Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Er vel X-rider som er nærmest for deg? Har hørt de er greie på service, og roadshowet til KTM skal jo innom der, dra og hør/prøv da vel?
- Palma
- Posts: 4744
- Joined: 09 Oct 2015 19:20
- MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod. - Location: Tjura
- Contact:
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Nå har jeg morr'a til 1200GS, en fantastisk R1150GS fra det herrens år 2000. Den går som et skudd,har passert 154 000 km, jeg kjører på grus så grusen skvetter og kjører på bane så jeg selv skvetter . Så gå for en GS. Sørg for noe varme her og der og litt alu-bokser på sia og oppå så får du en sykkel du kan kose deg på i mil etter mil uten noe trøbbel av betydning...
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Dette var litt av en reklametråd.... Har nå lagt inn CBP i kalenderen for tirsdag
Satse på fint vær samt en tur innom Vindfjelltun i samme slengen
Satse på fint vær samt en tur innom Vindfjelltun i samme slengen
-
- Posts: 2523
- Joined: 06 Oct 2015 21:02
- MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS - Location: Ænnebu, Vestfold
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Multistradan er ikke så aller verst, den kommer i fleire utgaver det er vel Enduro-utgaven som evt. er aktuell for deg. Har ikke prøvd den, bare den mer vei-orienterte PP. Litt snaut med krefter når du er vandt med 200 kanskje, men fin å kjøre da.
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Helt subjektivt vil jeg vel si at mitt inntrykk av de store adventure syklene er at KTM/Ducati har mest fokus på rampete motorkarakter, mens BMW og Triumph satser på det litt mer sedate. I praksis fra A til B skiller det nok ikke mye, men i den klassen så blir det jo personlige preferanser uansett.
Noen dårlig sykkel får man jo ikke uansett hvilke merke man ender opp med.
Ellers er det jo garanti, og så vidt jeg kan skjønne er det ingen grunn til å vente seg lengre verkstedopphold med noen av de. Så fremt man ikke er uheldig å ender opp med en mandagssykkel.
Et skikkelig digert og behagelig "luksuproblem" du har
Noen dårlig sykkel får man jo ikke uansett hvilke merke man ender opp med.
Ellers er det jo garanti, og så vidt jeg kan skjønne er det ingen grunn til å vente seg lengre verkstedopphold med noen av de. Så fremt man ikke er uheldig å ender opp med en mandagssykkel.
Et skikkelig digert og behagelig "luksuproblem" du har
- Pragmatic
- Posts: 48
- Joined: 16 Apr 2017 18:10
- MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs) - Location: Trondheim
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Synd det er siste stoppet deres.. 27/5. Men skal legge det inn i kalenderen. Uansett artig å være med på.JK95 wrote:Er vel X-rider som er nærmest for deg? Har hørt de er greie på service, og roadshowet til KTM skal jo innom der, dra og hør/prøv da vel?
Hehe, jo forsåvidt. Ikke den verste turen nei.Snikkeren wrote:45 min + er jo ingenting. Er jo bare en liten kosetur det.
Kjørte opp på en GS. Det var en spinkel 650, men den var fryktelig kjedelig å kjøre. Når det er sagt så var den god å kjøre, og følte meg veldig trygg på den. Bra skolesykkel med andre ord. Nå er vel selvsagt en 1200 et veldig stort hopp hva moro angår. Spørs om jeg må finne en forhandler og se om jeg får prøvd en av de.Palma wrote:Nå har jeg morr'a til 1200GS, en fantastisk R1150GS fra det herrens år 2000. Den går som et skudd,har passert 154 000 km, jeg kjører på grus så grusen skvetter og kjører på bane så jeg selv skvetter . Så gå for en GS. Sørg for noe varme her og der og litt alu-bokser på sia og oppå så får du en sykkel du kan kose deg på i mil etter mil uten noe trøbbel av betydning...
Har sett på den også ja. Svigerfaren til en kamerat av meg har en slik, og har kjørt uhorvelig lange turer med den (ned til Roma og tilbake bl.a.). Veldig pen å se på er den også. Men hvordan er det med påliteligheten på de?ArcticTiger wrote:Multistradan er ikke så aller verst, den kommer i fleire utgaver det er vel Enduro-utgaven som evt. er aktuell for deg. Har ikke prøvd den, bare den mer vei-orienterte PP. Litt snaut med krefter når du er vandt med 200 kanskje, men fin å kjøre da.
