Innen noen uker skal jeg få satt i stand Hayabusaen min (gidder ikke prøve å selge en sykkel med feil, selv om det er filleting - gir bare ammunisjon til potensielle kjøpere) og få lagt den ut for salg. Jeg har hatt delkasko på den siden jeg fikk i den i juni i fjor, fordi jeg kjenner grensene mine og tar det ganske med ro. Men da dette er en relativt kraftig sykkel, og kan fort vise seg å være for mye for enkelte hvis de ikke vet å ha respekt for motoren, så tenker jeg at det er lurt å oppgradere til full kasko før jeg legger ut annonsen. Skulle noen være et brødhode og krasje sykkelen så får jeg i alle fall igjen for det.
Men tenker å lage et skjema som alle prøvekjørere må skrive under før de får sette seg på sykkelen, der de godtar at kjøring er på deres ansvar og at evt. skader må dekkes 100% av føreren, inkludert bonustap og egenandel. Noen som har erfaringer med en slik ordning? Har ikke brydd meg om det før, men så har jeg heller ikke prøvd å selge en romferje før
Selge bruktsykkel - prøvekjøring
- Pragmatic
- Posts: 48
- Joined: 16 Apr 2017 18:10
- MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs) - Location: Trondheim
Selge bruktsykkel - prøvekjøring
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
"You break it, you buy it"!
Du vil jo ikke sitte igjen med ødelagt sykkel selv om de dekker skaden, da det tar tid å fikse opp den og du må selge en sykkel som har vært skadet.
Du vil jo ikke sitte igjen med ødelagt sykkel selv om de dekker skaden, da det tar tid å fikse opp den og du må selge en sykkel som har vært skadet.
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
Nå er det ikke akkurat Challenger du skal selge, bare en trøtt Hayabusa.Nå burde jeg funnet en passende smilet, men er så krøkkete på denne telefonen.
Går sikkert å lage et sånt skjema, men personlig syns jeg det blir litt overkill. Det går jo å se folk litt an også.
Ellers så bør man kanskje være litt tilbakeholdne med informasjon angående moppene sine på sånne fora som dette, hvis man har planer om å selge. Kan fort bite seg selv i halen.
I ditt tilfelle kan du bare spare deg for å fikse de småtingene, og heller selge den billig som rep.objekt. Til meg. Smiley
Går sikkert å lage et sånt skjema, men personlig syns jeg det blir litt overkill. Det går jo å se folk litt an også.
Ellers så bør man kanskje være litt tilbakeholdne med informasjon angående moppene sine på sånne fora som dette, hvis man har planer om å selge. Kan fort bite seg selv i halen.
I ditt tilfelle kan du bare spare deg for å fikse de småtingene, og heller selge den billig som rep.objekt. Til meg. Smiley
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
Man kan vel lage så mange skjemaer man vil, men spørsmålet er om det er juridisk bindende?
Jeg har ikke noe peiling på dette, men finnes det ikke noen standariserte skjemaer for dette?
Forhandlere låner jo ut prøvesykler hele tiden og der må man skrive under på at man godtar en skyhøy egenandel. jeg regner med at disse skjemaene som forhandlerene bruker er juridisk bindende?
Jeg har ikke noe peiling på dette, men finnes det ikke noen standariserte skjemaer for dette?
Forhandlere låner jo ut prøvesykler hele tiden og der må man skrive under på at man godtar en skyhøy egenandel. jeg regner med at disse skjemaene som forhandlerene bruker er juridisk bindende?
- Pragmatic
- Posts: 48
- Joined: 16 Apr 2017 18:10
- MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs) - Location: Trondheim
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
Greit med en muntlig avtale, men hvis de skulle rasere den så blir jeg sittende med et stort bonustap og minus 6000 i egenandel dersom de skulle velge å gi faen og bare dra uten å gjøre opp for seg.supermons wrote:"You break it, you buy it"!
Du vil jo ikke sitte igjen med ødelagt sykkel selv om de dekker skaden, da det tar tid å fikse opp den og du må selge en sykkel som har vært skadet.
En trøtt Hayabusa faktisk. Første gangen jeg har hørt den. Har du kjørt noe sånt før? Det er ikke bare at den går noe jævlig, men den har heller ingen elektroniske hjelpemidler, så her er det kun opp til føreren. De går gjerne for 75-80K i den tilstanden den er i - mulig du har så mye penger at det er som en fis i vinden, men det har ikke jeg.. Syns den der var litt frekk, for å være ærlig! Men men; det er et fritt land.KliffArne wrote:Nå er det ikke akkurat Challenger du skal selge, bare en trøtt Hayabusa.Nå burde jeg funnet en passende smilet, men er så krøkkete på denne telefonen.
Går sikkert å lage et sånt skjema, men personlig syns jeg det blir litt overkill. Det går jo å se folk litt an også.
Ellers så bør man kanskje være litt tilbakeholdne med informasjon angående moppene sine på sånne fora som dette, hvis man har planer om å selge. Kan fort bite seg selv i halen.
I ditt tilfelle kan du bare spare deg for å fikse de småtingene, og heller selge den billig som rep.objekt. Til meg. Smiley
Det er ikke noe rep.objekt, haha, det er bare noen småting jeg vil få orden på før den selges, som å lufte frambremsen, skifte dekk osv. Sykkelen har ikke gått mer enn rundt 50 000, og har masse oppgraderinger som gjør den langt bedre utstyrt enn de fleste som legges ut på Finn.
