(Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Prat om tung MC.
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

(Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by inunf »

Som dere sikkert har fått med dere, har jeg kjøpt en 2006 BMW R1200GS. Fikk den levert på onsdag, og har tatt den litt i nærmere øyensyn i helga. Har ikke så mye erfaring med BMW eller denne typen sykkel, så det har akkumulert seg noen mer eller mindre dumme spørsmål. Jeg kunne jo selvsagt ha googlet eller sjekket instruksjonsboka, men forumet trenger vel litt aktivitet nå i vinterhalvåret.

Link til annonsen på finn.

1: Innervesker til BMW teleskopkofferter. Sykkelen min har originale BMW kofferter med teleskopfunksjon. Har sett litt nærmere på de, virker som litt for tungvint å ta de av og dra de med inn for å pakke. Er det noen som har erfaring med innervesker? Hva slags type bør jeg kjøpe? BMW originale er dyre, har funnet forskjellige uoriginale som er billigere. Er det noen som kan anbefale en produsent? Noen jeg bør styre unna?

2: Alarm. Sykkelen min har tydligvis original alarm. På nøkkelringen er det en fjernkontroll med to knapper, en glatt og en ruglete. Det blinker et lys på fjernkontrollen om jeg trykker på den ene eller den andre knappen. Jeg har prøvd å riste på sykkelen, virker ikke som at det er noen alarm? Hvordan funker det egentlig?

3: GPS. Det fulgte med en GPS som heter BMW Navigator II. Så vidt jeg husker fra min tid i MC-bransjen, var dette the shit rundt 07-08. Nå virker den veldig gammel. Er dette noe å satse på, kjøpe oppdaterte kart osv., bør jeg kjøpe noe nytt, eller klarer jeg med mobilen? Har denne mulighet til å kobles til mobil og handsfree med blåtann, slik at jeg kan styre musikk/podcaster, aktivere Siri, se hvem som ringer osv.?

4: Opp-ned giring. Er det noen som har erfaring med å snu retningen på girene på denne? Kjenner det kan bli litt forvirrende, er jo vant til omvendt giring på banesyklene.

5: Quickshifter. Er det noen som har erfaring med quickshifter på denne modellen? S1000RR kom med quickshifter som originalt ekstrautstyr i 2010. Det kom vel etter på andre modeller noen år senere, men hvordan er det å ettermontere på en så gammel sykkel? Tenker i tilfellet å bruke Cordona, som jeg har veldig god erfaring med.

6: Instrumentpanel. Hadde forventet en hel masse info her, men ser ut til at det kun er tankmåler og tripteller. Er det noen skjulte knapper/menyer, eller er dette alt?

7: Vektreduksjon. Fy faderullandei så tung denne sykkelen er. Finnes det noen lure triks for å gjøre den litt mer håndterbar? Det er greit nok når jeg kommer opp i litt fart, men trilling og manøvrering er et lite helvete. Hvor mye vektreduksjon får man ved å ta av midtstøtta og bytte eksosanlegg? Har det i det hele tatt noe for seg? Hva er vitsen med hovedstøtta egentlig? Det er jo ikke noe kjede som skal smøres. Finnes det noen andre tunge ting man klarer seg uten? Koffertene er jo en soleklar kandidat, men de må jo være med når jeg har behov for dem.

8: Bremser. Så vidt jeg har forstått er det både ABS og integralbremser. Hvordan fungerer det egentlig? Har aldri hatt sykkel med ABS før, og det har ikke akkurat vært noe savn. Er det slik at når jeg bruker forbremsen så bremser den litt bak også? Er det vits i å bruke bakbremsen i det hele tatt (på asfalt)?

9: Er det noe ekstrautstyr som jeg bare MÅ ha?

