Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
User avatar
Tommas
Posts: 5890
Joined: 05 Oct 2015 13:39
MC: 2007 V-Strom 1000

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Tommas »

Om du ikke legger inn et eneste via punkt på veien (kun shaping) så vil den vel rekalkulere fra så langt du er kommet til dit du skal, men gjøre det uten mas om at du har kjørt forbi noe og febrilsk prøve å rute deg tilbake dit i det minste. Men, om du så kjører en omvei så blir det vel fort litt sutring om å snu, siden du da virker helt molbo som kjører en lang omvei?
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Palma »

LordShaft wrote:La oss ta et eksempel...

Jeg skal fra Bergen til Oslo.

Jeg setter 2 stk veipunkt... Ett i Bergen og ett i Oslo. Nå kalkulerer BaseCamp ruten automatisk mellom disse veipunktene.

Nå begynner jeg å forandre ruten (siden den står på raskeste vei) jeg vil til oslo over Haukeli... så jeg begynner å lage shaping points på ruten så den blir optimalt til mitt bruk.

I det jeg begynner å kjøre, så får jeg melding via skilt at veien over Haukeli er stengt pga ras. Så jeg svinger elegant utover fjorden mot Eidfjord å kjører hardangervidden i stede. Da er spørsmålet. Når jeg velger å endre ruten såpass drastisk, hvor blir ruten min kalkulert på nytt... helt fram til Oslo eller nærmeste naturlige shaping point? :-k
Jeg har opplevd med tidligere GPS'er at om jeg har lagt ei rute og velger at alternativ vil den ha meg til å snu helt til mitt valgte alternativ og det som var planlagt er like lange. Dette utifra hvilke preferanser som er stilt inn.
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Palma »

La frem "problemet" i et forum på MyRa i går, følgende svar kom opp:
Har ikke prøvd, men mulig det "løser" problemet med masete waypoints

1.Check 'Settings' > 'Navigation' > to verify that recalculating is off.
2.Go to 'Apps'.
3.Choose 'Tracks'.
4.Select the 'track' of your choice.
5.Click on the 'wrench' on the top left.
6.Check 'Show on map'.
7.Now, check 'Convert to trip'.
8.Choose 'Beginning to end'.
9.You can now modify the name if you wish to.
10.Click on 'OK' below on the right side.
11.Garmin will calculate the route and save it in the 'Travel planner'.
12.Go to 'Apps' and then to 'Travel planner'.
13.Select the converted track and then click on 'Go!'.
14.Select 'Start' in the following screen.
15.Garmin will now calculate the route.

Gjetter jeg riktig hvis da gps'n vil kalkulere straka vegen mellom a og å og gi bengen i de punktene man vil innom... Vet ikke, gjenstår å se
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Der var litt mer svar på akkurat det jeg lurte på, selv om jeg formulerte meg litt klumsete

"The first is to ignore the device temporarily until you merge back onto your custom route. If your device recognizes that you are in a position that is further along in your custom route, it will automatically skip any shaping points which you have passed, and will continue navigating to your upcoming waypoints or shaping points."

Så selv om enheten min ignorerer shaping points, vil den hele tiden kalkulere seg fram til nærmeste og mest fornuftige shaping point i forhold til den ruten jeg har laget!

Men, jeg opplever at enheten min ikke stresser så voldsomt rundt veipunkter heller! Men jeg må naturligvis bruke litt mer tid på dette og feilsøke litt [emoji1303]

Jeg satt noen timer i går å kjempet i BaseCamp! Jeg fant heldigvis ut en enkel å grei måte å importere gpx filer og gjøre de om til identiske spor, samt gjøre veipunkter om til shaping points!

Takk for alle gode innspill folkens, dette er ekstremt matnyttig for en med min OCD [emoji23]
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

Igjen... så anbefaler jeg å prøve GPSBabel. Det er gratis.

Med GPSBabel kan du gjøre om en hvilken som helst GPX fil (eller en annen navigasjonsfil) til hva som helst. Det jeg selv sliter litt med å forstå er hvordan GPS'en leser Waypoint/Routes/Tracks. Vet man hva som er hva av disse samt hvordan GPS'en leser de forskjellige filene så er man langt på vei.

