Ny Triumph Speed Triple?

Prat om tung MC.
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Kant1 »

JK95 wrote:
Tommas wrote:Det blir et ørlite gjesp ser det ut til da? :(
Dere S1000R/SDR1290 eiere må være bortskjemte på hk, som synes 150hk er gjesp :lol: :roll: 10hk under S1000R er ikke lite det altså :?

Jeg tok nok litt feil, det er tydelig at det blir en 1050 motor.
Men motorkoden er helt ny, ifølge noen nettsider jeg har lest.

Jeg har sett og hørt Speed Tripler som har pumpet ut 160+ hk på bakhjulet uten spesielt hard trimming. Så det er håp.
Ser i teaseren de la ut idag at de spør seg:
Who is the smartest?
Who is the most aggressive.
Who is the most powerfull
Who is the most agile?

A new champion will rise - påståes det

Spørs hva de legger i denne hype'n da.
Den beste Speed Triple ever?
Eller den beste i sin klasse?
Men at det helt sikkert blir elektronikk og div
Sykkelen høres definitivt hissig ut på videoen, så frem til 5. feb kl 09 CET får jeg bare krysse fingrene og håpe at BMW og KTM banden blir satt kraftig på plass =D> :roll:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by ojda »

Holder nå en knapp på 1050-motoren jeg da =D>
Håper bare den blir like holdbar når det tynes litt extra ut av den [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

JK95 wrote:
Tommas wrote:Det blir et ørlite gjesp ser det ut til da? :(
Dere S1000R/SDR1290 eiere må være bortskjemte på hk, som synes 150hk er gjesp :lol: :roll: 10hk under S1000R er ikke lite det altså :?
Har du kjørt en SPeed Triple R?

En S1000R med 160HK'er (jeg snakker her om den gamle Speed Triple vel og merke) er et råskinn i forhold, selv om det bare er snakk om et lite antall hester mer. Med tre sylindere på SPeeden og litt mer kubikk så burde den vertfall i det minste vært i nærheten, men det er den faktisk ikke. Selv om jeg så absolutt ikke sier at maskineriet i Speeden er "kjedelig".

Men i forhold til S1000R og SDR 1290 (som jeg også har kjørt litt) så er det nok langt under pari...faktisk.

Det er stor forskjell på og gi gjernet, mens man legger seg ned og bare vill ha mer, og gi gjernet legge seg ned og oppleve akellerasjonen slik at man tenker "var dette egentlig så lurt..." :lol:

Men jada... man betaler en del kroner for den følelsen man en sjelden gang ønsker og oppleve. Er det bare tull å tenke sånn? Antageligvis... :redface
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by hakhap »

Artig å følge deres diskusjon :D

misspelling with autocorrect
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by JK95 »

Har dessverre til gode å oppleve noen av de store streetfighterene, det nærmeste jeg kommer er SD1290GT, som var hysterisk :lol: :twisted:
Jeg har derimot prøvd noe av det råeste av RR, nemlig ZX10RR i full powermode 8) Jeg sitter igjen med at uansett hvor morsom både GT og RR var, så synes jeg fortsatt ikke hverken gixxeren jeg hadde, eller min 117hk ish sterke Ducati er kjedelige, jeg synes de er mer enn underholdende nok i motoravdelingen, det til tross for at jeg ofte måtte ned både tre og fire gir på Suzukien for å få nok aks til å "skremme" meg selv :-#
Men det er mulig det bare er jeg som ikke "må ha" det sprekeste som er for å nyte litt rå akselerasjon :erte

Uansett håper jeg jo Triumph slår til med noe som viser de europeiske motstanderene at britene også kan leke denne leken \:D/
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Kant1 »

Bjerknez wrote:
JK95 wrote:
Tommas wrote:Det blir et ørlite gjesp ser det ut til da? :(
Dere S1000R/SDR1290 eiere må være bortskjemte på hk, som synes 150hk er gjesp :lol: :roll: 10hk under S1000R er ikke lite det altså :?
Har du kjørt en SPeed Triple R?

