Z750r 2012mod stopper ved clutching
Z750r 2012mod stopper ved clutching
Hei. Jeg er ny her på forumet, og har nylig kjøpt meg sykkel som jeg har et lite problem med som jeg håper noen her kan hjelpe meg med.
Jeg har en kawasaki z750r 2012mod som en sjelden gang kan "dø" når jeg trykker inn clutchen. Det har skjedd når jeg ligger på 3-4-5000 rpm, og trykker inn clutchen for å kunne trille. Da er det bare å trillstarte, så er alt Ok igjen. Dette har bare skjedd to ganger.
Hva tror mc-folket? Kan det være så enkelt at den bare ikke "forventer" å gå på tomgang, eller noe mer alvorlig?
Jeg har en kawasaki z750r 2012mod som en sjelden gang kan "dø" når jeg trykker inn clutchen. Det har skjedd når jeg ligger på 3-4-5000 rpm, og trykker inn clutchen for å kunne trille. Da er det bare å trillstarte, så er alt Ok igjen. Dette har bare skjedd to ganger.
Hva tror mc-folket? Kan det være så enkelt at den bare ikke "forventer" å gå på tomgang, eller noe mer alvorlig?
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Har du effektanlegg / "trimluftfilter" uten å ha mappet den? Skjedde et par gangrr på Duken min etter jeg fjerna katalysator og bytta luftfilter. Ordna seg med remap.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Trondgv wrote:Har du effektanlegg / "trimluftfilter" uten å ha mappet den? Skjedde et par gangrr på Duken min etter jeg fjerna katalysator og bytta luftfilter. Ordna seg med remap.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Jeg har akrapovic anlegg på den ja.. tviler på at motoren er mappa! Det kan være årsaken? Forrige eier sa han ikke hadde lagt merke til problemet, og effektanlegget har vært på omtrent siden sykkelen var ny..
- mekkern
- Posts: 5121
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Antageligvis så "rekker ikke" motorstyringen å gi bensin nok/raskt nok etter at den har ligget på bensinkutt og det er ikke store "svinghjulseffekten" i moderne motorer.
men er jo ikke "vanlig feil"(tror jeg).. føler du at dette er et "problem" så kan man få flashet ECU med nytt map eller montere en "piggyback-løsning" som Powercommander eller rapidbike og legge inn nytt map via disse.
men er jo ikke "vanlig feil"(tror jeg).. føler du at dette er et "problem" så kan man få flashet ECU med nytt map eller montere en "piggyback-løsning" som Powercommander eller rapidbike og legge inn nytt map via disse.
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Det KAN være, men jeg er langt i fra sikker. Du kan jo høre med en Kawa forhandler.Kawamic wrote:Trondgv wrote:Har du effektanlegg / "trimluftfilter" uten å ha mappet den? Skjedde et par gangrr på Duken min etter jeg fjerna katalysator og bytta luftfilter. Ordna seg med remap.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Jeg har akrapovic anlegg på den ja.. tviler på at motoren er mappa! Det kan være årsaken? Forrige eier sa han ikke hadde lagt merke til problemet, og effektanlegget har vært på omtrent siden sykkelen var ny..
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
mekkern wrote:Antageligvis så "rekker ikke" motorstyringen å gi bensin nok/raskt nok etter at den har ligget på bensinkutt og det er ikke store "svinghjulseffekten" i moderne motorer.
men er jo ikke "vanlig feil"(tror jeg).. føler du at dette er et "problem" så kan man få flashet ECU med nytt map eller montere en "piggyback-løsning" som Powercommander eller rapidbike og legge inn nytt map via disse.
Ser ikke på det som et problem, da det ikke skjer så ofte. Det jeg er redd for er om det er et problem som kan være/er skadelig for motoren? For meg, så virker det som det er slik du beskriver, at motorstyringen ikke rekker å gi motoren bensin nok. Dette er jo bare innimellom. Jeg har prøvd å fremprovosere dette, og da skjer det ikke(selvfølgelig...)
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Trondgv wrote:Det KAN være, men jeg er langt i fra sikker. Du kan jo høre med en Kawa forhandler.Kawamic wrote:Trondgv wrote:Har du effektanlegg / "trimluftfilter" uten å ha mappet den? Skjedde et par gangrr på Duken min etter jeg fjerna katalysator og bytta luftfilter. Ordna seg med remap.