Det er akkurat det inntrykket jeg har fått også. Tror jeg bør ha noe som er litt rampete, så jeg ikke blir lei. Nå er det ikke sånn at jeg har full gass hele tiden på Hayabusaen akkurat - det er heller sjeldent da den liker å spinne selv på asfalt om jeg blir litt for ivrig. Det er dog veldig artig å ha noe der man kan gire ned to knepp, med passasjer, og passere 2 store bobiler i en bratt oppoverbakke uten at man trenger å ha for mye gass, eller for lang forbikjøringsstrekning. Gjorde dette på en tur til Harstad i fjorsommer. Det var utrolig moro. Jeg vil anta at alle disse store adventure-syklene kan gjøre sånne ting også.Tommas wrote:Helt subjektivt vil jeg vel si at mitt inntrykk av de store adventure syklene er at KTM/Ducati har mest fokus på rampete motorkarakter, mens BMW og Triumph satser på det litt mer sedate. I praksis fra A til B skiller det nok ikke mye, men i den klassen så blir det jo personlige preferanser uansett.
Noen dårlig sykkel får man jo ikke uansett hvilke merke man ender opp med.
Ellers er det jo garanti, og så vidt jeg kan skjønne er det ingen grunn til å vente seg lengre verkstedopphold med noen av de. Så fremt man ikke er uheldig å ender opp med en mandagssykkel.
Et skikkelig digert og behagelig "luksuproblem" du har
Det er egentlig mye annet fornuftig jeg burde brukt de pengene på enn et hobbykjøretøy, men jeg føler jeg har jobbet hardt for de og fortjener å skjemme meg selv bort litt.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
GS burde vel MC-Tuning på Tiller kunne hjelpe med, Ducati har du vel ho Eberg Motor?
Hva kvaliteten på nyere Ducati angår føler jeg det blir litt som med Triumph. De hadde et veldig dårlig rykte før, men har blitt mye bedre
Hva kvaliteten på nyere Ducati angår føler jeg det blir litt som med Triumph. De hadde et veldig dårlig rykte før, men har blitt mye bedre
-
- Posts: 184
- Joined: 30 May 2016 21:39
- MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Eberg har ingen sykler for demo, må ned til Oslo for prøvekjøre.JK95 wrote:GS burde vel MC-Tuning på Tiller kunne hjelpe med, Ducati har du vel ho Eberg Motor?
Hva kvaliteten på nyere Ducati angår føler jeg det blir litt som med Triumph. De hadde et veldig dårlig rykte før, men har blitt mye bedre
Multistrada og de fleste andre sykler hentes på bestilling.
Ganske kjedelige greier
Ellers anbefales MC Tuning, veldig hyggelige folk og hjelpsomme
Sent from my iPhone using Tapatalk
- Pragmatic
- Posts: 48
- Joined: 16 Apr 2017 18:10
- MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs) - Location: Trondheim
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Kan stikke innom MC-tuning og ta en titt. Men utrolig dårlig at mange forhandlere ikke ser ut til å ha demosykler.. Det er vel ingen som vil slenge ut 250k for et kjøretøy man aldri har fått prøvd.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
- Spiritofwinter
- Posts: 1637
- Joined: 11 Oct 2015 23:19
- MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt - Location: Ørsta
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Hadde selv problemer med å få prøvekjøre når jeg skulle ha ny MC for et par år siden, stod faktisk på et tidspunkt inne på en MC forretning å sa rett ut at jeg hadde solgt min gamle MC, jeg hadde penger på konto og kunne kjøpe på direkten om jeg kunne få prøve, men selger nølte lenge å prøvde å pushe på meg en MC jeg ikke hadde interesse for.
