Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Prat om tung MC.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

Er vel X-rider som er nærmest for deg? :-k Har hørt de er greie på service, og roadshowet til KTM skal jo innom der, dra og hør/prøv da vel? :thumleft
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Palma »

Nå har jeg morr'a til 1200GS, en fantastisk R1150GS fra det herrens år 2000. Den går som et skudd,har passert 154 000 km, jeg kjører på grus så grusen skvetter og kjører på bane så jeg selv skvetter :shock:. Så gå for en GS. Sørg for noe varme her og der og litt alu-bokser på sia og oppå så får du en sykkel du kan kose deg på i mil etter mil uten noe trøbbel av betydning... \:D/
User avatar
Borg
Posts: 1685
Joined: 14 Jun 2006 21:12
MC: BMW R 1300 GS
Yamaha Ténéré 700
Location: Larvik

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Borg »

Dette var litt av en reklametråd.... Har nå lagt inn CBP i kalenderen for tirsdag :-k
Satse på fint vær samt en tur innom Vindfjelltun i samme slengen :-)
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ArcticTiger »

Multistradan er ikke så aller verst, den kommer i fleire utgaver det er vel Enduro-utgaven som evt. er aktuell for deg. Har ikke prøvd den, bare den mer vei-orienterte PP. Litt snaut med krefter når du er vandt med 200 kanskje, men fin å kjøre da.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Tommas »

Helt subjektivt vil jeg vel si at mitt inntrykk av de store adventure syklene er at KTM/Ducati har mest fokus på rampete motorkarakter, mens BMW og Triumph satser på det litt mer sedate. I praksis fra A til B skiller det nok ikke mye, men i den klassen så blir det jo personlige preferanser uansett.

Noen dårlig sykkel får man jo ikke uansett hvilke merke man ender opp med.

Ellers er det jo garanti, og så vidt jeg kan skjønne er det ingen grunn til å vente seg lengre verkstedopphold med noen av de. Så fremt man ikke er uheldig å ender opp med en mandagssykkel.

Et skikkelig digert og behagelig "luksuproblem" du har :thumleft
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

JK95 wrote:Er vel X-rider som er nærmest for deg? :-k Har hørt de er greie på service, og roadshowet til KTM skal jo innom der, dra og hør/prøv da vel? :thumleft
Synd det er siste stoppet deres.. 27/5. Men skal legge det inn i kalenderen. Uansett artig å være med på.
Snikkeren wrote:45 min + er jo ingenting. Er jo bare en liten kosetur det. :thumleft
Hehe, jo forsåvidt. Ikke den verste turen nei.
Palma wrote:Nå har jeg morr'a til 1200GS, en fantastisk R1150GS fra det herrens år 2000. Den går som et skudd,har passert 154 000 km, jeg kjører på grus så grusen skvetter og kjører på bane så jeg selv skvetter :shock:. Så gå for en GS. Sørg for noe varme her og der og litt alu-bokser på sia og oppå så får du en sykkel du kan kose deg på i mil etter mil uten noe trøbbel av betydning... \:D/
Kjørte opp på en GS. Det var en spinkel 650, men den var fryktelig kjedelig å kjøre. Når det er sagt så var den god å kjøre, og følte meg veldig trygg på den. Bra skolesykkel med andre ord. Nå er vel selvsagt en 1200 et veldig stort hopp hva moro angår. Spørs om jeg må finne en forhandler og se om jeg får prøvd en av de.
ArcticTiger wrote:Multistradan er ikke så aller verst, den kommer i fleire utgaver det er vel Enduro-utgaven som evt. er aktuell for deg. Har ikke prøvd den, bare den mer vei-orienterte PP. Litt snaut med krefter når du er vandt med 200 kanskje, men fin å kjøre da.
Har sett på den også ja. Svigerfaren til en kamerat av meg har en slik, og har kjørt uhorvelig lange turer med den (ned til Roma og tilbake bl.a.). Veldig pen å se på er den også. Men hvordan er det med påliteligheten på de?
Tommas wrote:Helt subjektivt vil jeg vel si at mitt inntrykk av de store adventure syklene er at KTM/Ducati har mest fokus på rampete motorkarakter, mens BMW og Triumph satser på det litt mer sedate. I praksis fra A til B skiller det nok ikke mye, men i den klassen så blir det jo personlige preferanser uansett.

