikke hælene. Likefullt den er meget godt balansert og veldig lettkjørt.

Yamaha FJR1300 kom i 2001, etter noen års pause fra siste modell FJ1200, som avsluttet i 1994.

Sånn, det var dagens reklame. Men jeg er vel litt inhabil siden jeg, med kun ett unntak en 3-årsperiode, kun har kjørt Yamaha i 27 år 8)

Edit: Ja og for å nevne det, jeg er 1,71 m.o.h og har en bukselengde på 31"


Har da rukket over ivertfall 3 stk Yamaha jeg også :-k så helt fremmed med merket er jeg ikke [-(

Jeg hadde deg litt i tankene da jeg foreslo FJR`n, men jeg har selvfølgelig også kjørt sykkelen selv.
Den var ikke riktig det jeg var ute efter (Mellom Tigerne), bla ganske lav, men en fantastisk kjøremaskin med kvalitetsfølelse var det helt klart :thumleft

At vår venn ser ut til å ha hengt seg opp i GS har jeg absolutt ingen innvending mot (efter 2013) og de extra invisterte kronene får han garrantert igen ved salg :thumleft Det var jo en av grunnene til at jeg havnet på GS-Helene efterhvert \:D/ (Å det skal sies at jeg er knall-fornøyd) :smt007


Han må bare være klar over at senking av GS er ikke noe man gjør efterhvert (dyrt) , man kjøper den ferdig senket :thumleft

Elisabeth-brutalis her på forumet er jo ikke fryktelig mange alen lang, og ho trives jo godt på sin ordinære GS m senket sal.
Mulig det kan være litt godt med mer å gå på når passasjer er i bildet :-k
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Toffinteppen
Posts: 14
Joined: 22 Dec 2015 20:09
MC: Versys 650

Re: Europatur

Post by Toffinteppen »

ojda wrote:
Bikeridr wrote:Ser ojda nevner FJR1300. Mulig han refererer til meg der :-k
Jeg er (selvutnevnt) kortbeint fjellfinn og innehaver av nevnte, en 2011 modell. Det er en meget kapabel og stødig langtursykkel med justerbar salhøyde. Siden jeg er såpass kortbeint så har jeg i nederste posisjon og rekker ned med tåballene men ikke hælene. Likefullt den er meget godt balansert og veldig lettkjørt.

Yamaha FJR1300 kom i 2001, etter noen års pause fra siste modell FJ1200, som avsluttet i 1994.

Sånn, det var dagens reklame. Men jeg er vel litt inhabil siden jeg, med kun ett unntak en 3-årsperiode, kun har kjørt Yamaha i 27 år 8)

Edit: Ja og for å nevne det, jeg er 1,71 m.o.h og har en bukselengde på 31"


Har da rukket over ivertfall 3 stk Yamaha jeg også :-k så helt fremmed med merket er jeg ikke [-(

Jeg hadde deg litt i tankene da jeg foreslo FJR`n, men jeg har selvfølgelig også kjørt sykkelen selv.
Den var ikke riktig det jeg var ute efter (Mellom Tigerne), bla ganske lav, men en fantastisk kjøremaskin med kvalitetsfølelse var det helt klart :thumleft

At vår venn ser ut til å ha hengt seg opp i GS har jeg absolutt ingen innvending mot (efter 2013) og de extra invisterte kronene får han garrantert igen ved salg :thumleft Det var jo en av grunnene til at jeg havnet på GS-Helene efterhvert \:D/ (Å det skal sies at jeg er knall-fornøyd) :smt007


Han må bare være klar over at senking av GS er ikke noe man gjør efterhvert (dyrt) , man kjøper den ferdig senket :thumleft

Elisabeth-brutalis her på forumet er jo ikke fryktelig mange alen lang, og ho trives jo godt på sin ordinære GS m senket sal.
Mulig det kan være litt godt med mer å gå på når passasjer er i bildet :-k
Regner med at Elisabeth-brutalis muligens er meg :D Jeg er 165 høy. Jeg kjøpte en GS tidligere i sommer og er veldig fornøyd med den. Den har, som Ojda skriver, lav sal og er stilt inn på laveste trinn. Jeg må tenke meg om, og planlegge litt når jeg skal parkere og snu hvis det er litt ulendt. Men den byr på få utfordringer utover dette. Sykkelen er veldig lettkjørt og føles stødig. Men jeg har ikke kjørt med passasjer, og jeg vet jo at den « heiser» seg en del når fjæringen er stilt inn på to personer. Må vel også nevne at jeg sjelden kjører alene, og at mannen min har hjulpet meg en gang eller to :D
Post Reply