MC-forumet.no

Norges hyggeligste MC-forum
Det er nå 21 nov 2017 22:24

Alle klokkeslett er UTC+01:00




Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 9 innlegg ] 
Forfatter Melding
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 07:58 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
Innen noen uker skal jeg få satt i stand Hayabusaen min (gidder ikke prøve å selge en sykkel med feil, selv om det er filleting - gir bare ammunisjon til potensielle kjøpere) og få lagt den ut for salg. Jeg har hatt delkasko på den siden jeg fikk i den i juni i fjor, fordi jeg kjenner grensene mine og tar det ganske med ro. Men da dette er en relativt kraftig sykkel, og kan fort vise seg å være for mye for enkelte hvis de ikke vet å ha respekt for motoren, så tenker jeg at det er lurt å oppgradere til full kasko før jeg legger ut annonsen. Skulle noen være et brødhode og krasje sykkelen så får jeg i alle fall igjen for det.

Men tenker å lage et skjema som alle prøvekjørere må skrive under før de får sette seg på sykkelen, der de godtar at kjøring er på deres ansvar og at evt. skader må dekkes 100% av føreren, inkludert bonustap og egenandel. Noen som har erfaringer med en slik ordning? Har ikke brydd meg om det før, men så har jeg heller ikke prøvd å selge en romferje før :lol:

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 09:19 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6004
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
"You break it, you buy it"!

Du vil jo ikke sitte igjen med ødelagt sykkel selv om de dekker skaden, da det tar tid å fikse opp den og du må selge en sykkel som har vært skadet.

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 09:29 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 jun 2016 19:01
Innlegg: 539
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot
Nå er det ikke akkurat Challenger du skal selge, bare en trøtt Hayabusa.Nå burde jeg funnet en passende smilet, men er så krøkkete på denne telefonen.

Går sikkert å lage et sånt skjema, men personlig syns jeg det blir litt overkill. Det går jo å se folk litt an også.

Ellers så bør man kanskje være litt tilbakeholdne med informasjon angående moppene sine på sånne fora som dette, hvis man har planer om å selge. Kan fort bite seg selv i halen.

I ditt tilfelle kan du bare spare deg for å fikse de småtingene, og heller selge den billig som rep.objekt. Til meg. Smiley


Toppen
   
Legg innLagt inn: 10 mai 2017 10:17 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 05 aug 2013 13:51
Innlegg: 4033
MC: 2015 - BMW S1000R
Sted: Fredrikstad
Man kan vel lage så mange skjemaer man vil, men spørsmålet er om det er juridisk bindende?

Jeg har ikke noe peiling på dette, men finnes det ikke noen standariserte skjemaer for dette?
Forhandlere låner jo ut prøvesykler hele tiden og der må man skrive under på at man godtar en skyhøy egenandel. jeg regner med at disse skjemaene som forhandlerene bruker er juridisk bindende?

_________________
Min blogg: http://www.bjerknez.no
LocaToWeb: http://locatoweb.com/user/bjerknez
Nye dekk (Angel GT) ved 12.600km.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mai 2017 08:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
supermons skrev:
"You break it, you buy it"!
Du vil jo ikke sitte igjen med ødelagt sykkel selv om de dekker skaden, da det tar tid å fikse opp den og du må selge en sykkel som har vært skadet.


Greit med en muntlig avtale, men hvis de skulle rasere den så blir jeg sittende med et stort bonustap og minus 6000 i egenandel dersom de skulle velge å gi faen og bare dra uten å gjøre opp for seg.

KliffArne skrev:
Nå er det ikke akkurat Challenger du skal selge, bare en trøtt Hayabusa.Nå burde jeg funnet en passende smilet, men er så krøkkete på denne telefonen.

Går sikkert å lage et sånt skjema, men personlig syns jeg det blir litt overkill. Det går jo å se folk litt an også.

Ellers så bør man kanskje være litt tilbakeholdne med informasjon angående moppene sine på sånne fora som dette, hvis man har planer om å selge. Kan fort bite seg selv i halen.

I ditt tilfelle kan du bare spare deg for å fikse de småtingene, og heller selge den billig som rep.objekt. Til meg. Smiley


En trøtt Hayabusa faktisk. Første gangen jeg har hørt den. Har du kjørt noe sånt før? Det er ikke bare at den går noe jævlig, men den har heller ingen elektroniske hjelpemidler, så her er det kun opp til føreren. De går gjerne for 75-80K i den tilstanden den er i - mulig du har så mye penger at det er som en fis i vinden, men det har ikke jeg.. Syns den der var litt frekk, for å være ærlig! Men men; det er et fritt land.

Det er ikke noe rep.objekt, haha, det er bare noen småting jeg vil få orden på før den selges, som å lufte frambremsen, skifte dekk osv. Sykkelen har ikke gått mer enn rundt 50 000, og har masse oppgraderinger som gjør den langt bedre utstyrt enn de fleste som legges ut på Finn.

Bjerknez skrev:
Man kan vel lage så mange skjemaer man vil, men spørsmålet er om det er juridisk bindende?

Jeg har ikke noe peiling på dette, men finnes det ikke noen standariserte skjemaer for dette?
Forhandlere låner jo ut prøvesykler hele tiden og der må man skrive under på at man godtar en skyhøy egenandel. jeg regner med at disse skjemaene som forhandlerene bruker er juridisk bindende?


Hmm, ja der har du et godt poeng. Har aldri prøvekjørt sykkel til forhandler før, men vet at man må skrive under på et skjema. Skal sjekke med forhandleren jeg kjøper nysykkelen fra. Har dessverre ikke så god råd at jeg tar sjansen på noe bonustap :P

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mai 2017 09:15 
Offline
Administrator
Brukeravatar

Registrert: 18 nov 2005 17:32
Innlegg: 6004
MC: Suzuki GSX750
Honda CBR1000RR
Sted: Hovedstaden
Pragmatic skrev:
Greit med en muntlig avtale, men hvis de skulle rasere den så blir jeg sittende med et stort bonustap og minus 6000 i egenandel dersom de skulle velge å gi faen og bare dra uten å gjøre opp for seg.

"Penga på bordet før prøvekjøring" har jeg også sett i en del annonser, du kan jo gå for den?

Jeg har kjørt Hayabusa (generasjon 2) og det er noe av det villeste jeg har kjørt, så jeg skjønner deg :) Men tror også du får bruke litt skjønn på personen som vil prøvekjøre, du merker jo fort om det er en erfaren motorsyklist eller en som bare vil ha raskeste sykkelen i gata.

_________________
Min bikerlogg - Min veteran-MC - facebook.com/mcforumet


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mai 2017 09:38 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
supermons skrev:
Pragmatic skrev:
Greit med en muntlig avtale, men hvis de skulle rasere den så blir jeg sittende med et stort bonustap og minus 6000 i egenandel dersom de skulle velge å gi faen og bare dra uten å gjøre opp for seg.

"Penga på bordet før prøvekjøring" har jeg også sett i en del annonser, du kan jo gå for den?

Jeg har kjørt Hayabusa (generasjon 2) og det er noe av det villeste jeg har kjørt, så jeg skjønner deg :) Men tror også du får bruke litt skjønn på personen som vil prøvekjøre, du merker jo fort om det er en erfaren motorsyklist eller en som bare vil ha raskeste sykkelen i gata.


Ja det går også an :)

Det fins vel villere sykler i dag, men det som skiller de fra litersykler (R1 f.eks.) er jo at det er 300cc ekstra og mye mer dreiemoment tidlig i registeret, så man må være mer forsiktig med gassen. Veier 50kg mer også, så de er tunge i svingene i forhold til en 200kg's racingsykkel.

Regner med det går helt fint - bare håper jeg får solgt den. Tror det er ganske tungsolgte sykler, dessverre. Men vet det er mange middelaldrende kæller som kjøper de syklene der, så skal nok være litt uheldig om det kommer en 24-åring som bare vil ha noe som går fort.

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Legg innLagt inn: 11 mai 2017 21:14 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 04 jun 2016 19:01
Innlegg: 539
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot
Jeg frekk? Det var det frekkeste, jeg forklarte jo at jeg skulle lagt på et par smileys, men at jeg ikke giddet å klure med det på denne knotete telefonen. I kveld har jeg ikke brillene tilgjengelig heller, så det spørs hvordan dette skal gå.
Vil jo ikke skryte på meg at jeg har kjørt noe råere enn bussen din, som om jeg har kjørt mye, men har prøvd et par som nok matcher eller tilogmed overgår romferga din. Og den går sikkert godt nok, men det er jo ikke sånn at de er vanskelig å håndtere. Synes jeg. Forstår ikke hva som er frekt med det.


Toppen
   
Legg innLagt inn: 12 mai 2017 07:52 
Offline
Brukeravatar

Registrert: 16 apr 2017 18:10
Innlegg: 48
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Sted: Trondheim
KliffArne skrev:
Jeg frekk? Det var det frekkeste, jeg forklarte jo at jeg skulle lagt på et par smileys, men at jeg ikke giddet å klure med det på denne knotete telefonen. I kveld har jeg ikke brillene tilgjengelig heller, så det spørs hvordan dette skal gå.
Vil jo ikke skryte på meg at jeg har kjørt noe råere enn bussen din, som om jeg har kjørt mye, men har prøvd et par som nok matcher eller tilogmed overgår romferga din. Og den går sikkert godt nok, men det er jo ikke sånn at de er vanskelig å håndtere. Synes jeg. Forstår ikke hva som er frekt med det.


Mulig jeg misforsto? :-k

Fins flere sykler som overgår min ja, selvsagt. Aldri sagt noe annet heller. Kawasaki ZZR1400 f.eks. har jo en del mer dreiemoment, og en større motor. H2R, og kanskje H2 selv om den "bare" er 1000cc (men har visstnok svært mye dreiemoment i omtrent hele registeret), og sikkert en god del flere.

Nei de er ikke direkte vanskelig å håndtere, men for en som kanskje bare har kjørt 600cc sportssykler på under 200kg (for eksempel) så hadde det nok vært en håndfull i starten.

_________________
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000


Toppen
   
Vis innlegg fra forrige:  Sorter etter  
Legg inn nytt emne  Svar på emne  [ 9 innlegg ] 

Alle klokkeslett er UTC+01:00


Hvem er online

Brukere i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 4 gjester


Du kan ikke opprette nye emner i dette forumet
Du kan ikke svare på emner i dette forumet
Du kan ikke redigere egne innlegg i dette forumet
Du kan ikke slette egne innlegg i dette forumet

Søk etter:
Gå til:  
Kjører på phpBB® Forum Software © phpBB Limited
Norwegian (bokmål) Language Pack © Lars Christian Schreiner