Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Prat om tung MC.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ojda »

JRO wrote:
ojda wrote:Jeg prøvde Multistrada leenge før deg, altså kjenner jeg den bedre \:D/ :lol:
Du visste jo ikke engang at en Ducati skulle være Rød [-X

Bortsett fra det har jeg ikke så gæli mye negativt å si om den jeg [-(

Å når jeg tenker meg om, har jeg vel ikke sakt så mye om Multistradaen her bortsett
ifra at den bør være en av de tre man ser på om man ønsker en (allroader) med litt extra krutt. Så det så :smt014
Ja, ja Ojda la merke til at du hadde Multistradaen som en av tre du anbefalte han å prøvekjøre. :thumleft Men det var kommentaren om at du følte at du hang over styret var den jeg kommenterte. Forsøkte bare å være litt morsom på din bekostning, \:D/ men det fikk jeg igjen med god margin skjønte jeg. :D [-X

Alt dette går jo på personlige preferanser, men jeg kan fortelle at de slett ikke uoverveide poeng jeg lar styre mine handlinger i sykkelvei.
Bare det å måtte ta øynene fra veien for å få sjikkelig overblikk over instrumenter og gps er viktig for ojda, dette er helt fantastisk på både GSA og Tiger og tildels også 1000xr, ikke så mye på Multi.

Men vi snakker jo ikke om hva som er rett eller galt, kun om hva jeg liker :thumleft [-X

Kardang har også vært vesentlig for meg, men hvem vet neste gang :-k

Det blir såpas seriøst at det vel er på sin plass å påpeke at jeg ikke føler meg støtt over litt småskubbing, men samtidig føler jeg litt for å få fram hva, hvis og hvorfor :thumleft

Jeg må også passe veldig godt på hva jeg sier, for det er vel ikke veldig mye lenger enn to drøye dekkskift til neste \:D/ Å jeg aner ikke hva det blir :shock:
Last edited by ojda on 18 Apr 2017 18:36, edited 1 time in total.
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9124
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ojda »

Siden her blei en ipad-produsert dobbelt-post kan jeg jo benytte anledningen til å si at nå skal jammen Pragmatic få tråden sin tilbake, inntil jeg finner noe fornuftig å komme med om hans sykkelvalg :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Snikkeren »

Multistrada'en var helt ok å kjøre synes jeg. Men det var en ting som irriterte meg noe voldsomt på den (Ambro sin), og det var at når man kjørte på tåballene, så trakker man pinadø ned midtstøtten med helen. Enten det, eller så må man være temmelig hjulbeint. Jeg la merke til at Ambro aldri kjører med tåballene på fothvilerne, og det er vel forklaringen på hvorfor.
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Ambro »

Snikkeren wrote:Multistrada'en var helt ok å kjøre synes jeg. Men det var en ting som irriterte meg noe voldsomt på den (Ambro sin), og det var at når man kjørte på tåballene, så trakker man pinadø ned midtstøtten med helen. Enten det, eller så må man være temmelig hjulbeint. Jeg la merke til at Ambro aldri kjører med tåballene på fothvilerne, og det er vel forklaringen på hvorfor.
Kjører på tåballene når svingene kommer skikkelig, men har lagt merke til at med mine relativt store føtter, så går jeg fint klar av midtstøtta med mindre jeg står å kjører (og da treffer jeg heller ikke den da jeg velger å stå ca midt på foten).
Mistenker dette har med vinkelen jeg får med mine lange bein, og lange føtter (innersøm på 88cm og sko str. 48-50 avhengig av produsent).
Fra tester jeg har lest om Multistradaen så er dette definitivt en sykkel som personer over gjennomsnittlig høyde foretrekker.