10: Er det noe spesielt jeg må være oppmerksom på med denne sykkelen? Noen triks i ludo eller vanlige feil jeg bør holde øye med?
ArcticTiger
Posts: 2523
Joined: 06 Oct 2015 21:02
MC: -22 Ducati Multistrada V4 Pikes Peak
-98 Triumph Tiger 900
-06 Ducati Multistrada 1000 S DS
Location: Ænnebu, Vestfold

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by ArcticTiger »

Det er sånn de er vet du. Du valgte den jo sjølv, og må bare leve med det. Noen liker det sånn....
Bjerknez

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Bjerknez »

inunf wrote:Som dere sikkert har fått med dere, har jeg kjøpt en 2006 BMW R1200GS. Fikk den levert på onsdag, og har tatt den litt i nærmere øyensyn i helga. Har ikke så mye erfaring med BMW eller denne typen sykkel, så det har akkumulert seg noen mer eller mindre dumme spørsmål. Jeg kunne jo selvsagt ha googlet eller sjekket instruksjonsboka, men forumet trenger vel litt aktivitet nå i vinterhalvåret.

Link til annonsen på finn.

1: Innervesker til BMW teleskopkofferter. Sykkelen min har originale BMW kofferter med teleskopfunksjon. Har sett litt nærmere på de, virker som litt for tungvint å ta de av og dra de med inn for å pakke. Er det noen som har erfaring med innervesker? Hva slags type bør jeg kjøpe? BMW originale er dyre, har funnet forskjellige uoriginale som er billigere. Er det noen som kan anbefale en produsent? Noen jeg bør styre unna?

2: Alarm. Sykkelen min har tydligvis original alarm. På nøkkelringen er det en fjernkontroll med to knapper, en glatt og en ruglete. Det blinker et lys på fjernkontrollen om jeg trykker på den ene eller den andre knappen. Jeg har prøvd å riste på sykkelen, virker ikke som at det er noen alarm? Hvordan funker det egentlig?

3: GPS. Det fulgte med en GPS som heter BMW Navigator II. Så vidt jeg husker fra min tid i MC-bransjen, var dette the shit rundt 07-08. Nå virker den veldig gammel. Er dette noe å satse på, kjøpe oppdaterte kart osv., bør jeg kjøpe noe nytt, eller klarer jeg med mobilen? Har denne mulighet til å kobles til mobil og handsfree med blåtann, slik at jeg kan styre musikk/podcaster, aktivere Siri, se hvem som ringer osv.?

4: Opp-ned giring. Er det noen som har erfaring med å snu retningen på girene på denne? Kjenner det kan bli litt forvirrende, er jo vant til omvendt giring på banesyklene.

5: Quickshifter. Er det noen som har erfaring med quickshifter på denne modellen? S1000RR kom med quickshifter som originalt ekstrautstyr i 2010. Det kom vel etter på andre modeller noen år senere, men hvordan er det å ettermontere på en så gammel sykkel? Tenker i tilfellet å bruke Cordona, som jeg har veldig god erfaring med.

6: Instrumentpanel. Hadde forventet en hel masse info her, men ser ut til at det kun er tankmåler og tripteller. Er det noen skjulte knapper/menyer, eller er dette alt?

7: Vektreduksjon. Fy faderullandei så tung denne sykkelen er. Finnes det noen lure triks for å gjøre den litt mer håndterbar? Det er greit nok når jeg kommer opp i litt fart, men trilling og manøvrering er et lite helvete. Hvor mye vektreduksjon får man ved å ta av midtstøtta og bytte eksosanlegg? Har det i det hele tatt noe for seg? Hva er vitsen med hovedstøtta egentlig? Det er jo ikke noe kjede som skal smøres. Finnes det noen andre tunge ting man klarer seg uten? Koffertene er jo en soleklar kandidat, men de må jo være med når jeg har behov for dem.

8: Bremser. Så vidt jeg har forstått er det både ABS og integralbremser. Hvordan fungerer det egentlig? Har aldri hatt sykkel med ABS før, og det har ikke akkurat vært noe savn. Er det slik at når jeg bruker forbremsen så bremser den litt bak også? Er det vits i å bruke bakbremsen i det hele tatt (på asfalt)?

9: Er det noe ekstrautstyr som jeg bare MÅ ha?

10: Er det noe spesielt jeg må være oppmerksom på med denne sykkelen? Noen triks i ludo eller vanlige feil jeg bør holde øye med?
1. Vet ikke...

2. Jeg har orginal alarm på min sykkel som slår seg på automatisk når jeg skrur av tenningen. Man skal ikke røre mye på sykkelen før alarmen går. Dog kan denne aktiveres/deaktiveres i menyen på displayet. Sjekk der kanskje?