Noen dårlig sykkel får man jo ikke uansett hvilke merke man ender opp med.

Ellers er det jo garanti, og så vidt jeg kan skjønne er det ingen grunn til å vente seg lengre verkstedopphold med noen av de. Så fremt man ikke er uheldig å ender opp med en mandagssykkel.

Et skikkelig digert og behagelig "luksuproblem" du har :thumleft
Det er akkurat det inntrykket jeg har fått også. Tror jeg bør ha noe som er litt rampete, så jeg ikke blir lei. Nå er det ikke sånn at jeg har full gass hele tiden på Hayabusaen akkurat - det er heller sjeldent da den liker å spinne selv på asfalt om jeg blir litt for ivrig. Det er dog veldig artig å ha noe der man kan gire ned to knepp, med passasjer, og passere 2 store bobiler i en bratt oppoverbakke uten at man trenger å ha for mye gass, eller for lang forbikjøringsstrekning. Gjorde dette på en tur til Harstad i fjorsommer. Det var utrolig moro. Jeg vil anta at alle disse store adventure-syklene kan gjøre sånne ting også.

Det er egentlig mye annet fornuftig jeg burde brukt de pengene på enn et hobbykjøretøy, men jeg føler jeg har jobbet hardt for de og fortjener å skjemme meg selv bort litt.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

GS burde vel MC-Tuning på Tiller kunne hjelpe med, Ducati har du vel ho Eberg Motor? :-k

Hva kvaliteten på nyere Ducati angår føler jeg det blir litt som med Triumph. De hadde et veldig dårlig rykte før, men har blitt mye bedre :thumleft
jeey
Posts: 184
Joined: 30 May 2016 21:39
MC: [X]KTM 1290 SUPER ADVENTURE S 2021
[S]BMW R1200GS 2017
[S]KTM Adventure 1190S 2014
[S]Yamaha FZ8 2013
[S]Honda CB600 (hornet)

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by jeey »

JK95 wrote:GS burde vel MC-Tuning på Tiller kunne hjelpe med, Ducati har du vel ho Eberg Motor? :-k

Hva kvaliteten på nyere Ducati angår føler jeg det blir litt som med Triumph. De hadde et veldig dårlig rykte før, men har blitt mye bedre :thumleft
Eberg har ingen sykler for demo, må ned til Oslo for prøvekjøre.
Multistrada og de fleste andre sykler hentes på bestilling.

Ganske kjedelige greier

Ellers anbefales MC Tuning, veldig hyggelige folk og hjelpsomme


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

Kan stikke innom MC-tuning og ta en titt. Men utrolig dårlig at mange forhandlere ikke ser ut til å ha demosykler.. Det er vel ingen som vil slenge ut 250k for et kjøretøy man aldri har fått prøvd.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
Spiritofwinter
Posts: 1637
Joined: 11 Oct 2015 23:19
MC: 2022 Husqvarna Norden 901
1979 Honda CX500C, Vinterprosjekt
Location: Ørsta

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Spiritofwinter »

Hadde selv problemer med å få prøvekjøre når jeg skulle ha ny MC for et par år siden, stod faktisk på et tidspunkt inne på en MC forretning å sa rett ut at jeg hadde solgt min gamle MC, jeg hadde penger på konto og kunne kjøpe på direkten om jeg kunne få prøve, men selger nølte lenge å prøvde å pushe på meg en MC jeg ikke hadde interesse for.