Forøvrig kan jeg jo kommentere det som fører til at jeg ikke kjører KTM, hverken 1290SA eller 1290GT, og det er at gassrulla er alt for smal for hendene mine. Gnisser på begge sider. Samt på GT så treffer knærne mine på utsiden av det bredeste punktet på bensintanken, får en helt håpløs sittestilling av det (samme gjelder samtlige BMW modeller som ikke ender på GS).
User avatar
JRO
Posts: 1286
Joined: 07 Oct 2015 05:00
MC: 2019 Ducati MTS 1260 Enduro.
Location: Kongsberg

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JRO »

Snikkeren wrote:Multistrada'en var helt ok å kjøre synes jeg. Men det var en ting som irriterte meg noe voldsomt på den (Ambro sin), og det var at når man kjørte på tåballene, så trakker man pinadø ned midtstøtten med helen. Enten det, eller så må man være temmelig hjulbeint. Jeg la merke til at Ambro aldri kjører med tåballene på fothvilerne, og det er vel forklaringen på hvorfor.
Dette er jeg enig i Snikkern, mange på Ducati forum som har irritert seg over det. Jeg kjører svært sjelden tåball, men når jeg gjør det så treffer jeg midtstøtta slik som du beskriver. Jeg er nok kort i lortefallet og har standard 44 i sko, så dette treffer meg selv om Ambro klarer å holde seg unna problemet. :redface [-(
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by KliffArne »

ojda wrote:Nå veit jeg at gutta her inne ( BusaTrond-Snikkeren og LordShaft )som har og har hatt 1290SA er langt mindre kresen til rompekomfort enn meg,
men jeg tror nok du kan få de til å innrømme at den nok er i hardeste laget om du spør.
Har prøvesitti den nye, og sete var temmelig likt.

Liker du harde seter er det jo ikke noe problem :)
Det kunne jo kanskje i samme slengen vært interessant for en potensiell kjøper av 1290SA og hørt med de to her som byttet den vekk forholdsvis raskt, hva årsaken til det var :-k
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Snikkeren »

KliffArne wrote:
ojda wrote:Nå veit jeg at gutta her inne ( BusaTrond-Snikkeren og LordShaft )som har og har hatt 1290SA er langt mindre kresen til rompekomfort enn meg,
men jeg tror nok du kan få de til å innrømme at den nok er i hardeste laget om du spør.
Har prøvesitti den nye, og sete var temmelig likt.

Liker du harde seter er det jo ikke noe problem :)
Det kunne jo kanskje i samme slengen vært interessant for en potensiell kjøper av 1290SA og hørt med de to her som byttet den vekk forholdsvis raskt, hva årsaken til det var :-k
Jeg har jo ikke byttet, men jeg kan bekrefte at salen er det største ankepunktet med SA'en. Man får rett og slett vondt i ræven etter en dag i salen.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by tshansen »

KTM 1290 Super Adventure har veldig hard sal! Det er ingen hemmelighet. Meg plaget det ikke voldsomt, da jeg var vant til salen fra R sykler, men når jeg kom over på GSA'en, merket jeg klar forskjell på hvordan sal kunne lages! Å der er faktisk folk som hevder at den er hard også :roll:

Det er flere små ting som gjorde at jeg valgte å velge vekk KTM...
Smale styreholker, hendene måtte hvile på utsiden, som kunne gjøre vondt pga den kanten over lengre tid.
Sidekoffertene var en skandale (låsesystemet og låseklipsene) De var heller ikke vanntett.
Varmen fra motor opp i skrittet (helt ålreit på vår og høst)
Klunkingen i framdemper (busa var langt mer plaget enn meg)
Bensinmåleren hang nede i tanken
Turbulensen mellom vindskjerm og fører. Når det regnet stod vannet stille eller kom oppover under hjelmen.
God kvalitet på noe og dårlig kvalitet på annet (inntrykk jeg satt igjen med)

Kombinasjonen av dette og dårlig leveringsrutiner på deler bestilt fra KTM (lotto når de kunne levere, selv om de stod logget som inne på lager)
Gjorde at jeg måtte finne en sykkel som passet meg bedre :thumleft Mulig jeg har glemt noe, men ja! Dette er det jeg kommer på.

