Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Prat om tung MC.
Post Reply
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

Mulig litt forskjellig program Basic fra de forskjellige GPS produsentene kanskje
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

kvase wrote:Mulig litt forskjellig program Basic fra de forskjellige GPS produsentene kanskje
Ja det er nok ikke umulig... Men det er jo veldig greit å få feilsøkt såpass mye, er ikke lett å finne alle disse små tingene på egenhånd. For min del, slik min gps fungerer og hvordan jeg "setter opp" rutene, fungerer dette helt topp.

Det er også veldig forunderlig om eldre modeller av Garmin ikke skal kunne ha knappen "hopp over veipunkt" på skjermen :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
knutk
Posts: 2360
Joined: 15 Jul 2009 07:56
MC: BMW R1250GSA, F850GSA, R90S

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by knutk »

Med hensyn til navigeringens oppførsel kan man jo ikke utelukke at der for hvert viapaunkt også fra Garmins (dvs BaseCamp) side legges på tilleggsinformasjon om hvordan navigeringen skal forholde seg til punktet. Vi kjenner jo til at vi kan velge om punktet kan varsles og om det er dagens stopp. I tillegg defineres veipunktet som start/stopp/viapunkt man kan kjører forbi/viapunkt man må innom. I tillegg kommer egenskapene vi ikke er kjent med.

Garmin har sin variant på denne merkingen, TomTom har trolig et annet format.
For et generisk program ment å støtte GPS fra ulike produsenter må man enten ha en mulighet til å velge hvilken GPS som skal støttes for å kunne legge på egenskaper for hvert veipunkt.

Må innrømme at jeg ikke hadde forutsett problemstillingen som Palma nevner, men ved nærmere ettertanke kan det kanskje være logisk.
La oss si at MyRoute definerer posisjonen til et veipunkt, men utelater av forståelige grunner egenskaper spesifikke for individuelle merker.
Når da Garmins GPS finner et slikt punkt i ruta uten informasjon kan den ikke bare stoppe og vente. Det naturlige vil være å legge på en standardverdi som gjelder med mindre annet blir spesifisert.
Av alle valgene vil det være mest naturlig at den velger at en MÅ innom viapunktet.
Har ikke prøvd selv enda, men er litt forundret over at man ikke kan velge bort viapunktet om man kjører forbi det, men igjen, kanskje er også den funksjonen knyttet til punktets egenskaper( eller manglende sådan) slik at kun punkt med visse innstillinger kan velges bort underveis.
Dette er selvsagt bare høyttenking fra min side, men generelt når en computer (det er jo det GPS er) gjør diverse saker gjøres dette fordi den er programmert til det. (Så snart den går utenfor programmet krasjer den).

Plottet tykner til.... :twisted:
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Nå har jeg såtte å plottet litt ruter i BaseCamp (satan så tungvint det er) :lol:

Når jeg skal lage en Trip så setter du start punkt og endepunkt for hver dag. Da kalkulerer BaseCamp ruten mellom A og Å.

Skal du innom noen andre plasser eller sette et veipunk noen plass har jo disse akkurat samme funksjon, det er bare symbolet som er forskjellig. Trykker jeg på cmd+k skjer det ingen verdens ting :-k

Jeg tar Bergen til Ålesund.

Jeg peiler ruten innom Dale i Sundfjord, også tar jeg den via Stryn. På denne ruten da er det 2 prikker (veipunkt) men de er ikke markert som flagg, men prikker (symbolene) Kjører jeg denne ruten, vil fortsatt gps'en kalkulere veien for meg til Dale i Sundfjord. Uansett hvilken vei jeg velger å kjøre. :-k

Så hvordan er dette forskjellig fra myrouteapp mener dere? Er det i det øyeblikk man passerer punktet, det er annerledes? Jeg skjønner ærlig talt ikke helt
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

Bare skyter inn her med en link til et kart jeg liker godt, siden jeg pleier å lage GPS spor for å legge ut i bloggen min i ny og ne.

Slik som dette:
http://bjerknez.no/flotte-mc-veier-i-ostfold/

Man kan også legge til flere ruter/spor på samme kart samt enkelt laste de ned som en kombinert fil slik at man får alle rutene i et kart.

Her er kartet:
http://www.gpxeditor.co.uk/
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Bjerknez wrote: Man kan også legge til flere ruter/spor på samme kart samt enkelt laste de ned som en kombinert fil slik at man får alle rutene i et kart.

Her er kartet:
http://www.gpxeditor.co.uk/
Ja men dette hjelper ikke et dugg på den problematikken som Palma opplever. Det faktum at Veipunkt blir litt sånn "endelige" punkt du "må" innom eller velge vekk, gjør at det blir et dårligere alternativ enn hva BaseCamp leverer.