Heldigvis er der enkelte som ser nytten av demo MC og lar deg prøve, finner alltid noen som kjøper demo MC for litt redusert pris underveis i sesongen også. Vet jo om minst to stk her på forumet som er veldig lykkelig med sine MC'er som tidligere har vert demo. Jeg er selv en av dem [emoji6]


Sent from my iPad using Tapatalk
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

Spiritofwinter wrote:Hadde selv problemer med å få prøvekjøre når jeg skulle ha ny MC for et par år siden, stod faktisk på et tidspunkt inne på en MC forretning å sa rett ut at jeg hadde solgt min gamle MC, jeg hadde penger på konto og kunne kjøpe på direkten om jeg kunne få prøve, men selger nølte lenge å prøvde å pushe på meg en MC jeg ikke hadde interesse for.

Heldigvis er der enkelte som ser nytten av demo MC og lar deg prøve, finner alltid noen som kjøper demo MC for litt redusert pris underveis i sesongen også. Vet jo om minst to stk her på forumet som er veldig lykkelig med sine MC'er som tidligere har vert demo. Jeg er selv en av dem [emoji6]


Sent from my iPad using Tapatalk
Hmm, merkelig opplegg. Jeg vet at et par forhandlere i Trondheim er veldig ivrige på demokjøring, blant annet Harley Davidson Trondheim. Nå har jeg faktisk vurdert HD et par ganger, og syns de er moro å kjøre, men blir nok for kjedelig i lengden. Blir nok så jeg drar på KTM sitt road show når de får somlet seg til min nærmeste forhandler, men det er over en måned til.

Ene selgeren som jobber der er en kompis av lillebroren min, så kanskje han får ordnet med prøvekjøring. Får sjekke det opp.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
mekkern
Posts: 5122
Joined: 22 Jan 2007 11:05
MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
Location: Tranby-Lier

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by mekkern »

Pragmatic wrote:Kan stikke innom MC-tuning og ta en titt. Men utrolig dårlig at mange forhandlere ikke ser ut til å ha demosykler.. Det er vel ingen som vil slenge ut 250k for et kjøretøy man aldri har fått prøvd.

Akkurat den har irritert meg også-selv om jeg ser den med at en da blir sittende med en "demosykkel" hvis en ikke kjøper den, spesielt for mindre forhandlere..

Men er det en type sykkel en aldri har prøvd så sitter det langt inne hos meg å svi av borti 300 store på en "tjangs"...
så en får "freiste lykka" på demodager.
En bil derimot,der er ikke "feelen" like avgjørende som de andre tingene..
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Leffy »

Pragmatic wrote:Det er vel ingen som vil slenge ut 250k for et kjøretøy man aldri har fått prøvd.
Ehh...*kremt* Joda, du har en her :lol: Bestilte en BMW S1000XR i vinter. Jeg elsker R4 motoren og sittestillingen var utmerket. Etter så mye positiv omtale fra tester i blader og på youtube så var ikke det noe problem. :twisted: Dette er dog riktig nok en mer asfaltracer men fungerer sikkert på en grusvei eller to ;-)

Tror enten KTM 1290SA eller en Ducati Multistrada er veien for deg og gå hvis du vil kjøre litt offroad og ha en sprek motor. Er vel det nærmeste du kommer antall HK som din Hayabusa. Har ikke noen erfaring med disse selv, men etter og ha lest mye på detta forumet og sett ellers, så tolker jeg det slik ;)

Se på youtube, les tester, dra ut til forhandlere og prøv så finner du nok drømmesykkelen etterhvert. :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
Bjerknez

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Bjerknez »

Så langt jeg har forstått ut fra TS sitt innlegg så virker BMW S1000XR som et mer riktig valg og mer sammenlignbar mot Hayabusaen enn Super Adventure 1290 som er en mer renbarket offroader med en ganske så annen motorkarakteristikk enn XR.

Her har du en fin test av alle syklene.
Den som er raskest og oppleves mer sportslig enn dem andre BMW S1000XR. Men den er mer myntet på asfalt. Men siden du er er erfaren med mer krefter enn dette så vil jeg tro XR er veien å gå. Hvis du da ikke har store planer om å kjøre mye offroad. Da vil jeg tro de andre er mer egnet.

[youtube][/youtube]
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

Nå kommer vel nye 1290SA i tre utgaver, så da burde vel en av de være rettet mot asfalt? :-s Multistrada Pikes Peak er vel også i samme gate?
Post Reply