Stoppie er ikke maks brems!

Prat om tung MC.
Lupo
Posts: 114
Joined: 09 May 2005 12:07
Location: Bergen
Contact:

Stoppie er ikke maks brems!

Post by Lupo »

Ser stadig eksempler som gir meg lyst til å skrike det ut til verden.. Begynner med forumet her. :) Som topic sier:

Stoppie er ikke den ultimate brems!

Oppsummert: ved å lene kroppen bakover, avlaste vekten ned i sykkelen, og ikke legge vekt på gaffelen, unngår man å ta stoppie. Sykkelen har dermed mulighet til å ligge på grensen til skrens på begge hjulene og foreta en maksimal brems. Alle tendenser til stoppie betyr at det er på tide å revurdere bremseteknikken.

Litt lengre:
Har sett det på gaten, på kjøregården, på sikkerhetskurs på bane og i bøker. Bakstussen flyr til værs og sjåføren berømmes for en god brems. Pisspreik!

Typisk er et fancy bilde i et blad. Et bilde av en fyr på forhjulet, akkompagnert av en teit liten undertekst. Sier noe sånt som at 'mister Kis er så flink å bremse at han har overskudd til å smile, synge en polka, se på damene på stranden to kilometer bortenfor og bremse med lillefingen på høyrehånden, mens venstrehånden er fri til å vinke, rulle sigg, løse kryssord og kalkulere Pi til 80 desimaler. Alt mens han ligger i 89 graders vinkel!' Imponerende kunster, men ikke en god brems. Ble tidlig så imprentet med en holdning at stoppie er grensen for bremsing at jeg trodde på det i mange år! Egentlig er det så såre enkelt:

Maksimal brems oppnås ved å bruke 100% av veigrepet på begge hjulene til å bremse.. Værre er det ikke. Vanskelig i praksis!

Hvor kraftig bremsekraften er avgjør ikke om sykkelen tar stoppie. Det er vektfordelingen som setter sykkelens tendens til å snurre rundt! Cruisere og andre lange/baktunge sykler gjør ikke sånne stunts uten videre. Dekket sladder før sykkelen vipper rundt. Vekten skyver hovedsaklig rett bakfra. Dette holder sykkelen på kurs i horisontalen. Se for deg en pil fra bakhjulet til kontaktpunktet på forhjulet, den vil peke svakt nedover på en vanlig tung sykkel. Så lenge pilen ikke har for stor vinkel vil ikke sykkelen gå rundt. Sportssykler, supermotos, tråsykler og sånt er rake motsatsen. Gaffelen stuper nedover og vekten ligger høyere på disse syklene, pilen flyr opp og sykkelen følger etter.


Dette er ikke en oppfordring til å lage enhjuling av tohjulingene deres. Men for å vite hva som skjer trenger man å vite hvordan det gjøres. En forutseting er å ha veigrep til overs. Sånne drømmer finnes selvsagt bare på lukket område. Blir alltid nervøs når folk leker på ett hjul på vei, spesielt i nærheten av veikryss. Er fullt av olje og drit der! Uansett, med nok veigrep tilgjengelig er neste steget å trykke sammen demperen til den ikke kan svelge unna mer. Kreftene som ikke kan dytte på gaffelen lenger finner en utvei. De løfter den tunge sykkelen fra bakken og vips! Monosykkel.

Men det skjer gjerne ikke helt av seg selv. For å sette fart på prosessen kan man lene seg frem og ned og dytte nedover på styret.

Virker på meg som mange bruker denne kroppsholdningen når de bremser. Når folk gjør det 2 meter bak en bil, fordi lyset plutselig skifter til rødt, tyder det på at de har denne bremseteknikken som første instinktive reaksjon. Er vanskelig for alle og enhver å ikke stivne i armene. Forventer ikke strålende manøvre når folk er på vei hjem fra jobb, men disse gutta har tydeligvis ikke tenkt tanken en gang! Tøft? Joda, fett det, helt til de ligger der med knekte kroppsdeler, eller en sinna overbolet macho elg som overhodet ikke ble noe imponert av den perfekt stoppien som førte dem rett inn i problemet i stor hastighet. Ikke helt tilfeldigvis er den fremoverlente kroppsstillingen nøyaktig den samme som brukes for å gi gass uten at forhjulet flyr til værs.