BaseCamp ser mer helheten i ruten (slik jeg har forstått det så langt) enn de andre web baserte tjenestene. Her er det egentlig bare en ting å gjøre... Plotte seg ruter og prøve de ut i virkeligheten. For min del, med min gps er det veldig uproblematisk med disse veipunktene. Da det enkelt kan hoppes over med en finger på skjermen. Verre er det for de som må inn i en meny for å løse samme floken.
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:
Bjerknez wrote: Man kan også legge til flere ruter/spor på samme kart samt enkelt laste de ned som en kombinert fil slik at man får alle rutene i et kart.

Her er kartet:
http://www.gpxeditor.co.uk/
Ja men dette hjelper ikke et dugg på den problematikken som Palma opplever. Det faktum at Veipunkt blir litt sånn "endelige" punkt du "må" innom eller velge vekk, gjør at det blir et dårligere alternativ enn hva BaseCamp leverer.

BaseCamp ser mer helheten i ruten (slik jeg har forstått det så langt) enn de andre web baserte tjenestene. Her er det egentlig bare en ting å gjøre... Plotte seg ruter og prøve de ut i virkeligheten. For min del, med min gps er det veldig uproblematisk med disse veipunktene. Da det enkelt kan hoppes over med en finger på skjermen. Verre er det for de som må inn i en meny for å løse samme floken.
Nei, dette fikses lett med GPSBabel.

1. Jeg lager en rute i dette kartet med en haug av veipunkt for at ruten skal gå akkurat dit jeg vil. Jeg laster ned ruten som GPX fil og kjører den gjennom GPSBabel (med de rette instillingene) Da fjernes alle veipunkter og blir gjort omm til en rute, slik at man bare har et start og et stopppunkt.

Jeg har ikke testet det med GPS da jeg ikke har GPS, men som du ser på linken til siden min så blir ikke alle veipunktene jeg har laget i mellom synlige da GPSBabel fjerner disse.
User avatar
ojda
Bamsefar
Posts: 9123
Joined: 09 Apr 2008 20:45
MC: "Helene-GS" BMW R1200GS-Rallye. 2018.
+ en Rally til: 2022 - Honda CRF300 Rally "Doffen"👍😇
2023 - Aprilia Tuareg660 "Amanda" 🫣
Location: Kristiania

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by ojda »

Nå husker ikke jeg om Palma hadde Garmin 660 eller 590,
men for 390/590 kom ivertfall dette opp :)

https://support.garmin.com/faqSearch/en ... v1mMHJWmV9
2020: 17000km. 19: 16.6k. 18: 22k. 17: 19k. 16: 28k. 15: 22k. 14: 24k. 13: 25k. 12: 19k. 11: 9k.
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

Bjerknez wrote: Nei, dette fikses lett med GPSBabel.

1. Jeg lager en rute i dette kartet med en haug av veipunkt for at ruten skal gå akkurat dit jeg vil. Jeg laster ned ruten som GPX fil og kjører den gjennom GPSBabel (med de rette instillingene) Da fjernes alle veipunkter og blir gjort omm til en rute, slik at man bare har et start og et stopppunkt.

Jeg har ikke testet det med GPS da jeg ikke har GPS, men som du ser på linken til siden min så blir ikke alle veipunktene jeg har laget i mellom synlige da GPSBabel fjerner disse.
Ja men hvorfor i alle dager skriver du ikke dette i første posten din? Bare en klikk bait inn til bloggen din som viser veier på østlandet? :-s :-s

Så det du sier, er at uansett hvilken web basert tjener du bruker og laster ned den gpx filen som passer til din gps enhet kan kjøres gjennom GPSBabel å gjøres til en tur uten veipunkter?

Hva skjer da, når jeg velger å ta en sidevei som dukker opp, eller får anbefaling om å kjøre utenom valgte rute. Eller må kjøre en annen vei pga ras osv?
Kalkulerer da gpsen ny vei helt fram til destinasjonen? Eller til nærmeste kryss :thumleft
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Palma »

ojda wrote:Nå husker ikke jeg om Palma hadde Garmin 660 eller 590,
men for 390/590 kom ivertfall dette opp :)

https://support.garmin.com/faqSearch/en ... v1mMHJWmV9
Har 590 ja, og har funnet den knappen, men drive slik å knote da med hansker og div i fart når dama(Garmindama altså) stadig sier i øret mitt: "Snu når mulig".
User avatar
tshansen
Posts: 19236
Joined: 07 Mar 2006 02:07
MC: KTM 790 Adventure R 2019
Location: Bergen

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by tshansen »

[youtube][/youtube]