En S1000R med 160HK'er (jeg snakker her om den gamle Speed Triple vel og merke) er et råskinn i forhold, selv om det bare er snakk om et lite antall hester mer. Med tre sylindere på SPeeden og litt mer kubikk så burde den vertfall i det minste vært i nærheten, men det er den faktisk ikke. Selv om jeg så absolutt ikke sier at maskineriet i Speeden er "kjedelig".

Men i forhold til S1000R og SDR 1290 (som jeg også har kjørt litt) så er det nok langt under pari...faktisk.

Det er stor forskjell på og gi gjernet, mens man legger seg ned og bare vill ha mer, og gi gjernet legge seg ned og oppleve akellerasjonen slik at man tenker "var dette egentlig så lurt..." :lol:

Men jada... man betaler en del kroner for den følelsen man en sjelden gang ønsker og oppleve. Er det bare tull å tenke sånn? Antageligvis... :redface
Det skjer ikke så ofte at jeg er enig med det Bjerkiz lirer utav seg, men her skal jeg gi han medhold.
Den gamle Speed Triplen er mer enn sprek nok til å kose seg med, og jeg savner min "Sorte Dame" rett som det er.
MEN.. etter å ha prøvekjørt Super
Duken til Mr.T og S1000R'en til Ovemann, har jeg mer enn en gang uttalt at Speed Triplen jeg hadde, var som moped å regne, i forhold :roll:

MEN, nå er det den nye Speed'n som er i fokus, og DEN blir nok både hissig, lynrask, kvikkstyrt og utstyrt med ALL slags sofistikert elektronikk. :roll:
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Tommas »

Nå skal jeg ikke si at sykler under xxx hk ikke er morsomme, for det er ikke sant.

Men, på hukommelsen har Speed Triple S litt over 120 gamper på bakhjulet (135'ish i motor), mens feks S1000R, Super Duke og Tuono alle leverer gode 160 ponnier på bakhjulet. Det er, selv med min gamle kalkulator, mye mer en "10 ekstra" - og ekstremt merkbart. På toppen av det så veier de ikke noe særlig mer heller. Det verste av alt, S1000R med alt utstyr kostet mindre enn Triumph'en :shock:

Ikke noe av det gjorde Speed'en til en dårlig sykkel, den er en av de mer behagelige syklene jeg har prøvd, men hva man fikk for pengene stod ikke i forhold til hva man feks fikk ved å kjøpe en S1000R. Følelsen (i forhold til S1000R og Super Duke) var faktisk litt mer touring-aktig, og langt i fra den hooligan som noen kanskje skulle ønske at den var 8)

Derfor hadde jeg håpet at de skulle smelle til med i det minste et par desiliter motor til, bare for i det minste å ha litt volum å briefe med.
150hk er traktor-nivå i disse dager, så for å leke med de store gutta bør man helst komme drassende med 160... Det bør også holdes et øye med vekta [-X

Det blir spennende å se hva neste uke bringer :thumleft
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by JK95 »

Så klart blir jo en spydig ungfóle fra Trøndelag kjørt ned i grusen :roll: Ikke så rart i og med at dere har noen år/km mer på baken enn meg :lol: :lol:

Det blir spennende å se hva neste uke bringer ja :thumleft
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:Nå skal jeg ikke si at sykler under xxx hk ikke er morsomme, for det er ikke sant.

Men, på hukommelsen har Speed Triple S litt over 120 gamper på bakhjulet (135'ish i motor), mens feks S1000R, Super Duke og Tuono alle leverer gode 160 ponnier på bakhjulet. Det er, selv med min gamle kalkulator, mye mer en "10 ekstra" - og ekstremt merkbart. På toppen av det så veier de ikke noe særlig mer heller. Det verste av alt, S1000R med alt utstyr kostet mindre enn Triumph'en :shock:

Ikke noe av det gjorde Speed'en til en dårlig sykkel, den er en av de mer behagelige syklene jeg har prøvd, men hva man fikk for pengene stod ikke i forhold til hva man feks fikk ved å kjøpe en S1000R. Følelsen (i forhold til S1000R og Super Duke) var faktisk litt mer touring-aktig, og langt i fra den hooligan som noen kanskje skulle ønske at den var 8)