Men egentlig så blåser jeg i det. Dette er ikke lenger et problem for meg siden jeg ble så uhyre trøtt på maset rundt GPS navigeringen og instillingene rundt dette at jeg solgte hele driten.

Ho google dama gjør alt så mye enklere :lol:
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

En liten ting til...

Prøv og send meg en GPX fil over en rute du har laget hvor du vil fjerne alle punktene mellom start/stop uten å endre hvor veien går.
Kan kjøre den gjennom GPSBabel for deg så kan du teste den på GPS'en og se om det funker. :thumleft
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

Klarte ikke å dy meg, så leste litt mer om det...

Etter hva jeg har forstått så er Waypoints steder du har lagt til. Adresser eller steder du skal innom.
Routes er ikke annet enn punktene som befinner seg mellom waypoints på kartet som setter linjen på kartet. Misser du på ruten så holder denen styr på det og forteller deg at du må inn på veien igjen og bruker neste waypoint som mål.

Tracks derimot er punkter som ikke GPS'en bryr seg særlig om. Tracks punktene gjør bare at du ser en visuell strek/rute der du skal kjøre hvor start og stoppstedet er det det blir beregnet ut fra. Man må alltid ha så vidt jeg vet to waypoints for å skape en "route" (start/stopp).

På kartet jeg linket til tidligere kan du tegne tracks rett på kartet og laste den ned som GPX fil. Med GPS Babel konverterer du den slik at den gjør om Tracks til en "route". Da får du den nøyaktige veien du lagde i kartet med kun start/stopp punktene. Havner du på utsiden av veien eller tar en omvei så er det ingen viapunkter etc. du må innom. Det er hele tiden slutt punktet som er hovedmålet.

Vertfall slik jeg har fortsått det.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

@Bjerknez.
Funksjonen for fjerning av alle viapunkt som er lagt inn for å forme ruta, Garmin kaller det tilpasningspunkt, finnes i BaseCamp, ingen grunn til å laste ned eget program.
Dessuten, fjerner du disse punktene velger GPS korteste vei, sjeldent den ruta vi ønsker. Kanskje greit om man bare kjører mellom pølsekïosker, men lite ønskelig om man vil kjøre utenom de største veiene.

Rute vs Track.
På nett ligger der mange forslag og lure triks som omhandler å veksle mellom Track, eller Spor i Norsk utgave, og ruter.

Spor er ment å gi (som navnet tilsier) et spor man kan følge i tilfeller hvor kartet ikke viser en vei man kan følge. Navigeringen kalkuleres ved å beregne en rett linje mellom hvert tilpasningspunkt i sporet.

Ved å konvertere en rute til spor genereres en liste med maaange tilpasningspunkt, fra 10 - 50m mellom hvert punkt.
Ingen ting i veien med å følge et spor i stedet for en rute. Dog må man være oppmerksom på at mens en rute låser kartvisningen til vei, så langt som mulig, vil et spor vise aktuell posisjon, inkludert feilvisninger. I praksis: Tenk at om man følger et spor som ligger langs veien man har tenkt å kjøre, og man kjører i et dalføre med fjell på begge sider. Manglende tilgang på signal fra flere satellitter samtidig gir GPS dårlig nøyaktighet. Man kan oppleve at GPS nå viser at man kjører på siden av veien, og det hele kan oppleves som litt forvirrende.

Hva om man må velge en annen løype grunnet stengte veier. Vel, med 10 - 50 m mellom hvert viapunkt kan man jo tenke selv...

Så er det glupinger som sier: Ja men man konverterer først ruta til spor, og så konverterer man sporet til rute.
Da får man en rute som følger veien man valgte i BaseCamp. Fordelen er at denne løypa holder den på selv om unnvikelsene i GPS er ulikt innstilt i forhold til BaseCamp.
Cathen er at denne konverterte ruta kun inneholder to veipunkt, Start og Mål. I det øyeblikket man fraviker ruta og GPS begynner å re kalkulere vil den beregne den korteste/raskeste vei til målet. Man kan skru av rekalkulering, men da får man lite hjelp ved eventuell omkjøring.

