Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Prat om tung MC.
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

Andreas wrote:Har ikke fått med meg denne tråden :D Multistrada liker vi, ivertfall jeg! Det er ingen teknisk forskjell mellom 2012 Pikes Peak og vanlig Multistrada 1200S. Kun kosmetisk i form av rød ramme, seter med røde sømmer, Corse-farger, røde striper på felger og div carbondeler. Termignoni "potten" som de er levert med er bare en annen eksosstuss. Lydemper og katalysator er den samme. Begge har samme elektronisk styrte Öhlins fjæringa.

På nettsidene til Ducati så finner du en meny som heter "compare bikes". Der kan du velge forskjellige årsmodeller og utgaver og sammenligne forskjellene.

12' modellene av MTS 1200 har en del små tekniske forbedringer kontra de som kom i 10 og 11. Var en del løpende små oppdateringer på disse fra de kom 2010. Og så lenge de er utført så er dette relativt problemfrie sykkler med tanke på all tekniken de har. Motorrad magasinet sin 50000km test plasserte Multistradaen over mange BMW'er og japanske konkurrenter. Google Multistrada Mottorad test, så finner man sikkert artikkelen.

Hvis det er den Pikes Peak sykkelen som står i Trondheim du tenker på, så kjenner jeg til den. Eid fra ny av entusiast i Bodø som nettopp byttet den i en 17' Pikes Peak. Den er godt vedlikeholdt og fikk storservice og sjekk av alle oppdateringer ++ på sensommeren i fjor. En del ekstrautstyr har den også.
Godt å få dette bekreftet - at det kun er kosmetiske forskjeller. Dette betaler jeg ikke 70k ekstra for, for å si det sånn..

Har lest at 2012-modellene hadde en del forbedringer fra årene før - men hva med 2013 og utover? Har de noen spesielle utbedringer som er verdt å få med seg?

Skal se om jeg finner den testen. Jeg har hørt så mye dårlig om Ducati og holdbarheten på disse, så her blir det nok uansett mye research.

Det er helt sikkert den du mener ja. Selgeren på Eberg sa den var eid av en (et) såkalt petimeter, og at den skal være tipp topp, men har lært meg å ikke høre på sånt. Må se det selv før jeg tror det. Vet du hvorfor han byttet den i en '17-modell? Såvidt jeg kan se er det ikke veldig store forskjeller på de, og selv om det er en motorsykkel så er ikke akkurat 26000 i km-stand mye.
ArcticTiger wrote:Når det gjelder Pikes Peak så er vel ikkje den utprega "adventure" med tanke på off-road og dårlige grus/skogsveier. 17" hjul blir for snaut da. Så tenker du deg mye sånn type kjøring er det vel en MTS Enduro du burde kikke på.
Vanlig velholdte grusveier er jo ikkje noe problem (med all slags sykkler), og svingete dårlige veier med meir eller mindre fast dekke går som en drøm, her kommer Multistradan til sin rett, og det er bare å kjøre på \:D/ . Øhlins dempera er fantastiske, de kontrollerer/svelger det meste. Om de er noe meir slitesterke enn "vanlige" dempere vet eg ikkje.
MTS har en veldig elegant løsning med integrerte fester for sidevesker. Men, det kan stilles spm om hvor robust denne løsningen er. Og den duger neppe til seriøs off-road kjøring. Igjen, da er det en Enduro med meir robuste kasser som gjelder (slik JRO har)

Multistrada Pikes Peak vil eg si tenderer meir mot en sports-sykkel med god oppreist sittestilling, og en sykkel som duger veldig godt på veier som er marginalt morsomme for sports/rr sykkler. Det er høy "Smiles per Miles"-faktor i Hjællmen på denne sykkern :D
Har tenkt på det ja, at en Enduro, med eikehjul og større felg foran, vil være mye bedre off-road. Men det betyr vel også at den er noe dårligere på asfalt. Det er et utrolig vanskelig valg. Burde vel egentlig hatt 2 sykler, men har ikke plass.
knutk wrote:Personlig synes jeg PP er den peneste utgaven av Multistrada.
http://www.asphaltandrubber.com/bikes/2 ... ikes-peak/
Hva den kan eller ikke kan i forhold til de andre variantene får andre si noe om, men visuelt er den "eye candy" :D.