Men var det en morsom sykkel å kjøre? Ja du verden for en rå sykkel det var på veien \:D/
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
ArcticTiger
Posts: 2516
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ArcticTiger »

[youtube][/youtube]
Detta er bare vrøvl, den sykkern går ikke på bakhjulet [-X
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

JRO wrote:Ojda er vanligvis er grei kar, men at han vet noe om Multistradaen er jeg ikke sikker på. Jeg har mange mil siden 2013 på Multistrada og er svært fornøyd med sykkelen. Nå har jeg en 2016 Multistrada Enduro som jeg syns er enda morsommere enn standard Multistradaen. Litt høyere styre, som gjør at sittestillingen blir enda mere oppreist og mye letter å stå å kjøre noe som letter godt på rumpa og nye mil kan kjøres.

Men det rare er at en fort blir vant til det en kjører, jeg testet Triumph Explorern til Ojda og jeg syns jeg satt så langt bak styret at jeg syns hele sykkelen var vanskelig å håndtere i starten. Han prøvde min og syns han hang over styret. Men jeg er sikker på at det skal ikke mange milene til før en har blitt vant til det nye.

Det som trekkes fram til fordel for Ducatien er semi adaptive dempere, helt topp fjæringskomfort og 4 forskjellige kjøremoduser som en også selv kan påvirke gjennom hvor aktiv skal ABS, Wheelie Controll, traction controll være og oppsett av demper karaktristikk.

Lykke til med valget. :thumleft \:D/
Av alle adventure-syklene jeg har sett så langt, så er Multistradaen den desidert peneste, syns jeg. Det teller absolutt en del det og. Hvordan er den i forhold til servicer og vedlikehold? Noen kjente feil på disse syklene? Jeg har egentlig mest lyst på Pikes Peak versjonen, men syns 300k blir litt vel mye å legge i et hobbykjøretøy.
LordShaft wrote:
JRO wrote: Men det rare er at en fort blir vant til det en kjører, jeg testet Triumph Explorern til Ojda og jeg syns jeg satt så langt bak styret at jeg syns hele sykkelen var vanskelig å håndtere i starten. Han prøvde min og syns han hang over styret. Men jeg er sikker på at det skal ikke mange milene til før en har blitt vant til det nye.

Lykke til med valget. :thumleft \:D/
Her er JRO inne på noen veldig gode poeng!! Som egentlig alle burde legge langt større vekt på. Anbefalinger hagler det naturligvis av i alle retninger, det er bare slik det er i MC verden :lol:

Men å kjøre en type eller en spesefikk sykkel, også testkjøre noe annet i 45 - 60 minutter også basere uttalelsene sine på det, kan bli i beste fall noe misvisende :roll:

Når jeg gikk fra R sykkel over til Traktor, tok det meg ganske mange mil og måneder før jeg følte at sykkelen var min eller at jeg kjente den skikkelig.
Jeg ekskluderte multistrada selv jeg pga jeg følte den alt for trang. Altså at jeg ble sittende for nært styre og fikk en anstrengt sittestilling. Men det var jo bare basert på en 30 min testur, hadde jeg valgt annerledes i dag? :-k

Det er naturligvis vanskelig å få prøvekjørt alle syklene en har i kikkerten, hvis man ikke kjenner folk som kjører samme sykkel og har lyst å låne den vekk. Men uansett hva du velger... det er jo ingen skam i å bytte den i noe annet om den ikke passer deg ;-) Din neste sykkel er alltid den beste :thumleft
Jeg startet med en nakensykkel (XJ600N) og gikk deretter over til en cruiser, for så å hoppe rett på en Hayabusa. Fra cruiser til sportssykkel var nok den største overgangen, men syns det gikk overraskende greit egentlig. Det at cruiseren var en 60 hesters 750cc, var kanskje den største forskjellen. Men utrolig nok gikk det bra, det og.

Virker som det er svært vanskelig å få prøvekjørt noe som helst egentlig, annet enn noen svært få merker i nærområdet her. Men skal vel få det til på et vis.
ojda wrote: Alt dette går jo på personlige preferanser, men jeg kan fortelle at de slett ikke uoverveide poeng jeg lar styre mine handlinger i sykkelvei.
Bare det å måtte ta øynene fra veien for å få sjikkelig overblikk over instrumenter og gps er viktig for ojda, dette er helt fantastisk på både GSA og Tiger og tildels også 1000xr, ikke så mye på Multi.