Hver metode har sine fordeler og ulemper. Hva man ønsker å gjøre får bli opp til hver enkelt, man skal bare kjenne til hva de ulike metodene medfører.

Personlig ligger jeg på linje med Flanker. Planlegger en rute, begynner med start og mål og fortsetter med å legge inn tilpasningspunkt frem til ruta går hvor jeg ønsker å kjøre. Deretter går jeg gjennom rutelista og sjekker at punktene ligger på veien jeg faktisk ønsker å kjøre.
Jeg ender da typisk opp med under 10 tilpasningspunkt for en dagstur, og finner det overkommelig å sjekke i detalj på kartet.
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

knutk wrote: Personlig ligger jeg på linje med Flanker. Planlegger en rute, begynner med start og mål og fortsetter med å legge inn tilpasningspunkt frem til ruta går hvor jeg ønsker å kjøre. Deretter går jeg gjennom rutelista og sjekker at punktene ligger på veien jeg faktisk ønsker å kjøre.
Jeg ender da typisk opp med under 10 tilpasningspunkt for en dagstur, og finner det overkommelig å sjekke i detalj på kartet.
-
Ender mot med noe lignende selv da jeg brukte den metoden på standard papirkart også
kall det tralat eller va man vil men det funker mer eller mindre godt på gps også
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

knutk wrote:@Bjerknez.
Funksjonen for fjerning av alle viapunkt som er lagt inn for å forme ruta, Garmin kaller det tilpasningspunkt, finnes i BaseCamp, ingen grunn til å laste ned eget program.
Dessuten, fjerner du disse punktene velger GPS korteste vei, sjeldent den ruta vi ønsker. Kanskje greit om man bare kjører mellom pølsekïosker, men lite ønskelig om man vil kjøre utenom de største veiene.

Rute vs Track.
På nett ligger der mange forslag og lure triks som omhandler å veksle mellom Track, eller Spor i Norsk utgave, og ruter.

Spor er ment å gi (som navnet tilsier) et spor man kan følge i tilfeller hvor kartet ikke viser en vei man kan følge. Navigeringen kalkuleres ved å beregne en rett linje mellom hvert tilpasningspunkt i sporet.

Ved å konvertere en rute til spor genereres en liste med maaange tilpasningspunkt, fra 10 - 50m mellom hvert punkt.
Ingen ting i veien med å følge et spor i stedet for en rute. Dog må man være oppmerksom på at mens en rute låser kartvisningen til vei, så langt som mulig, vil et spor vise aktuell posisjon, inkludert feilvisninger. I praksis: Tenk at om man følger et spor som ligger langs veien man har tenkt å kjøre, og man kjører i et dalføre med fjell på begge sider. Manglende tilgang på signal fra flere satellitter samtidig gir GPS dårlig nøyaktighet. Man kan oppleve at GPS nå viser at man kjører på siden av veien, og det hele kan oppleves som litt forvirrende.

Hva om man må velge en annen løype grunnet stengte veier. Vel, med 10 - 50 m mellom hvert viapunkt kan man jo tenke selv...

Så er det glupinger som sier: Ja men man konverterer først ruta til spor, og så konverterer man sporet til rute.
Da får man en rute som følger veien man valgte i BaseCamp. Fordelen er at denne løypa holder den på selv om unnvikelsene i GPS er ulikt innstilt i forhold til BaseCamp.
Cathen er at denne konverterte ruta kun inneholder to veipunkt, Start og Mål. I det øyeblikket man fraviker ruta og GPS begynner å re kalkulere vil den beregne den korteste/raskeste vei til målet. Man kan skru av rekalkulering, men da får man lite hjelp ved eventuell omkjøring.

Hver metode har sine fordeler og ulemper. Hva man ønsker å gjøre får bli opp til hver enkelt, man skal bare kjenne til hva de ulike metodene medfører.