Selv om jeg ikke har planer om å bytte sykkel og tidligere har gitt uttrykk for min holdning til effekt-anlegg må jeg innrømme at jeg moret meg over denne beskrivelse av Ducati (rett nok en Paningale).

Siterer fra advrider:
Anyhow, back to the Ducati and its effect on the opposite sex. You have to do a lot to get close enough to whisper sweet nothings into a woman's ear. But the Ducati takes care of this from a half mile away. The aural noises the V-twin makes apparently stimulate a woman in ways no other vehicle I've ever owned does. So by the time you arrive they're waiting with anticipation. Performance figures of BMWs S1000RR (which seems to be crushing the Panigale in all the magazine comparos) might be the stuff of adolescent male dreams--and if that's your thing (16 year old boys), look no further than the BMW dealer. But the Ducati undeniably makes panties wet. Anyone who owns one can attest to this I'm sure, but this is my first one, so it comes as a bit of a surprise. I don't see it on any of the schematics and it's not listed in any of the spec sheets, but somewhere under all that gorgeous bodywork lies a proverbial babe magnet.
Enig i at PP er den peneste versjonen, hva farger og styling angår. Syns den vanlige versjonen ser litt kjedelig ut da den kun har én farge hele veien.

Hvis det sitatet stemmer, så passer Ducati bra for meg i alle fall - ble nylig singel igjen \:D/
LordShaft wrote:La oss bare si det en gang for alle. Det er ingen som lager så jævlig flotte sykler som Ducati. Uavhengig av modell =D> =D> Å den lyden, ja som knutk beskrev :lol: :lol:
De lager vakre sykler ja, uten tvil. Har bestandig likt Ducati, rent visuelt. Så en video på YouTube i kveld der det sto mellom BMW S1000XR og MTS 1200. Konklusjonen de hadde så ut til å være at man valgte BMW hvis man tenkte med hodet, og Ducati hvis man fulgte hjertet. Har vel kanskje noe å gjøre med det dårlige ryktet de i alle fall hadde før med tanke på byggekvalitet.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Andreas »

70000,- i forskjell? Da må det vell være mellom helt ny standard Multistrada 1200 og Pikes Peak du mener? Forskjellen mellom 1200S og PP er ikke så stor. Tekniske forskjellen på de er manuelt justerbar Öhlins på PP og semiaktiv Sachs fjæring på 1200S. Standard 1200 har manuelt justerbar Showa fjæring, vanlig LCD display, mindre bremser og ikke LED frontlykt.

Forskjellen mellom 2012 og 2017 PP er stor. Det er ca en helt nykonstruert sykkel. Ny motor, ramme, elektronik, bremser osv osv.

Anbefaler som sagt "compare bikes " siden på hjemmesiden til Ducati. Alt for my å skrive og forklare her i tekst og fritt tatt fra minnet :thumleft

Men grovt så finnes Multistrada 1200 i 3 generasjoner. 2010 til 2012, 2013 til 2014 og nyeste nå fom 2015. Alle finnes i egen Pikes Peak utgave. Som i hovedsak er en 1200S med div karbondeler og fancy lakkering :D
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Andreas »

Hvordan går det i letingen på sykkel?

Bare sånn hvis du skulle være bekymret for lite skyv i Multistrada, så kan du se dette klippet :o

User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by kvase »

Litt mere av de nye typene
[youtube][/youtube]
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by kvase »

mm
[youtube][/youtube]
[youtube][/youtube]
[
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

Andreas wrote:Hvordan går det i letingen på sykkel?

Bare sånn hvis du skulle være bekymret for lite skyv i Multistrada, så kan du se dette klippet :o

Har vært til både Ducati- og BMW-forhandler og sett. Men jeg sliter noe fælt med å bestemme meg. Har det egentlig litt på hold akkurat nå. Været og temperaturen har vært så dårlig uansett at det har knapt vært føre til å kjøre sykkel.