3. Det har skjedd MYE på GPS fronten de siste ti årene så jeg skjønner godt at du synes denne virker gammeldags. Men det går vel kanskje mest på det visuelle. Hvordan en GPS kjontakter satelittene i dag er det vel ikke gjort mye endringene på?.... kanskje..?

4. Aner ikke...

5. Har erfaring med QC, men ikke på denne modellen. Ettermontering har jeg hørt ikke skal være så forbasket innviklet. Men ærlig talt så vet jeg ikke...

6. Det er en 2006 modell? Har skjedd MYE på den fronten de siste 10 årene :)

7. For at du virkelig skal føle at den blir lettere så må du nok ned en god del kilo og da tror jeg ikke en eksospotte og en fremnskjerm i karbon vil hjelpe deg nevneverdig. Gammel sykkel vetu :)

8. Min personlige mening er at ABS ikke vil være et savn så lenge du ikke er vant til det eller hvet hvordan det funker. Drit i det :) Igjen.. det er en gammel sykkel.

9. I følge det du har skrevet i punktene, så er dte en god del ekstrautstyr du bør vurdere som minimerer vekt og oppgraderer GPS systemet samt kanskje gir deg ABS etc.

10. Usikker. Sykkelen er jo noen år, men en skikkelig kontroll av bremser/motor og det tekniske samt en oljeskift med filter etc. skader jo ikke?
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by tshansen »

inunf wrote: 1: Innervesker til BMW teleskopkofferter. Sykkelen min har originale BMW kofferter med teleskopfunksjon. Har sett litt nærmere på de, virker som litt for tungvint å ta de av og dra de med inn for å pakke. Er det noen som har erfaring med innervesker? Hva slags type bør jeg kjøpe? BMW originale er dyre, har funnet forskjellige uoriginale som er billigere. Er det noen som kan anbefale en produsent? Noen jeg bør styre unna?
http://touratech.no eller http://www.wunderlich.de/en eller muligens http://www.nippynormans.com
Jeg har ingen erfaringer med dette selv.
2: Alarm. Sykkelen min har tydligvis original alarm. På nøkkelringen er det en fjernkontroll med to knapper, en glatt og en ruglete. Det blinker et lys på fjernkontrollen om jeg trykker på den ene eller den andre knappen. Jeg har prøvd å riste på sykkelen, virker ikke som at det er noen alarm? Hvordan funker det egentlig?
https://www.dropbox.com/s/ni4zttm57sjtd ... m.pdf?dl=0 kan dette være riktig type?
3: GPS. Det fulgte med en GPS som heter BMW Navigator II. Så vidt jeg husker fra min tid i MC-bransjen, var dette the shit rundt 07-08. Nå virker den veldig gammel. Er dette noe å satse på, kjøpe oppdaterte kart osv., bør jeg kjøpe noe nytt, eller klarer jeg med mobilen? Har denne mulighet til å kobles til mobil og handsfree med blåtann, slik at jeg kan styre musikk/podcaster, aktivere Siri, se hvem som ringer osv.?
Det har skjedd store endringer på GPS fronten, men mest når det kommer til fancy ekstra utstyr. Selve kart tjenesten er mye lik. Hva med å lese seg opp på eventuelt ADVRider eller sjekke forumene til Garmin? :-k
4: Opp-ned giring. Er det noen som har erfaring med å snu retningen på girene på denne? Kjenner det kan bli litt forvirrende, er jo vant til omvendt giring på banesyklene.
Har ikke erfaring med dette selv, men det er vel like lett å forandre på dette her, som på andre sykler? :-k
5: Quickshifter. Er det noen som har erfaring med quickshifter på denne modellen? S1000RR kom med quickshifter som originalt ekstrautstyr i 2010. Det kom vel etter på andre modeller noen år senere, men hvordan er det å ettermontere på en så gammel sykkel? Tenker i tilfellet å bruke Cordona, som jeg har veldig god erfaring med.
Jeg har selv Q-S både opp og ned... Det er helt ålreit å ha, men ikke noe must. Hadde helt fint klart meg uten. Hadde heller brukt penger på noe annet snax til sykkelen.
6: Instrumentpanel. Hadde forventet en hel masse info her, men ser ut til at det kun er tankmåler og tripteller. Er det noen skjulte knapper/menyer, eller er dette alt?
Her kan jeg ikke bidra med så mye dessverre
7: Vektreduksjon. Fy faderullandei så tung denne sykkelen er. Finnes det noen lure triks for å gjøre den litt mer håndterbar? Det er greit nok når jeg kommer opp i litt fart, men trilling og manøvrering er et lite helvete. Hvor mye vektreduksjon får man ved å ta av midtstøtta og bytte eksosanlegg? Har det i det hele tatt noe for seg? Hva er vitsen med hovedstøtta egentlig? Det er jo ikke noe kjede som skal smøres. Finnes det noen andre tunge ting man klarer seg uten? Koffertene er jo en soleklar kandidat, men de må jo være med når jeg har behov for dem.
Det er vel ikke katalysator på denne modellen? Så er vel minimalt med kilo å spare på å skifte eksos, samt midtstøtte.

