Page 4 of 8

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 17 Apr 2017 23:03
by ojda
Muligheten er tilstede, men det kan også bli annet :-k

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 00:11
by Epylypzon
Ta en tur til Lidköping i Mai. Der kan du prøve dem alle :) Gleder meg selv allerede.

Image

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 02:46
by JohnnyTh
Er du sikker på at du er klar for ADV? Jeg ville og ha noe som var mer oppreist men følte ikke jeg var helt klar for ADV segmented, så jeg endte med en Kawa GTR1400. Kanskje du bør se på sportsturere litt mer? BMW RT, GTR eller lignende.
Min GTR har vært skuddsikkert uten en eneste feil så lenge jeg har hatt den. Den har nå passert 60.000km. Går som et uvær og, men klart at hvis du skal ut I skogen så er de lite brukende. :)

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 05:17
by Busa Trond
Hvis du er redd for lite effekt I en ADV, så burde du prøve en 1290 SDR. På den sitter du nesten som på en traktor.

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 07:10
by Pragmatic
ArcticTiger wrote:
Pragmatic wrote: Eieren var veldig fornøyd med det i alle fall.
Det er vel få eiere som har kjøpt seg en sykkel til la oss si kr 250-300.000+ og ikke er helt hæppy med den, som så åpent sier at detta var noe dritt :-k
Uansett merke, dette er en generell betraktning!
Hva folk gjør betyr nå mer enn hva de sier tenker jeg.
Så når folk bytter inn nærmest kliss nye sykkler etter få mnd, så er det noe som skurrer hos meg iallfall.
Han skal prøve seg på Iron Butt challenge i år, med den sykkelen - og det setet. Tviler på at han hadde vurdert det om han hadde syns det var ubehagelig.
Leffy wrote: Samme var det her. Prøvde KTM først jeg og. Med litt "tunge store sykler" vil jeg ha bakkekontakt med beina. Derfor ble det BMW med senkesett :thumleft Nå skal det sies at jeg er ganske lav og blitt helt håpløs på dette med høyde :roll:
Tenker litt sånn jeg og. Tyngdepunktet er vel ganske høyt på disse syklene. Er 180 høy selv, så det burde vel gå bra.
JohnnyTh wrote:Er du sikker på at du er klar for ADV? Jeg ville og ha noe som var mer oppreist men følte ikke jeg var helt klar for ADV segmented, så jeg endte med en Kawa GTR1400. Kanskje du bør se på sportsturere litt mer? BMW RT, GTR eller lignende.
Min GTR har vært skuddsikkert uten en eneste feil så lenge jeg har hatt den. Den har nå passert 60.000km. Går som et uvær og, men klart at hvis du skal ut I skogen så er de lite brukende. :)
Ganske sikker på det ja. Jeg har kanskje den råeste sportstoureren akkurat nå da, og har prøvd å kjøre skikkelig langt med den. Det funker ikke for meg. Mulig Hayabusaen er den med mest aggressiv sittestilling, men jeg må nok ha noe der jeg kan sitte som en påle.
Epylypzon wrote:Ta en tur til Lidköping i Mai. Der kan du prøve dem alle :) Gleder meg selv allerede.

Sent fra min SM-G930F via Tapatalk
Blir altfor langt å kjøre for en helgatur, dessverre. Men hadde vært kult det ja.

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 07:45
by JohnnyTh
Nåja, Råeste sportstureren er det vel ikke helt :) Men jeg mente mer en sportsturer med mer fokus på touring. En med oppreist sittestilling. Busaen har litt for mye fokus på det sportslige.
Noen kaller denne klassen for super sportstourer. Jeg har slev hatt lyst på ADV sykkel, men er red det hadde blitt litt kjedelig. Nå har jeg begrenset erfaring med adv segmented men det litt jeg har fristet men med en bismak. Selv om jeg kjører som ei gammel tante, så er det gøy å vite at man kan hvis man vil.

