Nybegynner - min første sykkel

Prat om tung MC.
User avatar
Eirik Blodøks
Posts: 21
Joined: 10 Feb 2018 18:51
MC: Ingen foreløpig, trenger tips og råd.

Nybegynner - min første sykkel

Post by Eirik Blodøks »

Hei, jeg er en ung mann på 43 år og har endelig overtalt kona til å la meg kjøpe (og kjøre) sykkel! :thumleft

Sykkelen skal primært bli brukt til kjøring til/fra jobb (25km), hvor ca halvparten av strekningen er på motorvei.
Ser fort at jeg kan få smaken på kjøring, så det kan fort bli brukt til andre aktiviteter også.

Jeg har sett på KTM Duke 690 og 790, har lest en del om dem og fått med meg noe av forskjellene (motor, enkel mot dobbel sylinder, vekt osv).

Er det noen her som har noen anbefalinger rundt disse to eller andre sykler som er egnet for en nybegynner som skal til og fra jobb (med stort potensiale om annen kjøring)?

Taker og bukker for alle seriøse og velbegrunnede svar!
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by kvase »

KTM 790 er superferskvare enda,.
ser ut som du titter på gate-mc Tracer -
selv er jeg på alle veivalg nesten veit at dette firma hadde noen knallgode priser på Africa Twin ca 160 000 høvdinger pluss utrolig god service https://www.agmshop.no/
De har flere gode tilbud også Kawa 650 å Honda 650 + fler
Veit det er mange gode tilbud på BMW 700 å 800 GS siden det har Komi ny versjon 750+850
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by DrGreve »

Eirik Blodøks wrote:Hei, jeg er en ung mann på 43 år og har endelig overtalt kona til å la meg kjøpe (og kjøre) sykkel! :thumleft

Sykkelen skal primært bli brukt til kjøring til/fra jobb (25km), hvor ca halvparten av strekningen er på motorvei.
Ser fort at jeg kan få smaken på kjøring, så det kan fort bli brukt til andre aktiviteter også.

Jeg har sett på KTM Duke 690 og 790, har lest en del om dem og fått med meg noe av forskjellene (motor, enkel mot dobbel sylinder, vekt osv).

Er det noen her som har noen anbefalinger rundt disse to eller andre sykler som er egnet for en nybegynner som skal til og fra jobb (med stort potensiale om annen kjøring)?

Taker og bukker for alle seriøse og velbegrunnede svar!
Velkommen hit :thumleft
Ett spørsmål, blir du å kjøre med passasjer?
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by inunf »

Duke 690 er en super førstesykkel, men ikke helt optimal for motorvei. Da er de tbedre med noe med flere sylindere og vindskjerm. MT-09 Tracer har blitt nevnt, den har jeg ingen erfaring med men ser midt i blinken ut på papiret. Det er en forholdsvis populær sykkel, så brukte eksemplar ligger høyt i pris. BMW F800GS er av samme typen, men den kan kanskje bli litt anpusten på motorvei. Den ligger også høyt i pris på bruktmarkedet.

Kanskje Suzuki Bandit, Honda Hornet, Yamaha XJ-6 kan være noe å se nærmere på?
User avatar
Eirik Blodøks
Posts: 21
Joined: 10 Feb 2018 18:51
MC: Ingen foreløpig, trenger tips og råd.

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Eirik Blodøks »

DrGreve wrote:
Eirik Blodøks wrote:Hei, jeg er en ung mann på 43 år og har endelig overtalt kona til å la meg kjøpe (og kjøre) sykkel! :thumleft

Sykkelen skal primært bli brukt til kjøring til/fra jobb (25km), hvor ca halvparten av strekningen er på motorvei.
Ser fort at jeg kan få smaken på kjøring, så det kan fort bli brukt til andre aktiviteter også.

Jeg har sett på KTM Duke 690 og 790, har lest en del om dem og fått med meg noe av forskjellene (motor, enkel mot dobbel sylinder, vekt osv).

Er det noen her som har noen anbefalinger rundt disse to eller andre sykler som er egnet for en nybegynner som skal til og fra jobb (med stort potensiale om annen kjøring)?

