Page 5 of 5

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 10:30
by Bjerknez
Toven wrote:Ser fet ut! Mye bedre enn s1000r f.eks 8)
Den har utseende med seg. Helt klart :)

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 10:37
by Tommas
ojda wrote:problemet er vel at folk må lære seg å kjøre triple slik triple skal kjøres [-X
Kreftene kommer nedefra, det er ikke fortest til 12000 o/min som gjelder.
De som vil kan tolke grafer etter hva de ønsker å få frem. Speed Triple har i alle fall en flat og fin kurve, selv om det ikke ser ut som noen knockout på lavere turtall heller? Personlig tror jeg fortsatt den kjennes ut som om kreftene kommer nedenfra pga de manglende 30hk på topp 8)

Image

JK95 wrote:Blir vel litt samme som med SDR vs S1000R, bunndrag vs turtall? :-# Med Tuono i midten? :-#
Skal få svare dere som har prøvd :roll: :lol:
Når S1000R kom i 2014, så hadde den mer dreiemoment enn Tuono på alle turtall :shock: Jevnere i 2016, men den trenger ikke skamme seg :lol:

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 10:43
by knutk
Nå har jeg lest meg gjennom 4 sider med mer eller mindre skepsis til en sykkel som ingen ennå har prøvd. Litt sterkt sagt siden den trolig bærer fellesskap med sin forgjenger som er godt kjent av flere av debattantene.

Der har vært mye snakk om hestekrefter. greit nok. Men i min verden gir hestekrefter toppfart mens dreiemoment gir kjøreglede. På en nakensykkel er toppfart uvesentlig, så da sitter vi igjen med kjøreglede, Dvs. dreiemoment, moment kurve og chassis.

Jeg har ikke peiling på hvordan omtalte sykkel scorer i den sammenheng, men hestekreftene på en slik sykkel duger vel bare til å imponere småjenter ved nærmeste gatekjøkken? :shock:

Edit. Ser at Thommas har tenkt samme tanke og la ut momentkurve mens jeg skrev dette. :redface

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 10:46
by JK95
Tommas wrote: Den trenger ikke skamme seg :lol:
Si meg, har du sett ansiktet på en S1000R? :shock: :lol: :lol: :lol:

Dere har nok rett hele gjengen :roll: [-(

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 10:55
by knutk
Når man ser på momentkurven kan det virke som STripple greie seg helt greit. De har prioritert egenskapene på de lavere turtall, og under 7K greier den seg svært bra. Kun KTM med sine ekstra kubikk som ligger over. Hestekrefter er uvesentlig siden det bare er en matematisk beregning basert på Dreiemoment X Turtall X Fast-Faktor. Så flere Hk på parit = Skru opp maks turtall. :smt015

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 10:56
by ojda
knutk wrote:Nå har jeg lest meg gjennom 4 sider med mer eller mindre skepsis til en sykkel som ingen ennå har prøvd. Litt sterkt sagt siden den trolig bærer fellesskap med sin forgjenger som er godt kjent av flere av debattantene.

Der har vært mye snakk om hestekrefter. greit nok. Men i min verden gir hestekrefter toppfart mens dreiemoment gir kjøreglede. På en nakensykkel er toppfart uvesentlig, så da sitter vi igjen med kjøreglede, Dvs. dreiemoment, moment kurve og chassis.

Jeg har ikke peiling på hvordan omtalte sykkel scorer i den sammenheng, men hestekreftene på en slik sykkel duger vel bare til å imponere småjenter ved nærmeste gatekjøkken? :shock:

Edit. Ser at Thommas har tenkt samme tanke og la ut momentkurve mens jeg skrev dette. :redface
Ja! men han har tydelig ikke forstått kurvene :?

Triumphen viser jo netopp at den faktisk ligger godt over røkla når det kommer til moment
opp til 7300 o/min =D>

Å det var vel den gamle modellen [-X

KTMn er unntaket, men da snakker vi også om en 1300ccm målt opp mot 1000 ccm klassen ;-)

Jeg er fortsatt overbevist om at nye Speed Triple blit en sann glede på veien,
og om comforten følger gamle spor, eventuellt med forbedringer blir dette bare marsipan :thumleft

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 10:56
by Toven
Image

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 11:28
by Trondgv
Jeg har i alle fall troa på Speeden. Den gamle var i alle fall fantastisk å kjøre. Fant plutselig ut at KTMen vibrerte pittelitt mer enn Triumphen [emoji38] Nå har jeg ikke prøvd noen heftigere streetfightere enn 690 og Speed så har lite å sammenligne med..Det nærmeste er vel S1000RR som er hakket over R..