Derfor hadde jeg håpet at de skulle smelle til med i det minste et par desiliter motor til, bare for i det minste å ha litt volum å briefe med.
150hk er traktor-nivå i disse dager, så for å leke med de store gutta bør man helst komme drassende med 160... Det bør også holdes et øye med vekta [-X

Det blir spennende å se hva neste uke bringer :thumleft
Der har du et poeng. Problemet ligger kanskje ikke antall hester eller effekten i seg selv, men hvordan denne blir levert på vei til bakhjulet? Kanskje dte er her Triumph burde gjøre endringer? :-k
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

MEN.. etter å ha prøvekjørt Super Duken til Mr.T og S1000R'en til Ovemann, har jeg mer enn en gang uttalt at Speed Triplen jeg hadde, var som moped å regne, i forhold :roll:
Å det må også sies at du aldri var over 7.000rpm. med bimmern når du lånte den :lol:
Så det du mener er vel egentlig at selv under 7.000rpm. så vil en S1000R få en Speed Triple til å føles som en moped? :lol:

Jeg må uansett legge til (igjen) at Speed Triple er en sykkel jeg liker godt. Hadde dem klart og gjøre den mer spennende motormessig, så hadde det vert en sikker vinner. For Speed Triple er ett par hakk bedre å kjøre med tanke på komfort.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Tommas »

@bjerknez, neida. Det er nok bare det at på denne sykkelen har BMW vært konservative når de oppgir hester. Såvidt jeg skjønner helt normalt at det forsvinner 15-20 hk fra motor til bakhjul pga friksjon/motstand i girkasse/drivlinjen etc. S1000R, Super Duke og Tuono har vel omtrent samme hester på bakhjulet om jeg ikke husker feil.
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

Tommas wrote:@bjerknez, neida. Det er nok bare det at på denne sykkelen har BMW vært konservative når de oppgir hester. Såvidt jeg skjønner helt normalt at det forsvinner 15-20 hk fra motor til bakhjul pga friksjon/motstand i girkasse/drivlinjen etc. S1000R, Super Duke og Tuono har vel omtrent samme hester på bakhjulet om jeg ikke husker feil.
Okay... så eeegentlig har jeg kanskje 180 HK'er i Bimmern....? 8) :lol:
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ny Triumph Speed Triple

Post by Tommas »

BMW S1000RR mister ca 15hk, så de kunne sikkert solgt den som 175hk og hatt sine ord i behold :thumleft De fleste oppgir jo hester på motor, ikke bakhjul, men mulig BMW liker å være konservative?
User avatar
Kant1
Onkel
Posts: 3185
Joined: 06 Oct 2015 06:10
MC: BMW R1250GSA 2019

Yamaha XTZ 660 Ténéré 1997 (Gamlegutten)

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Kant1 »

Imorgen tidlig får vi vite mer om denne sykkelen, og allerede neste lørdag har Alf Graarud Motor skandinavisk premiere på nye Speed Triple.
Der vises den fram for første gang på våre breddegrader :thumleft
Heldige er de som kan bor i nærheten.... selv for meg blir det litt drøyt med 50 mil i bil for å ta en titt på en sykkel jeg ikke skal ha :-D
Nothing last forever---- Nichts is für die Ewigkeit
Norges kanskje beste MC blogg:
http://www.kant1.no
Bjerknez

Re: Ny Triumph Speed Triple?

Post by Bjerknez »

Kant1 wrote:Imorgen tidlig får vi vite mer om denne sykkelen, og allerede neste lørdag har Alf Graarud Motor skandinavisk premiere på nye Speed Triple.
Der vises den fram for første gang på våre breddegrader :thumleft
Heldige er de som kan bor i nærheten.... selv for meg blir det litt drøyt med 50 mil i bil for å ta en titt på en sykkel jeg ikke skal ha :-D
Den skal jeg definitivt ta en titt på, siden Graarud kun ligger en drøy mil unna der jeg bor :thumleft
Post Reply