Personlig ligger jeg på linje med Flanker. Planlegger en rute, begynner med start og mål og fortsetter med å legge inn tilpasningspunkt frem til ruta går hvor jeg ønsker å kjøre. Deretter går jeg gjennom rutelista og sjekker at punktene ligger på veien jeg faktisk ønsker å kjøre.
Jeg ender da typisk opp med under 10 tilpasningspunkt for en dagstur, og finner det overkommelig å sjekke i detalj på kartet.
Det er nok noen kameler som må svelges på begge sider her ja.

Men hovedproblemet her er vel hvordan produsentene hsr programert enhetene til å tolke disse punktene? Altså, det sier seg jo selv at hvis jeg starter i Fredrikstad og har planer om å kjøre til Kirkenes og setter et Wiapunkt (waypoint) til Drammen for så og ombestemme meg og kjøre svenskekysten oppover, så må den jo bli programert slik at den forstår at jeg ikke vil innom Drammen før jeg er i kirkenes når jeg befinner meg i Alta... For GPS'en vet jo hvor jeg er... Så spesielt "smarte" er dem ikke.

Det må jo være mulighet for å programmere GPS'ene annerledes? For det er jo GPS'ene som er hovedproblemet og ikke selve GPX filene. Dette er jo bare en plain tekstfil som GPS'en bruker.

Men for at GPS'en skal forstå dette så må posisjonen min hele tiden bli lagt inn i denne GPX filen mens GPS leser den samtidig som GPS'en må bli programmert til å ta hensyn til posisjonen min i GPX filen. På den måten kan man sette så mange viapunkter (waypoints) man bare orker. Man kan vel så vidt jeg vet gjøre dette i dag også, men da må man manuelt trykke på "skipp dette punktet og fortsett til neste". Altså det må gjøres manuelt.

Jeg har for meg at GPS'er er noen "dumme" enheter som heller ikke blir videreutviklet i særlig hyppig tempo. En kladd på størrelse med en murstein som har 10 ganger dårligere batterikapasitet enn en mobiltelefon som er mye mindre etc.

Derfor så har jeg mer tro på GPS'er i mobiltelefoner i fremtiden. I dag har mange telefoner blitt vanntette og det eneste problemet er at det er noe herk og betjene mobiltelefoner med hansker på. Men lager dem GPS funksjonen smart nok så slipper man dette. Stemmestyring er også full fart på vei inn. Jada, det er der allerede, men det fungerer ikke optimalt...ennå.

Mulig jeg tar feil i mye av det jeg tenker her, men da regner jeg med at noen som vet svaret retter på meg :lol:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

knutk wrote: Hver metode har sine fordeler og ulemper. Hva man ønsker å gjøre får bli opp til hver enkelt, man skal bare kjenne til hva de ulike metodene medfører.

Personlig ligger jeg på linje med Flanker. Planlegger en rute, begynner med start og mål og fortsetter med å legge inn tilpasningspunkt frem til ruta går hvor jeg ønsker å kjøre. Deretter går jeg gjennom rutelista og sjekker at punktene ligger på veien jeg faktisk ønsker å kjøre.
Jeg ender da typisk opp med under 10 tilpasningspunkt for en dagstur, og finner det overkommelig å sjekke i detalj på kartet.
Du har en pedagogisk skrivemåte som treffer meg mitt i hjertet Knutk :lol: (om det går an å si)

Nå kan jeg bare prate for egen del, å Navigator V... Slik jeg jobber og planlegger ruten. Er ofte ned til minste detalj. Skulle jeg mot formodning avvike fra ruten, eller kjøre en annen vei. Har jeg en tendens til å X ut ruten. Altså bare fjerne den, og heller loade den på nytt når jeg nærmer meg behovet for å ha veivisning igjen.

Jeg plottet hele Nord-Norge turen via BaseCamp i forkant av turen vi hadde. Der brukte jeg nesten bare start og stopp som veipunkt også hadde jeg noen shaping points i mellom. Dette fungerte helt utmerket, selv om vi hadde små avvik fra ruten, kalkulerte den hele tiden ny vei til destinasjonen.