Jeg skal i alle fall ta en runde på diverse streetfightere i sommer. [emoji848]Image

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 11:30
by Bjerknez
Vår kjære onkel har jo selv uttalt at den gamle Speeden han hadde føtes som en moped i forhold til S1000R (SDR).

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 11:31
by Tommas
ojda wrote:Jeg er fortsatt overbevist om at nye Speed Triple blit en sann glede på veien,
og om comforten følger gamle spor, eventuellt med forbedringer blir dette bare marsipan :thumleft

Jeg tror du har rett i at store deler av menigheten blir bergtatt. Det som blir artig å se er hvordan resten av folket tar den imot 8)

knutk wrote:Nå har jeg lest meg gjennom 4 sider med mer eller mindre skepsis til en sykkel som ingen ennå har prøvd. Litt sterkt sagt siden den trolig bærer fellesskap med sin forgjenger som er godt kjent av flere av debattantene.
For min del var det mer " la oss gjette hva de kan komme opp med". Kunne de feks komme til å gå bananas ved å krydre med litt racing-teknologi og/eller noen desiliter motor til? Nå ramlet de ned på noe som på papiret virker som "akkurat nok til å henge med".

Speed Triple var/er jo et fantastisk produkt, og jeg tviler ikke på at 2018 modellen kommer til å levere kjøreglede i bøtter og spann. Men er det nok til å få noen som velger fritt fra øverste hylle i naken-kategorien til å falle ned på Triumph? Dersom prisen ikke blir særdeles attraktiv, eller reviews blir ut av en annen verden, så tror jeg de ender på hyllen sammen med alle andre sykler som er "ok".

Selvsagt basert 100% på ren synsing fra min side :lol:

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 11:44
by Trondgv
Bjerknez wrote:Vår kjære onkel har jo selv uttalt at den gamle Speeden han hadde føtes som en moped i forhold til S1000R (SDR).
Jeg har også hørt folk si at S1000R blir ingenting i forhold til Super Duke, hvorfor kjøpte ikke du Super Duke i stedet? Det er jo alle som MÅ ha mest mulig effekt. Skulle jeg valgt en ny sykkel så hadde ikke jeg gått utifra toppeffekt, men den sykkel som jeg likte meg best på.

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 11:47
by Tommas
@ojda

Ja, den måtte nok presiseres den grafen:

Image

8)

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 11:49
by Tommas
Trondgv wrote:Jeg har også hørt folk si at S1000R blir ingenting i forhold til Super Duke
De folka har ikke prøvd begge :lol:
Trondgv wrote:Skulle jeg valgt en ny sykkel så hadde ikke jeg gått utifra toppeffekt, men den sykkel som jeg likte meg best på.
Derfor jeg byttet fra S1000R til Super Duke :thumleft Sitter mye bedre på den, samt at to sylindre matchet bedre både lyd og motorkarakteristikken jeg ønsket meg. Men den gang jeg gjorde det, så ville Speed Triple vært for mye "ned" (hk/nm/utstyr og verdi for pengene) til at jeg feks hadde latt en litt bedre sittestilling overtale meg (den ble vurdert). Det er jo gjerne totalpakka man forelsker seg i, så det blir spennende å se hva anmeldere i første omgang får ut av den nye Speed'en :thumleft

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 11:59
by ojda
Tommas wrote:@ojda

Ja, den måtte nok presiseres den grafen:

Image

8)

Ok, så dette er trinn II i "Tommas tegner sine egene momentkurver" [-( Busted! :lol: :lol: :lol:

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Posted: 06 Feb 2018 13:04
by Bjerknez
Trondgv wrote:
Bjerknez wrote:Vår kjære onkel har jo selv uttalt at den gamle Speeden han hadde føtes som en moped i forhold til S1000R (SDR).
Jeg har også hørt folk si at S1000R blir ingenting i forhold til Super Duke, hvorfor kjøpte ikke du Super Duke i stedet? Det er jo alle som MÅ ha mest mulig effekt. Skulle jeg valgt en ny sykkel så hadde ikke jeg gått utifra toppeffekt, men den sykkel som jeg likte meg best på.
Rett og slett to enkle grunner.
1. Motorkarakteristikken blir litt «ketchup» og trigger meg ikke veldig.
2. Prisen. En riktig oppsatt SDR er nærmere 300 laken enn 250 før jeg hadde blitt fornøyd.

Men ellers en tipp topp og ikke minst rå sykkel :)