8: Bremser. Så vidt jeg har forstått er det både ABS og integralbremser. Hvordan fungerer det egentlig? Har aldri hatt sykkel med ABS før, og det har ikke akkurat vært noe savn. Er det slik at når jeg bruker forbremsen så bremser den litt bak også? Er det vits i å bruke bakbremsen i det hele tatt (på asfalt)?
Bremser med ABS er mye det samme som på bil... det dirrer litt i bremsehendelen når du bremser når den slår inn. Bruker du frambremsen vil du også bruke bakbremsen, hvor mange prosent vet jeg ikke. Om du bruker bakbremsen er jeg litt usikker på om frambremsen også aktiveres. Uansett så vil du raskt merke hvor effektivt det er å bruke bakbrems på slike sykler, kontra på R sykler. Det er ikke sammenlignbart.
9: Er det noe ekstrautstyr som jeg bare MÅ ha?
Ekstra strømuttak? Tankveske? Annet nips du selv føler kan være greit å ha med på tur?
10: Er det noe spesielt jeg må være oppmerksom på med denne sykkelen? Noen triks i ludo eller vanlige feil jeg bør holde øye med?
Du kan bli veldig hekta på denne måten å toure på :thumleft :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Palma »

Nå vet du vel at dette er en gammel sykkel,bare 6 år NYERE enn min, så det skal jeg ikke nevne noe om... Men det er en fiiin sykkel.
Ja den er tung, men herlig.
QS, hva pokker skal du med det?? Du trenger ikke drive å gire så innmari med denne. :thumleft
Innervesker en knasende kjekt. Hvis du ikke skal dykke ned til 20 m med så stilles ikke all verdens store krav, men tett bør de jo være. Fint å ha for å nappe med seg inn på hytta eller i teltet.
10 år gammel GPS, tror jeg kanskje hadde sett hvor mange ganger jeg hadde fått den til å sprette bortover vannet en fin sommerdag.
Ekstrautstyr: JA MASSE som du bare MÅÅÅÅ ha, https://shop.touratech.no/ Bare å begynne :)
Ellers kjøper jeg div fra http://www.motorworks.co.uk/vlive/Home/index.php. Veldig ok sjappe. Ellers så finnes masse rundt omkring.
Service: Spør verkstedet(BMW) hva slags olje. Kanskje du skal gå for mineral, Motul. etteller annet. Pass på kvaliteten på olja i kardangklokka. Sjekk for spon i olja bak der, det er noen lager osv..
Når du skal peile olja på motoren, sette den på sidestøtta 10 min mens den er varm, da tømmes oljekjølern, så opp på dobbeltstøtta deretter 10 min så kan du se i glasset. MAAAANGE har etterfylt for mye pga de ikke vet dette trikset. SÅ derfor ikke skru av dobbeltstøtta, Og super å ha ved dekkskift, service osv.
Og som lorden sier, du blir hekta. Knall touringsykkel.
Bremser, men den fantastiske gaffelen vil ikke sykkern dukke ved nedbrems, bakbremsen er fin(og eneste måten) å få vekta over på fremhjulet, Integral bremser vel litt bak og mest foran. Vet ikke om fotbremsen er tilsvarende eller bare bak... :-k
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

