Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Prat om tung MC.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ojda »

Litt mer :)

Glem VFR1200X, Den føles slapp i forhold til konkurentene.
Inkludert BMW-GS og Triumph Explorer

En ting til du skal være klar over er at salen på KTM er "planke-hard", også på den nye :-#
Selvfølgelig en håndgripelig ting å rette på, men dog [-X
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Leffy »

JK95 wrote:Nå kommer vel nye 1290SA i tre utgaver, så da burde vel en av de være rettet mot asfalt? :-s Multistrada Pikes Peak er vel også i samme gate?
Stemmer det.. er jo en S versjon av 1290 :thumleft
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

Leffy wrote:
JK95 wrote:Nå kommer vel nye 1290SA i tre utgaver, så da burde vel en av de være rettet mot asfalt? :-s Multistrada Pikes Peak er vel også i samme gate?
Stemmer det.. er jo en S versjon av 1290 :thumleft
Stemmer :thumleft
Alternativt finnes jo 1290SDR GT, og MT-10 med vindskjerm ;-) Prøvesatt GT'n på messa, den var ikke feil den :-#
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ojda »

Årets utgaver av KTM 1290 består av 3 utgaver, R, S og T som er rettet i samme rekkefølge,
fra allroad med R mot Touring på T-modellen, og med S sånn ca i midten =D>

Mere sportslig finner man Superduke GT :thumleft

En virkelig dekkende serie KTM har å tilby om dagen spørrumeg \:D/


@jk95: Kunne du ikke vente til jeg hadde fått skrevet ferdig innlegget mitt :evil: :lol:
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

ojda wrote: @jk95: Kunne du ikke vente til jeg hadde fått skrevet ferdig innlegget mitt :evil: :lol:
Vente, hvem har tid til sånt? :lol:
Ellers, helt enig i det du skriver, hadde ikke takket nei til 1290GT selv :redface
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ojda »

Skulle jeg inn på noen av dissa, måtte det bli en av modellene med den nye "instrument-plata" =D>
Dævvæn jeg er lettflørta :redface
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
JK95
Posts: 3560
Joined: 10 Oct 2015 10:40
MC: Uvisst pr dd
Location: Sundsvall

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by JK95 »

ojda wrote:Skulle jeg inn på noen av dissa, måtte det bli en av modellene med den nye "instrument-plata" =D>
Dævvæn jeg er lettflørta :redface
Er ikke helt hypa på TFT-skjerm enda må jeg si, har endelig tatt turen tilbake til analoge klokker, og synes de er råtøffe :redface
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ojda »

Lo-Vi-N-It, men alle kan jo ikke være like "up to date" som ojda :lol:
Har ventet på farge-dasj på mc i mange år, men nå løsner det =D>
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by tshansen »

ojda wrote:Skulle jeg inn på noen av dissa, måtte det bli en av modellene med den nye "instrument-plata" =D>
Dævvæn jeg er lettflørta :redface
Du er ekstremt lettflørta, men det er kanskje derfor du er så lett å like :lol: :lol:

KTM gjør veldig mye bra med sin siste serie, blir spennende å se hvordan konkurrentene følger opp. Det er ikke utenkelig at KTM vinner store deler av markedet framover.
En annen ting som bekymrer meg litt, er prisen. KTM er plutselig ikke så mye billigere enn en fullspekket GSA (tatt utgangspunkt i en 1290 R) :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:
ojda wrote:Skulle jeg inn på noen av dissa, måtte det bli en av modellene med den nye "instrument-plata" =D>
Dævvæn jeg er lettflørta :redface
Du er ekstremt lettflørta, men det er kanskje derfor du er så lett å like :lol: :lol:
Ikke pynt på ordene dine Thomas. Det kler deg ikke. Si heller som det er. Ojda er "billig" :lol:
User avatar
Pragmatic
Posts: 48
Joined: 16 Apr 2017 18:10
MC: Kawasaki Z1000SX Tourer 2017
Suzuki DR-Z 400 S 2002
Yamaha Dragstar 1100 '99 med 17600 km på telleren (til salgs)
Location: Trondheim

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Pragmatic »

Leffy wrote:
Pragmatic wrote:Det er vel ingen som vil slenge ut 250k for et kjøretøy man aldri har fått prøvd.
Ehh...*kremt* Joda, du har en her :lol: Bestilte en BMW S1000XR i vinter. Jeg elsker R4 motoren og sittestillingen var utmerket. Etter så mye positiv omtale fra tester i blader og på youtube så var ikke det noe problem. :twisted: Dette er dog riktig nok en mer asfaltracer men fungerer sikkert på en grusvei eller to ;-)

Tror enten KTM 1290SA eller en Ducati Multistrada er veien for deg og gå hvis du vil kjøre litt offroad og ha en sprek motor. Er vel det nærmeste du kommer antall HK som din Hayabusa. Har ikke noen erfaring med disse selv, men etter og ha lest mye på detta forumet og sett ellers, så tolker jeg det slik ;)

Se på youtube, les tester, dra ut til forhandlere og prøv så finner du nok drømmesykkelen etterhvert. :thumleft
Jeg måtte ha vært rimelig sikker før jeg kunne gjort det selv ja. Dette er vel første gangen jeg har vært i en posisjon der jeg kan få i helt nytt uten å bekymre meg for hvordan det går med økonomien. Får kanskje aldri en sånn sjanse igjen.

