(Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Prat om tung MC.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

inunf wrote:Ok, da var det første eier som var kjip da :p

Slipper å nullstille triptelleren når jeg fyller fordi den har tankmåler. Første gang jeg har sykkel med tankmåler, faktisk.
knutk wrote:Zumo 590: Kjøpte en selv før jul til 3,9 K fra Siba.
Ser alle tilbudene er utsolgt, kun de dyre igjen.
MC huset Nydal tar 4 990 for Zumo 590 og 5 990 for Zumo 595.

Re. kobling av QS:
GS har coilen i plugghetten, og tilførsellkabelen er lavspent, koblet direkte til BMS.
De lar seg sikkert gjøre og koble til med eventuelle modifikasjoner, men vær brennsikker på hva som må gjøres for å unngå å svi BMS.
Får se på det med GPS. Må prøve den jeg har først. Jeg hadde en vag idé om at elektronikk var blitt billigere, og at en GPS kostet 1000 kr eller deromkring. Der tok jeg feil.

Det med kobling av QS høres ganske standard ut. Kobles mellom ECU og coiler. Må i tilfellet sjekke at QS er kompatibel med 1200GS. Får klare meg uten, i alle fall denne sesongen.
GPS til mc er trolig dyrere grunnet relativt små serier i forhold til GPS laget for bil.

Angående QS:
Trolig er coilene koblet hot til +12V, og tenningen trigges av et jordingen blir kuttet, på samme måte som gammeldags coil med fordeler.
Pluggen har tre ledninger. Brun jord og to til BMS, den ene konstant spenning og den andre gir styrepulsene som trigger coil.
Det anbefales å få det bekreftet med måling, men i så fall burde en generisk QS la seg gjøre å koble til. Sykkelen har to plugger pr sylinder, så et anlegg for en firer burde gjøre nytten.

En tips om du har tenkt å ta i coilene til BMW.
Plasten i selve coilen er EKSTREMT skjør. Ikke tenk på å dra ut coilen med mindre spesialuttrekker er innkjøpt på forhånd. (BMW forhandlerne skaffer den, ellers selges den av feks Nippy Norman)
Når du skal dra ut pluggen fra coilen må du IKKE røre låseleppa som hindrer pluggen i å skli ut.
Du tar en skrutrekker og trykker på pluggen slik at den blir trykket inn mot toppen og smyger seg fri fra låsen, samtidig trekker du i plugg-ledningen og drar den ut etter ledningen. Coilen er delvis åpen på baksiden av pluggen for å gi plass til nettopp denne måten å gjøre det på. Gjøres det riktig sitter ikke denne pluggen hardt
Om du skulle falle for fristelsen å bøye på låseleppa vil den garantert ryke.
Operasjonen er ikke vanskelig, du må bare vite om det på forhånd. Tipper plastens sprøhet kommer fra ønsket om egenskaper som å tåle høy varme og høy spenning.

Om du skulle falle for fristelsen å ettermontere en QS håper jeg du dokumenterer med tekst og bilder :thumleft

Lykke til med ny sykkel :-)
User avatar
Gulars
Posts: 103
Joined: 09 Nov 2015 11:59
MC: BMW R1200GS

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Gulars »

Hei, og gratulerer med sykkelen.
9: Er det noe ekstrautstyr som jeg bare MÅ ha?
Jeg har hatt to GSer. Ting som jeg skal ha også på neste, i tilfeldig rekkefølge:

Veltebøyler - ja den går i bakken før eller senere. (Anbefaler å se etter noen som er lett å hvile beina på. Jeg har Givi sine og de er litt skrå og krøkkete å ha beina på. Blir en annen type neste gang, gjerne BMW, hvis de er i rustfritt.)

Booster plug - ja det er bra.

Forlenger på fremskjermen. Det kan mekkes til selv eventuelt. Mindre gørr som spruter opp på motoren.

Innerskjerm bak eller hugger, tror jeg det heter.

Større plate på sidestøtte. Kjekt når du stopper utenfor asfaltkanten.

Annen vindskjerm. Så på bildet at det ser ut som du har noe ekstra der så behovet er kanskje mindre. Leste du nådde så vidt nedi med tåballene og da er du nok lavere enn meg som planter begge fotsålene nedi når jeg sitter på den, så det er ikke sikker du er plaget i det hele tatt. PS! Har du stilt salen i laveste posisjon? 85/87cm. "Beste" ettermarkedsskjerm er forøvrig Givi Airflow. Gjerne supplert med winglets. Jeg sitter helt i le på min.