På min GPS er det veldig lett å hente ut hvilket veipunkt man skal ha neste gang. Så om jeg har 50 veipunkt mellom hjemme og Voss, så er det for at jeg har planer om å kjøre nettopp den aktuelle veien. Da er jo ikke veipunkt noe "heft", skal jeg bare raskeste eller mest svingete vei til voss (på vei til oslo) har jeg bare et veipunkt, på Voss.

Så i praksis, har dette veldig liten betydning for min bruk... når jeg i tillegg har muligheten til å enkelt trykke vekk veipunkt (hoppe over) rett på skjermen.
Det er så ekstremt mye lettere og enklere å plotte ruter i Myrouteapp enn det er i BaseCamp. Så det "heftet" det måtte være å trykke vekk veipunkter, eller stoppe ruten, loade den på nytt for å velge nytt bestemmelses sted er mindre enn å knote rundt i BaseCamp som har tungvint oppsett og kan ta gleden fra de fleste. Men med denne uttalelsen er det et lite forbehold. Jeg må teste det mer ut i praksis. Det er veldig lett å sitte i sofaen å "forstå", mens kart og terreng ofte avviker litt i praksis. Så når sesongen nærmer seg, skal jeg ta en grundig gjennomgang med bruk av begge programmene.

Planen er jo å lage en god oversikt for alle, ikke bare hva som passer mitt behov best. Selv om jeg tror vi trygt kan kalkulere med at begge deler funker, det kommer mest an på hvilke vaner man har og hva en helst foretrekker at gps'en skal gjøre.
Selv har jeg deaktivert alt som heter stemmer og mas som forstyrrer kjøreopplevelsen. :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
voodoodoo
Posts: 453
Joined: 30 Oct 2015 21:50
MC: Suzuki Hayabusa 2013

Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by voodoodoo »

Jeg bruker sånn iphone og der dukker det opp en x ved siden av waypoint så det er bare å trykke på det så går den videre til neste[emoji1303]


Sent from my iPhone using Tapatalk

Image

Image

Image

Klikker bare på x ved siden av punktet of vips er vi på vei videre... Disse dedikerte greiene er så tungvinte [emoji13]

Eller enda enklere..
Image

Hopp over interessepunkt [emoji1303]
I dont suffer from insanity, i enjoy every minute of it.
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

Her legges frem ulike måter for hvordan vi benytter GPS. Det nevnes å spise pukkelrygga pattedyr.
Det spisekartet er jeg uenig i.

Vi har alle ulike preferanser, både når det gjelder veivalg, kjøredistanser pr dag osv. Det er fint, og mangfoldet gjør det fargerikt.

Mitt syn på en tråd som dette er ikke å omvende noen som helst. Jeg anser diskusjonen som et middel til å belyse fordeler og ulemper med de ulike valgene, både valg av arbeidsmetoder, utstyr og programvare. Jeg anser alle her inne som oppegående mennesker som gjør sine valg basert på egen preferanse, og diskusjonen kan bidra til å gjøre det lettere å fine hva som passer hver enkelt best.
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

knutk wrote:Her legges frem ulike måter for hvordan vi benytter GPS. Det nevnes å spise pukkelrygga pattedyr.
Det spisekartet er jeg uenig i.

Vi har alle ulike preferanser, både når det gjelder veivalg, kjøredistanser pr dag osv. Det er fint, og mangfoldet gjør det fargerikt.

Mitt syn på en tråd som dette er ikke å omvende noen som helst. Jeg anser diskusjonen som et middel til å belyse fordeler og ulemper med de ulike valgene, både valg av arbeidsmetoder, utstyr og programvare. Jeg anser alle her inne som oppegående mennesker som gjør sine valg basert på egen preferanse, og diskusjonen kan bidra til å gjøre det lettere å fine hva som passer hver enkelt best.
Med så mange kloke ord på en gang så kan jeg nesten ikke skjønne at du kjører en GS :lol:
Post Reply