Taker og bukker for alle seriøse og velbegrunnede svar!
Velkommen hit :thumleft
Ett spørsmål, blir du å kjøre med passasjer?
Nei, jeg skal kjøre alene
User avatar
Eirik Blodøks
Posts: 21
Joined: 10 Feb 2018 18:51
MC: Ingen foreløpig, trenger tips og råd.

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Eirik Blodøks »

kvase wrote:KTM 790 er superferskvare enda,.
ser ut som du titter på gate-mc Tracer -
selv er jeg på alle veivalg nesten veit at dette firma hadde noen knallgode priser på Africa Twin ca 160 000 høvdinger pluss utrolig god service https://www.agmshop.no/
De har flere gode tilbud også Kawa 650 å Honda 650 + fler
Veit det er mange gode tilbud på BMW 700 å 800 GS siden det har Komi ny versjon 750+850
Hei,

Takk for svar!

Jeg (kona) har sett for meg en 100.000 for den første sykkelen, så 160.000 blir kanskje å pushe det litt mye. Vet at 690 ligger rundt 100 og 790 rundt 130.
Bor i Sandnes/Stavanger, så vil helst handle hos en forhandler i Rogaland med tanke på prøvekjøring, service osv.
Bjerknez

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Bjerknez »

Har det ikke kommet en Tracer 700 også?
Ser for meg at det kan være en relativt liten men oppreist sykkel som passer til pendling og noen langturer?

En duke 690 er nok litt mer «rampete» men jeg tror den er veldig «trang» å sitte på. Prøvesatt en slik og følte den ble litt liten...
User avatar
Eirik Blodøks
Posts: 21
Joined: 10 Feb 2018 18:51
MC: Ingen foreløpig, trenger tips og råd.

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Eirik Blodøks »

inunf wrote:Duke 690 er en super førstesykkel, men ikke helt optimal for motorvei. Da er de tbedre med noe med flere sylindere og vindskjerm. MT-09 Tracer har blitt nevnt, den har jeg ingen erfaring med men ser midt i blinken ut på papiret. Det er en forholdsvis populær sykkel, så brukte eksemplar ligger høyt i pris. BMW F800GS er av samme typen, men den kan kanskje bli litt anpusten på motorvei. Den ligger også høyt i pris på bruktmarkedet.

Kanskje Suzuki Bandit, Honda Hornet, Yamaha XJ-6 kan være noe å se nærmere på?
Takk for tips!

Ser at det ligger en del gamle Suzuki Bandit på finn, ønsker en nyere sykkel enn det. Når det gjelder Honda, denne er jo relativt tung med over 200kg? Hvordan vil det være for en nybegynner? (De på finn er også noe eldre her, 2012).
Yamaha er ennå tyngre enn Hondaen...

Som du sikkert skjønner har jeg ikke særlig peiling på dette..... :-k :lol:

Du nevner at 690 ikke er optimal for motorvei, er 790 noe anderledes?
Det er kun på vei til jobb at en kan kjøre "så fort en vil" på motorveien her, på ettermiddagen er det laaaang kø - hovedgrunnen til at jeg ønsker å starte å kjøre sykkel.
User avatar
Eirik Blodøks
Posts: 21
Joined: 10 Feb 2018 18:51
MC: Ingen foreløpig, trenger tips og råd.

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Eirik Blodøks »

Bjerknez wrote:Har det ikke kommet en Tracer 700 også?
Ser for meg at det kan være en relativt liten men oppreist sykkel som passer til pendling og noen langturer?

En duke 690 er nok litt mer «rampete» men jeg tror den er veldig «trang» å sitte på. Prøvesatt en slik og følte den ble litt liten...
Prøvesatt en Duke 1290 hos forhandleren i dag, er det mye forskjell på denne kontra en 690/790?
Følte ikke at den var liten, men så er jeg heller ikke vant til noe annet enn trøsykkel :lol:
Bjerknez

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Bjerknez »

Eirik Blodøks wrote:
Bjerknez wrote:Har det ikke kommet en Tracer 700 også?
Ser for meg at det kan være en relativt liten men oppreist sykkel som passer til pendling og noen langturer?