Ang. GPS. Jeg har TomTom Rider 410 og liker den. Billigere enn Zumo. GS har Canbus og under lykten ligger en blindet plugg som du plugger GPS rett inn i. (Ihverfall på min 11-mod, antar det er på alle etter 2004). Men du må ha samme type plugg på GPS. Det lodder du på. Pluggen har BMW. Under 200 kroner.

Her http://www.realoem.com finner du delenummer til alt av BMW.

Gode nettbutikker for div. "kjekt å ha" er Nippy Norman i UK og Motoworks i UK. Sistnevnte har også brukte deler. Nippy trekker fra UK VAT.

Innervesker - sikkert kjekt å ha. Jeg har det ikke. Varioveskene til BMW er forøvrig vanntette. Ang. hovedstøtte. Veldig greit å plassere den på hovedstøtten når du tar inn og ut bagasje. Sideåpning på veskene - dumt når ting ramler ut av venster sideveske når du åpner når sykkel står på sidestøtten. :)

E.
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Palma »

En litt voldsom sak av noen veltebøyler, men du verden de gjør jobben, og prisen er ikke avskrekkende i forhold til andre
http://www.heed.com.pl/index.php/en/gmo ... -bunker-en
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

Palma wrote:En litt voldsom sak av noen veltebøyler, men du verden de gjør jobben, og prisen er ikke avskrekkende i forhold til andre
http://www.heed.com.pl/index.php/en/gmo ... -bunker-en
Heeds er billigere enn feks BMW original og Touratech.
Fordelen med de dyrere bøylene (BMW eller TT) er at de er laget i rustfritt materiale.
Når du benytter deg av deres egenskap (det var vel en fin måte å beskrive tryning :-)) vil man på de rustfrie bøylene kun få riper som man kan glatte ut med sandpapir, mens bøylene som er overflatebehandlet vil begynne å ruste.
Hensynet er fullt og helt av kosmetisk betydning...
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by ojda »

Det viktigste med bøyler er i tillegg til det åpenbare, at de fungerer bra til å slenge "leggene" på.
Det er nevnt her tidligere, men jeg Understreker :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Tommas »

Mye flinke folk her 8)


Veltebøyler, forlenger på fremskjermen, hugger og plate på sidestøtten er veldig gode råd!

Veltebøyler fikk jeg bruk for som nevnt, utrolig sorgløst å bare vippe sykkelen opp igjen. Hadde en liten boks med noe sølvgrått fra før av, så de to stripene ble fikset på 5 min. Tror jeg hadde vurdert å la rustfritt ligge om det var tusenlapper imellom i forhold til lakkerte rør.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by ojda »

Patina :thumleft
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by inunf »

Takker for tips!

Angående veltebøylene frister det litt å sitere Rick fra Rick and Morty:
"That's planning for failure, Morty. Even dumber than regular planning."

Ser helt klart fordelen med veltebøyler, spesielt hvis man skal kjøre på noe annet enn asfalt. Til mitt bruk er det ikke så aktuelt, det jeg ser for meg som den største risikoen er at jeg kommer til å velte/legge den ned mer eller mindre kontrollert i gangfart, eventuelt når jeg triller den. Da bør de plastdekslene på nedre del av toppene gjøre jobben. Forrige eier hadde en støttevelt, så den har allerede litt skrubb på høyre side. Når sykkelen allerede er for tung frister det uansett ikke å bolte på mer stål.

Hugger og forlenger til framskjermen har jeg tenkt litt på. Jeg kjører helst når det er tørt og opphold, så vet ikke hvor aktuelt det blir. Får se hvor mye det spruter når/hvis jeg kjører i regnet.

Større plate på sidestøtta har jeg tenkt på, virker som en god investering. Har opplevd å finne sykkelen liggende på parkeringsplassen før fordi støtta gikk igjennom asfalten (ny asfalt, varm sommerdag, lita støtte). Det var ikke noe gøy. Hvis man monterer ei slik plate på støtta, kan man parkere på grus da? Tidligere har jeg brukt å ha med ei plate til å legge under støtta for tvilsomt underlag, slipper jeg unna det?