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 10:22
by Pragmatic
JohnnyTh wrote:Nåja, Råeste sportstureren er det vel ikke helt :) Men jeg mente mer en sportsturer med mer fokus på touring. En med oppreist sittestilling. Busaen har litt for mye fokus på det sportslige.
Noen kaller denne klassen for super sportstourer. Jeg har slev hatt lyst på ADV sykkel, men er red det hadde blitt litt kjedelig. Nå har jeg begrenset erfaring med adv segmented men det litt jeg har fristet men med en bismak. Selv om jeg kjører som ei gammel tante, så er det gøy å vite at man kan hvis man vil.
Hehe, da vil jeg gjerne vite hva som er råere. Kanskje ZX-14? Men da er det snakk om marginale forskjeller. Men er enig i at Busa er litt vel fokusert på det sportslige i forhold til touring. Har tenkt på det selv, at det kan bli litt kjedelig - helt til jeg fant KTM'en. Han jeg besøkte i går fortalte at han har fått hjulløft i fjerdegiret på den, og at den kun er noe sånt som 0,15 sek tregere (hvis jeg husker rett) på kvartmila i forhold til Hayabusa.

Kjører ikke så hardt jeg heller.. Litt for redd for Onkel Politi. Men det er veldig moro å vite at man KAN dra på og kjøre fra 99% av det som ruller på norske veier.

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 10:45
by ojda
Nå veit jeg at gutta her inne ( BusaTrond-Snikkeren og LordShaft )som har og har hatt 1290SA er langt mindre kresen til rompekomfort enn meg,
men jeg tror nok du kan få de til å innrømme at den nok er i hardeste laget om du spør.
Har prøvesitti den nye, og sete var temmelig likt.

Liker du harde seter er det jo ikke noe problem :)

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 10:55
by Pragmatic
ojda wrote:Nå veit jeg at gutta her inne ( BusaTrond-Snikkeren og LordShaft )som har og har hatt 1290SA er langt mindre kresen til rompekomfort enn meg,
men jeg tror nok du kan få de til å innrømme at den nok er i hardeste laget om du spør.
Har prøvesitti den nye, og sete var temmelig likt.

Liker du harde seter er det jo ikke noe problem :)
Måtte bytte sete på den forrige sykkelen jeg hadde (Kawasaki Vulcan 750), så jeg er ganske kresen der ja. Men har også en Airhawk-pute som rett og slett eliminerer hele det problemet der (anbefales for langturer). Går vel uansett an å få i et annet sete, så akkurat det kan jeg leve med.

Spent på å få prøvekjørt nå, både 1290 og Multistrada.

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 11:03
by ojda
Hehe, du snakker med AirHawk-gutten selv nå vet du :lol:
Klart enig, jeg har lurt mange til å handle en slik \:D/

Jeg synes du bør ta en prøvetur med BMW S1000XR også.
Den falt veldig i smak hos meg, ikke minst fordi man ikke hadde følelsen av å henge over styret som på Multistradaen :thumleft

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 11:17
by Pragmatic
ojda wrote:Hehe, du snakker med AirHawk-gutten selv nå vet du :lol:
Klart enig, jeg har lurt mange til å handle en slik \:D/

Jeg synes du bør ta en prøvetur med BMW S1000XR også.
Den falt veldig i smak hos meg, ikke minst fordi man ikke hadde følelsen av å henge over styret som på Multistradaen :thumleft
Hehehe, ja de er virkelig geniale. Uvant i starten; føles som man svever der man sitter :P

Men et uvurderlig kjøp for langturer. Tja, kan sikkert ta en titt på den, men har egentlig veldig liten lyst på enda en rekkefirer.

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 15:07
by JRO
Ojda er vanligvis er grei kar, men at han vet noe om Multistradaen er jeg ikke sikker på. Jeg har mange mil siden 2013 på Multistrada og er svært fornøyd med sykkelen. Nå har jeg en 2016 Multistrada Enduro som jeg syns er enda morsommere enn standard Multistradaen. Litt høyere styre, som gjør at sittestillingen blir enda mere oppreist og mye letter å stå å kjøre noe som letter godt på rumpa og nye mil kan kjøres.