Vil uansett takke for all respons på tråden her - fått utrolig mye gode råd og tips.

kvase: jeg har antagelig sett 50+ videoer med KTM 1290 og Ducati Multi, hehe. Skulle vel helst hatt råd til å få i en av hver :D
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

Vel, det ble endelig en ende på visa (dog ikke den jeg hadde sett for meg da jeg laget denne tråden). Var en utrolig lang prosess, men etter hvert som jeg slo fra meg at jeg måtte ha en adventure-sykkel, begynte jeg å se på nakensykler (samt versjoner av disse med kåpe). Fant til slutt et kompromiss jeg tror jeg blir veldig fornøyd med. Det er ikke den kraftigste sykkelen i gata, men tipper den går godt nok med 140hk og 1000cc motor.

Var og bestilte den i dag etter jobb. Kombinasjonen av utseende, veldig praktisk med (for en gangs skyld) fine standardkofferter, bra med elektronikk, god komfort med tanke på sittestilling og visstnok et bra standardsete gjorde den til en vinner. 5 års garanti med ubegrenset km var toppen på kransekaka. Bestilte med varmeholker og et mer ryddig og penere skiltoppheng / baklys / blinklys. Mangler en del ting som enkelte av syklene jeg har sett på har, men det meste kan ettermonteres.

http://www.kawasaki.no/no/products/spor ... F9YCV8MXVE

Nå blir det en ekstremt lang måned å vente før den står i gårdsplassen.... Men tror det blir verdt det :D
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
User avatar
hakhap
Mr Illustrator
Posts: 2929
Joined: 06 Oct 2015 06:50
MC: Aprilia Tuono V4 1100 RR
Location: Buskerud
Contact:

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by hakhap »

GRatulerer med ny sykkel men strengt tatt er det vel ikke en nakensykkel?
" Tuono: Italian for Holy Crap this is Quick" - MCN
Youtube
Flickr
Instagram
Image
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Tommas »

Flott sykkel, gratulerer så mye!
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by tshansen »

Gratulere med ny sykkel [emoji1319][emoji1319]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
JK95
Posts: 3558
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

Grattis! =D>
Bjerknez

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Bjerknez »

Grattis med ny sykkel. Tøff sykkel dette :thumleft
User avatar
Andreas
Posts: 206
Joined: 19 Mar 2011 22:13
MC: Multistrada 1200S, Monster 796, Puch M50Cross

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Andreas »

hakhap wrote:GRatulerer med ny sykkel men strengt tatt er det vel ikke en nakensykkel?
En nakensykkel som har fått på seg turklær?


Grattis med ny sykkel :thumleft
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

hakhap wrote:GRatulerer med ny sykkel men strengt tatt er det vel ikke en nakensykkel?
Nei, hehe, gikk tilbake og la til en anmerkning etter jeg skrev posten. Syns SX er en penere sykkel egentlig, enn nakenversjonen. Dog den er tøff den og.
Tommas wrote:Flott sykkel, gratulerer så mye!
Takker :)
LordShaft wrote:Gratulere med ny sykkel [emoji1319][emoji1319]
Takk :)
JK95 wrote:Grattis! =D>
Takk takk :)
Bjerknez wrote:Grattis med ny sykkel. Tøff sykkel dette :thumleft
Takk for det. Syns personlig det er en av de penere sportstourerne. Syns den kunne hatt litt mer krutt i motoren, men hører de fleste sier at den drar godt.
Andreas wrote:
hakhap wrote:GRatulerer med ny sykkel men strengt tatt er det vel ikke en nakensykkel?
En nakensykkel som har fått på seg turklær?


Grattis med ny sykkel :thumleft
Takker. Ja det er en fin beskrivelse :lol:
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
Bjerknez

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Bjerknez »

Kommer vel litt ann på hva du er vent til vil jeg tro. 143 gamp og 111NM på 235 kg. Skal man ikke kimse av :thumleft
Tror neppe du får det kjedelig på denne 8)

Alternativet hos Kawasaki blir vel ZZR1400, men det blir et solid prishopp ja... vurderte faktisk denne selv, men 300 laken er jævlig mye for en sykkel.... :redface
Post Reply