Når det gjelder spørsmål om utstyr og hva som finnes og hvordan det virker er jo "Riders manual" et greit utgangspunkt.
Her er link til BMWs side hvor du kan laste ned bruker manual for din sykkel, samt manual for alarm.
http://www.bmw-motorrad.com/com/en/inde ... &notrack=1

Link til alarm-manual
Se under Accessories Manual

Innervesker til Variokoffert:
BMWs originalvesker har innebygget en glidelås-løsning som gjør at vesken kan ekspandere i henhold til koffert.
Der finnes mye billigere løsninger. Hva jeg har sett av slike billige løsninger kan kort sies: Du får det du betaler for.
BMWs innervesker er bortimot vanntette og holder god passform. Tredjepartsløsninger passer ikke bestandig til den beskrivelsen.
For egen del foretrekker jeg innervesker til sideveskene mens toppkoffert funker som lager til løsgods og da er en innerveske egentlig bare en pest og plage.

Navigator II: Kast den, og kjøp deg en Garmin Zumo 590. Zumo 590 selges nå til reduserte pris siden den skal fases ut til fordel for 595.
595 er i utgangspunktet en 590 med litt ekstra finesser for streaming av musikk og diverse jålete mobiltelefon løsninger. Navigasjonsdelen er den samme.
(Hvor kaste Navi II?. Den er gammal, treig, og nye kartoppdateringer funker ikke).

Vekt på sykkelen: 1200GS er tung i forhold til en 600cc sykkel, men er den letteste 1200 adventure-sykkel i sin klasse fra denne tiden.
Om man går til større sykkel er dette noe man merker i begynnelsen, men det går fort over (eller du kan gjøre som enkelte her inne som har både 1200 og en 800 de ikke greier å selge :-) )
User avatar
KliffArne
Posts: 705
Joined: 04 Jun 2016 19:01
MC: BMW R1150GS
Moto Gussi heimelaga
+diverse skrot

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by KliffArne »

Jeg sier som Bjerknes, bare med litt færre ord;

Jeg har ikke peiling ;-)
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

Tillegg om QS.
Universelle quickshiftere kobles til slik at de kutter tenningen noen stakkars få millisekund i det du girer.

På BMW er tenningsystem en integrert del av innsprøytingsystemet (BMS: BmwMotorSteuring).
Skal man ha inn QS må den integreres i programvaren til BMS.

For GS sin del kom dette først med vannbokseren. Har ikke hørt om noen som har gjort det tidligere.
Om du ønsker å pløye ny mark kan der kanskje mekkes til noe som tukler med signalet fra midtstøtta, da den jo stopper motoren kontant om den felles ut mens motor er i gir. Dog vet jeg ikke om midtstøtta kutter tenning eller bensin.
Man MÅ kutte tenningen, siden bensinkutt ikke blir presist nok.

Er forøvrig litt uenig med utspill som hevder du ikke trenger QS. Det er drittfett og funker som rakkeren, men da må du kjøpe vannbokser.
User avatar
Tommas
Posts: 5892
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Tommas »

Kan bidra med litt, men det er jo smak og behag det meste :thumleft


1: Innervesker: jeg synes innerveskene fungerte bra, selv om jeg ønsket meg bokser med topplasting. Men, jeg synes ikke det var verdt mange tusenlapper i innkjøp, når de som stod på fungerte greit (dog etter litt smøring av mekanismen).

2: Alarm - blank, sorry.

3: GPS - får du oppdatert kart til en billig penge, så er det vel mye mulig at den gjør jobben. Resten tar jo mobilen seg av uansett.

4: Opp-ned giring. Googling sier "nei, det finnes ikke noe lett kit". Men det betyr jo ikke at det ikke kan lages (aner ikke hvilken modell det er):

http://advrider.com/index.php?threads/h ... gs.102240/

5: Quickshifter. Hadde vært kult, men blir mindre giring der enn mange andre sykler jeg har hatt.

