MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 nov 2017 22:24

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 5 6 Neste
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 21 jun 2017 23:38 
Offline

Registrert: 01 nov 2015 10:52
Innlegg: 41
MC: Yamaha XT 1200 Super Tenere
Sted: Pasvik
inunf skrev:
Har fått tilbud om å bytte i denne: https://www.finn.no/98833214

2004 v-strom 650. Er det noen som har kjørt denne typen og 1200gs og kan si noe om passasjerkomfort og opplevd vekt? Vurderer det seriøst, har kjørt 2012 v-strom på tur sammen med en 2012 1200gsa, og bortsett fra at v-stromen var slapp gikk det helt greit.


Jeg har kjørt en slik 2004 Vstrom i fire år, solgte den sist høst. Min hadde også rullet drøye 70000 km. Var veldig fornøyd med denne og fungerte utmerket på alle typer vei. Kun 67 hk, men likevel en livlig vtwin som henger godt med. Jeg kjørte mye langturer og i marsjfart synes jeg turtallet ble noe høyt. Min brukte også litt olje på slik langkjøring, noe som flere andre også har nevnt. Verdt å nevne at Vstrom 650 vant flere tester og ble regnet som et meget godt kjøp i forhold til pris. Sammenlignet med en 1200 GS kommer den nok til kort både på effekt og ikke minst bremser (ABS), men Vstromen er atskillig lettere og mer håndterlig på dårlig vei. I forhold til pris på den du linker til så har du nok noe å gå på, jeg måtte under 40 k før jeg fikk salg på min. Lykke til med valget :thumleft

Sent from my iPhone using Tapatalk


Toppen
   
Legg innLagt inn: 21 jun 2017 23:48 
Online

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1498
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Jeg nevnte vel Triumph Tiger 1050 til deg da du var så kåt på den beeemææærn :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 09:55 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Skjønner at ikke GS er "greia" di, og det nevnes at du finner den høy og slapp.

Men med mindre billigere sykkel er en vesentlig faktor tillater jeg meg å slenge på noen kommentarer.

Det nevnes diverse modeller, alle med felles karakter at de trolig er lavere enn GS, men også vesentlig svakere motormessig. Så jeg mistenker at valget blir som å gå fra aske til ilden.

Om budsjettet ikke er greia, tror jeg du bør skifte beite, se på sterkere sportstourere. Vil du ha sprek motor og passasjerkomfort er Kawasakis 1400 GTR/Yamaha FJR 1300/BMW K1300GT/S greia, hvor undertegnede setter BMW høyest med mest utstyr, best chassis og sterkest motor. Dog er det sykler som trives best på asfalt med grei standard. Om ønsket er å kjøre på svingete bakveier vil en tosylindret motor gi mer kjøreglede, og en høyere sykkel vil gi mere kjørekomfort grunnet lenger fjæringsvei. Man kan si at høyde og fjæringskomfort går hand i hand. (dog kan jo et senkesett kurere en del av sykkelens høyde og fortsatt beholde lenger fjæringsvei).

Hva som er riktig er det kun trådstarter som kan avgjøre.
Lykke til med valget :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 10:12 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 jun 2016 19:01
Innlegg: 539
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot
inunf skrev:
Er klar over at TDM ikke er noen rakett. Er litt delt i synet på det. Vil ha sykkel med masse motor, men vil også beholde førerkortet.......



Guttungen kjørte fra seg lappen med en 1600 Avensis..........


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 10:35 
Online
Brukeravatar

Registrert: 04 okt 2016 10:43
Innlegg: 934
MC: Dyslektiker
KTM 1090 ADV-R
Arendal/Hedmark/Romerike
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Honda VFR800 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=97899173
Honda Varadero XL1000 https://www.finn.no/mc/all/ad.html?finnkode=98698944

_________________
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 10:48 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
At BMW R1200GS er "slapp" motormessig vet jeg ikke helt om jeg er enig i... Jævelskapen har et voldsomt dreiemoment og akselererer 0-100 raskere enn mye annet på to hjul! Hvordan kjører du den? Få turtallet litt opp og vri på rulla + stram opp forspenningen litt.