Motsatsen blir å lene seg bakover. I ytterste konsekvens så langt bak at rumpen henger over navet på bakhjulet. Gir man gass flyr forhjulet til værs, wheelie. Og.... Ved brems.. Vil forhjulet sladde. Ikke snurre rundt!

Det er en tydelig moral der. :wink:

Det som funker for å stunte er det stikk motsatt av den mest effektive måten å bremse eller gasse. Når det gjelder brems er det vel egentlig ingen som i bunn og grunn ønsker å programmere seg selv til å stoppe dårlig!? Å ha forskjellige teknikker for hverdagsbruk og nødsituasjoner funker bare ikke. Det blir den daglige vanen som kommer frem når det virkelig trengs.

God forankring i sykkelen er vanskelig under brems men det lar seg gjøre. Ha tåballene på fothvilerne som vanlig, klem det du er god for med lår og knær. Ideelt sett skal ikke armene trenge å være der. Prøv å bremse med venstrehånden på låret. Begynn forsiktig og snart har du mye bedre bremseteknikk! Om sykkelen blir for lett på bakhjulet er det bare å flytte rumpen lenger bak. På motorsykkelen min er det fin vektfordeling og selv om jeg ikke flytter meg en millimeter slår ABS'en ut før det er snakk om stoppie. Tråsykkelen derimot, den vipper rundt forhjulet bare jeg tenker brems. Må henge rumpen bak salen for å få en riktig god brems på tørr asfalt. Jo lenger bak man henger, jo mer bakbrems kan man bruke. Doseringen av bremsene er mye lettere rundt 70/30 til 60/40, enn å prøve å bruke 90% forhjul og 10% bakhjul.


God brems da, folkens! =)


Andreas
(yrkessjåfør av særdeles lette kjøretøy)


Også et lille bilde, en sånn brems som dere forhåpentligvis ikke gjør: Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Meget bra innlegg, en liten kommentar:

"Se for deg en pil fra bakhjulet til kontaktpunktet på forhjulet, den vil peke svakt nedover på en vanlig tung sykkel. Så lenge pilen ikke har for stor vinkel vil ikke sykkelen gå rundt."

Dette er kasnkje lett å tenke seg, men det er ikke helt fysis korrekt, det er pilen fra massemiddelpunktet til framhjulet som teller, en sykkel med samme demper, og likt plassert hjul vil ikke vippe like lett fram om amssemiddelpunktet er lavere. (dette vet du sikkert, men bare et innspill).

AtW
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Er et poeng.. men da du lener deg framover gir du framdekket bedre grep ved å forflytte vekten.. og under hard bresming blir du jo dytta fremover da... jeg sitter i vanligkjørestilling da jeg bremser og blir ltit mer lent etter jeg har tatt litt kraftig i bremsen.. har nesten aldri bakhjulet i lufta for jeg har lært meg å kjenne grensa, har tilogmed begynt å bruke bakbrems litt :lol:
Gixxerman

Post by Gixxerman »

De bladene kødder jo bare. Alle vet jo at de ikke prøver å bremse bra, men å ta en stoppie fordi det ser kult ut og at det er en mestringsøvelse. Man er kontant på bremsen og legger vekten forover. Alle skjønner vel at dette ikke er måten å gjøre det på ved forsøk på en vanlig nedbremsing i trafikken. Trenger ikke akkurat være en Einstein for å skjønne såpass :lol:
User avatar
vega
Posts: 579
Joined: 08 May 2005 19:35
Location: Tr.heim

Post by vega »

folk må bare ta stoppies for min del (koz dere med simmering bytte på forgaffler for det er ikke alle modeller som det er gjort i en håndvending på :twisted: )
Do i look like a fucking people person?
HD 1340 softail "custom"
har hørt at passiv røyking er farlig så jeg er sunn å røyker som F...
Astaroth
Posts: 96
Joined: 26 Apr 2005 09:31
Location: Oslo

Post by Astaroth »

Tja, dette har bestandig virket opplagt på meg - men på en hvilken som helst sportssykkel så er jo i praksis maks bremsekraft oppnådd i det bakhjulet akkurat ikke løfter seg, men har null trykk på bakken. I andre situasjoner (Harley, chopper, passasjer) når man ikke maks bremsekraft med mindre man også bruker bakbrems. Bruker man dog også den optimalt så er stopplengden den samme eller kortere som over (gitt likt underlag og gummikvalitet).
Image
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

i f.eks motogp så ser du ofte at bakhjulet letter noen cm over under nedbremsing.. og jeg tror de har rimelig bra teknikk der.. og de bruker ikke bakbrems
Gixxerman