Var og så på en 1290SA i stad; trivelig fyr fra et lokalt MC-forum på FB inviterte meg til å komme og ta en titt. Litt av en maskin ja. Eneste jeg ikke likte var at jeg knapt nok fikk til å ha begge fotene helt ned på bakken når jeg satt på den. Men det er vel en vanesak.

Blir nok mye forsking framover den neste måneden ja :)
Bjerknez wrote:Så langt jeg har forstått ut fra TS sitt innlegg så virker BMW S1000XR som et mer riktig valg og mer sammenlignbar mot Hayabusaen enn Super Adventure 1290 som er en mer renbarket offroader med en ganske så annen motorkarakteristikk enn XR.

Her har du en fin test av alle syklene.
Den som er raskest og oppleves mer sportslig enn dem andre BMW S1000XR. Men den er mer myntet på asfalt. Men siden du er er erfaren med mer krefter enn dette så vil jeg tro XR er veien å gå. Hvis du da ikke har store planer om å kjøre mye offroad. Da vil jeg tro de andre er mer egnet.
Fine sykler de der ja, men er litt lei av rekkefirere. Går sikkert som et skudd den der og, men man må gjerne ha litt turtall. Selv Hayabusaen vil ha litt turtall før den begynner å dra skikkelig, og den har 300cc mer. Har også veldig lyst til å kjøre litt offroad, og da er nok de andre, som du sier, bedre.
JK95 wrote:Nå kommer vel nye 1290SA i tre utgaver, så da burde vel en av de være rettet mot asfalt? :-s Multistrada Pikes Peak er vel også i samme gate?
Jepp, S-utgaven er vel mest egnet for asfalt. Jeg lener egentlig mest mot "hybrid"utgaven, da jeg helst vil ha i pose og sekk.
ojda wrote:Litt mer :)

Glem VFR1200X, Den føles slapp i forhold til konkurentene.
Inkludert BMW-GS og Triumph Explorer

En ting til du skal være klar over er at salen på KTM er "planke-hard", også på den nye :-#
Selvfølgelig en håndgripelig ting å rette på, men dog [-X
Syns det var rart at ingen hadde nevnt VFR'n enda, men tror deg når du sier det. Jeg prøvesatt en 1290 i stad, og syns setet virket veldig kurant. Eieren var veldig fornøyd med det i alle fall.
Tidligere sykler: Yamaha XJ600N 1998, Kawasaki Vulcan 750 1993, Suzuki GSX-R 1300 Hayabusa 2000
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ArcticTiger »

Pragmatic wrote: Eieren var veldig fornøyd med det i alle fall.
Det er vel få eiere som har kjøpt seg en sykkel til la oss si kr 250-300.000+ og ikke er helt hæppy med den, som så åpent sier at detta var noe dritt :-k
Uansett merke, dette er en generell betraktning!
Hva folk gjør betyr nå mer enn hva de sier tenker jeg.
Så når folk bytter inn nærmest kliss nye sykkler etter få mnd, så er det noe som skurrer hos meg iallfall.
User avatar
Leffy
Posts: 606
Joined: 22 Jan 2016 15:03
MC: Kawasaki Z1000
Location: Rena

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by Leffy »

Pragmatic wrote:
Jeg måtte ha vært rimelig sikker før jeg kunne gjort det selv ja. Dette er vel første gangen jeg har vært i en posisjon der jeg kan få i helt nytt uten å bekymre meg for hvordan det går med økonomien. Får kanskje aldri en sånn sjanse igjen.

Var og så på en 1290SA i stad; trivelig fyr fra et lokalt MC-forum på FB inviterte meg til å komme og ta en titt. Litt av en maskin ja. Eneste jeg ikke likte var at jeg knapt nok fikk til å ha begge fotene helt ned på bakken når jeg satt på den. Men det er vel en vanesak.

Blir nok mye forsking framover den neste måneden ja :)
Samme var det her. Prøvde KTM først jeg og. Med litt "tunge store sykler" vil jeg ha bakkekontakt med beina. Derfor ble det BMW med senkesett :thumleft Nå skal det sies at jeg er ganske lav og blitt helt håpløs på dette med høyde :roll:
#IfYouDontRideYouDontKnow

Get your hands off my Jordans!

Mine Bilder
Instagram: oruneberg
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9139
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ojda »

ArcticTiger wrote:
Pragmatic wrote: Eieren var veldig fornøyd med det i alle fall.
Det er vel få eiere som har kjøpt seg en sykkel til la oss si kr 250-300.000+ og ikke er helt hæppy med den, som så åpent sier at detta var noe dritt :-k
Uansett merke, dette er en generell betraktning!
Hva folk gjør betyr nå mer enn hva de sier tenker jeg.
Så når folk bytter inn nærmest kliss nye sykkler etter få mnd, så er det noe som skurrer hos meg iallfall.

Å hva sier det om Triumph Explorer ;-)

Hint (ojda sine)
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
ArcticTiger
Posts: 2520
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: Ønsker å anskaffe 1200-1300cc adventure bike

Post by ArcticTiger »

@Ojda: Jo, de er vælbrukte når de trades in :thumleft Etter å ha bært tung Ojda-last trufast tur etter tur! Så gode er de, at Ojda bare velger en annen farge når han invisterer i en ny en :D Blir det Grønn neste gang :-k
Post Reply