6: Instrumentpanel. Ikke så mye gøy som du får nå nei.

https://ownersmanuals2.com/bmw/r-1200-g ... 03/page-20

7: Vektreduksjon. Sykkelen veier jo 50kg (på hukommelsen) mindre enn forrige generasjon GS, så du skal ikke klage :lol: Midtstøtte savnet jeg kun når jeg ikke hadde det lenger. Utrolig digg når man skal sette fra seg sykkelen, og VET at den står støtt. Samt greit for litt enkel mekking etc. Tror det er helt kosmetisk hva du kan spare i vekt på å skifte ut deler, men har sett folk som har slanket MASSE - men det her korrespondert tilsvarende vondt i lommeboka. Jeg husker ikke sykkelen (2005 mod) som spesielt tung, særlig ikke i fart, siden tyngdepunktet er lavt. Husker derimot at den veide noen kilo med full tank, alle kofferter på, liggende i en hårnålssving opp fra Dalen.... 8)

8: Bremser. Så vidt jeg har forstått er det både ABS og integralbremser. Ved normal bruk så bremser den også med bakbremsen. Prøvde ganske hard bremsing, og jeg merket ikke noe kortere bremselengde ved å bruke bakbrems selv. Så den ble prompte glemt :thumleft

9: Er det noe ekstrautstyr som jeg bare MÅ ha? Jeg kjøpte Boosterplug (ala denne http://www.boosterplug.com/shop/booster ... -181p.html) for å rydde opp litt i ruskete gang på lavt turtall. I mitt hode fungerte det, men solgte sykkelen ganske kort tid etter. Har lest at effekten avtar og/eller kun er placebo (andre mener det funker som f...), og at det må Power Commander til for å reell hjelp om man synes det er et problem. Bytte tennplugger var forresten også hjelpsomt av en eller annen grunn. De så ikke ille ut, men der var det merkbar forskjell på gangen.

Litt grovere dekk, og ekstralys ønsket jeg meg noen ganger, men det er jo også smak og behag.

10: Er det noe spesielt jeg må være oppmerksom på med denne sykkelen? Noen triks i ludo eller vanlige feil jeg bør holde øye med?

Som sagt har det vært noen recalls, sjekk de (bla sprekker i "navet").
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by inunf »

ArcticTiger wrote:Det er sånn de er vet du. Du valgte den jo sjølv, og må bare leve med det. Noen liker det sånn....
Joda, det var vel et lite impulskjøp dette. Tror det blir bra, men liker å modifisere litt. Hvis den ikke funker for meg i det hele tatt så bytter jeg den i noe annet.

1. Tror jeg lander på uoriginale innervesker. Jeg har ikke behov for vanntett eller noe slikt, bare en enkel måte å få pakket i koffertene på. Er det noen som har erfaring med uoriginale innervesker, eventuelt tips om andre bager som er billige og passer sånn noenlunde?

2. Takk for svar, jeg får vel bare krype til korset og lese i manualen. Tusen takk for linken LS, det ser veldig riktig ut!

3. Har aldri hatt GPS. Før har jeg enten hatt kart på innerlomma eller tapet instruksjoner på tanken. GPSen som står på blir nok et skritt opp uansett. Sjekket Garmin Zumo 590, den koster jo 5500 kr! Da tror jeg heller jeg prøver meg med den jeg har. Jeg veit jo stort sett hvor jeg skal uansett.

4. Takk for link Tommas! Må se nærmere på dette. Likte dårlig det som sto om at det ble vanskeligere å finne fri. Hadde en ekkel opplevelse med en lånt R1200S som gikk seg varm i trafikken og det ble umulig å finne fri. Det er vel samme motoren, er dette et vanlig problem?

5. Tror jeg legger tankene om quickshifter på is. Det er jo, som dere sier, lite giring med en slik sykkel. Nå var det jo ikke noe behov i utgangspunktet, mer det at det er dritfett. Cordona sin quickshifter kobles mellom ledningsnettet og coilene. Tenningskutt beregnes automatisk. Sensoren monteres på staget til girsjalteren. Er nok ingen kjempejobb å montere, men det får bli til en annen gang.

6. Takk for link, Tommas. Det var litt skuffende. Det er jo mer fancy på 250'en min fra -97. Jaja, jeg slipper ihvertfall å nullstille triptelleren hver gang jeg fyller.