Men vi snakker jo ikke om hva som er rett eller galt, kun om hva jeg liker :thumleft [-X

Kardang har også vært vesentlig for meg, men hvem vet neste gang :-k

Det blir såpas seriøst at det vel er på sin plass å påpeke at jeg ikke føler meg støtt over litt småskubbing, men samtidig føler jeg litt for å få fram hva, hvis og hvorfor :thumleft

Jeg må også passe veldig godt på hva jeg sier, for det er vel ikke veldig mye lenger enn to drøye dekkskift til neste \:D/ Å jeg aner ikke hva det blir :shock:
Kardang er noe jeg har begynt å like veldig godt; sykkelen jeg låner nå (den samme jeg hadde før Hayabusaen) har kardangdrift, og det er en drøm å kjøre. Slipper smurningsgriseriet og, samt stramming av kjede, vasking av kjede, bytting av drev og kjede... Men så langt jeg har sett er det kun BMW sin variant som har kardangdrift, og den blir rett og slett for pinglete motormessig. Men tror nok det er en veldig solid sykkel.
LordShaft wrote:KTM 1290 Super Adventure har veldig hard sal! Det er ingen hemmelighet. Meg plaget det ikke voldsomt, da jeg var vant til salen fra R sykler, men når jeg kom over på GSA'en, merket jeg klar forskjell på hvordan sal kunne lages! Å der er faktisk folk som hevder at den er hard også :roll:

Det er flere små ting som gjorde at jeg valgte å velge vekk KTM...
Smale styreholker, hendene måtte hvile på utsiden, som kunne gjøre vondt pga den kanten over lengre tid.
Sidekoffertene var en skandale (låsesystemet og låseklipsene) De var heller ikke vanntett.
Varmen fra motor opp i skrittet (helt ålreit på vår og høst)
Klunkingen i framdemper (busa var langt mer plaget enn meg)
Bensinmåleren hang nede i tanken
Turbulensen mellom vindskjerm og fører. Når det regnet stod vannet stille eller kom oppover under hjelmen.
God kvalitet på noe og dårlig kvalitet på annet (inntrykk jeg satt igjen med)

Kombinasjonen av dette og dårlig leveringsrutiner på deler bestilt fra KTM (lotto når de kunne levere, selv om de stod logget som inne på lager)
Gjorde at jeg måtte finne en sykkel som passet meg bedre :thumleft Mulig jeg har glemt noe, men ja! Dette er det jeg kommer på.

Men var det en morsom sykkel å kjøre? Ja du verden for en rå sykkel det var på veien \:D/
Hmm, ut i fra det jeg har lest, så er noen av disse tingene fikset på nyere modeller (varme, bensinmåler - var visstnok problemer med at den hengte seg opp før). Har små hender til å være mann, så akkurat den er ikke noe problem for meg. Jeg kan egentlig se for meg at BMW sin velprøvde GS er mer gjennomført ja. Hadde den vært like rampete som KTM og Ducati så hadde den kanskje vært mest interessant.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
Ambro
Posts: 453
Joined: 07 Oct 2015 08:57
MC: BMW K1600GT -22
Suzuki DR 650 RSE -94

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Ambro »

Pragmatic wrote: Av alle adventure-syklene jeg har sett så langt, så er Multistradaen den desidert peneste, syns jeg. Det teller absolutt en del det og. Hvordan er den i forhold til servicer og vedlikehold? Noen kjente feil på disse syklene? Jeg har egentlig mest lyst på Pikes Peak versjonen, men syns 300k blir litt vel mye å legge i et hobbykjøretøy.
Har en 2015 Multistrada 1200S, og av kjente feil så er det vel TFT skjermen som irriterer mest. Denne er laget av et så mykt materiale at første vask med microfiber vil lage ripemerker. Var klar over dette da jeg kjøpte og investerte i en screen protector lik den som brukes på smart telefoner. Fungerer flott.