TDM, V-Strom og øvrige i samme segment med mindre kubikk er ihvertfall slappe ift. GS. Skal du få en ADV sykkel som er særlig sprekere må du se til KTM 1190/1290 eller Ducati Multistrada. Ja, den er stor og høy. Ja, den er veier litt. Men tyngdepunktet er lavt og høyden er en vanesak. Det samme er følelsen sykkelen gir på vei pga. Telelever fjæringen og boxeren har en spesiell motorkarakter.

Enig med @knutk - Kanskje du bør titte i et annet segment enn adventure-sykler :-k

_________________
Mine filmer på Vimeo
Bilder på Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 11:20 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2216
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
Støtter VFR, tror det er en knallsykkel, noe Dr.Greve sikkert kan utdype om :thumleft


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 12:40 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4373
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Mange gode poeng her. Takker for innspill!

Jeg er nesten helt sikker på at jeg kommer til å bli skuffet over draget i en 650 V-strom eller TDM 850/900, men prisen på en slik sykkel gjør at verditapet av å ha en stående ikke er all verden. Jeg kjøpte GS'en for å se om et bytte av sykkeltype kom til å gjøre at jeg ville kjøre mer (hadde aprilia RSV mille før). Ser nå at det blir ikke kjørt mye mc uansett. Når det først klaffer med at været er fint, jeg har fri og jeg ikke skal male hus er det mye annet som frister også.

knutk skrev:
Skjønner at ikke GS er "greia" di, og det nevnes at du finner den høy og slapp.

Men med mindre billigere sykkel er en vesentlig faktor tillater jeg meg å slenge på noen kommentarer.

Det nevnes diverse modeller, alle med felles karakter at de trolig er lavere enn GS, men også vesentlig svakere motormessig. Så jeg mistenker at valget blir som å gå fra aske til ilden.

Om budsjettet ikke er greia, tror jeg du bør skifte beite, se på sterkere sportstourere. Vil du ha sprek motor og passasjerkomfort er Kawasakis 1400 GTR/Yamaha FJR 1300/BMW K1300GT/S greia, hvor undertegnede setter BMW høyest med mest utstyr, best chassis og sterkest motor. Dog er det sykler som trives best på asfalt med grei standard. Om ønsket er å kjøre på svingete bakveier vil en tosylindret motor gi mer kjøreglede, og en høyere sykkel vil gi mere kjørekomfort grunnet lenger fjæringsvei. Man kan si at høyde og fjæringskomfort går hand i hand. (dog kan jo et senkesett kurere en del av sykkelens høyde og fortsatt beholde lenger fjæringsvei).

Hva som er riktig er det kun trådstarter som kan avgjøre.
Lykke til med valget :thumleft


Har absolutt vært innom tanken på sportstourer. Har kjørt litt forskjellig, og liker best store tosylindrede motorer. Likte egentlig veldig godt motoren i apriliaen, og kunne tenkt meg en Capo Nord eller kanskje Futura. Det som taler i mot sportstourer er sittestillingen. Er redd den blir for fremoverlent og for lik apriliaen. Har sett litt på sykler som Bandit 1200, det kunne absolutt vært et alternativ.

VFR800 har jeg prøvd, og jeg likte den ikke. For sportslig sittestilling og for lite bunndrag (etter min smak).

Flanker skrev:
At BMW R1200GS er "slapp" motormessig vet jeg ikke helt om jeg er enig i... Jævelskapen har et voldsomt dreiemoment og akselererer 0-100 raskere enn mye annet på to hjul! Hvordan kjører du den? Få turtallet litt opp og vri på rulla + stram opp forspenningen litt.

TDM, V-Strom og øvrige i samme segment med mindre kubikk er ihvertfall slappe ift. GS. Skal du få en ADV sykkel som er særlig sprekere må du se til KTM 1190/1290 eller Ducati Multistrada. Ja, den er stor og høy. Ja, den er veier litt. Men tyngdepunktet er lavt og høyden er en vanesak. Det samme er følelsen sykkelen gir på vei pga. Telelever fjæringen og boxeren har en spesiell motorkarakter.