Hmm, ja der har du et godt poeng. Har aldri prøvekjørt sykkel til forhandler før, men vet at man må skrive under på et skjema. Skal sjekke med forhandleren jeg kjøper nysykkelen fra. Har dessverre ikke så god råd at jeg tar sjansen på noe bonustapBjerknez wrote:Man kan vel lage så mange skjemaer man vil, men spørsmålet er om det er juridisk bindende?
Jeg har ikke noe peiling på dette, men finnes det ikke noen standariserte skjemaer for dette?
Forhandlere låner jo ut prøvesykler hele tiden og der må man skrive under på at man godtar en skyhøy egenandel. jeg regner med at disse skjemaene som forhandlerene bruker er juridisk bindende?
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
- supermons
- Administrator
- Posts: 6263
- Joined: 18 Nov 2005 17:32
- MC: Suzuki GSX750
- Location: Hovedstaden
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
"Penga på bordet før prøvekjøring" har jeg også sett i en del annonser, du kan jo gå for den?Pragmatic wrote: Greit med en muntlig avtale, men hvis de skulle rasere den så blir jeg sittende med et stort bonustap og minus 6000 i egenandel dersom de skulle velge å gi faen og bare dra uten å gjøre opp for seg.
Jeg har kjørt Hayabusa (generasjon 2) og det er noe av det villeste jeg har kjørt, så jeg skjønner deg Men tror også du får bruke litt skjønn på personen som vil prøvekjøre, du merker jo fort om det er en erfaren motorsyklist eller en som bare vil ha raskeste sykkelen i gata.
- Pragmatic
- Posts: 48
- Joined: 16 Apr 2017 18:10
- MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs) - Location: Trondheim
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
Ja det går også ansupermons wrote:"Penga på bordet før prøvekjøring" har jeg også sett i en del annonser, du kan jo gå for den?Pragmatic wrote: Greit med en muntlig avtale, men hvis de skulle rasere den så blir jeg sittende med et stort bonustap og minus 6000 i egenandel dersom de skulle velge å gi faen og bare dra uten å gjøre opp for seg.
Jeg har kjørt Hayabusa (generasjon 2) og det er noe av det villeste jeg har kjørt, så jeg skjønner deg Men tror også du får bruke litt skjønn på personen som vil prøvekjøre, du merker jo fort om det er en erfaren motorsyklist eller en som bare vil ha raskeste sykkelen i gata.
Det fins vel villere sykler i dag, men det som skiller de fra litersykler (R1 f.eks.) er jo at det er 300cc ekstra og mye mer dreiemoment tidlig i registeret, så man må være mer forsiktig med gassen. Veier 50kg mer også, så de er tunge i svingene i forhold til en 200kg's racingsykkel.
Regner med det går helt fint - bare håper jeg får solgt den. Tror det er ganske tungsolgte sykler, dessverre. Men vet det er mange middelaldrende kæller som kjøper de syklene der, så skal nok være litt uheldig om det kommer en 24-åring som bare vil ha noe som går fort.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
Jeg frekk? Det var det frekkeste, jeg forklarte jo at jeg skulle lagt på et par smileys, men at jeg ikke giddet å klure med det på denne knotete telefonen. I kveld har jeg ikke brillene tilgjengelig heller, så det spørs hvordan dette skal gå.
Vil jo ikke skryte på meg at jeg har kjørt noe råere enn bussen din, som om jeg har kjørt mye, men har prøvd et par som nok matcher eller tilogmed overgår romferga din. Og den går sikkert godt nok, men det er jo ikke sånn at de er vanskelig å håndtere. Synes jeg. Forstår ikke hva som er frekt med det.
Vil jo ikke skryte på meg at jeg har kjørt noe råere enn bussen din, som om jeg har kjørt mye, men har prøvd et par som nok matcher eller tilogmed overgår romferga din. Og den går sikkert godt nok, men det er jo ikke sånn at de er vanskelig å håndtere. Synes jeg. Forstår ikke hva som er frekt med det.
- Pragmatic
- Posts: 48
- Joined: 16 Apr 2017 18:10
- MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs) - Location: Trondheim
Re: Selge bruktsykkel - prøvekjøring
Mulig jeg misforsto?KliffArne wrote:Jeg frekk? Det var det frekkeste, jeg forklarte jo at jeg skulle lagt på et par smileys, men at jeg ikke giddet å klure med det på denne knotete telefonen. I kveld har jeg ikke brillene tilgjengelig heller, så det spørs hvordan dette skal gå.
Vil jo ikke skryte på meg at jeg har kjørt noe råere enn bussen din, som om jeg har kjørt mye, men har prøvd et par som nok matcher eller tilogmed overgår romferga din. Og den går sikkert godt nok, men det er jo ikke sånn at de er vanskelig å håndtere. Synes jeg. Forstår ikke hva som er frekt med det.
Fins flere sykler som overgår min ja, selvsagt. Aldri sagt noe annet heller. Kawasaki ZZR1400 f.eks. har jo en del mer dreiemoment, og en større motor. H2R, og kanskje H2 selv om den "bare" er 1000cc (men har visstnok svært mye dreiemoment i omtrent hele registeret), og sikkert en god del flere.
Nei de er ikke direkte vanskelig å håndtere, men for en som kanskje bare har kjørt 600cc sportssykler på under 200kg (for eksempel) så hadde det nok vært en håndfull i starten.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000