Vedlikehold er som de fleste andre nye sykler. 15.000km på oljeservice, og 30.000km på ventilsjekk.

Luftfilterboksen på 2015 og 2016 modellene er blitt byttet ut på 2017, for bedre bunndrag, så rapporter om en "deadspot" på ca 4,500-5000rpm kan du se bort ifra. Dette skal være løst på nye modellen (løses på -15 og -16 med Termignoni effektanlegg med ny map).

Kan ellers anbefale å lese på http://www.ducati.ms/forums/44-multistrada/ og http://ducatiforum.co.uk/forums/multistrada.6/ for å høre alle skrekk historiene folk har opplevd. Det klages jo høylytt så fort noe ikke funker, men det ties jo når alt er bra.
User avatar
Snikkeren
Moderator
Posts: 2506
Joined: 31 May 2010 01:03
MC: KTM 690 Enduro R 2022
Contact:

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Snikkeren »

Det er flere sykler med kardang: Triumph Tiger Explorer, Yamaha Super Tenere, Moto Guzzi Stelvio, og nevnte GS.
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

Ambro wrote:
Pragmatic wrote: Av alle adventure-syklene jeg har sett så langt, så er Multistradaen den desidert peneste, syns jeg. Det teller absolutt en del det og. Hvordan er den i forhold til servicer og vedlikehold? Noen kjente feil på disse syklene? Jeg har egentlig mest lyst på Pikes Peak versjonen, men syns 300k blir litt vel mye å legge i et hobbykjøretøy.
Har en 2015 Multistrada 1200S, og av kjente feil så er det vel TFT skjermen som irriterer mest. Denne er laget av et så mykt materiale at første vask med microfiber vil lage ripemerker. Var klar over dette da jeg kjøpte og investerte i en screen protector lik den som brukes på smart telefoner. Fungerer flott.

Vedlikehold er som de fleste andre nye sykler. 15.000km på oljeservice, og 30.000km på ventilsjekk.

Luftfilterboksen på 2015 og 2016 modellene er blitt byttet ut på 2017, for bedre bunndrag, så rapporter om en "deadspot" på ca 4,500-5000rpm kan du se bort ifra. Dette skal være løst på nye modellen (løses på -15 og -16 med Termignoni effektanlegg med ny map).

Kan ellers anbefale å lese på http://www.ducati.ms/forums/44-multistrada/ og http://ducatiforum.co.uk/forums/multistrada.6/ for å høre alle skrekk historiene folk har opplevd. Det klages jo høylytt så fort noe ikke funker, men det ties jo når alt er bra.
Har nylig hatt samme problemet selv med en slik skjerm; på Nintendo sin nye Switch-konsoll. Fikk i skikkelig skjermbeskytter og fikk løst det problemet kjapt og billig, så slike feil kan jeg leve med.

Takk for svar - skal se om jeg kanskje får titte på Multistradaen til svigerfaren til en kamerat av meg. Regner med det går fint.
Snikkeren wrote:Det er flere sykler med kardang: Triumph Tiger Explorer, Yamaha Super Tenere, Moto Guzzi Stelvio, og nevnte GS.
Sett litt på Triumphen, men tror ikke det er en sykkel for meg.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

Andreas her på forumet er jo også Trondhjemmer, og kjører Myltistrada, gjør han ikke det? :-k
Du kan jo slenge en PM til han også med spørsmål, han hjalp meg i min Ducati-kjøpsprossess :thumleft
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

JK95 wrote:Andreas her på forumet er jo også Trondhjemmer, og kjører Myltistrada, gjør han ikke det? :-k
Du kan jo slenge en PM til han også med spørsmål, han hjalp meg i min Ducati-kjøpsprossess :thumleft
Tror jeg skal starte med å ta turen innom Eberg og se litt først. Er bokstavelig talt bare et steinkast unna kontoret der jeg jobber.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
Post Reply