Jeg antar at det er dette som Flanker refererer til lengre oppe i tråden :-k
I would like to apologize to anyone I have not yet offended.
Please be patient, I will get to you shortly
------------------------------------------------------------
2019: Nye dekk på 1900 km - Mitas E-07+
------------------------------------------------------------
Instagram
YouTube
MyRoute-app
User avatar
kvase
Posts: 4016
Joined: 04 Oct 2016 10:43
MC: Dyslektiker
KTM 1290 SAR 21/22 mod
Er dyslektiker min verden kan være nesten slik som i artiklen her
http://www.dagbladet.no/2016/03/09/nyhe ... /43421895/
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by kvase »

Palma wrote:
ojda wrote:Nå husker ikke jeg om Palma hadde Garmin 660 eller 590,
men for 390/590 kom ivertfall dette opp :)

https://support.garmin.com/faqSearch/en ... v1mMHJWmV9
Har 590 ja, og har funnet den knappen, men drive slik å knote da med hansker og div i fart når dama(Garmindama altså) stadig sier i øret mitt: "Snu når mulig".
Du får kutte ut dame besøket :lol:
Vi ble født for å være Ekte ikke perfekte
https://locatoweb.com
For turplanleging å sporinger GPX etc. https://www.myrouteapp.com/routelab
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:
Bjerknez wrote: Man kan også legge til flere ruter/spor på samme kart samt enkelt laste de ned som en kombinert fil slik at man får alle rutene i et kart.

Her er kartet:
http://www.gpxeditor.co.uk/
Ja men dette hjelper ikke et dugg på den problematikken som Palma opplever. Det faktum at Veipunkt blir litt sånn "endelige" punkt du "må" innom eller velge vekk, gjør at det blir et dårligere alternativ enn hva BaseCamp leverer.

BaseCamp ser mer helheten i ruten (slik jeg har forstått det så langt) enn de andre web baserte tjenestene. Her er det egentlig bare en ting å gjøre... Plotte seg ruter og prøve de ut i virkeligheten. For min del, med min gps er det veldig uproblematisk med disse veipunktene. Da det enkelt kan hoppes over med en finger på skjermen. Verre er det for de som må inn i en meny for å løse samme floken.
Fordi den første posten min var egentlig et generelt tips om et sted man kan lage GPX spor enkelt og flere på et og samme kart etc. Problemet til Palma hadde jeg ikke fått med meg.

Har lagt ut to eksempler i bloggen min med hvordan det ser ut før og etter bruk av GPSBabel, men i frykt for å snike inn enda en link til bloggen min så tenker jeg at jeg helelr kan sende linken til PM til den som ønsker den :lol:
Bjerknez

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Bjerknez »

LordShaft wrote:
Bjerknez wrote: Nei, dette fikses lett med GPSBabel.

1. Jeg lager en rute i dette kartet med en haug av veipunkt for at ruten skal gå akkurat dit jeg vil. Jeg laster ned ruten som GPX fil og kjører den gjennom GPSBabel (med de rette instillingene) Da fjernes alle veipunkter og blir gjort omm til en rute, slik at man bare har et start og et stopppunkt.

Jeg har ikke testet det med GPS da jeg ikke har GPS, men som du ser på linken til siden min så blir ikke alle veipunktene jeg har laget i mellom synlige da GPSBabel fjerner disse.
Ja men hvorfor i alle dager skriver du ikke dette i første posten din? Bare en klikk bait inn til bloggen din som viser veier på østlandet? :-s :-s

Så det du sier, er at uansett hvilken web basert tjener du bruker og laster ned den gpx filen som passer til din gps enhet kan kjøres gjennom GPSBabel å gjøres til en tur uten veipunkter?

Hva skjer da, når jeg velger å ta en sidevei som dukker opp, eller får anbefaling om å kjøre utenom valgte rute. Eller må kjøre en annen vei pga ras osv?
Kalkulerer da gpsen ny vei helt fram til destinasjonen? Eller til nærmeste kryss :thumleft
En GPX fil er en GPX fil. Det er i grunn bare en tekstfil med informasjon. Så har du en GPX fil (eller noe annet for den saks skyld) så kan du kjøre denne gjennom GPS Babel for å fjerne punktene i mellom start og stoppstedet. Hvordan GPS din leser dette vet jeg dog ikke, men er kanskje verdt forsøket?
User avatar
Palma
Posts: 4730
Joined: 09 Oct 2015 19:20
MC: BMW R1150GS 2000mod. "Betty"
BMW F650GS 2001 Mod. "Litjkar'n" solgt 2018
BMW F650GS 2003 mod. "650'n" solgt 2018
BMW F800GS 2013 mod. "800'n"
Honda Crf250L 2020 mod.
Location: Tjura
Contact:

Re: Alternativ til BaseCamp - MyRouteapp

Post by Palma »

Jøss.... har du blogg???? :shock: Det har vi ikke sett....
Post Reply