Angående vindskjerm så er det noen små greier på siden av vindskjermen, mener det sto winglet på en av de? Det er også en ekstra sak på toppen av vindskjermen. Tror jeg er godt dekt :)

knutk: Blir litt mer gira på qs når du får det til å høres så vanskelig ut :lol: Translogic har faktisk et kit spesifikt til R1200GS (alle modeller), så det bør være gjennomførbart.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

inunf wrote: ..........
knutk: Blir litt mer gira på qs når du får det til å høres så vanskelig ut :lol: Translogic har faktisk et kit spesifikt til R1200GS (alle modeller), så det bør være gjennomførbart.
QS er vel blant utstyret man ikke trenger, men det gir en , eh.. skal vi si berusende? følelse når man drar på og skifter opp.
Normalt er man vandt til å høre firere på høyt turtall, og det er tøft nok, men når du får det på brummlingen fra en twin bare må du gire noen ganger ekstra bare for å høre lyden :-).

Om noen leverer et sett tilpasset til sykkelen må man regne med at de har gjort leksa si og sjekka det nødvendige og tilpasset pluggene, så det er nok bare plugg og play.
[youtube-iframe]SN3uWNlG7IU[/youtube-iframe]

Angående veltebøyler.
Husk at sykkelen er relativt høy, dvs bena kan lett bli litt for korte. Uten veltebøyle vil all vekten hvile på toppdekslene. Er du litt uheldig er det fort gjort at dekselet blir punktert. Utfordringene blir størst når man får på passasjer (topptungt).
Om eneste innvendig er ekstra vekt, husk at et sett bøyler veier halvparten av madammens toalettveske :-)
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9147
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by ojda »

Planlegger ikke for ulykker jeg heller, men var glad jeg hadde bøyler i Polen i sommer :thumleft

Resultatat av dette var en sykkel helt uten en ripe i hverken tank, kåpedeler eller ramme/motor.
Sykkelen ble reist opp og fortsatte turen hjem.
Det skal sies at bøylene hadde god hjelp av styreender og alu-kofferter =D>
Hadde dette vært en BMW-boxer, hadde toppen vært knust, og resten av ferien ødelagt :shock: :(

ImageDSC04950 by ojda, on Flickr
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

Når der først blir åpnet en tråd hvor der etterspørres hva man trenger til BMW er det fristende å kaste bensin på bålet.

Mekker man selv er minimums-kravet en GS-911.
http://www.hexcode.co.za/

Skal man ta steget videre ramler man over denne:
http://www.obd2tool.com/goods-4507-2013 ... +A2BC.html

ICOM A2 er primært brukt på biler, men funker på syklene og (må ha en overgangskabel)

Eller kanskje den nyere utgaven:
ICOM Next
http://www.uobdii.com/wholesale/bmw-icom-next.html

Pr idag gir ICOM Next ingen ting ekstra for MC, men er et must for BMWs biler nyere enn 2014, da de oppgraderte protokollen i datasystemene.
Syklene kommer etter, men ligger noen år etter.

Har selv GS-911, men vurderer sterkt ICOM, enten A2 eller Next.
Der er en fyr på svenske BMW-klubbens side som har god peiling på dette. Han har nicket 'gyver'
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Palma »

Med plate på sidestøtta kan du parkere på grumsete vann...[emoji23]
Mitt beist på 250kg++har av og til tatt overbalansen (bena mine er av og til for korte i ene enden) da har det vært veldig greit å bare "let it go" i trygg forvissning at ingen skade skjer. Og med bøyler vil og nedleggsvinkel ved velt bli mindre, lettere å få opp igjen.

Sendt herifra!
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by inunf »

Billigste støtteplata jeg finner er denne. Synes den ser litt liten ut, hva mener dere?

Burde jeg heller gå for denne? Den ser vesentlig større ut, men koster også dobbelt så mye.

Hvordan er forresten bensinforbruket?

Angående veltebøyler så ser jeg absolutt poengene deres. Hadde jeg skullet på langtur, grustur, kjørt på dårlig vei eller reist til steder langt fra sivilisasjonen hvor reparasjoner hadde vært vanskelig hadde jeg selvsagt ville hatt veltebøyler. Til mitt bruk, som i all hovedsak kommer til å være å kjøre E39 Kristiansund-Trondheim og Kristiansund-Ålesund, ser jeg ikke poenget. Forrige eier har som sagt hatt en støttevelt med den allerede uten at toppen ble skadet, så da tåler jo sykkelen tydeligvis sin egen vekt :)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

Trenger du skjema til sykkelen?
Lastes ned fra denne linken http://www.r1200gs.info/R1200GS-WD2.pdf
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by inunf »

Genialt, tusen takk!
Post Reply