Enig med @knutk - Kanskje du bør titte i et annet segment enn adventure-sykler :-k


Hvordan jeg kjører den? Ligger stort sett i 6. gir i greit driv på transportetappene. Når jeg kjører inspirert holder jeg stram wire til giret er tomt, girer opp uten clutch, og gjentar til jeg må bremse. For all del, den er ikke treig, men spesielt rask er den heller ikke.

Har vurdert litt Ducati Multistrada 1200 og BMW S1000XR. En av de (antakeligvis ducatien siden jeg stort sett liker to sylindre bedre enn fire) hadde nok vært optimal for meg. Ankepunktet er prisen. Det blir for dumt å ha en så dyr sykkel stående og bare kjøre 2-3000 km i året.

Forøvrig enig i at boxeren har en spesiell motorkarakter, og den er ikke helt for meg. Likte motoren i apriliaen mye bedre.

Konklusjonen er at det finnes nok sykler jeg hadde blitt fornøyd med, men de vil jeg ikke ta meg råd til. De syklene i prisklassen jeg synes er "passelig" er sannsynligvis for slappe, men det får jeg heller leve med.

Spørsmålet var vel egentlig om noen har erfaring med passasjerkomforten på 650 V-strom?


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 12:43 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 22:44
Innlegg: 1250
MC: Triumph Tiger Explorer (2012)
Sted: Svelvik
V-Strom 650 har prima passasjerkomfort, og står ikke mye tilbake for R1200GS... Det er en stor, liten sykkel

_________________
Mine filmer på Vimeo
Bilder på Flickr


Toppen
   
Legg innLagt inn: 22 jun 2017 18:51 
Offline

Registrert: 15 jul 2009 07:56
Innlegg: 824
MC: BMW R1200GSA, F800GS, R90S
Om hensynet er å kjøre med passasjer vil du deg selv ikke så vondt at du kjøper en motorsvak sykkel. Har ikke kjørt v-Storm, men tror at 1000 cc er minimum.
Deler trådstarters syn på twin motorer, men der finnes også firere med godt bunndrag. Faktisk opplever jeg at firerne har et bredere turtall spekter enn twin, selv om der ikke er samme "punch" under 3K. På den andre side får man mye mer futt når turtallet overstiger 6K.

Med hensyn til sittestilling anbefaler jeg å prøve K1200GT fra før 2005 (brick -motor). Skuddsikkert drivverk, masse dreiemoment, god vindbeskyttelse, men kanskje litt tung. Gamle brick-motor hadde mye av egennskapene til en twin pga. lang slaglengde og samtidig ga den godt drag gjennom hele turtallspekteret. Gode bremser etc., og man finner fine eksemplar med moderat kjørelengde for en rimelig penge. En ypperlig motor om man ønsker å ligge jevnt i 6. gir


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jul 2017 15:01 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 24 mar 2006 19:33
Innlegg: 4373
MC: Ymse
Sted: Kristiansund
Nå ligger GS'en på finn, har hatt litt napp og håper den blir solgt snart. Har fått mange artige bytteforslag, men ingen som har vært kjempeaktuelle.

Jakten på ny sykkel er i gang, og prioriteringene har endret seg litt siden sist jeg skrev her. Har kjørt litt mer nå i det siste, og konklusjonen er at jeg savner to ting med GS'en. For det første går den ikke bra nok til at jeg får sug i magen, og for det andre er det ikke en sykkel jeg snur meg og ser tilbake på etter at jeg har parkert den. Passasjerkomfort er nedprioritert siden hun som skulle sitte bakpå (og sier det er veldig komfortabelt der) kun har vært med på tre turer i år. Av de var kun to på GS'en.