7. Det var vel det jeg regnet med. Den er jo grei i fart, men stillestående er den litt ekkel. Når akkurat nedi med tåballene på hver fot. Får vel bare venne meg til det.

8. Får prøve litt når sesongen begynner. Har jo litt erfaring med RD'en, den stopper ikke uansett hvor mange bremser man bruker :lol: Hadde vært greit om det holdt å bruke forbremsen, siden det er det jeg er vant til. Hvis ikke får jeg venne meg om.

9. Vet ikke helt hva jeg var på jakt etter her. Andre sykler jeg har hatt så har det vært "blend av ditt" eller "skru av datt" eller "du må ha slik". Antar BMW har gjort en bra jobb med denne.

10. Forhandleren jeg kjøpte den av har hatt full gjennomgang, fikk med tilstandsrapport. Skal se over selv også, men regner med at alt skal være i orden. Skal sjekke opp det med recalls.

Tusen takk for alle svar!

Er det forresten noen som kan anbefale en nettbutikk for originaldeler?
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by inunf »

Det her er nok grunnen til at jeg ikke fikk noen reaksjon fra alarmen:

"If it is left unprimed for longer than approximately one hour, the anti-theft alarm shuts itself down in order to minimise the power drain on the battery. If you want to reactivate the alarm function after this period of time you must switch the ignition on and then off again."

RTFM! :lol:
User avatar
Palma
Posts: 4744
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by Palma »

Har boosterplug på min. Anbefales.

Sendt herifra!
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

Zumo 590: Kjøpte en selv før jul til 3,9 K fra Siba.
Ser alle tilbudene er utsolgt, kun de dyre igjen.
MC huset Nydal tar 4 990 for Zumo 590 og 5 990 for Zumo 595.

Re. kobling av QS:
GS har coilen i plugghetten, og tilførsellkabelen er lavspent, koblet direkte til BMS.
De lar seg sikkert gjøre og koble til med eventuelle modifikasjoner, men vær brennsikker på hva som må gjøres for å unngå å svi BMS.
knutk
Posts: 2367
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by knutk »

inunf wrote: 6. Takk for link, Tommas. Det var litt skuffende. Det er jo mer fancy på 250'en min fra -97. Jaja, jeg slipper ihvertfall å nullstille triptelleren hver gang jeg fyller.
Er det så dårlig da?
Nå beror de jo litt på hva første kjøper valgte som tilvalg, men om man ønsker (og er villig til å betale) får man:

Lyspærevarsel fremme/bak
Varsler lavt oljenivå
Trippteller (og de må nulles ut av fører)
Gjenstående rekkevidde
Snitt bensinforbruk
Snitt hastighet
Klokke, inkl dato
Service reminder
Lufttemperatur
Motor temperatur
Bensinmåler
Dekktrykk
Gir indikator

+ sikkert noe jeg har glemt
inunf
Posts: 4916
Joined: 24 Mar 2006 19:33
MC: Ymse
Location: Ålesund

Re: (Dumme) spørsmål om BMW R1200GS

Post by inunf »

Ok, da var det første eier som var kjip da :p

Slipper å nullstille triptelleren når jeg fyller fordi den har tankmåler. Første gang jeg har sykkel med tankmåler, faktisk.
knutk wrote:Zumo 590: Kjøpte en selv før jul til 3,9 K fra Siba.
Ser alle tilbudene er utsolgt, kun de dyre igjen.
MC huset Nydal tar 4 990 for Zumo 590 og 5 990 for Zumo 595.

Re. kobling av QS:
GS har coilen i plugghetten, og tilførsellkabelen er lavspent, koblet direkte til BMS.
De lar seg sikkert gjøre og koble til med eventuelle modifikasjoner, men vær brennsikker på hva som må gjøres for å unngå å svi BMS.
Får se på det med GPS. Må prøve den jeg har først. Jeg hadde en vag idé om at elektronikk var blitt billigere, og at en GPS kostet 1000 kr eller deromkring. Der tok jeg feil.

Det med kobling av QS høres ganske standard ut. Kobles mellom ECU og coiler. Må i tilfellet sjekke at QS er kompatibel med 1200GS. Får klare meg uten, i alle fall denne sesongen.
Post Reply