Heldigvis er der enkelte som ser nytten av demo MC og lar deg prøve, finner alltid noen som kjøper demo MC for litt redusert pris underveis i sesongen også. Vet jo om minst to stk her på forumet som er veldig lykkelig med sine MC'er som tidligere har vert demo. Jeg er selv en av dem [emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
Heldigvis er der enkelte som ser nytten av demo MC og lar deg prøve, finner alltid noen som kjøper demo MC for litt redusert pris underveis i sesongen også. Vet jo om minst to stk her på forumet som er veldig lykkelig med sine MC'er som tidligere har vert demo. Jeg er selv en av dem [emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
- Pragmatic
- Posts: 48
- Joined: 16 Apr 2017 18:10
- MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs) - Location: Trondheim
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Hmm, merkelig opplegg. Jeg vet at et par forhandlere i Trondheim er veldig ivrige på demokjøring, blant annet Harley Davidson Trondheim. Nå har jeg faktisk vurdert HD et par ganger, og syns de er moro å kjøre, men blir nok for kjedelig i lengden. Blir nok så jeg drar på KTM sitt road show når de får somlet seg til min nærmeste forhandler, men det er over en måned til.Spiritofwinter wrote:Hadde selv problemer med å få prøvekjøre når jeg skulle ha ny MC for et par år siden, stod faktisk på et tidspunkt inne på en MC forretning å sa rett ut at jeg hadde solgt min gamle MC, jeg hadde penger på konto og kunne kjøpe på direkten om jeg kunne få prøve, men selger nølte lenge å prøvde å pushe på meg en MC jeg ikke hadde interesse for.
Heldigvis er der enkelte som ser nytten av demo MC og lar deg prøve, finner alltid noen som kjøper demo MC for litt redusert pris underveis i sesongen også. Vet jo om minst to stk her på forumet som er veldig lykkelig med sine MC'er som tidligere har vert demo. Jeg er selv en av dem [emoji6]
Sent from my iPad using Tapatalk
Ene selgeren som jobber der er en kompis av lillebroren min, så kanskje han får ordnet med prøvekjøring. Får sjekke det opp.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
- mekkern
- Posts: 5122
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Pragmatic wrote:Kan stikke innom MC-tuning og ta en titt. Men utrolig dårlig at mange forhandlere ikke ser ut til å ha demosykler.. Det er vel ingen som vil slenge ut 250k for et kjøretøy man aldri har fått prøvd.
Akkurat den har irritert meg også-selv om jeg ser den med at en da blir sittende med en "demosykkel" hvis en ikke kjøper den, spesielt for mindre forhandlere..
Men er det en type sykkel en aldri har prøvd så sitter det langt inne hos meg å svi av borti 300 store på en "tjangs"...
så en får "freiste lykka" på demodager.
En bil derimot,der er ikke "feelen" like avgjørende som de andre tingene..
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Ehh...*kremt* Joda, du har en her Bestilte en BMW S1000XR i vinter. Jeg elsker R4 motoren og sittestillingen var utmerket. Etter så mye positiv omtale fra tester i blader og på youtube så var ikke det noe problem. Dette er dog riktig nok en mer asfaltracer men fungerer sikkert på en grusvei eller toPragmatic wrote:Det er vel ingen som vil slenge ut 250k for et kjøretøy man aldri har fått prøvd.
Tror enten KTM 1290SA eller en Ducati Multistrada er veien for deg og gå hvis du vil kjøre litt offroad og ha en sprek motor. Er vel det nærmeste du kommer antall HK som din Hayabusa. Har ikke noen erfaring med disse selv, men etter og ha lest mye på detta forumet og sett ellers, så tolker jeg det slik
Se på youtube, les tester, dra ut til forhandlere og prøv så finner du nok drømmesykkelen etterhvert.
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Så langt jeg har forstått ut fra TS sitt innlegg så virker BMW S1000XR som et mer riktig valg og mer sammenlignbar mot Hayabusaen enn Super Adventure 1290 som er en mer renbarket offroader med en ganske så annen motorkarakteristikk enn XR.
Her har du en fin test av alle syklene.
Den som er raskest og oppleves mer sportslig enn dem andre BMW S1000XR. Men den er mer myntet på asfalt. Men siden du er er erfaren med mer krefter enn dette så vil jeg tro XR er veien å gå. Hvis du da ikke har store planer om å kjøre mye offroad. Da vil jeg tro de andre er mer egnet.
[youtube][/youtube]
Her har du en fin test av alle syklene.
Den som er raskest og oppleves mer sportslig enn dem andre BMW S1000XR. Men den er mer myntet på asfalt. Men siden du er er erfaren med mer krefter enn dette så vil jeg tro XR er veien å gå. Hvis du da ikke har store planer om å kjøre mye offroad. Da vil jeg tro de andre er mer egnet.
[youtube][/youtube]
Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike
Nå kommer vel nye 1290SA i tre utgaver, så da burde vel en av de være rettet mot asfalt? Multistrada Pikes Peak er vel også i samme gate?