Post by Gixxerman »

Ehh, de bruker ikke bakbrems. Er det sant ? For det som skjer når man bruker bakbremsen i tillegg er at bakenden senkes slik at nesa ikke dykker så mye. Syntes selv det er vanskelig å foreta en god nedbremsing med kun forbrems. :? Bakbremsen er gull verdt.
Winalot
Posts: 1777
Joined: 23 Apr 2005 19:31
Location: Stavanger

Post by Winalot »

Ved panikkbrems hiver jeg inn bakbremsen i tillegg, men med vanlig kjøring bruker jeg så godt som kun forbrems :roll:
Image
User avatar
TheDuke2
Posts: 642
Joined: 02 May 2005 15:14
Location: Raufoss

Post by TheDuke2 »

Nå spørs det jo litt på hva slags sykkel man kjører også da. Du får ikke like god effekt ut av bakbremsen hvis man sammenligner en Motard med en Chopper f.eks.
Jeg bruker kun frambrems og jeg har testet litt forskjellig på oppbremsingsbanen på den lokale Trafikkstasjonen. Jeg kan ikke si jeg har merket noen forskjell i bremselengde om jeg bruker litt bakbrems eller ikke ,eneste jeg har fått til en at bakhjulet har sluppet. Dette gjelder da min sykkel.
En med R-sykkel kan ha noe effekt av bakbrems mens en med en godt bakoverlent sykkel kan ha mye effekt ved bruk av bakbrems. :)
User avatar
Guido Brasletti
Posts: 108
Joined: 19 May 2005 00:03

Re: Stoppie er ikke maks brems!

Post by Guido Brasletti »

Lupo wrote:Også et lille bilde, en sånn brems som dere forhåpentligvis ikke gjør: Image
Sikker på at den mannen bremser? For meg ser det ut som han lander...
Det er som med øyne, ører, pupper, tommeltotter, kjær'ster etc. - det er mer enn nok med to...
Image
ATWindsor
Posts: 1296
Joined: 28 Apr 2005 10:17
MC: Suzuki SV650 2002

Post by ATWindsor »

Kriz wrote:i f.eks motogp så ser du ofte at bakhjulet letter noen cm over under nedbremsing.. og jeg tror de har rimelig bra teknikk der.. og de bruker ikke bakbrems
Joda, men har du bra dekk og bremser, så vil bakenden begynne å lette før eller siden, det eneste som hindrer det er at tyngdepunktet er like høyt som kontaktpunktet (i praksis umulig), eller at du låser hjulet. Mao har du bra nok dekk foran så skjer jo det. Men de prøver vel antaklig å hindre det mest mulig for maksimal bremseeffekt, akkurat som man prøver å hindre steiling mest mulig for å få maksimal akselerasjon.

AtW
User avatar
Kriz
Posts: 2305
Joined: 26 Apr 2005 17:03
Location: Gjøvik
Contact:

Post by Kriz »

Hvis du bruker frambremsen maksimalt så slipper jo bakhjulet sinnsykt lett siden ikke noe vekt er på det.. og hvis du lener deg bakover har du mer nytte av frambremsen, den skal forsatt nesten lette... bruker du bakbremsen da hvil du få bakhjuls glipp som ikke er noen fordel
User avatar
adoniz
Posts: 881
Joined: 20 May 2005 20:53

Post by adoniz »

men vi gjør vel ikke stoppier for å bremse maksimalt?

Hm, trodde folk visste det. Samme med å kjøre bakhjul det. Ikke en ideell måte å ta fra på..
User avatar
brap
Posts: 254
Joined: 17 Jul 2005 01:02

Post by brap »

Det er riktig som Gixxer er inne på - i MotoGP bruker de bakbrems, og den viktigste effekten er bedre balanse i sykkelen før sving.

Ved å starte oppbremsing inn mot sving med litt bakbrems et halvt øyeblikk før frambremsen vil man få et moment i svingarmen og ramma (stempelet som presser mot skiven fungerer nesten som et ekstra festepunkt i ramma) som demper dekompresjonen i bakdemperen, og fører til saktere vektforskyvelse - sykkelen dykker ikke så fort.
il4
Post Reply