Men det rare er at en fort blir vant til det en kjører, jeg testet Triumph Explorern til Ojda og jeg syns jeg satt så langt bak styret at jeg syns hele sykkelen var vanskelig å håndtere i starten. Han prøvde min og syns han hang over styret. Men jeg er sikker på at det skal ikke mange milene til før en har blitt vant til det nye.

Det som trekkes fram til fordel for Ducatien er semi adaptive dempere, helt topp fjæringskomfort og 4 forskjellige kjøremoduser som en også selv kan påvirke gjennom hvor aktiv skal ABS, Wheelie Controll, traction controll være og oppsett av demper karaktristikk.

Lykke til med valget. :thumleft \:D/

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 15:21
by ojda
Jeg prøvde Multistrada leenge før deg, altså kjenner jeg den bedre \:D/ :lol:
Du visste jo ikke engang at en Ducati skulle være Rød [-X

Bortsett fra det har jeg ikke så gæli mye negativt å si om den jeg [-(

Å når jeg tenker meg om, har jeg vel ikke sakt så mye om Multistradaen her bortsett
ifra at den bør være en av de tre man ser på om man ønsker en (allroader) med litt extra krutt. Så det så :smt014

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 15:33
by JRO
ojda wrote:Jeg prøvde Multistrada leenge før deg, altså kjenner jeg den bedre \:D/ :lol:
Du visste jo ikke engang at en Ducati skulle være Rød [-X

Bortsett fra det har jeg ikke så gæli mye negativt å si om den jeg [-(

Å når jeg tenker meg om, har jeg vel ikke sakt så mye om Multistradaen her bortsett
ifra at den bør være en av de tre man ser på om man ønsker en (allroader) med litt extra krutt. Så det så :smt014
Ja, ja Ojda la merke til at du hadde Multistradaen som en av tre du anbefalte han å prøvekjøre. :thumleft Men det var kommentaren om at du følte at du hang over styret var den jeg kommenterte. Forsøkte bare å være litt morsom på din bekostning, \:D/ men det fikk jeg igjen med god margin skjønte jeg. :D [-X

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Posted: 18 Apr 2017 15:45
by tshansen
JRO wrote: Men det rare er at en fort blir vant til det en kjører, jeg testet Triumph Explorern til Ojda og jeg syns jeg satt så langt bak styret at jeg syns hele sykkelen var vanskelig å håndtere i starten. Han prøvde min og syns han hang over styret. Men jeg er sikker på at det skal ikke mange milene til før en har blitt vant til det nye.

Lykke til med valget. :thumleft \:D/
Her er JRO inne på noen veldig gode poeng!! Som egentlig alle burde legge langt større vekt på. Anbefalinger hagler det naturligvis av i alle retninger, det er bare slik det er i MC verden :lol:

Men å kjøre en type eller en spesefikk sykkel, også testkjøre noe annet i 45 - 60 minutter også basere uttalelsene sine på det, kan bli i beste fall noe misvisende :roll:

Når jeg gikk fra R sykkel over til Traktor, tok det meg ganske mange mil og måneder før jeg følte at sykkelen var min eller at jeg kjente den skikkelig.
Jeg ekskluderte multistrada selv jeg pga jeg følte den alt for trang. Altså at jeg ble sittende for nært styre og fikk en anstrengt sittestilling. Men det var jo bare basert på en 30 min testur, hadde jeg valgt annerledes i dag? :-k

Det er naturligvis vanskelig å få prøvekjørt alle syklene en har i kikkerten, hvis man ikke kjenner folk som kjører samme sykkel og har lyst å låne den vekk. Men uansett hva du velger... det er jo ingen skam i å bytte den i noe annet om den ikke passer deg ;-) Din neste sykkel er alltid den beste :thumleft