Ødelagt eksospotte. BMW K 1100 LT 93 mod.

Prat om tung MC.
Post Reply
Odinthegod
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2010 02:07
MC: BMW K 1100 LT 1993
Contact:

Ødelagt eksospotte. BMW K 1100 LT 93 mod.

Post by Odinthegod »

For omlag halvannen måned side kjøpte jeg meg en nydelig BMW K 1100 LT 1993 modell.
Sykkelen både ser og føles i meget god stand.

Jeg fikk den fraktet på båt i en spesiell MC rigg. Jeg kjørte vel en 2-3 korte turer før jeg og fruen tok oss en litt lengre tur på ett par mil.
På vei hjem etter en stopp hos noen venner føltes sykkelen veldig rar ut. Lyden var annerledes og sykkelen manglet kraft. 1 gir føltes som 2 gir.

Selger sier han aldri har hatt noen slike problemer. Og jeg synes det er rart det skulle skje så kort tid etter jeg over-tok den.
Jeg vil stole på selger. Har blitt lurt før, men denne personen virket veldig troverdig og jeg stoler på at det han sier er sant.
Jeg skulle bort ett par uker, så jeg satte sykkelen på verksted hos en som kunne litt BMW.

Da jeg kommer tilbake og henter sykkelen får jeg vite at eksosanlegget er sprukket tvers over. https://goo.gl/photos/DnZgJkY4tF2QHSmKA

Han kunne se at sprekken var gammel og at det kun hadde vært en liten bit som holdt den såpass sammen at det fungerte tilnærmet normalt.

Mekaniker mener det vil være vanskelig å sveise eksosanlegget..

Så. Hva gjør jeg nå? Hvor får jeg tak i nytt eksosanlegg? Og hva vil det koste?

Kan jeg kreve/be selger dekke noe av utgiftene?
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ødelagt eksospotte. BMW K 1100 LT 93 mod.

Post by mekkern »

siden det ikke støyet noe merkbart og sykkelen fungerte normalt er nok dette "shit happens" på en eldre sykkel.
eksosanlegget er tross alt 24 år gammelt.

sjekk på E-bay..

men jeg synes det er rart at den skulle gå så elendig med en eksoslekkasje?...litt dårligere ok men....
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ødelagt eksospotte. BMW K 1100 LT 93 mod.

Post by knutk »

Hadde en K100RS (16V) med identisk problem (trur eg).
Røret fra sylinder #1 løsnet helt i skjøten hvor alle 4 rørene samles til 1.
Dro til et industriverksted i nærheten og gutta sveisa det for en 100-lapp. Etter som jeg skjønner er dette en svakhet med dette design. Rørene er rustfri og litt sprø. Over tid sprekker de. Men selv om røret var helt av merka jeg kun litt ekstra desibel. Kan ikke si at det utgjorde noen vesentlig forskjell på motorgange.
Odinthegod
Posts: 11
Joined: 09 Oct 2010 02:07
MC: BMW K 1100 LT 1993
Contact:

Re: Ødelagt eksospotte. BMW K 1100 LT 93 mod.

Post by Odinthegod »

Om det ikke er eksospotta som er årsaken til at 1 gir føles som 2-3 gir.
Plugger er sjekket. De er nye. Bensinfilteret er byttet.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Ødelagt eksospotte. BMW K 1100 LT 93 mod.

Post by knutk »

Odinthegod wrote:Om det ikke er eksospotta som er årsaken til at 1 gir føles som 2-3 gir.
Plugger er sjekket. De er nye. Bensinfilteret er byttet.
Tja, det kan være mange grunner.

Foreslår at man først fikser eksospotta og så tar det derifra.

Om motor fortsatt er svak må man følge ordinær feilsøking.
En motor trenger riktig kompresjon, riktig blanding luft/bensin og det skal antennes til riktig tid. Innsug og utblås kan heller ikke være blokkert.
Dersom motor ikke går som den skal må man systematisk sjekke hver enkelt parameter.
inunf
Posts: 4909
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: Ødelagt eksospotte. BMW K 1100 LT 93 mod.

Post by inunf »

Støtter knutk. Ta kontakt med et mekanisk verksted. F. eks. noen som lager utstyr til fiske/oppdrett, der blir det brukt mye rustfritt. Jeg jobber på en slik plass og de i verkstedet gjør slike småjobber for folk med jevne mellomrom.
Post Reply