Jeg har hatt R-sykkel før, og jeg tror det er bedre for helsa, lappen og alle andre om jeg unngår det igjen. Tenker derfor på nakensykkel med bra motor. Draget bør være bra nok, samtidig som at sittestillingen og luftmotstanden gjør det mindre interessant å ligge i høy hastighet over tid. Passasjerkomforten er vel (kanskje) også bedre enn på R-sykkel. Sitter nå og vurderer sykler som kan kombinere draget med å se så bra ut at jeg snur meg og ser en gang til etter jeg har parkert. Lista over aktuelle kandidater er ca. slik:

Aprilia Tuono og Tuono V4

Ducati Monster S4Rs og Streetfighter 1098

Moto Morini Corsaro 1200

Den gamle Tuonoen er vel kanskje det mest fornuftige valget. En veldig bra motor som jeg kjenner godt, billig i innkjøpt ift. de andre, billig i drift og god deletilgang. Utseendemessig er den ikke helt på topp.

Den nye Tuonoen er mer kul enn pen, og prismessig i andre enden av skalaen. Lurer litt på hvordan det er å skru selv på en sykkel med så mye elektronikk (APRC-utgaven).

Monster S4Rs er veldig fin, men etter det jeg har lest om sittestillingen er den kanskje litt for fremoverlent for mitt bruk.

Streetfighter 1098 er kul og burde dra skinnet av pølsa så det merkes, dette er en het kandidat. Etter det jeg ser på nettet har denne også litt anstrengt sittestilling. Kanskje det kan løses med bar risers?

Corsaro 1200 er også en het kandidat. Nest billigste alternativet, og en veldig kraftig motor. Ducatiene er penere, men det begynner å bli mange Ducatier rundt omkring. Hadde vært litt artig med noe som nesten ingen andre har. Her er deletilgang kanskje en liten utfordring, men det er vel det som gjør det spennende?

Har også vurdert forskjellige Bimota, men de blir for dyre. Japansk er egentlig ikke så interessant, selv om TL-S og VTR kunne være greie lavbudsjettsalternativ. Speed Triple har jeg også sett på, men liker ikke looken med de to lyktene.

Tar gjerne i mot innspill!


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jul 2017 15:08 
Online
Brukeravatar

Registrert: 07 okt 2015 13:15
Innlegg: 1912
MC: 15' KTM 690 Duke R - Solgt 29.03.17
01' BMW F650 Dakar
Sted: Karmøy
KTM Superduke 990/1290 må vel være aktuelt her

Sent fra min SM-G955F via Tapatalk

_________________
TKC 70 - 39500km


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jul 2017 15:12 
Online
Brukeravatar

Registrert: 05 okt 2015 13:39
Innlegg: 4510
MC: 2015 KTM Super Duke 1290 R
1098 Streetfighter er jo latterlig moro, men ikke ofte de er til salgs. Jeg har ikke kjørt så mange milene på en slik, men for meg på 188cm, så ble det relativt slitsomt i håndledd og knær.

Er vel i praksis en vanlig 1098 uten litt pynt, så risers av noe slag ville nok hjulpet.

Ellers selger vel du GS'en av samme grunner som jeg gjorde 8)

_________________
21000km - Nye dekk, Metzeler Roadtec 01
14000km - Nye dekk, Tourance Next.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jul 2017 15:14 
Online

Registrert: 06 okt 2015 21:02
Innlegg: 1498
MC: -16 Ducati Multistrada 1200 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-00 Yamaha TT600R
Sted: Hillsboro, Wisconsin, USA.
Viss lyktene er det største hindret i forhold til Farts-Trippern, så vet jeg ikke riktig hva som kan være en bra sykkel :-k


Toppen
   
Legg innLagt inn: 14 jul 2017 16:27 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 10 okt 2015 10:40
Innlegg: 2216
MC: Ducati ST4S -01
Sted: Sør-Trøndelag
Støtter Streetfighter, den stiller meget sterkt hos meg også! :twisted: Bar-risers, samt justerbare pegs gjør mye ifølge forumfolk :thumleft


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 83 innlegg ]  Gå til side Forrige 1 2 3 4 5 6 Neste

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner