Honda Varadero XL 1000 Clutch

Prat om tung MC.
Post Reply
Quist
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2017 14:53
MC: Honda Varadero XL 1000
Honda CRF 450

Honda Varadero XL 1000 Clutch

Post by Quist »

Hei godt folk.

Har akkurat fått start på sykkelen etter vinteren. Men har lagt merke til en ny lyd.. Om den har vært der hele tiden eller om den er ny av året er jeg usikker på. Uansett, sykkelen har gått ca. 40 tusen km.

Det høres ut som rakling kommer fra motoren/girkasse. Dette høres veldig godt når sykkelen står i fri med clutch-hendelen ute, så fort jeg trekker inn hendelen, så forsvinner lyden!? Hører ikke noe mens jeg kjører.

har lest at dette kan være normalt!?

Noen som vet om det er helt normalt? er det ikke noe å bry seg om? Eller er det noe galt?

PS. Dette er Honda, ikke ducati.. :smt003

Setter pris på alle svar. Takk på forhånd :)
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Honda Varadero XL 1000 Clutch

Post by tshansen »

Dette høres veldig ut som kamkjede [emoji848] hvorvidt du bør gjøre noe med det skal noen med bedre greie på denne sykkelen svare for
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
DrGreve
Moderator
Posts: 2021
Joined: 06 Oct 2015 12:48
MC: Honda VFR800 ABS 2005
Location: Mo i Rana

Re: Honda Varadero XL 1000 Clutch

Post by DrGreve »

Quist wrote:Hei godt folk.

Har akkurat fått start på sykkelen etter vinteren. Men har lagt merke til en ny lyd.. Om den har vært der hele tiden eller om den er ny av året er jeg usikker på. Uansett, sykkelen har gått ca. 40 tusen km.

Det høres ut som rakling kommer fra motoren/girkasse. Dette høres veldig godt når sykkelen står i fri med clutch-hendelen ute, så fort jeg trekker inn hendelen, så forsvinner lyden!? Hører ikke noe mens jeg kjører.

har lest at dette kan være normalt!?

Noen som vet om det er helt normalt? er det ikke noe å bry seg om? Eller er det noe galt?

PS. Dette er Honda, ikke ducati.. :smt003

Setter pris på alle svar. Takk på forhånd :)
Du må nok av med dekselet å se hva som slarker, fjærene eller clutchløfterlageret. Det hender at dette lageret blir slarkete etter hvert men syns 40k var lite..
Lazyboy
Posts: 189
Joined: 08 Oct 2015 21:20
MC: BMW R 1250 gsa 2020.
Yamaha T Max 500

Re: Honda Varadero XL 1000 Clutch

Post by Lazyboy »

Det var samme raklinga på min 2005 varadero også,helt normalt i følge Ulf Øverby verksted på Jessheim. Hadde sykkelen i 4 år uten noen forandring i lyd.
Skiftet en skiftegaffel siste året jeg hadde den, da ble clutch/ kurv/ lager osv kontrollert og lyden var den samme når den ble montert igjen.
Kan jo selvfølgelig være noe annet med din.
Quist
Posts: 7
Joined: 09 Feb 2017 14:53
MC: Honda Varadero XL 1000
Honda CRF 450

Re: Honda Varadero XL 1000 Clutch

Post by Quist »

LordShaft wrote:Dette høres veldig ut som kamkjede [emoji848] hvorvidt du bør gjøre noe med det skal noen med bedre greie på denne sykkelen svare for

Skulle ikke tro det var noe forandring i lyd når man trekker inn clutch-hendelen hvis det var noe med kam-kjedet? Eller tar jeg helt feil!?

Jeg får ta en tur på mc oslo og spørre om noen kan høre på det.
User avatar
Epylypzon
Posts: 1187
Joined: 14 Oct 2015 09:32
MC: 2016 BMW R1200GSA
2012 BMW F800GS Trophy
2002 Yamaha WR426F
2001 BMW R1150GS

Re: Honda Varadero XL 1000 Clutch

Post by Epylypzon »

Utløserlageret.
User avatar
mekkern
Posts: 5110
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Honda Varadero XL 1000 Clutch

Post by mekkern »

Uten å ha hørt lyden så er det ganske vanlig med litt "rakling" fra clutchen spesielt tomgang på 2cylindrede honda..
Post Reply