Sent from my SM-G935F using Tapatalk
Jeg har akrapovic anlegg på den ja.. tviler på at motoren er mappa! Det kan være årsaken? Forrige eier sa han ikke hadde lagt merke til problemet, og effektanlegget har vært på omtrent siden sykkelen var ny..
Godt tips!
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Helanlegg eller slip-on du har på den? Lenge siden pluggene ble byttet? Hvis det ikke har vært slik tidligere, må det være noe som har forverret situasjonen?
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Det må være slip-on, for har sett at det står "kawasaki" gravert på potta der røra møtes.. Servicer er fulgt til punkt og prikke, og sykkelen har rulla 21k. Men kan ikke utelukke plugger forde.. skal ha 24k service på den nå i mai, så kan jo kjøpe inn plugger så det blir byttet i tillegg da. Forrige eier hadde ikke merket dette sa han. Men igjen, så er det ikke såå lett å merke om det skjer, for den ruller jo i gang lett som ingenting når man slipper clutchen..Elolz wrote:Helanlegg eller slip-on du har på den? Lenge siden pluggene ble byttet? Hvis det ikke har vært slik tidligere, må det være noe som har forverret situasjonen?
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Hvorfor trykker du inn clutchen når turtallet er såpass høyt? La moppen motorbremse til du nesten har stoppet, så unngår du kanskje at motor stopperKawamic wrote:Jeg har en kawasaki z750r 2012mod som en sjelden gang kan "dø" når jeg trykker inn clutchen. Det har skjedd når jeg ligger på 3-4-5000 rpm, og trykker inn clutchen for å kunne trille.
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
KliffArne wrote:Hvorfor trykker du inn clutchen når turtallet er såpass høyt? La moppen motorbremse til du nesten har stoppet, så unngår du kanskje at motor stopperKawamic wrote:Jeg har en kawasaki z750r 2012mod som en sjelden gang kan "dø" når jeg trykker inn clutchen. Det har skjedd når jeg ligger på 3-4-5000 rpm, og trykker inn clutchen for å kunne trille.
Selvfølgelig. Og den stopper ikke om den ikke får så stort fall, men har lagt merke til det i et par tilfeller hvor jeg feks skal trille i nedoverbakke uten å miste fart, hvor jeg da bare har trykket inn clutchen. Har som sagt prøvd å fremprovosere det uten hell etter den første gangen, så det er derfor jeg trykker inn clutchen ved turtall på rundt 3-4-5000 rpm.
- mekkern
- Posts: 5121
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
kjøp tråsykkel hvis du skal drive å trille...Kawamic wrote:i et par tilfeller hvor jeg feks skal trille i nedoverbakke uten å miste fart.
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Har det i tillegg Men som sagt, så har det vært for å framprovosere feilen.mekkern wrote:kjøp tråsykkel hvis du skal drive å trille...Kawamic wrote:i et par tilfeller hvor jeg feks skal trille i nedoverbakke uten å miste fart.
- mekkern
- Posts: 5121
- Joined: 22 Jan 2007 11:05
- MC: "It's an old motorcycle, the wind is supposed to blow your helmet around, it's supposed to leak oil, the brakes should suck, and every now and then, it should scare you so bad you piss your pants."
- Location: Tranby-Lier
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
Synes det blir litt som at en får vondt i tåa av å sparke i stolbenet, og repeterer dette mange ganger for å se om det er like vondt....
De fleste kjøretøy er mulige å "overliste" hvis en setter seg dette som mål, men om det har en nytte-effekt er en annen sak...
De fleste kjøretøy er mulige å "overliste" hvis en setter seg dette som mål, men om det har en nytte-effekt er en annen sak...
Re: Z750r 2012mod stopper ved clutching
mekkern wrote:Synes det blir litt som at en får vondt i tåa av å sparke i stolbenet, og repeterer dette mange ganger for å se om det er like vondt....
De fleste kjøretøy er mulige å "overliste" hvis en setter seg dette som mål, men om det har en nytte-effekt er en annen sak...
Ser poenget ditt, men det har vært for å få litt mer "kjøtt på beinet" for å skjønne seg på feilen og for å se om det var en engangstilfelle