En duke 690 er nok litt mer «rampete» men jeg tror den er veldig «trang» å sitte på. Prøvesatt en slik og følte den ble litt liten...
Prøvesatt en Duke 1290 hos forhandleren i dag, er det mye forskjell på denne kontra en 690/790?
Følte ikke at den var liten, men så er jeg heller ikke vant til noe annet enn trøsykkel :lol:
Superduke 1290 og Duke 690?

Natt og dag... både i pris og effekt. Kan ikke sammenlignes overhode. :)
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by inunf »

Hvor høy er du? Hva er budsjettet? Hvor mye vil du skru/lære å skru selv?
User avatar
Eirik Blodøks
Posts: 21
Joined: 10 Feb 2018 18:51
MC: Ingen foreløpig, trenger tips og råd.

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Eirik Blodøks »

Bjerknez wrote:
Eirik Blodøks wrote:
Bjerknez wrote:Har det ikke kommet en Tracer 700 også?
Ser for meg at det kan være en relativt liten men oppreist sykkel som passer til pendling og noen langturer?

En duke 690 er nok litt mer «rampete» men jeg tror den er veldig «trang» å sitte på. Prøvesatt en slik og følte den ble litt liten...
Prøvesatt en Duke 1290 hos forhandleren i dag, er det mye forskjell på denne kontra en 690/790?
Følte ikke at den var liten, men så er jeg heller ikke vant til noe annet enn trøsykkel :lol:
Superduke 1290 og Duke 690?

Natt og dag... både i pris og effekt. Kan ikke sammenlignes overhode. :)
Tenkte mer på fysisk størrelse jeg :D
User avatar
Eirik Blodøks
Posts: 21
Joined: 10 Feb 2018 18:51
MC: Ingen foreløpig, trenger tips og råd.

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Eirik Blodøks »

inunf wrote:Hvor høy er du? Hva er budsjettet? Hvor mye vil du skru/lære å skru selv?
Hei, er 183cm.
Budsjettet vil jeg anslå at jeg kan forhandle meg til et sted mellom 100-140.000.
Klart jeg vil lære meg å kunne gjøre enkelte ting på sykkelen selv, slik at jeg ikke blir stående som en hjelpeløs fugleunge skulle noe skje på en tur. ;-)
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Tommas »

Jeg sitter veldig godt på 1290, 690 var vesentlig trangere (189cm, over 0,1 tonn...). Din høyde vil absolutt ha en god del å si for hvilke sykler som er behagelige.

Jeg ville ikke kjøpt ny sykkel som første, men funnet en nyere brukt en, synes man får mer for pengene da. Noen ideer fra toppen av hodet:

MT-09 burde være innenfor i pris, morsom og lettkjørt.
BMW F800GS, god sittestilling, litt mer turorientert og fortsatt lettkjørt og oppreist (noe jeg liker godt i trafikk)
Tracer er nevnt, også et godt alternativ.

Din smak har jo også noe noe å si, "alle" sykler fungere til den bruken du har tenkt. I alle fall om det er en spesiell type/merke/utseende du faller for.

Siden du ikke har så mye å sammenlikne med, så er det nok lurt å få tatt seg en solid prøvesitterunde også (for ikke å snakke om at det er gøy...) 8)

Kan anbefale denne siden for å få en ide om hvordan størrelsen og sittestilling er på forskjellige sykler:

http://cycle-ergo.com/
Bjerknez

Re: Nybegynner - min første sykkel

Post by Bjerknez »

Eirik Blodøks wrote:
Bjerknez wrote:
Eirik Blodøks wrote:
Prøvesatt en Duke 1290 hos forhandleren i dag, er det mye forskjell på denne kontra en 690/790?
Følte ikke at den var liten, men så er jeg heller ikke vant til noe annet enn trøsykkel :lol:
Superduke 1290 og Duke 690?

Natt og dag... både i pris og effekt. Kan ikke sammenlignes overhode. :)
Tenkte mer på fysisk størrelse jeg :D
Husker ikke helt, men jeg tror nok Superduke er en del større...
Post Reply